|
Av Lotta Nordin - Tisdag den 12 augusti 2014 kl. 15.29
|
Det här är en plats jag retat mig på åtskilliga gånger, men nu tror jag att jag hittat något som är värre än vad jag hittills sett. geni.com På ovanstående sida finns Kerstin Gustafsdotter som påstås vara dotter till Gustaf Trolle-Bonde, och hon har två barn som heter Elna Elander respektive Elna Zetterholm. Båda dessa döttrar sägs vara födda 1831. På Elna Zetterholms sida står att hon är född 1831-03-07 utan uppgift om födelseplats. På Elna Elanders sida står att hon är född 1831 i Bosarp, och där står namnet Zetterholm inom parentes.. Båda två är märkligt nog gifta med en Per Jönsson Elander. I Bosarp föds en Elna 1831-03-07, dotter till Nils Olsson och Kerstin Nilsdotter. Denna Elna gifter sig med Per Jönsson Elander i Reslöv 1852, Reslöv EI:2 (1821-1860) bild 57/sid 107, där även föräldrarna uppges som Nils Olsson och Kerstin Nilsdotter. När det gäller uppgiften om Kerstin Gustafsdotters död står det att hon dog 1866-11-06, men Kerstin Nilsdotter dog 1866-11-23 i Bosarp. Någon uppgift om Kerstins födelseplats ges inte, enbart att hon är född "cirka 1796". Elnas mor Kerstin Nilsdotter var född 1796-06-13 i Bosjökloster enligt hfl i Bosarp, bl. a. AI:6 sidan 186 och AI:14 sidan 280. Jag har tyvärr inte hittat hennes födelsenotis...än. Den enda anknytningen till något "Trolle" jag hittar är att när Nils och Kerstin gifte sig 1820-11-18 i Torrlösa var han ladugårdsfogde på Trolleholm och hon piga där, och 1827 flyttade familjen till Urtahus/Örtahus i Bosarp, Bosarp AI:6 (1831-1836) bild 97/sid 186. Jag föreslår att geni.com döps om till stupid.com!!
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 12 augusti 2014 kl. 16.55
|
När jag vid olika tillfällen har sökt på mina egna förfäder hos Geni, så har jag stött på en hel del fel och underligheter. Jag skulle gärna ha meddelat uppgiftslämnarna hur det egentligen förhåller sig - men för att komma i kontakt med dem behöver man registrera ett konto, och så angelägen är jag inte att rätta andras fel... Ett exempel på vad jag har stött på: En person är registrerad som "Jörn ? Dudersson". Det står så, med frågetecken - Jörn är alltså osäkert, men inte "Dudersson"... Frågetecknet efter Jörn är i och för sig förståeligt, eftersom den som är noterad som hans dotter heter Axelsdotter... Nu misstänker jag starkt att Jörn "Dudersson" och hans hustru Anna Persdotter ändå är åtminstone lite släkt med sin påstådda dotter. "Dotterns" sons svärföräldrar heter nämligen Jörn Andersson och Anna Persdotter - på riktigt alltså... Och där finns också Jörn Andersson inskriven i detta släktträd hos Geni, dock utan hustru... Men när Jörn är inskriven på rätt plats i trädet, så är det en annan person som står som uppgiftslämnare ("Managed by"). Och detta ser man hela tiden när man klättrar i träden hos Geni - olika personer har lämnat uppgifter i samma träd. Förklaringen finns i Genis egen beskrivning av denna fantastiska tjänst: "Lägg till det du känner till och bjud sen dina släktingar att komplettera uppgifterna." "I stället för att repetera redan genomförda forskningsinsatser kan ni dela uppgifter med varandra och koppla samman era släktträd." "Våra automatiska trädjämförelser gör att du finner nya släktingar som forskar på samma gemensamma anor som du." Resultatet blir därefter - allt annat än genialiskt. Jag kommer osökt att tänka på Martin Ljungs "55:an Olga": "Jag såg att det stod Persson på dörren. Hemma har vi en annan bondgubbe som också heter Persson. Jag tänkte att ni kanske var släkt." (Ändrat av kontoinnehavaren den 12 augusti 2014 kl. 17.01.)
|
|
|
Av Lotta Nordin - Tisdag den 12 augusti 2014 kl. 19.44
|
Om man nu - mot all förmodan - skulle skaffa ett konto för att kunna meddela felaktigheter, hur vet man vem man ska kontakta? Varje barn i en familj kan ha olika "Managed by", hur väljer man då? Hur vet man vem som lämnade den felaktiga uppgiften först? Sedan kan man ju fråga sig hur dom tänker som tar med "automatiska trädjämförelser" utan att ens fundera på om det är rimliga uppgifter? Tänker dom alls? Nej, det bästa vore nog om geni.com försågs med stora varningstexter, eller ännu hellre slutar med all automatik och kräver lite sund tankeförmåga av sina användare. Men det är väl att hoppas för mycket...
