|
|
Av Fredrik Eriksson - Lördag den 06 oktober 2012 kl. 13.05
|
Ne det kan nog stämma att unga killar inte skriver så......men att först tillmötesgå Urban Sikeborg och tillfredställa det jag kan göra för att han ska må bättre i denna händelse (det jag gjorde var att ta bort hela webbplasten innehållande hans artiklar som han mådde dåligt av att de fanns där)för att sedan efter ha gjort detta för honom sedan bli påtvingad och citerad med ord helt hämtade från hans fantasi gjorde mig mycket upprörd. Med att skriva "fy skäms Urban" ville jag förmedla att en en "myndig" person säger till Urban på skarpen "Att så här får man faktiskt inte bete sig" som han gjorde. Han får faktiskt ta och ställa sig i skamvrån ett tag......vilket han även verkar ha gjort efter detta....och jag hoppas han lär sig av. Retoriken Urban Sikeborg använde sig av när han med lögner påstod att jag sagt/skrivit saker var riktigt fult och lömskt. Kanske han inte trodde att jag skulle uppmärksamma det lilla fula knepet från honom! Och helt medvetet måste det ha varit från honom av den enkla anledningen att citerar man någon så måste man ju ha något att citera....i detta fallet finns inga sådanna citat överhuvudtaget från mig som han påstod. Alltså kan vi konstatera att Urban Sikeborg inte drar sig för att ljuga om saker och ting när det passar honomm själv!
|
|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 06 oktober 2012 kl. 13.29
|
Det går naturligtvis inte att låta det här falla i glömska. Låt oss återvända till det omtalade men numera försvunna inlägget föreningsmedlemmen Barbro Stålheim gjorde i Förbundsforum. Hon använde pronomenen ”man” och ”vi” om vart annat så det finns all anledning att förmoda att hon skrev för förbundets räkning. Ordet ”jag” förekommer inte alls i inlägget, däremot finns ordet ”mitt” märkligt nog med i själva slutklämmen: ”Barbro Stålheim (Stigtomta) Föreningsmedlem Postat lördagen 19 maj 2012 – 01:29 Ja kan man bli annat än trött. Från förbundets sida är vi ganska luttrade – det finns flera personer som inte drar sig för att kopiera och stjäla material. Vi polisanmäler konsekvent sådant som uppenbart strider mot upphovsrätten och där vi har på fötterna. Vi har vunnit ett mål, där det blev både böter och skadestånd. Angående det aktuella ärendet: Samma person driver en annan hemsida med ett snarlikt namn där bl.a. denna person försöker sälja släktforskartjänster. Man kan undra hur seriös den forskningen är när man inte kan skilja på ditt och mitt. Fredrik E får under samma natt ett e postbrev från släktforskarbundet med ett liknande innehåll. Men det skiljer sig på flera punkter: ”Sveriges släktforskar förbund polisanmäler alla brott mot upphovsrätten. Vi har vunnit flera mål när vi har gjort sådana här anmälningar. Och vi drar oss inte för att göra det en gång till.” E-postbrevet Här tillstår alltså släktforskarförbundet att man regelmässigt polisanmäler oskyldiga personer för brott mot upphovsrätten. Det vill säga de anklagas för stöld enligt förbundets rättsuppfattning. Förbundsledaren framhåller också att man från förbundets sida kommer att fortsätta med dessa falska angivelser. Släktforskarförbundet påstår ena gången att man har vunnit ”ett mål” andra gången att man har vunnit ”flera mål”. Jag tror inte att man har vunnit något över huvud taget tills jag har fått motsatsen bevisad. Det enklaste vore naturligtvis för Barbro Stålheim att be om ursäkt och samtidigt dra lärdom inför framtiden. Och givetvis att framöver överlåta alla juridiska spörsmål till någon kompetent person. Det här är inte något vi kan låta falla i glömska. Men låt oss slippa rota mera i mögen. Det kommer bara att lukta ännu värre. (Ändrat av kontoinnehavaren den 06 oktober 2012 kl. 17.02.)
|
|
|
Av Sten Magnusson - Måndag den 08 oktober 2012 kl. 09.02
|
"Släktforskarförbundet påstår ena gången att man har vunnit ”ett mål” andra gången att man har vunnit ”flera mål”. Jag tror inte att man har vunnit något över huvud taget tills jag har fått motsatsen bevisad." Vad är det som säger att det över huvud taget har gjorts någon polisanmälan i något fall?
