|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 25 september 2012 kl. 15.51
|
Sten, kan vi inte försöka att hålla oss till ämnet för den här diskussionen? Jag vill att vi försöker ägna oss åt att diskutera hemsidan ”Släktforskning på nätet” och de två horribla övergrepp hemsidans ägare har blivit utsatt för av Sveriges släktforskarförbunds ledning. Utöver detta har den som driver sidan sedan blivit utsatt för ytterligare övergrepp i form avstängningar av konton och blockering av IP-adresser. Det är patetiskt att se hur förbundsordföranden bryter sin tystnad för att föra fram sina bekymmer om den framtida folkbokföringen. Hon borde vara mer bekymrad över förbundets framtid och hur hon ska kunna ändra sitt beteende föra att kunna föra släktforskningen framåt. Förbundet är ett enda stort skämt i dag med det prioriteringar som görs. Kvalitet i forskningen betyder inte någonting för förbundet, det är betydligt viktigare att hålla sig på god fot med förbundsledningen. Att få vara med i klubben för inbördes beundran. Det bådar inte gott. Att förbundsstyrelsens övriga medlemmar håller tyst om övergreppen är anmärkningsvärt men inte förvånansvärt. De brukar hålla sig undan i de flesta sammanhang. Den som tiger samtycker som bekant. Det är en total tystnad från flertalet. Förutom en marodör som inte drar sig för att ödelägga diskussioner med hjälp av sin hejarklack. Nu senast den viktiga diskussionen om folkbokföringen i framtiden. Här var det ingen moderator som modererade. Kanske inte så konstigt eftersom det själva förbundsordföranden som efterlyste diskussionen och själv bidrog till att sänka den. Det är ynkligt att inte våga stå för det man han har gjort mot sina medlemmar. Det är inte alls klädsamt för en förtroendevald och i synnerhet inte en ordförande. Bär man sig så nedrigt åt så bör man överväga om man är lämpad att fortsätta sitt uppdrag. En offentlig ursäkt är det minsta man kan begära. Barbron Stålheim! Har förbundets polisanmälan lett till åtal? Om inte kan det bli aktuellt med en motanmälan. Såvida du inte skärper till dig!
|
|
|
Av Sten Magnusson - Söndag den 30 september 2012 kl. 13.20
|
Den offentliga ursäkten som efterlysts sedan i maj lär nog utebli till 100 %. Jag skulle bli synnerligen överraskad om det kommer någon polisanmälan eller offentlig ursäkt. Däremot ska det bli intressant att se om denna såpopera kommer att tas upp i Angeläget 2/12 där ju förbundsordföranden är ansvarig utgivare. Vad gäller de blockeringar som Fredrik har råkat ut för på Facebooksidorna torde det nog bero på att bl.a. förbundsordföranden utnyttjat sin möjlighet att med Facebooks egen funktion blockera icke önskvärda användare. Det anser jag f.ö. vara missbruk av Facebooks gemenskapsregler. Om man då söker på ordförandens namn får man ingen träff och kan inte heller följa vad som skrivs av henne ifall t.ex. Fredrik är inloggad på Facebook. Är han däremot utloggad kan han i normala fall följa även hennes debattinlägg och kommentarer. Gå t.ex. in på Facebookplatsen Rötters Vänner och jämför utseendet på sidan om du är in- resp. utloggad. Är du inloggad kanske det inte finns möjlighet vare sig till gillamarkeringar, inlägg eller kommentarer. Är du utloggad kanske du kan se allt. Vad gäller den påstådda polisanmälan tror jag för min del inte ett dyft på någon sådan. Varför? jo, helt enkelt däför att man vet att det inte kommer att hålla juridiskt ifall det skulle bli någon sådan och att ju även Sveriges Släktforskarförbund använt sig av den fria licensrätten, vilket innebär att man bryter mot den om någon förhindras att utnyttja den. Vad gäller den tystnad som styrelsemedlemmarna iakktar kan det väl bara tolkas som att man samtycker eller inte har fått korrekt information i ärendet?
|
|
|
|
Av Sten Magnusson - Söndag den 30 september 2012 kl. 16.22
|
Hur som helst. Det är skumt att det får gå till så i en organisation som påstår sig representera släktforskarnas intressen. Då ska det kunna vara högt i tak utan personpåhopp m.m. Hej Fredrik! Såg att du hade en länk på din sida till "Avbrytarforum". Du har dock glömt r så nu står det bara Avbytarforum.
