|
Av Sten Magnusson - Måndag den 06 augusti 2012 kl. 17.32
|
Jag var nyss och studerade ett dokument som ingår i en nypublicerad databas "Svenska lantmätare" och som det krävs abonnemang till bl.a. Rötters Vänner för att ta del av. När jag sökte i NAD fann jag att det finns uppgifter där som är helt gratis och publicerade. Nu var ju den senare databasen en avskrift, men ändå. Därefter tog jag en titt på Rötters Vänner, avdelningen "Frågor och svar". Nu till min frågeställning. Det har tidigare i ett annat sammanhang här på forumet sagts att Rötters Vänner inte är en tjänst utan en förmån. I Frågor och svar står det bl.a. så här: "Hur får man behörighet till systemet? Svar: Genom att köpa ett årsabonnemang på någon registertjänst i vår ’Bokhandel’. Klicka på följande länk och registrera dig. Klicka här >> För närvarande finns Rötters Vänner. Fler registertjänster kommer att tagas fram under de närmaste åren." Jag tolkar det som att Rötters Vänner betraktas som en registertjänst och att man f.ö. inte behöver vara med i Rötters Vänner för att få del av de databaser som publiceras och som man kräver inloggning till. Jag kan ju självfallet ha feltolkat texten, men undrar då i så fall hur det går ihop med det av mig citerade textavsnittet?
|
|
|
|
|