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 08 oktober 2012 kl. 11.50
|
Sten, menar du att risken finns för att samtliga i förbundsstyrelsen har fört oss bakom ljuset på den punkten? Vi får inte bortse från det faktum att Barbro Stålheim undertecknade den andra anklagelseakten på förbundsstyrelsens uppdrag. En för alla och alla för en! Min ståndpunkt är att inte ta ställning till om deras påståenden om företagna rättsliga åtgärder är sanna eller inte. Jag vill inte riskera att bli anklagad för förtal eller något annat betydligt allvarligare med betydligt högre straffvärde.
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 08 oktober 2012 kl. 15.11
|
Jag har skrivit till Annika Gylling som är min representant i styrelsen för Sveriges släktforskarförbund. Hon är alltså en av dem som anklagar Fredrik E för stöld. Det ska bli intressant att få läsa vad hon svarar. Om hon svarar.
|
|
|
|
Av Sten Magnusson - Torsdag den 11 oktober 2012 kl. 01.00
|
Ang. den nätmobbning som Eivor nämner är frågan: Är det nätmobbning att begära en ursäkt för ett uttalande som vår Förbundsordförande gjort? Det torde väl snarare vara nätmobbning att peka ut Fredrik på det sätt som gjordes 2012-05-19 i Förbundsforum och senare stänga av honom från Sveriges Släktforskarförbunds samtliga sidor vare sig det är Facebooksidor eller någon annanstans. Den offentliga ursäkt från vår Förbundsordförande som han efterlyste kom ju aldrig och att han då nämner det på sin sida torde bara vara för att båda sidor ska få delge sin version.
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 11 oktober 2012 kl. 14.00
|
Har ni uppmärksammat att den förbundsstyrelsemoderator som anklagar Fredrik E för olaga hot har blivit befordrad? Det måste innbära att hon har förbundsstyrelsen fulla förtroende och att de är nöjda med hur hon har skött sina hittillsvarande uppdrag. Jag har ännu inte fått något svar från min föreningsordförande Annika Gylling angående hennes delaktighet i stöldhärvan. Jag avvaktar hennes svar ytterligare några dagar men inte längre. Jag skriver som hon själv brukar göra: "Nu får det vara nog!" (Ändrat av kontoinnehavaren den 11 oktober 2012 kl. 14.06.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 11 oktober 2012 kl. 19.19
|
Det ständiga "vikariatet" har alltså - även formellt - blivit en fast tjänst. Efter två och ett halvt år har Sveriges Släktforskarförbunds styrelse m.a.o. valt att öppet erkänna att det är en styrelseledamot som avgör vad som får skrivas i Anbytarforum. Och redan tidigare har ju en annan styrelseledamot erkänt - för att inte säga skrutit om - att han har ansvaret för IP-blockeringar av icke önskvärda släktforskare. "Till min hjälp på Anbytarforum har jag våra duktiga moderatorer. Även min företrädare Anna-Lena Hultman finns till hands med goda råd." Med tanke på såväl egna som andras erfarenheter skulle jag nöja mig med ett mycket kräset urval av "goda råd" från det hållet... (Ändrat av kontoinnehavaren den 11 oktober 2012 kl. 20.59.)
|
|
|
Av Christian Andersson - Fredag den 12 oktober 2012 kl. 14.04
|
(-- inlägget hamnade i fel diskussion och har därför raderats --) (Ändrat av kontoinnehavaren den 12 oktober 2012 kl. 14.13.)
|
|
|
Av Sten Magnusson - Lördag den 13 oktober 2012 kl. 07.48
|
Ang. det s.k. ständiga vikariatet stod det igår bl.a. på sidan Moderatorer att man skulle kontakta ett par andra personer i deras egenskap av Anbytar- resp. förbundsforumvärd. Nu har tydligen den som varit i denna position sedan mars 2009 plötsligt trätt fram i ljuset. Det finns dock fortfarande bara 5.000 användare enligt sidan. Sedan undrar jag lite om det inte är lite fel att en styrelseledamot dels agerar s.k. Anbytarvärd och samtidigt är moderator för en eller flera ämnen? Därtill borde det väl anges när hemsidan uppdaterades/ändrades?
