|
|
Av Lisbeth Markoff - Fredag den 27 maj 2011 kl. 15.02
|
Hej alla! Jag har läst lite i domböckerna för Sunnerbo Härad och har hittat lite om hans ättlingar där. Börges föräldrar var Peder i Fotabol och Mechtild Pedersdotter (Kåse). Mechtild var syster till Arvid Pedersson Kåse (d.ä.) Börge Hårds barn var: Märitta Börgesdotter gift med Jon Persson i Fotabol Kirstin Börgesdotter gift med Anders Jönsson i Bökön Mectila Börgesdotter gift med Knut Persson i Kolborsit Arvid Börgesson i Fotabol Olof Börgesson EVIIAAAD:12 bild 440 i AD onumrerad år 1640 Ska försöka skriva av den: Kom för rätta Börge i Långaskog fullmyndig på alla denne efterskrifnes vägnar och bekände att de hava sålt och upplåtit Jon Persson i Fotabol och hans hustru Märitta Börgesdotter alla deras arvelotter i Fotabols gård i Pjätteryds socken och därför ... Anders Jönsson på Bökön på sin hustrus Kirstin Börgesdotter ... för 6 skeppeland och därföre upp.... gott mynt 24.. och ett huvudklädes.... Knut Persson i Kolborsit på sin hustrus vägnar Mectila Börgesdotter för 6 skeppeland gott mynt 24 .. och för ett... och 4 lod skred? item Nu här på tinget den 17 september på en menlig förly..nings på det att hon godvilligen skulle giva skiötet fick hon gott mynt 18.. Arvid Börjesson i Fotabol för sin lott gott mynt 43 1/2 .. för sin halva arvedel i Fotabol item välborne Arvid Kåse till Oshult som hade sig gården tillpantat av Olof Börgessons arvelott för 25... Härmed äger Jon (Persson) tudelen av gården med sin hustrus arvepant. Kan han ha haft fler barn? Vem är Börge i Långaskog? Var kan namnet Hård komma ifrån? Är Börge släkt med Olof, Carl och Adolf Hård som jag har hittat i domböckerna? Kan Peder ha hetat Hård? Om Hård är ett frälsenamn kan väl allmogen inte heta så? Om modern Mechtild var av fin släkt är det väl så, att Peder troligen var det också? Man gifte sig väl mycket sällan över klassgränserna? Min man har några anfäder i Fotabol. Kan någon av dessa kopplas ihop med Börje Hård eller hans ev. syskon? Sune Månsson född omkring 1618 död 1678-08-11 i Fotabol gift med Börta Bengtsdotter född ungefär 1614 död 1678-11-09 Esbjörn Persson född ungefär 1655 död 1726-12-23 i Fotabol gift med Kirstin Nilsdotter. Hon ska vara från Fothult. Jon Persson född omkring 1643 i Fotabol? död 1723-03-19 i Bökhult gift med Kirstin Diursdotter Jon Svensson född omkring 1617 död 1693-09-22 i Fotabol gift med ? Vad står det framför Sune och Jon i dödboken? mvh Lisbeth Markoff
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Fredag den 27 maj 2011 kl. 15.52
|
EVIIAAAD:12 år 1638 sid 34. Sammadags kom för rätta Eskil i Ifla fullmyndig på Oluf Bengtssons vägnar i Stockhult och bekände att han med sin hustrus samtycke haver sålt Jon Pedersson i Fotabol och hans hustru Märta Bengtsdotter???(måste vara fel)halva östra Stenshulta gård och därföre uppburit i silverpenningar, koppar och boskap till -96 1/2 daler? Item gott kläde och vedepenningar till -31 1/2 daler? Summa 128 daler? Item Nils Eskilsson i Låssarit på sina egne vägnar och bekände sig med sin hustrus samtycke sålt Jon Pedersson i Fotabol en fjärdings i västra Stenshulta gård i Pjätteryds socken och därföre bekommit i gott värde till -50 daler? gott mynt.
