Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Övriga ämnen   >   Övrigt   >  
Flora av forum
    Diskussioner Senaste inlägg Antal
Flora av forum [äldre inlägg] 2011-03-12 15.36 25
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8924) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 14 mars 2011 kl. 12.45
Det vore trevligt om vi kunde få med en representant för det stora forumet i den här diskussionen. Varför inte blekingemoderatorn?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8963) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 20 mars 2011 kl. 14.06
Jag uppmärksammade faktiskt den anonyma blekingemoderatorn på ovanstående inlägg. Men ingen reaktion från hennes sida vare sig i forumet eller via epost. Är jag förvånad?

Jag vill inte på något sätt påstå att det var den anonyma moderatorn själv som skrev inläggen. Men det sista inlägget i den aktuella diskussionen kändes väldigt bekant både när det gäller formulering och innehåll. Anbytarforum
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8964) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 20 mars 2011 kl. 14.11
Olika forum. Det finns en företeelse på nätet som heter Facebook. Det är väl också ett slags forum? Alltfler släktforskarföreningar etablerar sig på Facebook. Är det här något som släktforskarföreningar ska syssla med? Är det något som är bra eller dåligt för demokratin inom föreningarna? Är det en bra eller dålig utveckling? Vad tycker ni. Tyck till vem som vill. Gärna någon styrelseledamot i en förening som har klubbat igenom ett beslut att gå med i Fejan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8965) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg - Söndag den 20 mars 2011 kl. 14.23
Framgår det inte ganska tydligt att det är Blekinge Båtsmansregister som är källan? Det är bara 14 minuter mellan Birgitta Winds inlägg, och de hör ju ihop.
http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=44&post=1075374#POST1075374

Facebook är väldigt användbart och positivt för att sprida släktforskningsinformation, tycker jag. Gå gärna med. För att bedöma det behöver man nog använda det ett tag.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8966) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 20 mars 2011 kl. 15.00
Hej Anders

Visst påstås det att källan är Blekinge Båtsmansregister. Nu är det är det så att det enbart är den mellersta (och felaktiga) personakten som kommer från Blekinge Båtsmanregister. De båda andra personakterna har kopierats från ett annat ställe utan att detta har angivits. Om du följer länkarna här ovanför så ser du hur det förhåller sig.

Vi delar gärna med oss av våra uppgifter, det är ju därför vi har lagt ut dem på nätet. Men vi vill faktiskt ha lite "credit" för allt jobb vi lägger ner.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8967) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 20 mars 2011 kl. 17.29
En kort resumé: Att inte tala om var man har hämtat sina uppgifter är illa. Att att medvetet uppge felaktiga hänvisningar är betydligt värre. Att inte sköta sitt uppdrag som moderator är det allra värsta. Men så går det till i stora forum med anonyma moderatorer som inte vågar stå för det de gör och det de inte gör.

Nog om detta. Nu kan vi väl diskutera Facebook?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8969) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Måndag den 21 mars 2011 kl. 03.28
Här håller jag fullkomligt med Christian. Anders Berg påstår här felaktigt att "Framgår det inte ganska tydligt att det är Blekinge Båtsmansregister som är källan?" De uppgifter som Anders resp. Christian hänvisar till är enligt vad jag sett på Båtsmansregistrets hemsida enbart en kopia av det som står på den länk som Anders lagt upp. Ingen hänvisning finns till att uppgifterna hämtats från Båtsmansregistrets hemsida. Det är tyvärr alltför vanligt att källor underlåts att nämnas på många hemsidor. I detta fall finns det källhänvisningar, men för mig ser det ut som en exakt kopia av det som finns på Båtsmansregistrets hemsida.

Mvh/Sten Magnusson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8970) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 21 mars 2011 kl. 05.36
Av mitt inlägg från lördagen den 12 mars 2011 kl. 15.36 framgår det tydligt att två av inläggen i Anbytarforum är direkta kopior av sidor från vår hemsida Blekinge och Södra Möre båtsmän och inte kommer från Blekinge Båtsmansregister. Skribenten är givetvis väl medveten om var hon har hämtat uppgifterna men hon ville ge sken av att de kom från ett annat håll.

Att utelämna källhänvisningar är en sak, det här är något betydligt allvarligare. Jag kan givetvis inte veta i vilken utsträckning den anonyma moderatorn är involverad. Men att hon inte sköter sitt uppdrag den saken är klar.

