Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Forskningsmetoder   >   Källkritik   >  
Släktforskar- och hembygdsrörelsernas ansvar
    Diskussioner Senaste inlägg Antal
Släktforskar- och hembygdsrörelsernas ansvar [äldre inlägg] 2013-06-22 23.22 25
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13894) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Söndag den 23 juni 2013 kl. 07.08
Jag skulle väl tillagt att mitt inlägg på Facebook syftade på den diskussion om "Länkning till och från andra forum" som förekom några augustidagar 2012 här på Arkivguidens Forum. Det var f.ö. i samband med att jag delade en länk till den jag då gjorde en inläggskommentar om de motstridiga uppgifter som förekom här på Arkivguidens Forum i den diskussion jag hänvisar till här.

Länkning till och från andra forum

Källhänvisningar, källkritik, källor.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13896) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 23 juni 2013 kl. 12.15
Stens inlägg i går gällde alltså en skribents kommentar i Facebook till Stens hänvisning där till en annan diskussion här i Arkivguidens Forum (AGF), en AGF-diskussion som startade med en annan skribents kommentar till att jag här i AGF skrivit ett svar på en efterlysning i Anbytarforum (AF) och sedan fått en hänvisning från AF till det AGF-svaret raderad av anbytarvärden (AF:s moderator).

Innan vi kommer ännu längre bort från ämnet för den här diskussionen, så kan det kanske vara på sin plats att påminna om att det är (vilket framgår av rubriken) "Släktforskar- och hembygdsrörelsernas ansvar", d.v.s. deras ansvar för att källkritik lärs ut och tillämpas i forskningen.

Låt oss då försöka att hålla oss till det ämnet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13897) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Söndag den 23 juni 2013 kl. 14.11
Nåväl, ursäkta om jag i så fall missuppfattade det här. Jag menade alltså att källkritik innebar en värdering av bl.a. motstridiga uppgifter i aktuell debatt.

Likväl menar jag att Släktforskar- och hembygdsrörelsen skulle lära ut mer om källkritik och t.ex. göra upp förteckningar över litteratur m.m. som ju finns på marknaden.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14986) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lars Berglund - Måndag den 07 april 2014 kl. 21.17
Släktforskning kan bli forskning

Släktforskningen i Sverige är en fantastiskt givande hobby med den nya tekniken men lider av ett antal viktiga problem med bl.a. bristande källhänvisningar och antavlor från sagornas värld. Ingen verkar ha tänkt på att det inte räcker med råd och undervisning. Man måste också lägga krut på att granska resultaten av släktforskarnas mödor. Jag har skrivit ett mycket genomgripande förslag som syftar till att förbättra kvaliteten i vår bransch:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/31032592/V%C3%A5r%20hemsida/Sl%C3%A4ktforskning%20kan%20bli%20forskning%20v2.pdf

Mvh

/Lars
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15050) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Onsdag den 14 maj 2014 kl. 00.56
Om det inte är någon som upptäckt det finns en diskussion om det som Lars tog upp här ovan även här:

Anbytarforum » Övriga ämnen » 05 Kvalitet inom släktforskningen » Kvalitet inom släktforskningen

Jag måste säga att detta initiativ från Lars både här och på det andra forumet förtjänar en eloge.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15086) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lars Berglund - Torsdag den 29 maj 2014 kl. 10.04
Mina ideer kan läsas i artikelform i Annals of Genealogical Research (http://www.genlit.org/agr/viewarticle.php?id=56). En kortversion kommer i Diskulogens nästa nummer.

Det finns ett förslag om att vi inom släktforskningen inte ska använda vedertagna forskningsmetoder. Vilka argument finns för det förslaget?