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Fredag den 27 maj 2011 kl. 16.52
|
Lite om Olof Birge-/Börgesson. Son till Börge Hård. EVAIIAAAD:5 år 1613 sidan 35 1613(året är struket) den 19 juni stod laga häradsting i Rörlösa? i Ljunga socken i ... häradet, så bland alla andra ärenden som den för hand lade väro? fram, kom Oluf Eriksson (Birgesson) i Fotabol i Pjätteryds socken och sorgeligen gav tillkänna att han bedrivit dråp på en piga och för sin missgärning var dömd till svärdet utan Konungens nåder. Så anno 1613 den 12 december bekom jag vår aller Nådigaste herres och konungs förklaring på föreskrivna dom att förut nämnde Oluf skulle stå sitt straff, vilket så efterkommit? är.
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Fredag den 27 maj 2011 kl. 17.08
|
EVIIAAAD:5 år 1615 sidan 5 Kom för rätta Välborne Arwid Kåse till Oshult och inlade i rätten en handskrift daterad i Oshult Sanct Michaelis dag 16, vilket uti bokstaven förmälta, att en ...karl Oluf Birgesson i Fotabol hade pantat Välborne herr Arwid Kåse allt sitt arv och köp som han ätta i Fotabol, medan han saker gick? och där också uppburit pengar -100 daler,vilka pengar han hade gifvit en pigas släkt, den han hade ihjälslagit och släkten hade däremot lovat Oluf frid. Men när saken blev tingförd och höga Överheten där om tillkännagivit, kom igen besked om att Olof skulle mista sitt liv och släkten skulle skulle giva tillbaka igen det de hade ..? Nu är Välborne Arwid Kåses fråga om han må behålla sin pantejord till dess han får sina utlagda pengar igen. Därför blev så här för rätta avsagt att han skulle behålla sin pantejord till dess bördesmän vilja henne igenlösa.
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Fredag den 27 maj 2011 kl. 18.11
|
EVIIAAAD:5 1616 sidan 13 Detta skulle ev. kunna vara en syster till Börge Hård. Kom för rätta Svenborg i Fotabol och klagligen gav tillkänna att hennes salig man Jon Håkansson var fordom kommen i skada för en mandöd, den försaka honom igenböta och bortpantade hennes jord uti förut nämnde Fotabol för penningar -16 daler och utlade för sin man och efter han inga jord själver ätta där emot, hade honom inte bordt förslösa sin hustrus jord vilket är emot lagen ärvda balken 5 kapitlet, giftemålsbalken 19 kapitlet item kapitel 4 jordabalken kapitel 27. Därföre blev så avdömt att Jon Håkanssons arvvingar skulle igenlösa twädelen av Svenborgs jord och hon själv trad ingen, här om blevo de vänligen och väl förlikta.
|
|
|
Av Carina Månsson - Fredag den 27 maj 2011 kl. 22.17
|
Lisbeth, det är gedigen, riktig och fin släktforskning du gör. Då jag numer forskar i norra delen av landet så var det längesedan jag tittade i Pjätteryd, men man blir glad när man ser vilket enormt arbete du gör. STORT TACK. mvh Carina
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Söndag den 29 maj 2011 kl. 09.47
|
Tack själv Carina! Du har hjälpt mig mycket. Börge i Långaskog heter Börge Månsson och har dessa syskon Sven Månsson, Jon Månsson, Olof Månsson, Karin Månsdotter, Elin Månsdotter och Beritta Månsdotter. Arvskifte i södra gården i Klöxhult. Se EVIIAAAD:14 1642 sid 12
|
|
|
Av Niclas Rosenbalck - Söndag den 29 maj 2011 kl. 12.23
|
Carina och Lisbeth mfl. Börge i Långaskog är länsmannen Börge Krååk (min anfader). Han är son till Jon Krååk. I domboken 1642 står han som fullmäktig för en syskonskara som säljer Klöxhult södregård, men han är inte själv delaktig arvtagare. Så här lyder notisen: Sunnerbo dombok 1642, tinget den 5-6 maj i Hamneda: Kom för retta Börge i Långaskogh, fulmöndigh på alle denne Effter.nes Vegner, och tingskiötte deras broder Suen månson, och hans hustru Ingeborgh alle deras arffuelotter i 1/2 söndragården i Klöxhult, och derföre Vpburit Jon månßon, Oloff månßon, Item Karin Elin och Beritta månses dotter, och alle tillhopa Vpburit__ godtt godtt mönt Penninger 208 Dr, för arff och Etlöffue, hafuer och Suen sin arffuelott i samme 1/2 gårdh, så at han medh arff och kiöp äger 1/2 gården. Börge Krååks förnamn kan tyda på att han är ett eventuellt barnbarn till Börge (Persson) Hård i Fotabol. Några bevis för detta har jag inte ännu, men Pjätteryds socken var litet och alla i socknen längre bofasta familjer ingår i ett väv av släktskapsrelationer. Den avrättade Olof Börgesson i Fotabol ska vara far till Kerstin Olofsdotter gift med Jöns Månsson i Fagerhult, Göteryd sn (i någon mantalslängd ska det dock felaktigt stå Kerstin "Månsdotter", men det finns ett tingsmål där hennes man nämner att han vill hugga en ek på sin hustrus jord i Fotabol (Sunnerbo dombok 1653 f 46v)). Namnet Olof finns sedan i Fagerhultssläkten långt in i modern tid som ett släktnamn!