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 01 oktober 2012 kl. 01.20
|
Förbundsordföranden för Sveriges släktforskarförbund anklagar helt öppet Fredrik E för att ha begått stöld. Mig veterligen har Fredrik inte tagit några föremål eller pengar som tillhör Sveriges släktforskarförbund. Det är grotesk anklagelse som hon sprider över hela vår jord. Hennes inlägg är utan tvekan det fulaste påhopp som någonsin har gjorts i något av förbundets forum. Det fick ligga kvar i flera veckor utan någon moderator ingrep. Det skulle naturligtvis raderats omgående och den som skrev det skulle givetvis ha blivit avstängd en lång tid framöver. Så försvann helt plötsligt det vedervärdiga inlägget utan någon förklaring och det kom givetvis inte någon ursäkt. Raderingen var inget annat än ett oblygt försök till historieförfalskning. Men hennes grova anklagelser finns fortfarande kvar på internet för den som vill läsa, bland annat på min blogg: (Du får ingenting ta med dig när du går) Hur inlägget råkade försvinna är naturligtvis oklart. Oavsett om ordföranden gjorde det själv eller tubbade någon annan att göra det så överskred hon helt klart sina befogenheter. Att Fredrik sedan falskeligen blev blev anklagad för olaga hot och att denna lögn togs som intäkt för att stänga av honom för gott från att skriva i förbundets olika forum är helt sanslöst. Först komma med en synnerligen allvarlig anklagelse mot en föreningsmedlem och sedan ta ifrån honom alla möjligheter att försvara sig. Men anklagelsen får ligga kvar. Den som skrev får fortsätta skriva men det får inte Fredrik! Civiliserade människor beter sig inte på det här sättet. Och som förtroendevald ska man akta sig noga för att begå brottsliga handlingar enkom för att försöka visa makt. Förbundets trakasserier på Facebook är inget annat än ett Lunarstorm för vuxna. Vuxna människor som inte är vuxna nog att sköta det vi har valt dem till att utföra. Visst är det fegisar som gömmer sig där. Lika fega är de förtroendevalda som inte vågar säga ett knyst. En samling ynkryggar är vad de är hela gänget. Det är den organiserade släktforskarrörelsen som utgör det största hotet mot den framtida forskningen. En mycket blek kopia av Outlaws eller Bandidos. Välj det som passar bäst! (Ändrat av kontoinnehavaren den 01 oktober 2012 kl. 09.51.)
|
|
|
Av Fredrik Eriksson - Måndag den 01 oktober 2012 kl. 22.56
|
Har nu postat ett svar på Nogs forum till Urban Sikeborg....och hänvisat från min sajt. Jag meddelar där att jag är villig att plocka bort sajten av den enkla anledningen att en "berörd part" från "andra sidan" iaf gett sin syn på saken.....och det räcker för mig. Dock kvarstår ursäkten från Barbro och Förbundet. Sajten kommer att plockas bort men hur den plockas bort beror helt på om jag får en ursäkt eller inte. I fallet att jag får en ursäkt som isf ska framföras på detta forum plockar jag bort hela sajtens innehåll rätt av. Uteblir ursäkten ska jag iaf använda sidans stora beökarantal vilket iaf kommer bli nästan 50 000 besökare innan den avindexieras till något "kul". Appropå Avbrytarforum så upptäckte jag det nyligen........trodde hela tiden att det var avbytarforum som är ett ganska talande namn i sig Tack för er tolkning och nyansering av hela denna händelse!