Vi är mycket generösa med att dela med oss av våra forskningsresultat. Så här skriver vi bland annat på vår hemsida:

Du får gärna använda våra personakter i olika sammanhang. Men då måste hela akten vara med. Inklusive källhänvisningar och sidfot med datum, namn, nätadress och epostadress.

Sista inlägget i diskussionen i Anbytarforum förstår jag inte alls: "Så bra att det löste sig." Han som frågade fick ju inga svar på sina frågor och hon som svarade skapade total förvirring.

Men han fick förstås svar av mig. Via epost.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8971) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg - Måndag den 21 mars 2011 kl. 08.22
Självfallet bör så exakta källangivelser som möjligt lämnas. Men jag tror det är väldigt förvirrande för många att det finns två båtsmansregister i Blekinge, som väl delvis också bygger på samma grundforskning. Den hänvisning som Birgitta Wind lämnar till båtsmansregistret är därför förståelig. Inte många vet om distinktionen mellan dessa register.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8972) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Måndag den 21 mars 2011 kl. 08.57
Det sägs här att "Den hänvisning som Birgitta Wind lämnar till båtsmansregistret är därför förståelig". Hon har inte gjort det enligt det inlägg i AF som här avses. Anders Bergs påstående är alltså direkt felaktigt.

Mvh/Sten Magnusson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8973) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg - Måndag den 21 mars 2011 kl. 09.10
Sten, följ länken i mitt tidigare inlägg, inte i Christians. Det Birgitta skriver får antas gäller även de följande inläggen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8975) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 21 mars 2011 kl. 19.30
Olika forum. Alltfler släktforskarföreningar etablerar sig på något som heter Facebook. För att locka till sig ungdomar och få in nytt friskt blod i föreningarna, sägs det. Är det någon som vet om satsningarna har gett något resultat hittills? Eller har det bara blivit en ny mötesplats för de redan frälsta.

Själv vet jag i stort sett ingenting om Facebook. Mer än att det ligger på en kommersiell amerikansk sajt och att man måste registrera sig där med namn och födelsedata för att få vara med.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8976) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Måndag den 21 mars 2011 kl. 19.49
Se vad Christian skriver. "Du får gärna använda våra personakter i olika sammanhang. Men då måste hela akten vara med. Inklusive källhänvisningar och sidfot med datum, namn, nätadress och epostadress." Visst står det bl.a. så här i inlägget på AF från 12 mars 2011 10:05 som Anders B hänvisar till. "Hej ! I Blekinge båtsmansregister står han som Anders Johansson Lönngren född omkring 1796 antagen vid 17 års ålder 22 mars 1813." Det kan tänkas, men nu gäller det ju faktiskt vad som står i efterföljande inlägg. Där står hela personakten avskriven/kopierad, men inte den text som lyder så här och som står längst ner på Båtsmansregistrets hemsida. "2011-02-08 Blekinge och Södra Möre båtsmän - http://diginpast.se/bmregister/ batsman@klaura.se". Sedan skriver ju Anders B faktiskt på slutet att "Det Birgitta skriver får antas gäller även de följande inläggen." Det är ju inte fråga om att anta utan att ge fullständig info om varifrån en uppgift hämtas, antingen det är på nätet, CD/DVD eller bok o.dyl. Kanske Christian skulle formulerat det här lite annorlunda och något mer diplomatiskt?

Mvh/Sten Magnusson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8977) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg - Måndag den 21 mars 2011 kl. 20.57
Christian,