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Söndag den 29 maj 2011 kl. 17.06
|
Förlåt! Jag läste det som dennes broder. Bra du rättar mig Niclas! Jag såg också senare att Börge Kråk bodde i Långaskog och tänkte ev. att jag hade fel. Speciellt när jag läste det här EVIIAAAD:14 1643 sid 30: Kom för rätta Börge Kråk i Långaskog, fullmyndig på Påvel Jonssons vägnar att tingsköta Torkel Månsson i Fotabol och hans hustru Elin Bengtsdotter all den jord som han haver efter sina föräldrar och därför uppburit 40 .. silvermynt. Item fullmäktig på Arvid Börgessons vägnar i Fotabol och tingskötte all hans jord i Fotabol till förut benämnde Torkel Månsson och haver därför uppburit 16 riksdaler. Item haver Torkels hustru ärvt 6 skeppeland av Fotabol, så att han äger tredingen av Fotabol. Ev. skulle Elin Bengtsdotter kunna vara syster till Börta Bengtsdotter ovan. Undrar vilka som står antecknade i Älvsborgs lösen på Fotabol? Kan Bengt ev. vara en bror till Börje Hård?
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Tisdag den 31 maj 2011 kl. 21.15
|
EVIIAAAD:14 1646 sid 17 Sammadags kom för rätta Börje Joansson (Joensson) i Fotabolet och gjorde sig fri med efterskrivne edemän att varken han eller hans gosse hade ihjälstungit Torkels (Månsson se ovan) häst i Fotabolet. Edmän: Börje Joansson i Fotabol, Per Jonsson i Fotabol, Joan Persson i Fotabol och Per Knutsson i Kolbergsslätt (Kolborsit??) Denna ed blev lagligen gjord och gången och Börje med sin gosse och sitt husfolk frikänd. Jag gissar att Joan Persson är den som är gift med Börjes dotter Märitta och Börje är deras son. Sedan vet jag inte riktigt om Per också är en son. Tingsskrivaren skriver deras efternamn olika.
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Torsdag den 02 juni 2011 kl. 17.57
|
Pjätteryd C:1 sid 1 Anno 1680 då jag S: Tiliander var i Fotabolet vid Påskatid att förhöra folket där sammanstädes i sin Christendom fann jag där ett Skotsmålsbrev givet Börge Pedersson Anno 1560 Heliga Tre Konungadag av Påvel Svensson kyrkopräst som vid anden? kallas Sockneherrar till Pjätteryd? givet hade. Vertustas mutilaverat Detta måste väl vara Börge Hård?
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Torsdag den 02 juni 2011 kl. 19.00
|
Börje Hård finns nämnd flera gånger i C:1 sid 29 1574, sid 35 1580, sid 39 1581, sid 67 1582. Då vet man att han måste ha dött mellan 1582 och 1603,eftersom han nämns som salig i en domboksnotis EVIIAAAD:5 1603 bild 12 i AD onumrerad.
