Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Tekniska hjälpmedel   >   Bildhantering   >  
Redigering av skärmbild
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3564) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 19 mars 2009 kl. 12.44
Jag har tänkt att ge mig på att förklara hur man kan "tillverka" bilder från exempelvis AD Online för att kunna lägga ut dem här i Arkivguidens Forum. Det går ju inte att spara ned deras bilder i sin helhet. Men det går att spara utsnitt av bilderna på följande sätt.

Metoden är användbar för den som har Windows installerat och det behövs inga program utöver de som finns på datorn. Bilderna har engelsk text beroende på att jag har engelsk version av alla program i min dator.

1. Ta fram den den bild du vill kopiera och och välj lämplig förstoringsgrad.
2. Öppna bildbehandlingsprogrammet Paint. Du hittar programmet under Tillbehör på din dator

demo5.gif

3. "Gör en skärmdump" genom att trycka på tangenten Print Screen på ditt tangentbord. Jag känner inte till om det finns en svensk benämning på tangenten. Men den sitter här på ett tangentbord som är gjort för Windows:

demo0.gif

4. Kopiera in skärmdumpen i Paint. Det går att göra på olika sätt. Med tangentkombinationen "Ctrl+V" (kan vara annorlunda i den svenska versionen = Windows logik). Det går också att högerklicka med musen och välja klistra in. Eller använda sig av rullgardinlisten i överkant:

demo1.jpg

5. Dra bilden så att det övre vänstra hörnet hamnar rätt. Ställ musen på den punkt där nedre högra hörnet ska vara. Läs av bredd och höjd, det står i nederkanten:

demo4.jpg

6. Nu är det dags att klippa till bilden i önskad storlek. Skriv in bredd och höjd mätt i pixlar (bildpunkter)

demo3.jpg

8. Resultat:

demo9.jpg

9. Spara bilden i jpg-format.

Beskrivning av hur man lägger in bilder i forumet finns att läsa under Formatering. Tänk på på att filstorleken inte får överstiga 200 kB i Arkivguidens Forum. Det kan vara andra gränser i andra forum. Bilden i ovanstående exempel har en storlek på 29 kB.

Läs gärna vad som står under Upphovsrätt Att lägga ut enstaka utsnitt av bilder från Arkiv Digital, Genline eller SVAR i ett forum går bra. Då givetvis i samband med att man ställer frågor eller ger svar. Man bör alltid ange varifrån bilden är hämtad. I det här fallet kommer bilden från mitt eget arkiv.

För min del går det bra att kopiera, använda och sprida den här hjälpredan. Jag blir bara glad om den kommer till nytta.

Kom gärna med synpunkter. Jag har tänkt att använda instruktionen i bl.a. studiecirklar.

Christian

(Ändrat av kontoinnehavaren den 19 mars 2009 kl. 13.38.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3565) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 19 mars 2009 kl. 14.04
Det finns mer att läsa om skärmdumpar på Wikipedia Där beskrivs också hur man bär sig åt om man har en MAC-dator. Det verkar vara enklare än det är i Windows-miljö.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3567) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 21 mars 2009 kl. 09.45
Jag skulle vilja slå ett slag för två program från FastStone

Det ena heter FastStone MaxView och är som namnet säger ett bildvisningsprogram. Programmet är helt suveränt om man vill bläddra bland bilder från exempelvis avfotograferade kyrkböcker. Programmet finns dessutom i en "portabel version" som innebär att det går köra utan installation från exempelvis ett USB-minne eller en CD. Den portabla varianten fungerar till och med tillsammans med Windows Vista. "Shareware".

Det andra heter FastStone Photo Resizer och är mycket användbart när man skall behandla ett stort antal bilder på en och samma gång. Det kan också komma till användning om vill behålla det fysiska storleken på en jpg-bild men dra ned storleken i kB räknat. Det ger givetvis en viss kvalietsförsämring men metoden kan komma väl till pass om man till exempel vill lägga upp en bild i ett forum. "Freeware".

FastStone har ytterligare två program i sitt utbud. Jag har inte haft något behov av att prova dem ännu.

Gratisversionerna är avsedda för personligt bruk. De får alltså inte ingå i exempelvis en CD som ska vara till försäljning. Programmen är gjorda för Microsoft Windows.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3568) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 21 mars 2009 kl. 13.27
När jag använder Paint, så gör jag så här efter att jag har klistrat in skärmdumpen (enligt punkt 4 ovan) och innan jag sparar den (punkt 9):

· Markera det område som ska klippas ut. Det gör man genom att aktivera verktygsknappen överst till höger i vänsterspalten, och sedan dra markeringskrysset (med vänster musknapp nedtryckt) diagonalt över det område som man vill ha med (från till exempel det övre vänstra hörnet till det nedre högra). Då bildas en ram runt det som kommer att klippas ut, och linjen gör att man tydligare ser vad som kommer med än om man bara mäter antalet pixlar i nedre högra hörnet. Man kan göra om markeringen hur många gånger som helst tills man är nöjd; det är den senaste markeringen som gäller vid urklippet. (Observera att linjen inte längre syns när man släpper musknappen, men markeringen finns kvar.)