Det är ingen kontroll att man skriver rätt födelsedata på Facebook. Du kan skriva precis vilket datum du vill. Du behöver inte ens skriva ditt riktiga namn. Jag har några vänner som av integritetsskäl kallar sig saker som "Kapten Groda". Fast det tycker jag är att gå onödigt långt. En poäng med Facebook är att man ska hitta och känna igen vänner.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8989) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Fredag den 25 mars 2011 kl. 19.07
Trots att jag bara är en vanlig forummedlem dristar jag mig att komma med ett inlägg. Jag tycker Arkivguidens forum är ett mycket bra släktforskarforum, där man kan få handfasta och kunniga råd av mycket duktiga människor. Men dessutom brukar jag emellanåt använda mig av Anbytarforumet, som arbetar på ett något annorlunda sätt. I mitt fall så har det visat sig, att vissa av användarna i det forumet har samma förfäder som jag på min morfars sida, varför man på det sättet har fått mycket värdefull information, och draghjälp. Nu är det vissa som hävdar att det skulle vara avgiftsbelagt att deltaga i deras forum, men så har jag aldrig uppfattat det. En enda gång har jag fått en mycket beskedlig förfrågan om jag skulle vilja lämna ett bidrag på 100 kronor till Sveriges Släktforskarförbund och det var ju inte så mycket att bråka om. Jag är med i en släktforskarförening där jag bor, och vet att all sådan verksamhet kostar pengar.
Övriga sajter som sägs syssla med släktforskning har jag inte haft någon anledning att använda mig av.
Betr. Facebook så är det ju som Xian skriver att det ligger på en kommersiell amerikansk sajt och att man måste registrera sig med namn och födelsedata för att få vara med. Personligen skulle jag aldrig ha något samröre med en sån sajt, även om man uppenbarligen kan fuska med både namn och födelsedata. Man kan ju förresten fråga sig vad det är för poäng med att kräva sådana uppgifter om det inte spelar nån roll om uppgifterna är riktiga?
Man kan också fråga sig vad det skulle vara för vits med att ett släktforskarforum skulle liera sig med Facebook? Man märker hur de slukar den ena efter den andra av intresseföreningar och forum med all möjlig inriktning. Jag tycker det är en obehaglig utveckling.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11655) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 28 mars 2012 kl. 23.05
Ett nytt svenskspråkigt forum har sett dagens ljus: Familysearch Forums - Svenska. Konkurrent eller komplement?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11658) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 29 mars 2012 kl. 19.01
Det forumet tycker jag kvittar, Christian. I alla fall för min del. Blir det för många forum så är det inte säkert att en fråga upptäcks och eventuellt besvaras. Bättre med några få och mer kända forum.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11788) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Söndag den 06 maj 2012 kl. 14.55
"Det forumet tycker jag kvittar, Christian. I alla fall för min del. Blir det för många forum så är det inte säkert att en fråga upptäcks och eventuellt besvaras. Bättre med några få och mer kända forum."

Jag håller inte med här. Varför skulle man konkurrensbegränsa antalet fora? Menar du att man bara ska ha ett fåtal fora som dessutom styrs direkt eller indirekt av en enda organisation?

Sedan ska vi också komma ihåg att det är en fördel med flera fora som man dessutom kan göra mer kända på skilda sätt jämfört med idag.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11796) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 07 maj 2012 kl. 19.18
Att alla forum skulle styras direkt eller indirekt av en enda organisation förefaller vara en vanföreställning i mina ögon.

Ett fåtal forum som är inarbetade och kända av andra forskare och som styrs av oberoende av varandra aktörer passar ialla fall mig bättre.

Blir det för splittrat och ett antal forum som kanske inte är kända av den breda forskarskaran upptäcks inte frågorna och som därmed inte blir besvarade.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11883) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Fredag den 25 maj 2012 kl. 22.39
Vad jag menar är att en organisation med ett välbesökt forum inte ska förutsätta att alla forskare ska använda just det forumet i sina eftersökningar. Skulle de göra så är det väl konkurrensbegränsning om något?

Man ska väl snarare informera om alla forum som finns och därutöver göra det egna så attraktivt som möjligt utan att det påverkar de övriga?

Hur ska då det göras? Jo, enligt min mening bl.a. genom att få besökarna intresserade och genom en enkel struktur som gör det lätt att hitta runt. Dessutom genom att hålla sidorna uppdaterade och med korrekt information.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12337) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Tisdag den 24 juli 2012 kl. 01.16
Jag upptäckte en sak vid läsning av den här diskussionen igen, att Siv här ovan 2011-03-25 bl.a. skriver att "En enda gång har jag fått en mycket beskedlig förfrågan om jag skulle vilja lämna ett bidrag på 100 kronor till Sveriges Släktforskarförbund och det var ju inte så mycket att bråka om."

Nu är det ju inte Sveriges Släktforskarförbund detta bidrag går till och så har väl aldrig varit. Däremot står det enligt uppgift på deras hemsida på Rötter att man kan betala ett frivilligt bidrag på 100 kr eller mer till Rötters Vänner.

Detta för att som det bl.a. står på hemsidan:

"RÖTTER, med alla tillhörande funktioner har ingen prenumerationsavgift, den kan användas helt utan kostnad och det tycker alla är bra.