|
|
|
Av Sari Wilhelmsson - Söndag den 14 oktober 2012 kl. 11.09
|
Vill visa er en länk från Wikirötter till Anbytarforum på Facebook (som ju inte finns längre) märkligt att det överhuvudtaget finns en länk till före detta Anbytarforums Facebooksida, där på Sveriges Släktforskarförenings Wikirötter. Hmmm...anmärkningsvärt att ingen i förbundet påstås stå bakom denna före detta Facebooksida. Se längst ner på bifogade länk till Wikirötter, med information angående Anbytarforum. http://www.genealogi.se/wiki/index.php?title=Anbytarforum&oldid=8102
|
|
|
Av Sari Wilhelmsson - Söndag den 14 oktober 2012 kl. 11.45
|
Här är länken(historiken) till vilka som skrivit på Wikirötters sida om Anbytarforum. Ändringen av Wikirötters info. om Anbytarforum gjord den 7 november 2010 kl.12.14. Visar vem som lagt till länken Anbytarforums Facebooksida. Därmed inget sagt att denne skribent är upphovsman till den "falska" facebooksidan. Men att dessa skribenter inte reagerat är något märkligt. http://www.genealogi.se/wiki/index.php?title=Anbytarforum&action=history
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 14 oktober 2012 kl. 12.40
|
Det här var intressant. Så här skrev förbundsordföranden i ett försvunnet inlägg i ett försvunnet Anbytarforum på Facebook: "Ett förtydligande: Sveriges Släktforskarförbund har inte skapat den här gruppen och ingen funktionär inom Sveriges Släktforskarförbund döljer sig bakom signaturen ‘Anbytarforum’. Vi beklagar om någon felaktigt har fått intrycket att det här skulle vara vara en officell plats för förbundet. Barbro Stålheim" Jag har inte riktigt klart för mig hur man tolkar historiken i en Wiki. Men efter vad jag förstår så är det tre personer som har redigerat Anbytarforum på Wiki-Rötter: "Jojje", "AndersB" och "Cognatus". Är det någon vet vem som döljer sig bakom signaturen ‘Cognatus’? Är någon av dessa tre funktionär inom Sveriges Släktforskarförbund? (Ändrat av kontoinnehavaren den 14 oktober 2012 kl. 12.48.)
|
|
|
Av Sari Wilhelmsson - Söndag den 14 oktober 2012 kl. 13.17
|
Så är det Christian, Jojje, Anders B. och Cognatus är de enda som redigerat Anbytarforum på Wiki-Rötter. Anders B. var den som lade till länken Anbytarforum på Facebook. Vem Cognatus är kan du se om du klickar på hans namn på länken jag bifogade tidigare. Namnet är dock vanligt. Och ingen vidare information finns där. Jag vet inte om någon är funktionär inom Sveriges Släktforskarförbund, men Anders B. är administratör på Wikirötter och Jojje har väl också någon position som något liknande. Troligen Cognatus också. Ps Wikirötter ägs av Sveriges släktforskarförbund. ds
|
|
|
Av Sten Magnusson - Söndag den 14 oktober 2012 kl. 13.40
|
Cognatus (JM) är moderator för Uppland och tidigare även för Källor och ev. någon mer. AB bl.a. Släkter och JL är anställd projektledare enligt deras webbplatser. Nu undrar nog någon hur jag vet det men redan första veckan jag var med på Wiki-Rötter med start 2011-03-04 fick jag veta att de var administratörer av Wiki-Rötter. Resten kan skådas i bl.a. min användardiskussion som finns på profilen Viking.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 14 oktober 2012 kl. 14.16
|
Nu behöver ju den som la in länken till den 'inofficiella' Facebook-sidan inte ha något med sidan att göra; han kan naturligtvis bara ha sett den och som 'alla' andra trott att den var officiell. Eller så visste han att den faktiskt var officiell... Den verkligt intressanta frågan är: Varför är ledamöterna i förbundsstyrelsen så tysta? Men det är de ju å andra sidan i stort sett alltid... När Sari ställde en fråga i Förbundsforum om anonyma moderatorer - och då särskilt nämnde Anbytarforum på Facebook ("som ändå är ett slags forum i eran regi") - så talade Anbytarvärden (som också sitter i styrelsen) bara allmänt om anonyma moderatorer i sitt svar, men sa ingenting om att Facebook-sidan inte var Förbundets. Visste hon inte - eller visste hon att den var Förbundets? Och varför har ingen annan styrelseledamot sagt något i den fortsatta diskussionen i Förbundsforum när förbundsordförandens citat från Facebook lades in där (alltså där hon sa att det inte var Släktforskarförbundet som stod bakom den sidan), och det upplystes att sidan var anmäld som en bluff? Var det ingen som var upprörd över att någon bluffat Sveriges alla släktforskare - eller visste de att sidan inte var en bluff, men avstod från att säga emot chefen offentligt? Och hur kunde det hänvisas från "Rötters Vänners" Facebook-sida till Anbytarforums dito utan att någon reagerade? Var inte heller RV-sidan officiell? Är det ingen i förbundsstyrelsen som vet vilka officiella sidor som Sveriges Släktforskarförbund har på internet? Det är ju i så fall märkligt med tanke på deras iver att detaljstyra allt möjligt, t.ex. vilka bilder som Anbytarforums användare får ha i sina profiler... Eller är det bara som vanligt att det inte är någon styrelseledamot som törs/vill säga något utanför Kremls murar? (Ändrat av kontoinnehavaren den 14 oktober 2012 kl. 14.58.)