· Klipp ut det markerade området (Ctrl + X, eller Redigera > Klipp ut).

· Öppna ett nytt 'blad' (Ctrl + N, eller Arkiv > Nytt). När man får frågan om man vill spara ändringarna (= det som är kvar av skärmdumpen efter urklippet), så svarar man nej.

· I det nya 'bladet' går man in under Bild > Inställningar (eller Ctrl + E) och ställer in bredd och höjd som garanterat är för små (till exempel 5x5 pixlar).

· Klistra in urklippet. När man får frågan om man vill förstora 'bitmappen' (eftersom den är för liten för urklippet), så svarar man ja. Då anpassar sig 'bitmappen' exakt till urklippets storlek. Det betyder att när man sedan sparar bilden, så blir det inget vitt tomrum vid sidan om den egentliga bilden, som det blir om 'bitmappen' är större än urklippet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3571) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 22 mars 2009 kl. 14.24
Ett bättre alternativ än Paint är Microsoft Photo Editor, som finns bland Office-verktygen.

Skärmdumpen klistras då in med Redigera > Klistra in som ny bild.

Sedan markerar man (på samma sätt som i Paint) det området som ska klippas ut (markeringsknappen finns i verktygsfältet som en streckad fyrkant).

Därefter klipper man ut det markerade området och klistrar in urklippet med Redigera > Klistra in som ny bild. Man behöver då inte krångla med att öppna något nytt fönster/'blad', utan klistrar bara in urklippet direkt.

Då syns bara det inklistrade urklippet i fönstret, och man sparar det som en jpg-bild ("JPEG Filter") med Arkiv > Spara som.

När man sedan stänger programmet, så svarar man nej på frågan om man ska spara ändringarna; det är bara resterna av skärmdumpen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3589) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Henrik Mosén - Tisdag den 24 mars 2009 kl. 09.16
Det finns enklare sätt att spara en del av den bild man tittar på. Installera t ex gratisprogrammet ScreenHunter Free (finns på bl a på www.download.com) och när man aktiverat programmet så kan man bara markera den del av skärmen som man vill spara så sparas den i en förvald mapp - då slipper man klippa och klistra enligt ovan. Mycket smidigt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3590) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg - Tisdag den 24 mars 2009 kl. 10.28
Ett annat enkelt, bra och gratis program för att direkt spara en del av skärmen är Gadwin PrintScreen. Jag använder version 4.2. Rekommenderas.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3591) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 24 mars 2009 kl. 12.32
Hej

Alla sätt är bra utom de dåliga

Min tanke vara att man ska klara sig med de program som redan finns i Microsoft Windows exklusive Microsoft Office.

Jag menar inte att man för den skull ska låta bli att använda de finurliga (gratis)program som finns. Jag ska låta våra cirkeldeltagare installera dem och provköra dem i morgon. Jag hoppas bara att inte Windows Vista ställer till med några dumheter.

Vad som är enkelt och smidigt för en del kan vara krångligt för andra. Bilden bör väl också förhandsgranskas innan man lägger upp den i ett forum? Filstorleken måste ju också kontrolleras på något sätt.

Efter vad jag kan förstå kräver de program som rekommenderas härovan att man har Windows 98 eller senare som operativsystem. De är alltså inte MAC-kompatibla.

Gadwin PrintScreen
ScreenHunter

Jag är givetvis tacksam för alla tips och goda råd. Det var ju därför jag startade den här diskussionen.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3606) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 25 mars 2009 kl. 21.22
Nu har jag testat ScreenHunter. Programmet är ju helt suveränt

En av cikeldeltagarna hade svårt att läsa vad som stod i Genline så vi fick starta AD Online

Genline

AD Online
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5919) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Børge Hansen - Måndag den 04 januari 2010 kl. 20.59
Hej
Jeg har været inde og se hvad Christian skriver om bildhandtering, men får det ikke til at fungere, så enten må jeg være mindre klog eller måske for gammel. Når jeg trykker på prt scr hvor finder jeg så billedet jeg har taget ned ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5925) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 05 januari 2010 kl. 00.43
När du trycker på PrintScrn, så sparas bilden i minnet (den finns alltså inte som en synlig bildfil), och det är bara att klistra in den i det bildbehandlingsprogram du använder.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7296) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Onsdag den 11 augusti 2010 kl. 09.55
Nu för tiden går det att spara en bild från t.ex. en födelsebok och den får då automatiskt ett filnamn i JPG-format som stämmer med socken/volym/tid/sida. Detta utan att man behöver mixtra med skärmdumpar m.m. (åtminstone beträffande Arkiv Digital).

