Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Kville   >  
Johannes Johannesson, död 1803 i Lilla Jore
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14937) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Onsdag den 26 mars 2014 kl. 15.39
Hej,
Under många år har jag letat efter min mormors mormors mors ursprung, och tycks äntligen ha funnit det. Hon hette Catharina Johannesdotter och föddes ca 1785. Hon gifte sig ca 1816 med änkemannen Olof Pärsson som avled i N Ejdge 1834. Catharina Johannesdotter avled 1863.
I samband med bouppteckningen efter Olof Pärsson 1834 noteras att de omyndiga barnens morbröder Jakob Johannesson (född 1778) på Stranden Udden samt Johannes Johansson (född 1776) på Kalvö är förmyndare. Som boende hos Jacob Johannesson har jag i mantalslängder även funnit en syster Maria.
När jag i dag lusläste mantalslängderna runt år 1800 fann jag en Johannes Johannesson i Lilla Jore. Han tycktes stämma väl för att vara far till min Catharina. Jag fann till sist hans bouppteckning i Tanum Bullaren Kville och Vette härad 1804:351. Där är det änkan Börta Jakobsdotter som uppger boet och barnen är Johanna 29 år (gift med Jonas Palmström i Fossane), Johannes 27, Jacob 25, Maria 21, Catharina 19 och Anna 16. Det framgår att Johannes Johannesson var arrendator och de omyndiga barnens intressen bevakas av syster Johannas make Jonas Palmström.
Är det någon som forskat kring denna familjegrupp? På nätet hittar man ju forskning kring släkten Palmström. Och där framgår att Jonas Palmström d y gifte sig med Johanna Johannesdotter ca 1796/7.
Med vänlig hälsning
/Paul Neptune
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14938) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 26 mars 2014 kl. 17.01
Att Johannes Johannesson står som arrendator beror på att Lille Jore Nedegård är ett militärboställe (senast bebott av regementspastorn) som inte används till det som det egentligen är indelt till, utan i stället arrenderas ut. (Vanliga krono- och frälsebönder är ju egentligen också arrendatorer, men det brukar de ju inte kallas.)

Johannes dök upp där i mantalslängden 1795, och borde alltså ha flyttat dit omkring 1794. Han står som brukare av 1/4 (övriga 3/4 var då utbruk av Hans Andersson i Oppegården). Året innan står pastor Bering för hela Nedegården.

Han har alltså bara bott där i cirka 9 år när han dör 1803, och barnen är m.a.o. födda någon annanstans. Om du kan hitta var Johannes med familj finns i mantalslängden 1794, så kan förhoppningsvis det ge mer ledtrådar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14939) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Onsdag den 26 mars 2014 kl. 19.31
Tack Jörgen,
Det hjälpte. Jag följde ditt råd och sökte i 1794 års mantalslängd. Fann där Johan Johansson med familj under Kalvkind. Sönerna Johannes och Jacob är inskrivna med namn. Intressant är att "regementspastor Bering på Jore" också är inskriven under Kalvkind. Står att det är hans "utbruk".
Jag har sedan följt Johan Johansson bakåt i mantalslängderna. Här kallas han uppenbarligen Johan och inte Johannes. Men har en son Johannes. År 1794 antecknas en sjuk svägerska Kjerstin. Åren 1780 och tidigare förekommer en sjuklig svägerska Anna.
År 1776 kan man utläsa en klammer i vänsterkanten som tycks koppla samman Olof Jörnsson 1/6 med Johan Johansson 1/6 raden under. Och år 1775 står det Olof Jörnsson, son Johan och sonhustru Börta 1/3.
Jag blir nu plötsligt tveksam. Är det samma Johannes/Johan? Kan Johan vara styvson till Olof Jörnsson? Och varför anges plötsligt sonhustru Börta - om det nu är det som anges???
Man får väl kämpa vidare. Ska söka bland bouppteckningarna.
Hälsning/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14940) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 26 mars 2014 kl. 21.01
Då ska vi se...

Bouppteckning förrättades den 6/5 1754 efter Johannes Gudesson i Kalvskinn, som efterlämnade änkan Anna Olsdotter. Båda hade barn från tidigare äktenskap. Deras gemensamma barn var de omyndiga Johannes, Anders och Marin. Inget av deras tidigare barn heter Johannes. (Kville HR FII:1, s. 43.)

Enligt mantalslängden 1756 (s. 456, SVAR-bild 239) är änkan Anna omgift med Ola Jörnsson.