|
|
|
|
Av Fredrik Eriksson - Onsdag den 03 oktober 2012 kl. 18.49
|
Jag tycker nu i.o.m mitt senaste inlägg på Nogs forum att jag gjort långt mer än vad jag egentligen behöver för att gå Sveriges Släktforskarförbund till mötes i denna fråga. Jag har alltså stängt ner denna webbplats...eller rättare sagt jag har dirigerat om den till barbro-stålheim.se tillsvidare att en ursäkt kommer fram. Att dirigera om denna webbplats + att jag dirigerat om ett 20-tal andra webbplaster jag har kommer detta att leda till att ca 500 släktforskningsintresserade besökare om dan kommer att passera min syn på detta. Eftersom ingen ursäkt eller för den delen rimligt "försvar" för sitt agerande (från förbjundet eller Barbro) kommer, ser jag mig tvungen att skruva åt lite hårdare. Det kommer alltså ta några månader innan alla sidor är avindexierade och fram tills dess kommer alltså varenda besökare att passera sidan. Observera även att ingen någonsin yppat ett ord om att det står osanningar på min sida (eller det som framförts här).....vilket om man tyckte att jag ljög där skulle vara en ganska simpel sak att framhäva för att sänka förtroendet för min ståndpunkt i saken. Detta har alltså inte gjorts och med det i vetskap drar jag slutsatsen att Barbro och Sveriges Släktforskarförbund helt enkelt inte kan lägga fram nånting för sin saks räkning. För personlig kontakt med mig nås jag på telefon: 070-645 45 67 eller info@ienkoping.se
|
|
|
Av Sten Magnusson - Torsdag den 04 oktober 2012 kl. 10.20
|
Det är beklagligt att det ska få gå till på detta vis. Se mitt senaste inlägg på NOG:s Forum. Ang. detta med licensens angivande undrar jag om det inte räcker med att ange den? Varför skulle Fredrik behöva ange att texten kommer från Wiki-Rötter? I och med att Wiki-Rötter använder den fria licens som alla andra Wikis använder finns det väl ingen skyldighet till det? Då räcker det väl med att ange vilken licens det gäller? Vad gäller reklam har f.ö. även Sveriges Släktforskarförbund mer eller mindre ställt sig officiellt bakom att man i viss utsträckning ska kunna ha reklam på Wiki-Rötter.
|
|
|
Av Sten Magnusson - Torsdag den 04 oktober 2012 kl. 12.06
|
Hej Fredrik. Har du tagit bort även din Facebooksida "Släktforskning på nätet" som legat ute sedan 2010-12-28?
|
|
|
Av Fredrik Eriksson - Torsdag den 04 oktober 2012 kl. 17.27
|
Sten...jag tog bort även den sidan Det här blir ju bara värre och värre. Några få ggr under dessa månader har kritiska röster hörts från Släktforskarförbundets sida på forum. Vid dessa tillfällen har jag, du, Jörgen och Christian svarat upp på kritiken och även ställt motfrågor kring handlandet. Aldrig att vi fått ett svar tillbaka på våra funderingar om hur de själva handlat..........här försöker man vara sjysst och öppet ställa upp o stå till svars för sina handlingar men det verkar inte Barbro Stålheim och Sveriges Släktforskarförbund behöva.
|
|
|
Av Sten Magnusson - Fredag den 05 oktober 2012 kl. 11.52
|
Ingen ska väl behöva ställas till svars för något som ej inträffat? Bevisbördan att du, jag eller någon annan gjort fel torde ju åligga åklagarsidan, i detta fall Sveriges Släktforskarförbund.
|
|
|
Av Fredrik Eriksson - Fredag den 05 oktober 2012 kl. 16.02
|
Har på denna hemsida publicerat en artikel angående Urban Sikeborgs senaste utspel: http://www.xn--barbro-stlheim-tib.se/urban-sikeborg/ Har tidigare ej skrivit själv för att jag vill försöka hålla debatten på ett och samma ställe men detta bettende av Urban Sikeborg måste fram i dagsljuset.