Mvh/Sten Magnusson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7298) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Onsdag den 11 augusti 2010 kl. 14.07
Mitt inlägg försvann?

Skrev för ett par timmar sedan att det var bra att du skrev det Sten.
Jag har inte sett att man kunde spara direkt på AD-online i arkiv-spara bild.
Det underlättar ju en hel del.

Tack för tipset - Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7299) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Onsdag den 11 augusti 2010 kl. 14.31
Jag kan inte se några spår av något försvunnet inlägg, så det blev nog något fel när du skulle sända iväg det, Eivor.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7300) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Onsdag den 11 augusti 2010 kl. 14.55
Det såg ut som det gick iväg, men det har blivit lite konstigt i denna laptopen på sista tiden så den har väl snart gjort sitt :)
Får ta till det stora artilleriet istället.
Hösten är väl ändå på väg verkar det som.

Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7305) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Fredag den 13 augusti 2010 kl. 07.01
För att förtydliga om någon undrade var sparfunktionen finns.

Se arkivmenyn. Arkiv/Spara bilden Ctrl+S

Mvh/Sten Magnusson

PS! Får nog vara lite försiktig idag eftersom det är fredagen den 13 augusti DS!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9436) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Söndag den 29 maj 2011 kl. 08.41
Redigering av skärmbild har jag nu som genväg på skrivbordet.
Så nu skall det studeras om det finns något så lätt sätt, att även jag kan klara av det.
Jag vill varna för konstiga testbilder framöver.
Det är fram för allt Carl Beckius jag behöver hjälp med.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10663) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Timmy Brolin - Tisdag den 08 november 2011 kl. 13.59
Lite tips på smidigare sätt att arbeta med skärmdumpar:

Istället för att bara trycka på "PrtScr" knappen, så trycker man "Alt+PrtScr". Skillnaden är att då får man bara en skärmdump från det aktuella programmet, och inte det runtomkring.

Öppna sedan mspaint och klistra in med "Ctrl+V".

För att beskära bilden så tar du nu tag i den redan markerade bilden i mspaint, och drar den uppåt vänster tills allt som du inte vill ha med till vänster och uppåt försvinner "utanför" mspaint. (Om du råkat avmarkera bilden så kan du markera den igen med snabbtangenterna Ctrl+A)
Avmarkera nu bilden, exempelvis genom att byta till pen-verktyget, eller klicka utanför markeringen.
Minska nu storleken på bilden från höger och nedifrån genom att ta tag i de små svarta prickarna i ytterkanten på bilden och dra.

Klart!
Ett mycket smidigare sätt att beskära bilder i mspaint som inte kräver att man knappar in antal pixlar, eller öppnar nya fönster.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10664) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg - Tisdag den 08 november 2011 kl. 14.31
Ingen verkar ha nämnt Skärmklippverktyget, som ingår i nyare Windows-OS (åtminstone från Vista). Slår nog allt av det ovanstående i enkelhet!

Instruktionsvideo
http://www.youtube.com/watch?v=XZP-5FQ8vzc
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10682) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Torsdag den 10 november 2011 kl. 08.39
En s.k. skärmdump behövs inte längre åtminstone beträffande Arkiv Digital. På menyraden under avdelningen Arkiv finns det en funktion "Spara bilden" Ctrl+S.

SVAR har däremot inte den möjligheten utan där går det ändå att markera den del man vill spara, kopiera det, klistra in det i programmet Paint samt spara bilden t.ex. i JPG-format. Filnamn lämpligen källans namn.

Hur Genline och Ancestry har löst sparfunktionen vet jag däremot inte.

Vad gäller det s.k. skärmklippverktyget. Har inte Microsoft någon hjälpfil i operativsystemet som förklarar hur det används? Utan att man måste in på Youtube?

Mvh/Sten Magnusson DIS06438
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10684) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg - Torsdag den 10 november 2011 kl. 09.34
Det har de säkert, Sten. Har du letat? Dock knappast en video som visar hur man gör, det brukar man få söka på förträffliga Youtube.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12727) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Måndag den 17 september 2012 kl. 21.30
Jag försöker lägga in en bild från Arkiv Digital här som test, men lyckas inte.
Jag har försökt med allt som är skrivit här ovan.
Det måste väl vara något som jag inte fattar.
Skulle någon vilja göra ett försök till att få mig att förstå.
Mvh. Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12732) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 18 september 2012 kl. 12.51
Är det att skapa själva bilden ("skärmdumpen") som inte fungerar? Eller har du en bild, men inte lyckas lägga in den i inlägget?
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)