Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Övriga släktnamn   >   Gädda   >   Gädda i Båhuslän   >  
Gädda i Båhuslän [äldre inlägg]
Det första inlägget är hitflyttat från Båhuslän: Naverstad.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2567) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 11 januari 2009 kl. 19.39
Prästsläkten Gädda har jag hört skall ha kopplingar till en norsk adelssläkt med samma efternamn. Stämmer detta och i så fall hur? Och den norska delen av släkten. Hur får manta på den?

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3788) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk - Söndag den 05 april 2009 kl. 17.47
Jag skulle också behöva lite hjälp med en familj:

Herman Julius Gädda f. 1849-03-25. Född i Naverstad församling. 10 barn där de första nio är född i Domkyrkoförsamlingen. Har sett barnen i födelseböckerna men kan sen inte hitta familjen i husförhöret. Det sista barn som föds i Domkyrkoförs. är Tor Ivan f. 1879-02-02, C:15, sid 31. Den enda hänvisning som finns är D 380. Vet ej vad detta betyder och har letat mycket utan resultat.

Snälla, någon!!!!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3791) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 05 april 2009 kl. 18.57
Laila

Herman Julius med familj finns i AIa:10 sidan 380. Det är inte lätt att hitta i Göteborgsförsamlingarnas böcker. Det är ju inte husförhörslängder, utan personalförteckningar, och ibland tycker jag att jag har koll på hur dom hänger ihop, men....precis när jag tror det så tappar jag kollen. :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3792) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 05 april 2009 kl. 19.15
Litet tillägg,

Om man abonnerar på Genline så kan man få hjälp av att titta på Arkiv Digitals förteckning på volymerna. På Arkiv Digitals sida "Produkter" framgår vad varje volym innehåller samt vilken beteckning (littera) den har, t. ex. står det för AIa:10 "Personalförteckningar. Finnes 1866-1872 (1883). Alfabetiskt förd. Med statistiska uppgifter 1866-1871. Betecknad "Giftas personal litt D". Då är ju helt plötsligt "D 380" inte så mystiskt längre. :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3797) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk - Söndag den 05 april 2009 kl. 20.43
Tack Lotta! Jag tycker att Göteborg är svårt. Nu ser jag familjen på den sida och bok som du sade. Går man sen ut till höger så uppenbarar sig nästa problem. Flyttar Masthugget 1885-10-10. Jag har förstått att detta inte är fysisk flyttning utan man överförs till en ny församling men bor kvar. Hur hittar jag den boken?

Orkar du???
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3799) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 05 april 2009 kl. 20.54
Nu blir jag ännu mer förvirrad, Laila. :) Var ser du att det står att dom flyttar till Masthugget 1885-10-10? Det enda jag ser på sidan 380 AIa:10, längst till höger i utflyttningskolumnen är: "2 R 102", och så någonting efter som jag inte kan tyda. Det betyder troligen något med 2:a roten, möjligen sidan 102. Men vilken längd....? :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3802) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 05 april 2009 kl. 21.22
Skulle tro att familjen Gädda överförs till nästa personallängd och då antecknad på 2:a roten hus nummer 102 AA med adress Kungsgatan no 7 AA.

Se Göteborgs domkyrkoförsamling AI:a 19 s.177

Familjen flyttar sedan till Masthugg församling den 16/10 1885

Och hur man skall hitta i Masthuggs församling när böckerna för denna församling börjar 1908 på Arkiv Digital vet jag inte. Om det över huvud taget finns böcker före detta år är mig obekant.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 05 april 2009 kl. 21.25.)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 05 april 2009 kl. 21.28.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3807) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk - Söndag den 05 april 2009 kl. 22.10
Håkan
Upptäckte att Masthugg 1885 egentligen är Oscar Fredriks församling. Oscar Fredrik AIIa:6, sid 218 men de flyttar sedan tillbaka till Domkyrko 1902-01-14. Jag ser dem i inflyttningslängden men kan inte förstå vad 8/4 14 betyder?? Har letat i 14:e roten men finner dem inte.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3808) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 05 april 2009 kl. 22.24
Sådär ja. Ännu en sak som förvirrar för oss släktforskare. Att Masthugg egentligen är Oskar Fredriks församling visste jag inte. Men om du kikar på Arkiv Digital så finns Masthugg med från år 1908 med sina kyrkoböcker. Även Oskar Fredrik finns efter 1908 i förteckningen med kyrkoböcker. Var för sig.

Skall kika vidare på det du skriver.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3816) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 06 april 2009 kl. 00.44
Här i Arkivguidens Forum har Oskar Fredrik ingen egen diskussion, utan både Masthugg och Oskar Fredrik diskuteras under rubriken Masthugg, just på grund av att det är allt annat än lätt att hålla reda på skillnaden mellan församlingarna. Och under Masthugg finns också en (förhoppningsvis inte allt för rörig :)) förklaring på röran.

