Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Netikett   >  
Hur bemöter man felaktiga uppgifter?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10460) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Lördag den 01 oktober 2011 kl. 20.12
Här inkopierar jag ett svar som jag skrev i ett annat diskussionsforum. Min poäng är att det inte ska vara något besvär för en läsare att snabbt kunna bekräfta/dementera vad som står om en teoretisk släkting.

Postat fredagen 16 april 2010 - 21:30

--------------------------------------------------------------------------------
Här kan jag direkt ge ett konkret svar.

Nu för tiden brukar jag själv kolla oklara frågor och när jag eventuellt hittar svar/källor lägger jag in dessa som komplement utan att därutöver göra några kommentarer om frågans ålder. När det i en del fall finns så oklara uppgifter att det inte ens framgår vilken socken eller handling det rör sig om förefaller det (för mig i alla fall) ganska naturligt att fråga vilken socken/bok/sida det rör sig om. Sedan behöver ju inte aktuell frågeställare ge något svar, men jag tycker då att om någon till äventyrs ändå svarar att det är ganska onödigt att därutöver kommentera den ursprungliga frågans ålder.

Det är helt enkelt att som du skriver "Är dessa personer man frågar om även dina anor? Är svaret nej på sista frågan förstår jag absolut inte varför du bryr dig?".

Det kan jag knappast veta om jag inte har möjlighet att kontrollera uppgiften. Det kan ju faktiskt finnas folk som ingår i min släkt och då är svaret på din sista fråga att det torde vara självklart att jag "bryr mig".

Mvh/Sten Magnusson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10461) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Lördag den 01 oktober 2011 kl. 20.21
Några månader senare skrev jag:

"Postat torsdagen 19 augusti 2010 - 10:07

--------------------------------------------------------------------------------
Vad gäller bemötande av felaktiga uppgifter tycker jag nog att man ska kunna ställa en fråga eller ge ett svar på en fråga oberoende av dess ålder utan att därtill få höra kommentarer om bl.a. "poliser", frågans ålder m.m.

Att en fråga besvarats behöver ju inte nödvändigtvis innebära att svaret är riktigt.

Se Harriets inlägg ovan.

Mvh/Sten Magnusson"

Här hänvisade jag till ett inpass i debatten som åtninstone jag tyckte stämde ganska väl med de synpunkter jag lagt fram.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10463) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Lördag den 01 oktober 2011 kl. 20.55
(Eftersom det här handlar om hur man blir bemött som inläggsskribent snarare än om källkritik, så har diskussionen flyttats hit från Källkritik.)

I Arkivguidens Forum är detta inget problem. Har man något att säga i sakfrågan, så är det bara att göra ett inlägg. Kommentarer som "Varför bryr du dig?" eller liknande tas bort, eftersom här inte ska förekomma 'diskussioner om diskussionen' eller kommentarer om skribenterna. (Se kommentaren till punkt 4 i forumreglerna.)

Allmänna synpunkter på forumuppträdande i Arkivguidens Forum (utan att 'recensera' enskilda skribenter) kan framföras här under Netikett. Men synpunkter på förhållandena i andra forum får framföras där, eller på annat lämpligt ställe som är avsett för den sortens diskussioner.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20951) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 10 februari 2024 kl. 19.12
I går fick jag anledning att leta upp adressen en kusin och detta kom upp på mrkoll.se

mrkoll.se


Walter är död sedan drygt fem år.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20952) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 10 februari 2024 kl. 22.41
Hur det gick till när Walter 'bestämde sig' för att flytta in till Berit är en kärlekssaga utan motstycke. Men det är inget jag kan berätta om här och nu med kanske alltför stor hänsyn till min häftiga kusin. Och det är inte något Mr Kollen behöver veta.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)