|
|
|
Av Eivor Andersson - Fredag den 05 oktober 2012 kl. 17.23
|
Fredrik, Jag tycker faktiskt att detta börjar gå för långt. Man kan ju inte hänga ut alla människor man fattar agg till, på nätet. Vad jag sett så har Urban Sikeborg helt vänligt förklarat hur han ser på saken och det har ju alla rätt till. Jag tycker du skall glömma detta nu och börja göra något kreativt med dina datakunskaper istället. Det ger nog mer i längden. Ett tips i all välmening Trevlig Helg - Eivor
|
|
|
Av Christian Andersson - Fredag den 05 oktober 2012 kl. 17.52
|
Eivor. Det här handlar om grova brott som har begåtts av förbundsledningen med förbundsordföranden i spetsen. Urban Sikeborg förvränger fakta och spär på med ytterligare anklagelser inte enbart mot Fredrik - det är fler som får sin släng av sleven. Hur du kan se något vänligt i det förstår jag inte. När man ser hur han hanterar sanningen börjar man bli fundersam över hur pass god forskare han egentligen är. Det är Fredrik som har blivit uthängd. Det är han som är anklagad för stöld och olaga hot. Det är han som är fråntagen alla möjligheter att försvara sig eller förklara sig. Med förlov sagt, Eivor. Det vore bättre om du vände dig till förbundsledningen och bad dem göra något kreativt i stället. Uppmana förbundsordföranden att framföra sin ursäkt till att börja med. Vi är nog fler som tycker att det här har gått alldeles för långt. Men du bör nog vända dig till de skyldiga, inte till offret. Christian (Ändrat av kontoinnehavaren den 05 oktober 2012 kl. 18.07.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 05 oktober 2012 kl. 18.00
|
Om man i ett inlägg (i NOG:s Forum den 3/10 kl. 14.33) skriver... "Du berättar själv att du begår olagligheter för att ägna dig åt öppen nätmobbning – det finns ju inget annat ord för det. Du försöker uttryckligen vålla förbundet, som ju representerar den samlade släktforskarrörelsen, skada." ... så förklarar man inte bara "helt vänligt" sin syn. Fredrik har aldrig berättat att han "begår olagligheter" eller att han ägnar sig åt "nätmobbning". Detta är alltså lögn och förbannad dikt - precis som påståendet att han försöker att skada Släktforskarförbundet. Samme skribent har också förvrängt mina ord och påstått att jag skulle ha sagt att Fredrik har gjort sig skyldig till "en form av stöld". Det har jag definitivt inte sagt! (Jag kommenterade den saken i ett inlägg i NOG:s Forum den 3/10 kl. 2.22.) Om man ger sig in i en offentlig diskussion för att ge sin syn på en sak, så ska man bygga sina argument på fakta. Ljuger och förvränger man vad andra har sagt och gjort - och det dessutom i långa inlägg riktade mot en enskild person som bara begär en ursäkt för de falska anklagelser som han har utsatts för från Sveriges Släktforskarförbund - då gör man sig i allra högsta grad själv skyldig till nätmobbning!
|
|
|
Av Fredrik Eriksson - Fredag den 05 oktober 2012 kl. 18.03
|
Eivor.....det tycker faktiskt jag med därför väntar jag bara på en ursäkt för den behandlingen jag har fått utstå. Jag tänker fortsätta tills sanningen kryper! Varför säger du inte detta även till Barbro? Det är nämligen där skon klämmer i detta ärende. Att sedan Urban Sikeborg ljuger för att kasta skugga över mig är något han borde ha tänkt på innan eller rimligtvis läst på innan han uttalar sig? Det är märkligt att ingen (knappt) vågar ta ställning i det som faktiskt har hänt, utan ojar sig över hur det utvecklats. Det om något är beklämmande för Sveriges Släktforskarförbund.