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 13 augusti 2014 kl. 10.09
|
Jag skulle inte vilja publicera min forskning där någon annan fritt kan ändra uppgifterna. Risken är ju att det ser ut som att det är jag som har förvandlat en förfaders svärföräldrar till hans morföräldrar, och gjort ett barn (som vi har noterat med olika efternamn) till sin egen tvilling gift med en bigamist... Att en forskare har fått fel uppgifter i sin antavla är en sak (alla kan göra misstag); och så länge man har kontrollen över antavlan själv, så kan man ju rätta till det hela - men... Det tokiga med Geni är att man kan publicera sin korrekta antavla - och sedan kan någon annan "komplettera uppgifterna" och, med eller utan "automatisk trädjämförelse", "koppla samman" antavlan med andra antavlor som den inte alls har någon anknytning till. Resultatet blir alltså att man ser ut att vara ansvarig för tokerierna, eftersom man står som uppgiftslämnare till en del av denna nyskapade "antavla". Då föredrar jag utan tvekan Disbyt. Där finns visserligen inga källor till uppgifterna, så de får tas för vad de är - uppslag och tips för vidare forskning - men uppgifterna hålls isär från andra forskares bidrag, så att den som tar del av dem själv får jämföra de olika uppgifterna utan "automatiska trädjämförelser".
|
|
|
Av Lotta Nordin - Onsdag den 13 augusti 2014 kl. 14.30
|
Det verkar inte som om eventuella rättelser blir uppmärksammade heller på geni.com. I ett fall har jag sett att ett par får ett barn "ca 1735" trots att det länge har legat en uppgift i en kommentar att föräldrarna dog ca 15-20 år tidigare. På ett annat ställe har någon kopierat in uppgifter (i en kommentar) från en diskussion på Anbytarforum, utan tillåtelse från den som ursprungligen skrivit dom. Tidigare låg även namnet på den personen med i geni.com. Jag hittade en diskussion som pågick på den sidan och där finns en mycket träffsäker kommentar: "I need to remove myself from this website. I think it's creating a mish mash of information".
|
|
|
Av Lotta Nordin - Fredag den 05 september 2014 kl. 13.49
|
Visste ni att "nicknames" hade prästerna redan i början på 1600-talet? Åtminstone enligt geni.com...men, som sagt, vad som står där ska man nog inte lita på. Det geni.com kallar "nickname" är i själva verket prästens namn på svenska, t. ex. Laurentius Beronis får som nickname Lars Björnsson.
|
|
|
Av Stig-Ove Wisberg - Måndag den 08 september 2014 kl. 11.30
|
Jag var dum nog att lägga ut lite av mitt material på Geni. När jag såg hur tokigt det blev tänkte jag radera/avregistrera mig och det jag lagt ut. Det gick inte, jag har inte behörighet att radera eller avregistrera mig. Får med jämna mellanrum e-post om att jag har träffar som matchar mig. Man är fast i nätet
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 08 september 2014 kl. 15.11
|
Inte behörighet att radera ditt eget material? Vad fick du för motivering till det? Och vem har då behörighet - går det alls att radera?
|
|
|
Av Stig-Ove Wisberg - Måndag den 08 september 2014 kl. 19.49
|
Nej, jag kan inte avsluta det. Har försökt flera gånger. Vad jag lyckats med idag är att plocka bort alla i trädet utom mig och min fru. Där lyckades jag radera allt utom min e-postadress, det har inte gått tidigare. Kanske har den möjligheten blivit möjlig sedan jag var där senast. Hoppas att jag slipper mer mail därifrån nu. Kontot är fortfarande kvar, det går inte att avsluta.
|
|
|
|
|