|
Av Lise Stensby - Lördag den 16 mars 2013 kl. 14.49
|
iflg Statsarkivet i kristiansand, brev av 23.10.1989, blev min tippoldefar, Alexander persson/pedersson, født 1828 i Kville. Han utvandret til Norge, når? og giftet seg med Oleane Andreasdtr, f. 1843 i Tanum sogn, sverige. Jag hittar honom inte. Lise
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 16 mars 2013 kl. 19.03
|
Det finns en Alexander Persson som flyttar från Nedre Rungstung i Tanums socken till Arendal 1867 (utflyttningslängden Tanum B:3, inget sidnummer, AD-bild 31). Enligt husförhörslängden (Tanum AI:29, uppslag 550) har han varit i Norge i 2 år, så han skaffade väl bara en attest 1867. Han är född i Kville den 2/10 1828. Och om man följer honom baköver i tidigare husförhör (AI:25, uppslag 381, och AI:23, sidan 421), så ser man att han kom från Kville till Tanum 1857. Och så här ser den attest ut som han hade med från Kville: (Tanum HII:11, SVAR-bild 330.) Prästen i Kville skriver alltså: "Drängen i Österöd, Andreas Pehrsson, som påstår sig vara döpt till Alexander"... I Kville mantalslängd 1857 finns en dräng Andreas, född 1828, i Österöd. Men fler upplysningar än så finns inte i mantalslängderna. Det säger alltså ingenting om var han föddes och vilka föräldrarna är. Kyrkoarkivet i Kville gick tapt när prästgården brann 1904. Det finns andra källor, men innan jag börjar att leta, så behöver jag mer än bara ett namn ("påstått" eller verkligt...) och födelseår. Vad står mer i brevet från statsarkivet? I vilka källor har man funnit honom? Inflyttningslista, kyrkobok, flyttattest? Och var i Norge? Arendal? Säger man inte när han flyttade till Norge? (Oliana Andreasdotter, född 1843, har en egen diskussion.)
|
|
|
Av Lise Stensby - Söndag den 17 mars 2013 kl. 08.05
|
hej, stakkar, han var ikke så god ut i bibelkunnskapen sin, min tippoldefar. Brevet fra Statsarkivet i Kristiansand peker på folketelling for Huseland i Fjære, 1875: Lexander Pedersen, husmann uten jord, skipstømmermann, f. 1838 i Kville, Svwerige. Kona, Oliane Andreasdatter, født 1843 i Tanum, Sverige. Barn: Anton Syverin, 1868, ......, Amalie Josefine f. 1878 (min oldemor). Videre opplysninger må søkes i Landsarkivet i Gøteborg, står det nederst. Lise
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 17 mars 2013 kl. 17.36
|
Märkligt... Statsarkivet i Kristiansand hänvisar alltså bara till en folkräkning - och skriver sedan: "Videre opplysninger må søkes i Landsarkivet i Gøteborg." Man har alltså... ...inte sökt i inflyttningslistan i Fjære för att se när de kom dit och om de kom direkt dit från Båhuslän eller via en annan norsk socken; ...inte sökt efter efter deras flyttattester i den norska socken de kom till från Båhuslän för att se vad det finns för upplysningar där; ...inte sökt i kyrkoboken efter deras vigsel för att finna deras fäders namn. Nog borde de som bevarar arkiven veta att det finns mer än bara folkräkningar. Och om kyrkoarkivet har blivit ödelagt också här (precis som i Kville), så borde man ju säga det. Jag föreslår att du kontaktar statsarkivet i Kristiansand igen, och ber om klara besked. Finns det eller finns det inget mer än det som går att finna i Digitalarkivet (där det saknas vigda och inflyttade i Fjære)? Det blir inte lätt att finna honom i Kville om vi inte har faderns namn (mer än att han heter Per eller möjligen Petter) - och inte vet om "Andreas" som finns i Österöd i mantalslängden 1857 (men inte 1856) kallas Andreas (eller möjligen Anders) eller Alexander i tidigare längder. Men "inte lätt" är inte det samma som omöjligt... Alexander var f.ö. i Huseland 1865. Det stämmer ju med det som står i Tanums husförhörslängd; han hade varit i Norge i två år när han fick sin flyttattest i 1867.
|
|
|
|
|