Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Internettjänster   >  
Europeana och det europeiska samarbetet
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10493) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 07 oktober 2011 kl. 15.45
Häromdagen blev jag varse om något som heter Europeana och som tydligen är ett samarbete som går ut på att samla digitaliserat material som finns hos europeiska kulturorganisationer. När det gäller Sverige så är tydligen bland annat Riksarkivet involverade.

Enligt uppgift skulle det innebära att SVAR som ingår i Riksarkivet inte längre skulle kunna ta betalt för sina digitala tjänster.

Om det nu ligger till på det här viset hur kommer detta att påverka forskningen? Hur blir det med de andra aktörernas fortlevnad? Och vad kommer att ske med den fortsatta digitaliseringen? Vi har ju snart tre "kompletta" digitala kopior av de historiska kyrkböckerna.

På något sätt känns det som vi är tillbaka där vi var när Genline startade sin verksamhet. Hade inte SVAR varit så tröga så .......
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10497) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 07 oktober 2011 kl. 21.45
Men kvalitén skiljer de tre aktörerna åt. SVAR har jag ingen erfarenhet utav när det gäller den digitala delen. Så jag undrar om den är jämförbar med Arkiv Digital. Med mikrokortslån är det annorlunda när den tiden begav sig.

Och det här med fortlevnad så kan det nog vara fullt möjligt att en aktör som Arkiv Digital har förutsättningar att leva vidare. Med deras kvalité är det som att läsa i orginalböcker.

Den aktör som först kommer att få stryka på foten tror jag är Genline. Personlig åsikt i och för sig. De var i och för sig först ut med digitaliseringen av folkbokföringen. Men när de andra kommer ikapp och vidareutvecklar sin verksamhet så... Om det verkligen blir så återstår att se.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10499) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 07 oktober 2011 kl. 22.19
Om jag tolkar det hela rätt, så är Europeana en databas där man kan se vilka digitaliserade handlingar som finns och var de finns.

"Söktjänsten ger en flerspråkig ingång till tusentals samlingar och bestånd..."

Det är ju inte det samma som att man kan ta del av själva bilderna den vägen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10503) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 08 oktober 2011 kl. 08.39
En internationell arkivdatabas alltså? Jag måste ha missuppfattat vad arkivarien sa till mig. Eller så uttryckte han sig luddigt.

Har det informerats om Europeana på något lämpligt ställe? Då menar jag inte här på Arkivguiden.

Min vän arkivarien sa också något om att det hade tillsatts en chef för Samordningssekretariatet för digitalisering
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10506) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Lördag den 08 oktober 2011 kl. 16.10
För mig är det första gången jag hör talas om Europeana som vad jag förstår ska fungera som en samsökningstjänst för de digitala databaser som f.n. finns. Har jag missförstått det ber jag om ursäkt.

Mvh/Sten Magnusson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11214) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Söndag den 08 januari 2012 kl. 11.58
Någon som känner till hur långt verksamheten har kommit? Senaste uppdateringen på Riksarkivets sida var visst 2011-06-21. Mer information om detta projekt har jag inte sett på den sidan.

Däremot finns det visst allmän information här: Europeanas internationella webbplats

Söker man sedan på sverige får man träff på 295 375 bilder. Sunne 744 och hör och häpna en pilspets man hittade i Södra Såneby eller som det då stavades, Södra Soneby. Den härrörde sig från omkring år 1100 e.Kr. enligt den tidslinje som finns på hemsidan. Denna fann man då ett magasin skulle rivas och byggas om på min farfars gård några meter från bostadshuset.

Mvh/Sten Magnusson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12083) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Lördag den 16 juni 2012 kl. 11.11
Sju inlägg (den 14/6 2012 kl. 4.22 och 13.42, 15/6 kl. 19.30 och 23.44 samt 16/6 kl. 5.50, 9.42 och 9.45) har flyttats till Helsingborgs Dagblad.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12085) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Lördag den 16 juni 2012 kl. 11.30
Ett inlägg (den 28/3 2012 kl. 12.12) har flyttats till Digitaliserade arkiv: Svensk Arkivinformation (SVAR / Riksarkivet).
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)