Ola dör barnlös på Kville Nordgård 1799 (bouppteckning Tanums, Bullarens m.fl. HR FII:26, s. 755). Hans änka heter då Anna Christensdotter, så han måste vara omgift.

Att det är samme Ola framgår av hans syskon, som ärver honom. Syskonen, inkl. Ola som då bodde på Kalvskinn, sålde 1772 sina andelar i Stuvängen till brodern Nils (Tanum, Bullaren AIa:64, s. 1711 § 28). Ola är också i Kalvskinn enligt systern Börtas bouppteckning 1780 (Tanum, Bullaren FII:15, s. 181).

Olas son Johannes måste alltså vara styvson, och Annas son med Johannes Gudesson.

Då går vi tillbaks till Jore Nedegård. I mantalslängden 1724 finns där änklingen Gude med en namnlös son. 1725 är Gude "under barnen", och på nästa rad finns den ogifte Johannes.

Jag har inte följt denne Johannes framåt i längderna, men en inte alltför vild gissning är att han är den Johannes Gudesson som senare finns i Kalvskinn - vilket i så fall förklarar varför den sistnämndes son Johannes Johannesson senare hamnar i Jore.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14941) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Onsdag den 26 mars 2014 kl. 21.47
Tack igen! Jag fann själv alldeles nyss bouppteckningen från 1754. Så jag började ana att det skulle se ut så här. Mantalslängden från 1756 hade jag inte sett. Den ger ju bra förklaring till Olof Jörnssons roll. Jag noterade också att Gude var kopplad till Jore nedergård 1725. Ett väldigt hoppande mellan gårdarna.
I mantalslängden 1742 är Johannes Gudesson gift och skriven i Nordgård. Frågan är om Johannes hade egen familjekoppling till Nordgård eller om han var gift där.
/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14942) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Torsdag den 27 mars 2014 kl. 08.49
Har nu även funnit Johannes Johannessons hustru Börta Jacobsdotters ursprung. I bouppteckningen efter Jacob Gullbrannsson i Stora Jore västergård 1764-08-25 sid 643 (Kville häradsrätt) är det änkan Johanna Jacobsdotter som uppger boet. Ett av barnen är en ogift dotter Börta. Jacob Gullbrannsson hade i ett tidigare äktenskap barnen Ingeborg Marin och Anna. I äktenskapet med Johanna Jacobsdotter fanns barnen Jacob, Börta och Johanna.
När änkan Johanna Jacobsdotter själv dör 1773 så är hon omgift och det blir bråk om bouppteckningen, som görs om 1775-02-01 (Kville häradsrätt). I den bouppteckningen framgår att Jacob Gullbrannssons och Johanna Jacobsdotters dotter Börta är gift med Johannes Johannesson i Kalvkind.
Jacob Gullbrannsson finns i mantalslängden 1752 skriven under Stora Jore. Men 1742 noteras att han kommer från Hammaren. I tidigare mantalslängder återfinns såväl den ogifte Jacob Gullbrannsson som dennes far Gullbrann under Hammaren. I Hammaren levs uppenbart ett ganska fattigt liv. Förefaller som att Jacob Gullbrannsson gifter sig till ekonomiskt bättre nivå.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15012) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 18 april 2014 kl. 09.02
Johanna Jacobsdotters förfäder diskuteras här: Jacob Olofsson (död 1755) och Karin Hansdotter i Fåglekärr.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15013) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 18 april 2014 kl. 09.04
Man hittar alltid intressanta saker när man letar efter något helt annat... :-)

I domboken vid höstetinget 1735 (s. 418, § 73) bekräftas att det verkligen är Johannes Gudesson från Lille Jore som återfinns på Nordgård i mantalslängden 1742. Och där finns också förklaringen:

Gunnar Trulsson i Nordgård har den 24/9 1735 lånat 30 daler silvermynt av Johannes Gudesson i Lille Jore och lämnat 1/8 Nordgård i pant på 16 år. Man har också enats om att "emedan på den pantsatte åttingen i Nordgård inga hus befinnes, så skall Johannes Gudesson vid pantedagens ända vara tillåtet avflytta alla de hus han där på byggandes varder".
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15015) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Lördag den 19 april 2014 kl. 07.53
Hej Jörgen,
Små tillfällighetsfynd som dessa kompletterar bilden. Man kan ju undra om det fanns familjekoppling mellan Gudesson och Trulsson? Eller var det en ren affärsuppgörelse dem emellan?
Jag misstänker i alla fall att jag själv på mormors sida har dubbel koppling till dessa herrar. Gunnar Trulsson i Nordgård kan ha varit son till den Truls Jönsson i Nordgård som avled före 1732. Truls Jönsson var änkeman när han gifte sig med min anmoder Ragnilla Wagensdotter ca 1723. Hon levde sedan till ca 1773 och hann bli änka en gång till, efter min anfader Nils Olofsson i Nordgård. Om detta kan man läsa mer i diskussionen på detta forum under Kville och "Johan Olsson och Elin Larsdotter, stranden Taskan".
Tack för bidraget och glad påsk!
/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16722) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 21 augusti 2016 kl. 15.10
Här ovan finns ju inget bevis för att Catrina Johannesdotter verkligen är dotter till Johannes Johannesson från Kalvskinn/Lille Jore, bara starka indicier (både Catrinas och syskonens namn och ålder stämmer). Men när jag ändå 'hade vägarna förbi' (den andra diskussionen om Kalvskinn)... :-)

I Ola Perssons bouppteckning 1834 står som sagt att barnens morbror (alltså Catrinas bror) är Jacob Johannesson på Odden. Däremot kan jag inte se där att Johannes Johannesson på Kalvö är en annan morbror; det finns dock en skuld till honom, men något släktskap nämns inte.

Hur som helst finns en bouppteckning från 1850 efter Kalvö-Johannes (Kville HR 13:193). Han har inga barn, så syskonen ärver honom. Bland dem finns brodern Jacob på Odden och systern Catrina på Edestämmen. Han har också en avliden syster Johanna i Klev, och vid bouppteckningen var hennes dotters man Andreas Hansson närvarande; av underskrifterna framgår att också Andreas bor i Klev.

Nu sägs dock i bouppteckningen efter Johannes Johannesson i Lille Jore att dottern Johanna var gift med Jonas Palmström i Fossane. Är det då trots allt inte rätt familj?

I 1816 års mantalslängd finns som brukare av 1/4 i Klev Jonas Palmström 55 år, med hustru 42 år och dottern Catrina 18 år. Nästa år har tillkommit mågen Andreas 25 år.

Och så ser det ut fram till 1822 års längd, då bruket har delats. 1/8 har övertagits av Andreas Jonasson, hos vilken bor fadern Jonas Palmström med hustru; och fr.o.m. 1825 står också moderns namn, Johanna. Den andra åttingen har Andreas Hansson och hustru. Och av den gemensamma bouppteckningen efter Andreas och hans hustru framgår att hon heter Catrina Jonasdotter (Kville HR 18:49). (Det är möjligt att bruket var delat redan i 1821 års längd, men häradsskrivarens exemplar är defekt, och sidan med Klev fattas.)

Johanna i Klev är alltså identisk med dottern till Johannes Johannesson och Börta Jacobsdotter i Lille Jore, som därmed också är föräldrar till hennes syskon, inklusive Catrina i Ede.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16723) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Söndag den 21 augusti 2016 kl. 16.33
Hej Jörgen,
Tack för detta klargörande. Ju längre bakåt man kommer på en släktkedja desto större blir behovet att vederlägga att kedjan verkligen är korrekt. Nu känner jag mig helt säker. Och därmed är det ännu roligare att följa Catharina Johannesdotters anor bakåt under olika rubriker på Arkivguiden.
Med vänlig hälsning/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18619) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jens Sandahl - Lördag den 01 februari 2020 kl. 11.09
Hej!

Hittade denna tråden där Gunnar Trulsson nämns, och det var han (hans son) jag startade min hittills enda fråga -
"Nordgård: Jöns Gunnarsson, död ca 1800 (anor m.m.)" - kring här:

http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/27/63494.shtml

Det kanske kan vara läge att "knyta ihop" dessa diskussioner på något sätt, så har du något att bidra med i "min" tråd så skulle det vara glädjande Paul!

(Ändrat av kontoinnehavaren den 01 februari 2020 kl. 11.10.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18648) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 06 februari 2020 kl. 00.53
Truls Jönsson, som nämns här ovan, är inte far till Gunnar Trulsson. Han är Gunnars brorson. Om det finns frågor om den saken, så svarar jag gärna på det i diskussionen om Jöns Gunnarsson.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 06 februari 2020 kl. 00.56.)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)