Men det kostar naturligtvis att driva och utveckla alla fantastiska delar! För att det ska finnas pengar till detta så har Rötters Vänner skapats. Det är frivilligt att vara med, och alla pengar som kommer in går till underhåll och utveckling av Rötter. Ju fler Röttervänner och därmed pengar, desto mer utveckling blir det."

Vad gäller Facebook finns det en mängd föreningar, organisationer m.fl. som tydligen har anslutit sig dit och om det är bra eller inte antar jag väl mest är en smakfråga. Jag själv gick med där 2012-06-30 och skapade 2012-07-14 då bl.a. en sida för "Släkt- och hembygdsforskning".

Den är väl i första hand tänkt att vara till för de som forskar på samma landskap, socknar och släktnamn som jag själv.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12338) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 24 juli 2012 kl. 12.03
"Nu är det ju inte Sveriges Släktforskarförbund detta bidrag går till..."

Och vem går pengarna till när de sätts in på Släktforskarförbundets konto? Och om "alla pengar som kommer in går till underhåll och utveckling av Rötter" (vilket man ju påstår - även om pengar från "Rötters Vänner" genom åren har använts till helt andra saker), är det då inte till Förbundets verksamhet som de används?

Om jag skapade "Arkivguidens Vänner" och bad folk att sätta in pengar på mitt konto, så tror jag nog att skattemyndigheten skulle anse att de pengarna gick till mig... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12339) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Tisdag den 24 juli 2012 kl. 14.29
Jo, det håller jag med om, men syftet med det här frivilliga bidraget till Rötters Vänner har åtminstone jag uppfattat som att det man får in skulle varit "öronmärkt" till att just underhålla och utveckla Nättidningen Rötter med underavdelningar. Annars är det väl vilseledande information och som konsument har man väl då anledning att fråga sig vad det är för mening att betala in ett bidrag som delvis går till andra saker, t.ex. för att förbättra en organisations ekonomi? Nättidningen Rötter är ju en del av verksamheten, men med risk för att låta stönig, som man säger i bl.a. Fryksdalen vill jag ju som konsument att det jag betalar ska gå till det ändamål som man uppgett i informationen på hemsidan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12341) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 24 juli 2012 kl. 17.04
Men nu är du inte konsument när du betalar till "Rötters Vänner".

Släktforskarförbundet har nämligen ordnat det så fiff(l)igt att när du betalar för att få tillgång till det som man måste betala för att få tillgång till (för ögonblicket en databas, men mer är utlovat), så köper du inte en tjänst - tjänsten är nämligen inte en tjänst, utan en förmån för de som betalar det "frivilliga bidraget". Därför behöver man heller inte ta hänsyn till någon konsumentlagstiftning...

Likadant var det för några år sedan när man beslöt att det skulle vara obligatoriskt att betala det "frivilliga bidraget" för att få ett användarkonto i Anbytarforum. Då behövde Släktforskarförbundet inte betala tillbaka avgiften som inte var en avgift för tjänsten som inte var en tjänst, när man först hade sänt ut inbetalningskorten och sedan avvaktat någon månad så att folk hann att betala innan förbundsstyrelsen beslöt att det inte längre skulle vara obligatoriskt att betala det "frivilliga bidraget" för att få ett användarkonto. De som då hade lurats att helt i onödan betala för att få ett användarkonto hade ju bara givit ett obligatoriskt "frivilligt bidrag" - de hade alltså inte betalat den borttagna avgiften som aldrig hade funnits för tjänsten som inte var en tjänst...

Fast nu har vi kanske avlägsnat oss en bit från rubrikens ämne...

(Ändrat av kontoinnehavaren den 24 juli 2012 kl. 20.28.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12342) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Tisdag den 24 juli 2012 kl. 21.28
Nåja, då har jag nog missförstått informationen på Sveriges Släktforskarförbunds startsida för Rötters Vänner. I fortsättningen ska jag hålla mig till huvudämnet för diskussionen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19735) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 17 oktober 2021 kl. 11.26
Fann något som kanske någon vara någon form av ett forum med lite utbyte. I detta fall över Dalsland. Kan finnas över andra landskap också.

DNA-anor och släktforskning i Dalsland
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19736) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 17 oktober 2021 kl. 16.09
Är det Facebook? Det var det i vart fall förra gången som du tipsade om det... :-)

DNA-anor och Släktforskning i Dalsland (Facebook)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19737) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 17 oktober 2021 kl. 17.15
Har glömt bort att tipsat om det
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)