|
|
|
Av Sten Magnusson - Måndag den 15 oktober 2012 kl. 07.09
|
Jag har en fråga till Fredrik som ju 2010-12-28 skapade bl.a. Facebooksidan Släktforskning på nätet och senare den sida den här debatten i första hand gäller? Den informationen har nu även försvunnit på Facebook i din s.k. tidslinje. Har du tänkt återöppna dessa sidor och i såfall när?
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 15 oktober 2012 kl. 09.23
|
Kan någon av de tre personerna bakom Anbytarforum (i Wiki-Rötter) har tillräckligt mycket råg i ryggen för att informera oss om vem som stod bakom Anbytarforum (på Facebook)? Att få något svar från förbundsordföranden är nog inte att tänka på. Det behöver knappast upprepas att den huvudansvarige inte vill svara på några frågor eller vågar stå för det som hon tidigare sagt eller skrivit. Det är minst sagt ynkligt av en person i ledande ställning att bete sig på det viset. På Rötters Vänners sida (på Facebook) påstås att Rötters Vänner är ett lokalt företag (med säte i Solna). Det är naturligtvis inte sant. På sidan Rötters Vänner (i Wiki-Rötter) kan man läsa att Rötters Vänner är en vänförening. Det är inte heller sant. Rötters Vänner är ingen förening (Wikipedia). Rötters Vänner är en ren skrivbordsprodukt för att lura/tvinga av föreningsmedlemmar pengar får att de ska få ta del av det som borde vara gratis eller avgiftsbelagt. Ni minns väl de obligatoriska/frivilliga avgifterna för Anbytarforum och Förbundsforum? En vänförening fungerar precis tvärtom. Som medlem stöder man en verksamhet och man har inflytande över vad bidraget skall användas till. Man erbjuds i de flesta fall rabatter och andra förmåner, som exempelvis fri entré till sitt museum. Men man måste inte vara medlem i föreningen för att få gå in på museet för att få ta del av deras samlingar! Rötters Vänner är bara en fasad eller ett falsarium om man så vill. Rötters Vänner är en bluff. Rötters Vänner (på Facebook) är också en bluff. I ännu högre grad. Kan den som skrivit sidan om Rötters Vänner (i Wiki-Rötter) förklara varför man inte håller sig till fakta när man skriver i ett uppslagsverk? (Ändrat av kontoinnehavaren den 15 oktober 2012 kl. 11.53.)
|
|
|
Av Sten Magnusson - Måndag den 15 oktober 2012 kl. 09.58
|
Tyvärr tvingas jag att hålla med om ovanstående. Jag har alltid utgått från att detta bidrag ska gå till avsett ändamål enligt vad som står på hemsidan. Att man inte har kurage att erkänna att så inte är fallet visar sig ju bl.a. i att man har en s.k. Forskarkatalog som bara vissa forskare får delta i.