|
|
|
Av Eivor Andersson - Fredag den 05 oktober 2012 kl. 18.55
|
När den första diskussionen om detta togs upp på AF och en del inlägg raderades, så har jag ett minne av att både du Jörgen och jag skrev att Fredrik plagierade materialet. Jag har inte sparat inläggen. Sedan framkom att det kanske inte var stöld direkt men det moraliska kanske man kan diskutera. Jag känner varken Barbro eller Urban och jag försöker skapa en egen uppfattning av det jag läser. Jag jagar aldrig i flock... Fredrik: Din lilla hämnd på Barbro på nätet tycker jag nästan kan vara udda-jämnt med en ursäkt. Om man inte ältar detta mera så faller det i glömska och det är bara att visa duglighet Fredrik, så skapar du ett bra rykte själv. Och vem går in i ett getingbo frivilligt? Utom jag förstås Eivor
|
|
|
Av Christian Andersson - Fredag den 05 oktober 2012 kl. 21.56
|
Eivor Jag tror du gör en logisk kullerbytta när du försöka tillrättavisa offret i stället för att vända dig till förövaren. Vem är den skyldige? Den som mobbar eller den som blir mobbad? Du skriver om moral. Moral innebär för mig och förhoppningsvis även för dig att man håller sig inom lagens råmärken. Jag förstår inte vad du menar med "inte var stöld direkt". Stöld är inget relativt begrepp. Antingen har man tagit föremål eller pengar från någon eller så har man inte gjort det. Varför ska vi låta det här falla i glömska. Det rör sig om ett kriminellt beteende. Stävjas det inte så kommer det att upprepas. Du har väl hört talas om återfallsförbrytare? Och hur ska man kunna låta något falla i glömska när man har blivit oskyldigt dömd till livstids uteslutning från föreningsgemenskapen? Du får ursäkta men jag förstår inte vad du menar med "din lilla hämnd" och "udda-jämnt med en ursäkt". Eivor, jag är rädd för att den här diskussionen i diskussionen förflyttar fokus från det mest väsentliga. Nämligen de fruktansvärda övergrepp som den ideella organisationen Sveriges släktforskarförbund har begått mot en av sina föreningsmedlemmar. Christian
|
|
|
Av Fredrik Eriksson - Fredag den 05 oktober 2012 kl. 21.56
|
Hej Eivor. Angående de flera inlägg på sistone som vill göra gällande att Jörgen anklagat mig för stöld är jag inte alls av den uppfattningen och förstår inte riktigt vad det resonemanget vill komma (de dispyter vi hade i början är för länge sedan "klara" genom ett sunt debattklimat). Min ståndpunkt i hela detta är att man ska visa respekt och hålla sig till fakta. Viker man utanför detta är en ursäkt på sin plats. Jag personligen brast i min hänsyn av respekt i början när jag "gjorde en del ironiska, barnsliga eller vad man ska kalla det" publiceringar och med dessa hade för avsikt att förlöjliga Sten och Jörgen. Detta har jag bett om ursäkt för och det tycker jag hör till sin plats att kunna göra....även för en förbundsordförande? Det är så lite som behövs. Visst kan "vissa" människor "glömma" och gå vidare men vi är alla olika.....personligen så ligger det i min natur att, har jag, en nära vän eller annan jag finner tycke för blivit offörätt behandlad så ser jag alltid till att rättfärdiga detta med vilka medel som helst krävs (inom lagens ramar får jag skriva så att ingen misstolkar detta). Det du kallar "lilla hämnd" är inte en hämnd för mig utan min chans att ge min bild på detta efter att blivit avstängd för att yttra mig på AF & FF. Jag är heller inte ute efter hämnd och har aldrig gett uttryck för det någonstans. Jag är ute efter att bli rättvist behandlad och för att det ska infinna sig krävs alltså en ursäkt för de grova förtal som Barbro Stålheim gjort mot mig, med stöd av Sveriges Släktforskarförbund som innefattar de personer som administrerar b.l.a Anbytarforum och Förbundsforum som gjort denna kränkning möjlig. (Ändrat av kontoinnehavaren den 05 oktober 2012 kl. 21.58.)
