Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Om Arkivguidens Forum   >  
Driftinformation
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post924) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Ahlgren - Lördag den 04 oktober 2008 kl. 00.21
Ligger driftinfo på en annan server än den som härbärgerar Forumet?

Förmodar att länken om driftinfo ska sparas som "bokmärke" eftersom det inte finns någon knapp/länk på Arkivguidens sidor till denna funktion
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post926) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Lördag den 04 oktober 2008 kl. 00.36
Ja, sidan med driftinformation ligger på en annan server. Den fungerar bäst då... :)

En länk till sidan finns ju i alla inläggsmejl, men information om sidan kan naturligtvis läggas på lämpligt ställe i forumet också.

Det kommer bara information där om det är problem med forumets server; och den informationen lägger jag ut själv så fort jag märker att något inte fungerar som det ska.

Jag hade gärna sett att forumets webhotell hade haft en sida med ständigt uppdaterad driftinfo, men det har jag bara lyckats hitta på det webhotell där forumets egen driftinfo finns... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post930) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Ahlgren - Lördag den 04 oktober 2008 kl. 09.33
" En länk till sidan finns i alla inläggsmejl" stämmer, men förutsätter då att användaren använder den extra finessen. En del av forumtanken är att frångå den ädre formen av maillistor, så en del användare använder inte funktionen med inläggsmail.

Det gör att jag funderar på standardinställningen för "Inlägg per epost", men det blir under annan rubrik så vi inte blandar in ny fråga under denna rubrik
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post931) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Lördag den 04 oktober 2008 kl. 09.44
Poängen med att ha länken till driftinformationen i inläggsmejlen är helt enkelt att en länk i forumet inte går att komma åt om servern ligger nere.

Men som sagt går det naturligtvis att också ha en länk i forumet, som kan sparas som ett bokmärke. Det är en allmän informationssida om forumet på gång, och den är ju ett lämpligt ställe för en sådan länk.

F.ö. är "den äldre formen av maillistor" något helt annat än abonnemang på foruminlägg. På epostlistor förs själva diskussionen per epost; inläggsabonnemang är däremot endast ett sätt att få information om vilka inlägg som har gjorts i forumet, men det går ju inte att svara per epost.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2604) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Tisdag den 13 januari 2009 kl. 18.11
Nio inlägg har flyttats till Om Arkivguidens Forum: Sök.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8595) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Lördag den 29 januari 2011 kl. 16.04
"Företeelsen Driftinformation" är något som förekommer på de flesta webbplatser jag besökt. Det är väl ren konsumentupplysning att webbplatsens besökare får den info som behövs om serverkrångel, lösenordstrassel m.m. Det finns dock tyvärr några platser där sådan ofta brukar saknas, men det torde väl vara undantag? F.ö. tycker jag att resonemanget i Jörgens inlägg 4/10-2008 kl. 09.44 är bra. Att det låg i "inläggsmejlen" var något jag upptäckte först 9/1-2011 (men bättre sent än aldrig).

Mvh/Sten Magnusson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8604) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Söndag den 30 januari 2011 kl. 14.27
Jag kan tillägga att den kommande allmänna informationssidan om forumet, som jag nämner i mitt gamla inlägg ovan, numera finns: Om Arkivguidens Forum (länk dit finns nederst på varje sida).

En länk till driftinformationen finns också i mejlet med registreringsnyckeln som sänds till alla som registrerar ett nytt konto.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16493) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 28 maj 2016 kl. 20.49
Skulle inte forumet vara nedstängt en tid eller har jag fattat fel? Har inte varit inne på ett tag därför och har missat en del att läsa. Kanske hade jag gjort något inlägg också.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16494) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Lördag den 28 maj 2016 kl. 21.04
Det stämmer. Och information om både stängningen och återöppnandet har lämnats under Meddelanden - och därmed också gått ut per epost till alla som abonnerar på inlägg under den rubriken.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16504) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 01 juni 2016 kl. 17.49
Något jag missat...
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)