|
|
|
Av Fredrik Eriksson - Måndag den 15 oktober 2012 kl. 17.53
|
Hej Sten! Nej tyvär ger jag upp sidorna nu.....det är egentligen emot mina principer men jag måste värdera min tid, och kraft till något som ger mig nått tillbaka. Det är många saker att väga in i den värderingen men sammantaget känner jag att iom avpubliceringen så lämnar vi saken i förbundets "kalla hand" och de kan dra vilka slutsatser de vill av detta medan vi alla här och alla andra som blygsamt tittat på och följt detta har en klarsynt uppfattning om vad som hänt i detta. Känner att jag inte kan göra något mer i detta men är även övertygad om att allt har sin tid.....och jag kan vänta länge på min tid om det krävs. Tycker det är sorgligt att ett stort förbund kan låta sånt här ske...jag menar det är ju ingen vacker bild av Sveriges Släktforskarförbund som denna historia berättar. Dock är den självförvållad. En liten ursäkt eller förklaring från förbundet dagarna efter anklagelsen om stöld hade stoppat allt detta. Angående hemsidor om släktforskning i övrigt får vi se vad jag gör med mina domän.....sitter iaf på 3st riktigt bra domän som jag behöver göra något vettigt med........tips, ideer, samarbeten mottages gärna. /Fredrik Eriksson
|
|
|
Av Sten Magnusson - Onsdag den 17 oktober 2012 kl. 05.35
|
Hej Fredrik! Jag beklagar att det blev så för din del. Sveriges Släktforskarförbund verkar ju inte känt till eller inte brytt sig om din sida innan jag först nämnde den här och sedan Jörgen i Förbundsforum. Din Facebookplats tycks du ju som sagt ha haft sedan 2010-12-28 och det är lite ironiskt att du lade ner den snart efter att jag tryckte gilla på den. Vad gäller det kommersiella inslaget menar ju t.o.m. Sveriges Släktforskarförbund att det delvis kan vara av godo på t.ex. Wiki-Rötter. Se den diskussionen på Förbundsforum 2010-12-23 -- 2011-01-03. Ang. domänerna skulle du väl kunna skapa något slags nytt uppslagsverk med angivande av licens redan från starten. Du har väl säkerhetskopia antar jag? En domän skulle väl kunna handla om källkritik och vad det finns för orsaker till nödvändigheten av sådan. Vad finns det t.ex. för litteratur i ämnet? En skulle kunna beröra t.ex. din släkt.
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 17 oktober 2012 kl. 10.18
|
Fredrik, jag tycker du ska fortsätta på den inslagna vägen. Men du bör nog akta dig för Wiki-Rötter i fortsättningen. Inte för att jag tror att det blir några fler ”polisanmälningar”. Men man ska väldigt försiktig när det gäller en ”encyklopedi” där inte ens redaktören kan hålla sig till fakta när han skriver artiklar. Han skriver det som inte är sant och hans falska påståenden förökar sig genom delning över hela internet. Det är illa, mycket illa! Att redaktören med tanke allt sitt engagemang inom föreningslivet inte skulle veta hur en förening är uppbyggd verkar inte trovärdigt. Men för all del, det finns åtminstone en förbundsstyrelseledamot som tycks sakna all kunskap inom det området. Men det får vi återkomma till i ett annat sammanhang. En god sak tycks den här historien i alla fall ha fört med sig. Jag har inte sett några regelvidriga raderingar i släktforskarförbundets forum sedan du olagligen blev anklagad för olaga hot. Nu återstår att de som har hand om det utfärdar amnesti när det gäller alla de uteslutningar ur gemenskapen som oliktänkande har drabbats av de senaste åren. Föreningsmedlemmar som "har tyckt och haft åsikter". För några ursäkter är väl inte att tänka på? En falsk vänförening: Rötters Vänner (Wiki-Rötter) En äkta vänförening: Kungliga Filharmonikerna - Stockholms Konserthus P.S. Fredrik, du ska inte falla för Urban Sikeborgs argumentationsteknik. Har man publicerat något på en Wiki får man finna sig i att bli både kopierad och redigerad. Men Wiki-Rötter ska man som sagt akta sig för. Allt som står på internet är inte sant! (Ändrat av kontoinnehavaren den 17 oktober 2012 kl. 17.06.)
|
|
|
Av Fredrik Eriksson - Söndag den 28 oktober 2012 kl. 14.22
|
För kännedom pekar nu alla mina släktforskningssidor till en sida som handlar om något helt annat än släktforskning.....för övrig kännedom "På västfronten intet nytt" tack o hej! / Grosshandlare Carl Fredrik Eriksson
|
|
|
Av Sten Magnusson - Måndag den 12 november 2012 kl. 11.31
|
Beklagligt att Fredrik nu tydligen även avregistrerat sina domäner. Ialla fall kommer man nu bara hit. http://ienkoping.se/ När jag kikade närmare på det är det visst du Fredrik som står för den webbplatsen. Har du avregistrerat alla domäner du haft som rörde släktforskning? I så fall har tydligen Ssf fått vatten på sin kvarn samtidigt som du tydligen fortfarande inte fått någon som helst ursäkt för den behandling du tvingades genomgå.
|
|
|
|
|