"8/4 14" = 8:e kvarteret, tomt 14. Några av stadens rotar kallades, av någon outgrundlig anledning, för kvarter i stället för rotar.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 06 april 2009 kl. 00.49.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3820) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 06 april 2009 kl. 09.33
Har åter funnit familjen Gädda på Göteborg Domkyrkoförsamling AIIa:26 s.7020.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3823) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk - Måndag den 06 april 2009 kl. 09.51
Tack Håkan! Jag lyckades också navigera mej dit med den hjälp jag har fått från Er alla. Tycker nu att jag har ganska god koll på just denna grenen av den stora släkten Gädda.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3826) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 06 april 2009 kl. 12.37
En annan fråga om släkten Gädda. Hur långt tillbaka i tiden har du kommit? Finns det några kopplingar till en eventuellt norsk adelssläkt Gädda? Är själv släkt med Gäddorna.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 06 april 2009 kl. 12.38.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3830) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk - Måndag den 06 april 2009 kl. 13.53
Det har ju funnits kyrkoherdar med namnet Gädda här i pastorat sedan 1600-talet. Jag kan skicka dej bilder på två tavlor som hänger i Naverstads kyrka. Kan du skicka mej din mailadress för jag vet inte hur man lägger in bilder i detta forum.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3832) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Måndag den 06 april 2009 kl. 14.21
Hur man lägger in bilder i forumet beskrivs på sidan Formatering. Det är bara att skriva in den där angivna koden på den plats i inlägget där man vill ha bilden.

Gör gärna testinlägg för att se hur det fungerar i praktiken.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3836) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk - Måndag den 06 april 2009 kl. 19.05
Karl Birger Gädda f. 1868-02-15 i Domkyrkoförsamlingen, Göteborg, flyttar till Alingsås 1897-06-03.
Finns det någon med tillgång till Alingsås register för denna perioden?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3837) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 06 april 2009 kl. 19.29
Det fotograferade materialet för Alingsås stadsförsamling slutar 1894 hos Arkiv Digital. Får hoppas på en fortsättning där när det nu kommer.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3838) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk - Måndag den 06 april 2009 kl. 19.31
Jag letade på Arkiv Digital men hoppades på någon med Genline om det sträcker sig längre fram. Har skickat bilderna till dej.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3839) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Måndag den 06 april 2009 kl. 20.03
Hej Laila

Varken SVAR eller Genline har husförhörslängder/församlingsböcker eller inflyttningslängder som sträcker sig längre än till 1894.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3841) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 06 april 2009 kl. 20.29
Hej Laila

Tackar för bilderna. Har skickat mail till dig.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3858) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 07 april 2009 kl. 12.33
Hej Laila

Skickade mailet på nytt och hoppas att det kommer fram
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3864) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk - Tisdag den 07 april 2009 kl. 15.46
I Oscar Fredrik församling AII:1, sid 79, rad 3: Emma Olivia. Vad står det bredvid hennes namn? Längre ut till höger kan jag läsa legitimerad.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3866) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 07 april 2009 kl. 19.40
Konstaterar att det står samma Oskar Fredrik AIIa:8 s.658 fast i förkortat version.

Om jag inte får fel så står det i denna bok efter Emma Olivia (a.u.)(legitim)

Vad a.u. är förkortning av har jag inte kommit underfund med än så länge men legitim måste vara legitimerad.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3869) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 07 april 2009 kl. 23.21
Det står nog "a. n." i AIIa:8.

Så här ser det ut i AII:1:

Emma Olivia

Först lär det vara en förkortning av ante nupitae (före äktenskapet) och sedan ser det ut som "nat.", vilket lär vara en förkortning av nativitas (födelse) eller nata (född).

Hon föddes den 7/4 1870, och hennes mor gifte sig med Albert Ossian Gädda den 30/12 samma år.

Och så här ser det ut i födelseboken (Sankt Peder C:4, inget sidnummer, men bild 29 hos Arkiv Digital):

St Peder

En A. O. Carlsson är som synes uppgiven som fader (åtminstone liknar det ett A :)). Heter Albert Ossians far möjligen Carl Gädda?

Hon var alltså född i Sankt Peders socken, som hörde till Skepplanda pastorat. Med andra ord har 'som vanligt' pastoratets moderförsamling angivits som födelseförsamling efter en flytt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3870) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk - Onsdag den 08 april 2009 kl. 00.02
Ja, Albert Ossians far hette Carl Magnus Gädda.
Nästa sida
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)