|
Av Sten Magnusson - Måndag den 10 december 2012 kl. 08.04
|
Vad tror ni om denna webbplats? Jag har bara varit på den som hastigast så jag kan inte uttala mig om dess för- och nackdelar. Hittade den på Facebook av en slump när jag sökte ordet genealogy i en lista. Obs! Denna länk går till originalsidan Genealogy Beginner, men det finns även på Facebook Genealogy Beginner.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 10 december 2012 kl. 09.55
|
Det kanske kan vara något - för en amerikan som vill betala för något som går att få gratis på annat håll... "Member Benefits Members receive step-by-step instructions through our genealogy lessons, unlimited access to our community forum, and one-on-one coaching from our resident genealogists. JOIN US Member subscription options: - $9.99 a month - $59.88 a year GET SOME MORE INFO Read more about how fast you can have your genealogy questions answered or contact us directly."
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 10 december 2012 kl. 11.34
|
Sten var hittar du allt? Sidan tycks vara amerikansk och utgår således från amerikanska förhållanden. Det tycks vara ännu en som försöker göra sig en slant på nybörjares okunskap. Jag kan inte se annat än att de vill ha betalt för allt. Att de marknadsför sig på facebook är inget som tilltalar mig. Jag kan inte se något om vikten av att gå till originalkällorna och hänvisa till dessa. Något som väl ligger dig varmt om hjärtat? Den bästa nätbaserade släktforskarskola som står till buds är nog Arkivguidens gratissidor om forskningsmetodik. Kanske lite väl "torrt" i mitt tycke. Jag tycker det borde kompletteras med bilder och praktiska exempel. Kanske en gedcom-fil med varierande data och bra källhävisningar. Men det borde kanske ligga som ett eller flera kapitel vid sidan om. När vi ändå är inne på ämnet vill jag nämna att jag håller på med en släktforskarskola för eget bruk. Att först och främst användas för cirkelverksamhet. Problemet med mig är att jag aldrig blir färdig. Till sist. Det borde naturligtvis vara en angelägenhet för släktforskarförbundet att lära ut släktforskning. Men det tycks inte prioriteras särskilt högt. Vid en första anblick är inte Genealogy Beginner något som imponerar på mig. (Ändrat av kontoinnehavaren den 10 december 2012 kl. 13.00.)
|
|
|
|
|