|
|
|
Av Fredrik Eriksson - Fredag den 05 oktober 2012 kl. 22.17
|
Nu har mina två senaste inlägg gjorts utan vetskap om Christians och Jörgens nästan samtida......nästan lite roligt då de säger i stort sets samma sak utan vetskap om varndra Angående "något kreativt med mina datakunskaper" så förligger det alltså som så att jag har/hade ca 50 webbplatser runtom nätet som tillsammans inbringar 500 besökare om dan beträffande släktforskning/historia/bebyggelse m.m. Samtliga dessa är nu direktlänkade till min sida med denna historia. Detta är alltså en liten hint om hur mycket jag är villig att offra/satsa för detta ändamål. Hemsidorna tillsammans utgör flera års arbete men jag lägger dem i potten för detta projekt för utdelning framöver.
|
|
|
Av Eivor Andersson - Lördag den 06 oktober 2012 kl. 00.18
|
Hej Fredrik, I början av allt detta skrev du att det inte var du som hade hemsidan utan bara webbhotellet och att det var andra som skrev där. Det här inlägget nedan är inte skrivet i samma stil som du brukar använda.? Det påminner mig däremot om någon annan, som jag inte nämner namn på. Utdrag från Nogs forum: Av Fredrik Eriksson onsdag den 3 oktober 2012 - 20.01: Ändra Urban Sikborg skriver: "Du har själv sagt att du försökte utnyttja vår idealitet och förbundets satsningar för egen vinnings skull. Du berättar själv att du begår olagligheter för att ägna dig åt öppen nätmobbning – det finns ju inget annat ord för det. Du försöker uttryckligen vålla förbundet, som ju representerar den samlade släktforskarrörelsen, skada." Att Urban Sikeborg med detta försöker lägga lögner i munnen på mig känns inte helt ok och från igår har ditt anseende sjunkit rejält. Var och när har jag uttryckt mig såhär? Detta är ju helt skamligt att du vill försöka meddela att detta är min åsikt och hänvisa till att jag sagt detta. Trodde du var smartare än så? Är det en sådan här debatt du önskar Urban Sikeborg? Att med lögner försöka vinna sympatisörer???????????????? Trodde jag hade varit tydlig med vad jag vill åstakomma men att försöka inbilla läsare med dessa lögner är under min värdighet fy skäms Urban! Slut citat Vad gäller mobbing så tycker jag båda parter är lika goda kålsupare och tänker man använda någon annans material eller bilder så tycker jag att man skall fråga först. Det är väldig kutym inom bloggvärlden och på nätet. Jag har också blivit raderad både här och där, men ser mig inte som martyr eller offer. Naturligtvis hade det varit enklaste lösningen med en ursäkt från Förbundet i stöldfrågan, men skadan är nog redan skedd. Eivor
|
|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 06 oktober 2012 kl. 00.58
|
Eivor Jag förstår inte vart du vill komma. Vilken skada är det som redan är skedd? Förbundsledningen falska anklagelser om stöld och olaga hot? Det var länge sedan den skadan skedde. Du tror väl inte det kommer någon ursäkt nu? Jag har också synpunkter när det gäller Fredriks handlande. Men de synpunkterna behåller jag för mig själv eftersom jag inte har tillräckliga kunskaper om vad som är rätt eller fel. Det enda jag med säkerhet kan säga är att han inte har gjort något olagligt. Jag tycker än en gång att du ska försöka påverka förövarna och inte brottsoffret. Kan du få dem att ta reson har du gjort en god gärning. Christian
|
|
|
Av Fredrik Eriksson - Lördag den 06 oktober 2012 kl. 07.55
|
