|
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 17 oktober 2021 kl. 11.26
|
Fann något som kanske någon vara någon form av ett forum med lite utbyte. I detta fall över Dalsland. Kan finnas över andra landskap också. DNA-anor och släktforskning i Dalsland
|
|
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 17 oktober 2021 kl. 17.15
|
|
Har glömt bort att tipsat om det
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 18 mars 2025 kl. 23.35
|
Hittade: Proveniens är en sajt om ursprung Hur välbesökt) Vad vet man om det?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 19 mars 2025 kl. 00.53
|
Det forumet har du hittat förr. (Se det första inlägget under äldre inlägg.) Vad "man" vet om det vet jag inte. Det beror väl på vem/vilka "man" är... Det jag vet är att när jag hade ett konto där, så rådde där inte yttrandefrihet. Man fick t.ex. inte upplysa forumets kontoinnehavare om att man inte alls behövde betala en avgift för att slippa reklam; det räckte att installera webläsartillägget No Script som stängde av forumets reklamskript. Det fick man inte upplysa om för att personerna bakom forumet behövde få in pengar. Ja, vem behöver inte det? Men detta var många år sedan. Hur det fungerar där idag vet jag inte. Kanske har man numera yttrandefrihet, och kanske har man slutat att lura sina kontoinnehavare. Kanske... Jag har ingen aning - och jag bryr mig inte heller.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Onsdag den 19 mars 2025 kl. 20.51
|
|
Visst har jag hittat det förr. Är lite nyfiken hur det gungerar där idag. Företeelser kan ju förändras
|
|
|
Av Carin Olofsson - Torsdag den 20 mars 2025 kl. 09.53
|
|
Det är inte så mycket aktivitet på Proveniens nu, men reklamen är kvar. Eftersom forumet är gratis att använda så måste ju killarna som är ansvariga för det få in pengar på något sätt. De har vanliga jobb och arbetar gratis med iFokus på sin fritid, men webbhotell och annat kostar ju en del. Så det var förmodligen det som kontoinnehavaren försökte tala om. Det är dock ingen som slänger ut dig om du upplyser om webläsartillägget. Fast du kanske inte ska göra det på Proveniens, utan välja någon annan sajt. ;)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 20 mars 2025 kl. 17.21
|
Ja, att näthotell och domänregistrering kostar pengar är jag väl medveten om. Arkivguiden är inte heller gratis att hålla igång... Men nu var det inte bara att man kunde slippa reklamen genom webläsartillägg som det upplystes om i Proveniens; det hade det ju inte funnits någon anledning att skriva om. Det som det handlade om var att Ifokus (där både Proveniens och många andra forum ingår) hade infört en avgift som man kunde betala om man ville slippa reklamen. Avgiften var alltså frivillig; betalade man inte, så såg man reklamen. Och det var då som det skrevs ett inlägg där forumets användare upplystes om att man kunde slippa reklamen helt gratis. Det räckte att installera No Script. Men det inlägget raderades, med motiveringen att personerna bakom forumet behövde få in pengar. Proveniens värd ville m.a.o. lura kontoinnehavarna att betala för något som de kunde få gratis. Rent svindleri! Och jo, den som upplyste om No Script blev utslängd från forumet. Om det var för gott eller 'bara' tillfälligt minns jag inte. Det var som sagt många år sedan.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Fredag den 21 mars 2025 kl. 00.13
|
Kanske inte Proveniens lever länge till. Skulle kanske behöva lite sjalvsanering på detta på detta område. Det finns säkert ett forum som folk vare sig används eller känner till. Några få forum kan ju leva i och för sig i mitt tycke. Vad skulle Jörgen tycka om lite marknadsföring av detta forum för att förhoppningsvis öka aktiviteten i detta forum?
|
|
|
Av Carin Olofsson - Fredag den 21 mars 2025 kl. 10.09
|
|
Aha, då förstår jag. Det var länge sedan det togs bort att man behöver betala för att slippa se reklamen - tror jag i alla fall. Värdar och medarbetare på de olika sajterna slipper den utan att betala, men jag är lite osäker på vad som gäller för övriga. Varje värd bestämmer själv om de vill slänga ut någon, så det är såvitt jag vet inte något som ägarna av iFokus ligger bakom.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Fredag den 21 mars 2025 kl. 11.55
|
|
Slippa för att se reklamen? Kanske kan vara så att företagen använde reklamen för att få synas i olika sammanhang.
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 24 mars 2025 kl. 13.39
|
Anbytarforum, Rötter och Wikirötter har reklam. På Rötters förstasida läser jag att 'dna-aktören' '23 and Me' håller på att gå i konkurs. Jag har aldrig hört namnet förut. Jag funderar vad som händer med databasen. Det är kanske den enda tillgången i konkursboet. När jag besöker en del forum som inte har ett dugg med släktforskning att göra så dyker det upp annonser för släktforskarsidor. Sidor jag aldrig någonsin har besökt. Jag tror det är Google som säljer annonser i parti men inte i minut. Det blir lite roligt när annonsinnehållet går stick i stäv med budskapet i bloggen.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Onsdag den 26 mars 2025 kl. 18.06
|
Släktforskarförbundets forum är det forum som används mest och där de flesta inläggen görs när det gäller släktforskning/hembygdsning. Finns säkert andra forum som används men hur mycket?. De flesta är okända för de flesta men några låter sig omtalas. Vilka?
|
|
|
Av Håkan Andersson - Torsdag den 27 mars 2025 kl. 21.17
|
|
Har för mig att det fanns ett forum på ostkusten/ostkanten. Funderar på ollt falket där försvann till Rötter. Det är bara någon enstaka som finns här...
|
|
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 30 mars 2025 kl. 18.15
|
Kan i och för sig ha varit på tapeten förut. Hittat ett forum som verkar vara välbesökt. Inriktning Dalsland. Om det finns för flera landskap vet jag inte. https://www.facebook.com/groups/slaktforskning4noviser
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 30 mars 2025 kl. 20.59
|
Spionericentralen Facebook kallar jag inte för forum. Speciellt inte när man inte kan läsa det utan ett Facebook-konto...
|
|
|
Av Håkan Andersson - Onsdag den 02 april 2025 kl. 02.01
|
|
NOG:s forum nedlagt eller självdött?
|
|
|
|
|