Arkivguidens forum och andra fora kan fungera för att föra fram och diskutera ideer men nackdelen är att vi tenderar att måla in oss i hörn. En mycket bättre plattform för att komma framåt, både med att stöta och blöta ideer där man ger och tar och att framföra praktiska förslag, är att ha en muntlig diskussion. Vi som engagerar oss i kvalitetsfrågor borde mötas under trevliga former för ett seminarium. Jag är övertygad om att det finns duktiga personer som kan organisera ett sådant möte. De kommersiella aktörerna kan kanske bidra med finansiering.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15088) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Torsdag den 29 maj 2014 kl. 23.44
Jag tycker det är berömvärt att denna fråga kommer upp på dagordningen igen.
Som Lars här säger är det viktigt att vår släktforskning ska kunna granskas även av våra kommande generationer. Vad skulle de tycka ifall de ser att vi haft det så lätt att forska via dator och sedan ändå presentera felaktiga anor, vilket då skulle ge en massa onödigt jobb för de som då i stället för att kunna forska vidare där vi slutade, få göra om vårt arbete?

Sedan kan vi ju fundera på vilka metoder som är bäst att föra fram det här men något jag definitivt har saknat i olika tidskrifter är just artiklar om t.ex. källhänvisningar och källkritik.

Arkivguidens Forum är ett utmärkt sätt men jag såg för någon dag sedan att det finns fler som är inne på samma linje.

I varje fall bör väl resultatet av t.ex. muntliga sammankomster dokumentera skriftligt så att alla som är intresserade av dessa ämnen kan se vad diskussionerna handlar om.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15097) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 04 juni 2014 kl. 10.42
1. Finns det några behov eller önskemål?

2. Vem ska driva frågan? Är det förbund och föreningar.

3. Vilka kan man ställa krav på. Förutom förbund och föreningar.

4. Om nu de närmast sörjande ska mötas i levande livet hur bekostar man ett sådant arrangemang? Resa, kost och logi?

För egen del tror jag att det viktigaste är att man lever som man lär. Arkivguiden är ett utmärkt hjälpmedel både för den som forskar på egen hand och den som leder studiecirklar. Arkivguidens Forum är också en bra lärobok. Där framhålls vikten av källhänvisningar och källkritik hela tiden. Den nybörjare som inte har allt klart för sig leds med varlig hand in på den rätta vägen.

Tyvärr ses inte detta med blida ögon från framförallt släktforskarförbundets sida. Man ser all annan verksamhet än sin egen som illvillig konkurrens. I stället för att följa sina egna krav ägnar man sin tid åt att motarbeta släktforskning och släktforskare. Jag har en känsla av att det har smittat av sig på en del föreningar.

Men gör gärna ett försök. Sveriges Släktforskarförbund kan kanske bidra med finansiering. Om inte för att bedöma deras intresse.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15109) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Måndag den 09 juni 2014 kl. 02.24
Christian lägger fram saken på ett föredömligt sätt.

Sedan vad gäller denna mening i Lars föregående inlägg undrar jag vem eller vilka som hittat på detta:

"Det finns ett förslag om att vi inom släktforskningen inte ska använda vedertagna forskningsmetoder. Vilka argument finns för det förslaget?"

Jag ser i alla fall inte att det finns några argument för den saken och därmed hör förslaget hemma i papperskorgen. Det låter för mig f.ö. som ett försenat aprilskämt, men när jag nu i över 10 års tid läst vad som skrivs om den saken på olika ställen (inte här), är det kanske inte så märkligt men om rörelsen officiellt skulle ställa sig bakom det är det förkastligt.

Vad skulle våra efterkommande generationer säga om de såg att vi som haft tillgång till alla möjliga tekniska hjälpmedel för att kunna läsa gamla dombokshandlingar för att ta ett exempel, för att sedan finna att vi fuskat med vår forskning och därmed fått fram helt felaktiga anor, ättlingar o.s.v.?

De skulle nog allt bli minst sagt sura och slänga vårt jobb i papperskorgen eller helt enkelt elda upp det.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15122) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Onsdag den 25 juni 2014 kl. 01.37
Utöver det jag tidigarte sagt här kom jag i går på en sak.

Har du Lars inte funderat på att lämna in en publicering av dina idéer som du nämnt här ovan i en artikel i Släkthistoriskt Forum också?
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)