|
|
Av Anders Berg - Tisdag den 06 september 2011 kl. 13.29
|
Han är i alla fall inte särskilt anonym. Här är hans hemsida. Under kontakt finns telefonnummer. Det är alltså lätt att testa vad som händer om man kontaktar honom. http://www.rekordronny.se/public/
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 06 september 2011 kl. 14.58
|
Ja, om man googlar hittar man den hemsidan. Men på Genvägar finns ingen adress eller telefonnummer, bara ett anonymt epostformulär. Detta trots att han säljer tjänster: "En del funktioner är avgiftsbelagda. Det beror antingen på att funktionen innebär extra driftskostnader eller att funktionen har varit kostsam att utveckla. Information om priset för betaltjänsterna ges i anslutning till respektive avgiftsbelagd funktion, och avgiften debiteras i samband med att du använder dessa funktioner. Betalning sker via SMS och avgiften kommer alltså på telefonräkningen för din mobiltelefon. Vidare instruktioner om hur du gör en inbetalning hittar du på samma sida som betaltjänsten finns. Vi gör tyvärr INGA ÅTERBETALNINGAR av skickade SMS p g a transaktionskostnader. Om du tycker att tjänsten inte fungerar bra är vi dock tacksamma om du framför dina synpunkter per e-post till oss."
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 08 september 2011 kl. 13.27
|
Jag har bjudit in Ronny Belin att deltaga i den här diskussionen. Här är mina frågor till Ronny: 1. Sajten Genvägar ägs av företaget RekordRonny EF. Varför finns det ingen information om detta på hemsidan? Varför finns inte epostadress, postadress och telefonnummer till företaget på sidan? Har RekordRonny EF något organisationsnummer? * 2. Genvägars huvudsponsor heter enligt företagets egen uppgift ProductPlacement.se På sponsorns hemsida finns inte heller några kontaktuppgifter. Domänen productplacement.se är registrerad på Ronny Belin. Hur hänger detta ihop? 3. Varför tar RekordRonny EF betalt av sina användare för vissa funktioner, som att ladda upp bilder och importera information i GEDCOM-format? Varför uppstår dessa extra kostnader som nämns och hur stora är de? 4 RekordRonny EF tar ut en avgift "import av information i GEDCOM-format". Jag tolkar detta så att företaget säljer uppgifter ur databasen. Säljs personuppgifter i något annat sammanhang? 5. Har RekordRonny EF något tillstånd att samla in uppgifter om personer och deras familjeförhållanden utan deras vetskap och utan deras samtycke? För att sedan databehandla och lagra dessa uppgifter i en omfattande databas samt publicera dem på internet? 6. Har RekordRonny EF för avsikt att använda och sprida de insamlade personuppgifterna på något annat sätt än att publicera dem på sin hemsida? 7. Hur behandlar RekordRonny EF brev från registrerade personer? Personer som är upprörda, ledsna, förtivilade eller förbannade över vad de anser vara övergrepp från Genvägars sida? Hänvisas de till en anonym epostadress? Eller hänvisas de till PUL (Personuppgiftslagen)? Eller är det så att företaget avstår från att besvara vissa brev som har lagts i epostlådan? 8. Sparar RekordRonny EF raderade uppgifter? Är man medveten om att även raderade uppgifter finns kvar på internet under lång tid framöver? Är det någon som har sparat ner dem lokalt på sin dator försvinner de aldrig. 9. Hur många av de 277630 individer som finns i RekordRonny EF persondatabas är nu levande personer? Hur många av dessa har samtyckt till att bli registrerade i databasen? Hur många personer under 18 år finns registrerade? * Konsumentverket - om e-handelslagen
|
|
|
Av Ronny Belin - Lördag den 10 september 2011 kl. 08.56
|
Jag heter Ronny Belin och är den som har skapat och driver Släktforskningssajten Genvägar. Jag medger att viss information har saknats på denna sajt och ber om ursäkt för det. Jag har dock åtgärdat detta och de svar på Christians frågor som inte redan fanns på sajten bör göra det nu. Informationen om sponsorerna var inaktuell och jag har därför tagit bort denna. Om det skulle kvarstå några frågetecken ber jag den som undrar att kontakta mig direkt, så att vi kan reda ut det på ett snabbt och effektivt sätt. Mina kontaktuppgifter finns nu på följande sida: www.genvagar.nu/email.asp
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 11 september 2011 kl. 11.34
|
Ronny Tack för ditt svar men det återstår en hel del frågetecken. Frågorna är allmänt intresse så jag tycker vi fortsätter diskussionen här. ***************** 1. Sajten Genvägar ägs av företaget RekordRonny EF. Varför finns det ingen information om detta på hemsidan? Varför finns inte epostadress, postadress och telefonnummer till företaget på sidan? Har RekordRonny EF något organisationsnummer? Det finns nu kontaktuppgifter på sidan Kontakt så frågan anser jag vara besvarad. Men före kontaktuppgifterna står att läsa: Om du har frågor eller synpunkter angående uppgifter registrerade på specifika personer så ska du i första hand kontakta den användare som har lagt upp informationen genom att klicka på länken med användarens användarnamn längst ner på den sida det gäller. RekordRonny kan inte ställa ett sådant krav. Ordet ska bör bytas ut mot vill jag att. Om det nu är det som avses. 2. Sponsorerna är borttagna så jag anser frågan är besvarad. 