Eivor Vet inte riktigt vad du menar med samma "stil" och vem du syftar på som mitt inlägg skulle påminna om? Men om jag förstår dig rätt tror du alltså att det är fler personer än jag själv som skriver under med mitt namn i inläggen? Personen som "kopierat" de flesta inläggen på hemsidan är sedan hela diskussionens uppkomst inte alls delaktig. Faktum är att vi inte har "pratat" med varandra sedan dess. Jag kan berätta lite kort om uppkomsten av sidan. Jag köpte domänet slaktforskare.com i syfte att den skulle tillhöra "föreningen unga släktforskare". Jag byggde upp en sida åt föreningen som jag även själv var med i från början (dock var det ingen föreing än då och tror inte det har blivit en förening än av det). Efterhand drog jag mig ur föreningen då meningsskilljaktigheter uppstod hurvida vi skulle "byta" blogginlägg med MyHeritage. " personer ur föreningen var med under Släktforskardagarna och träffade där Sveriges representant från MyHeritage. I utbyte av att Myheritage skrev om föreningen och länkade till oss skulle vi göra detsamma och länka till dem. Detta tog jag starkt avstånd ifrån då jag menade att vi inte kan "ha barn med" ett vinstdrivande företag som i längden kan försvåra hela syftet med föreningens uppkomst nämligen att hjälpa nybörjare i Släktforskning. Att låta MyHeritage få gratis reklam via oss tyckte jag inte va "ok" då jag anser att det finns mycket viktigare saker att tänka på som "ny" släktforskare. Att man sedan när man har ett hum om vad släktforskning innebär väljer ett medlemsskap i MyHeritage är en annan femma. Då har man iaf lite på fötterna och kan göra ett val själv. Hur som helst drog jag mig ur och eftersom domännamnet var betalt av mig och även låg i ett av mina webbhotell ansåg jag det även tillhöra mig. inga anspråk på domänet gjordes från övriga medlemmar. Tiden gick lite och jag funderade på vad jag skulle göra med "ett så pass bra domännamn" varpå jag efterlyste någon som ville göra något med det i utbyte mot att denne skulle få de reklampengar o.s.v som trilllade in under "upplagets period" Mitt uppdrag var att tillhandahålla en webbplatslösning och bistå med stöd för tekniken. Iden kom att "han" skulle göra en Wiki och kopiera material.....och att allt var i sin ordning med det....alltså vi visste båda att det var fullt möjligt att göra detta. Sen när denna diskussion uppstod visste jag faktiskt inte hur långt arbetet var kommit till jag vaknade en morgon av jag fått ett mail från Barbro Stålheim....varpå jag under en tid var tvungen att komma på hur jag skulle ändra licens/copyright som fanns i stilmallarna på det temat jag använde för hemsidan. Därför blev det lite rörigt med detta i början. Och att detta inte fanns med från början alls är pga dålig kommunikation mellan "min medarbetare" och mig. Alltså personen som gjort huvudsaken av kopieringarna har alltså inget längre med detta att göra utan när jag såg att diskussionen började ta fart trädde jag personligen fram. ____________________________ Diskussionen om att "fråga" vid att använda någon annans material fanns med redan från början. Men med vetskapen om att Sveriges Släktforskarförbund med sitt upplåtande av webbplasten Wiki-Rötter omöjligt själva kan ha haft den rutinen att fråga om de får använda andras material när detta publcerats på Wiki-Rötter gjorde att detta var av mindre betydelse. Denna kritik om att förbundet själva har låtit och låter kopierat matierial finnas på Wiki-Rötter har fortfarande inte besvarats däremot är kritiken till mig om detta stor. Är det skillnad på om Sveriges Släktforskarförbund utan att fråga tillhandahåller kopierat material på sina webbplaster gentemot om jag tillhandahåller detta? /Fredrik Eriksson
|
|
|
Av Eivor Andersson - Lördag den 06 oktober 2012 kl. 12.10
|
Hej, Unga killar brukar inte skriva Fy skäms utan mest äldre damer. Så alla dessa frågetecken.. Jag råkade ut för samma salva med många Fy skäms , för längesedan på AF. Då av en äldre dam med hetsigt humör och sympatisör med flera här. Jag bad henne fara åt skogen eller ännu hellre till ett varmare ställe. Vi blev båda raderade. Alla har sitt sätt att skriva och ibland behöver jag inte ens titta på namnet för att gissa vem det är. Eivor
|
|
|
|
|