3. Varför tar RekordRonny EF betalt av sina användare för vissa funktioner, som att ladda upp bilder och importera information i GEDCOM-format? Varför uppstår dessa extra kostnader som nämns och hur stora är de? Formuleringen på nedasntående sida är ganska luddig. Lagringsutrymme på webbhotell har till exempel blivit betydligt billigare sedan verksamheten startade för ett antal år sedan. RekordRonny behöver naturligtvis inte lämna någon redovisning. Men tar man betalt av sina användare så är verksamheten knappast att betrakta som ideell. FAQ - Vanliga frågor. Sponsorprogram. 4 RekordRonny EF tar ut en avgift för "import av information i GEDCOM-format". Jag tolkar detta så att företaget säljer uppgifter ur databasen. Säljs personuppgifter i något annat sammanhang? Jag vill gärna ha ett förtydligande: Det utgår en avgift när vid import av information i GEDCOM-format. Är det så att man får betala för att hämta hem sin egen forskning? Har man som användare även möjlighet att importera någon annans forskning? 5. Har RekordRonny EF något tillstånd att samla in uppgifter om personer och deras familjeförhållanden utan deras vetskap och utan deras samtycke? För att sedan databehandla och lagra dessa uppgifter i en omfattande databas samt publicera dem på internet? Frågan är obesvarad. Det här finns att läsa under Bestämmelser: När du registrerar en person i något av dina släktträd är du själv ansvarig för att detta görs i enlighet med personuppgiftslagen (PUL). Du måste alltså själv inhämta eventuellt tillstånd från denna person. Det här står under FAQ - Vanliga frågor: Fråga: Vad gör jag om någon har lagt upp information om mig utan mitt tillstånd? Svar: Användarna får enbart registrera personuppgifter om nu levande personer om de först har fått tillstånd ifrån dessa. Detta regleras i personuppgiftslagen (PUL) och står även i bestämmelserna för Släktforskningssajten Genvägar. Om någon har lagt upp information om dig utan ditt tillstånd så kan du kontakta den användare som har lagt upp informationen genom att klicka på dennes användarnamn längst ner på den sida det gäller och fylla i formuläret. Om du inte får svar inom en rimlig tid, eller om det blir problem i dialogen med användaren, kan du kontakta Släktforskningssajten Genvägar, som då gör ett försök att kontakta användaren och reda ut saken. Om detta inte är möjligt har Släktforskningssajten Genvägar ansvar att vidta nödvändiga åtgärder, vilket kan innefatta borttagning av information och avstänging av användaren. 6. Har RekordRonny EF för avsikt att använda och sprida de insamlade personuppgifterna på något annat sätt än att publicera dem på sin hemsida? Se 4. 7. Hur behandlar RekordRonny EF brev från registrerade personer? Personer som är upprörda, ledsna, förtvivlade eller förbannade över vad de anser vara övergrepp från Genvägars sida? Hänvisas de till en anonym epostadress? Eller hänvisas de till PUL (Personuppgiftslagen)? Eller är det så att företaget avstår från att besvara vissa brev som har lagts i epostlådan? Inget svar. Frågan var hur personerna blir behandlade. För att förtydliga på vilket sätt blir de bemötta? Nu finns det dessbättre kontaktuppgifter så det bör gå lättare att nå den ansvarige. 8. Sparar RekordRonny EF raderade uppgifter? Är man medveten om att även raderade uppgifter finns kvar på internet under lång tid framöver? Är det någon som har sparat ner dem lokalt på sin dator försvinner de aldrig. Frågan är besvarad men det finns en följdfråga: Varför inte förhindra cachning av sidorna hos Google (d.v.s. att det sparas en kopia som visas vid sökningen)? En sådan spärr hindrar inte att sidan indexeras för sökning i Googles databas, men den hindrar att en kopia av sidan kan läsas hos Google när utgivaren själv har tagit bort originalet från sin egen server. 9. Hur många av de 277630 individer som finns i RekordRonny EF persondatabas är nu levande personer? Hur många av dessa har samtyckt till att bli registrerade i databasen? Hur många personer under 18 år finns registrerade? Frågan är obesvarad. ***************** Ronny låter alltså helt anonyma personer publicera uppgifter om nu levande personer, inkl. omyndiga. Den utsatte hänvisas till en anonym epostadress. Om den anonyme inte frivilligt tar bort uppgifterna, så ska han "göra ett försök att kontakta användaren och reda ut saken". Och om inte det går, så "kan" han själv ta bort uppgifterna. "Däremot är det viktigt att komma ihåg att om någon har skrivit ut sidan, eller sparat ner den på sin dator, så ligger ju självklart informationen kvar där." Med andra ord: RekordRonny skulle aldrig ha publicerat uppgifterna! Så varför inte kräva att användarna sätter ut sitt eget namn, och helt förbjuda publicering av uppgifter om andra nu levande personer än användarna själva? Det skulle dessutom ge sajten större trovärdighet om man fick reda på vem som utfört släktforskningen. Finge användarna även möjlighet att lägga in källhänvisningar kunde det bli riktigt bra. Och den ytterst ansvarige skulle sippa ta allt ansvar för alla fel och tokigheter på sajten. Christian
|
|
|
Av Sten Magnusson - Lördag den 19 maj 2012 kl. 15.24
|
Jag kikade lite kort på den här webbplatsen bl.a. på länksidan och där saknas t.ex. både SVAR och Arkiv Digital. Sammantaget finns det f.n. sex länkar totalt. Det finns säkert anledning att återkomma när jag hunnit studera innehållet bättre.
|
|
|
|
|