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Söndag den 05 juni 2011 kl. 11.17
|
EVIIAAAD:16 1650 sidan 40 Tingfördes Börje Joansson i Fotabolet å skatte och blev anklagad för kort tid sedan om en söndag på kyrkogården vid Pjätteryd kom denne Börje gåendes emot välborne junker Truls Kåse förrän han ville gå in i kyrkan, frågandes junkern om han ville bestå honom något tjuvastycke, då blev välborne junkern vred och av sin ringa makt ville föra honom ifrån sig med näven och kom då intet vid honom, med det samma nappade Börje till sig sin kniv och där Börje Kråk icke hade tagit fred dem emellan hade han stuckit junker Truls. Ty kan rätten och nämnden icke befria honom utan sakfälla honom till 40 ..
|
|
|
Av Paul Neptune - Söndag den 05 juni 2011 kl. 19.23
|
|
Har nyligen upptäckt en stor släktgren i Pjätteryd. Blev glatt överraskad när jag såg att Lisbeth, Niclas, Carina m fl forskar bland just mina anor. Jag söker själv kopplingar till släkten Kåse. Har sett att några frågor ställts av bl a Lisbeth - utan att jag sett några svar. Häromdagen undrade du om Elin Bengtsdotter och Börta Bengtsdotter var systrar. Hur det förhöll sig med Elin vet jag inte. Men Börta hade en syster Kirsten som dog samtidigt. Det finns en klammer mellan deras namn i Pjätteryds dödsbok 1678 med noteringen "Soror", vilket väl är latin för systrar. Du undrade också vad som står framför Sune Månsson i hans dödsnotis 1678. Jag tycker det ser ut att stå "Dan" vilket bör vara danneman.
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Måndag den 06 juni 2011 kl. 19.16
|
|
Tack Paul! Det låter ju som om det varit en Bengt i Fotabol och kanske en Per också, om man tittar på min mans anfäder ovan.
|
|
|
Av Paul Neptune - Torsdag den 09 juni 2011 kl. 08.16
|
Har ägnat ett par dagar till att läsa mantalslängder. Jag härstammar på farfars sida från såväl "Djur"-släkten som "Krååk"-släkten. Fotabol kommer in lite här och var. Du Lisbeth undrade hur Esbjörn Persson kopplas till Fotabol. En koppling jag har är att hans och Kirsten Nilsdotters son Jon Esbjörnsson 1712 gifte sig med Svenborg Andersdotter från Fotabol. Jag har inte hittat någon födelsenotis för Svenborg - som bör ha varit född ca 1690. Däremot gifte sig år 1689 en Anders Jonsson från Fotabol med en Elin Svensdotter från Klöxhult. Jon och Svenborg fick sonen Swen Jonsson i Fotabol 1716. Alltså kan Esbjörn Persson har bott hos sonen Jon i Fotabol vid sin död 1726. Jag misstänker att Anders Jonsson från Fotabol försvann under krigstjänst redan på 1690-talet. Har någon av er koll på Kerstin Joansdotter som dog 1697 i Fotabolstorp 90 år gammal? Alltså född ca 1607. I mantalslängderna dyker en Kerstin Jonsdotter upp omkring 1653 som en av ägarna i Fotabol. Då tillsammans med Börge Jonsson och Gunilla Jonsdotter. Alla dessa "Månsar" i Fotabol behöver ju en fader Måns. Kan Gunilla eller Kerstin varit gifta med en Måns? Å andra sidan kan i så fall Sune Månssons uppskattade födelseår inte stämma med Kerstin som eventuell mor. Han dog 60 år gammal 1678. Vidare har jag sökt en Bengt i mantalslängderna. Den Bengt som var far till Börta, Kerstin och (kanske) Elin kan ju ha varit död före 1642. Men 1642 finns en Bengt Svensson med hustru Elin Jönsdotter i Skärshult. Vad det nu är värt.
|
|
|
Av Carina Månsson - Fredag den 10 juni 2011 kl. 13.48
|
|
Enligt Pjätteryd C:1 sid 35, finns det år 1580 en Måns Haraldsson i Fotabolet.
|
|
|
Av Paul Neptune - Fredag den 10 juni 2011 kl. 18.43
|
Hej Carina! När jag läser sid 35 i C:1 tycker jag det står "Birger Hård i Fotabol" samt "Måns Haraldsson i Linhult" dvs Lindhult. Men det fanns alltså ett antal "Månsar" i omgivningen. I Älvsborgs lösen 1571 hittar jag såväl en Måns i Linnerås som en Måns Clämitsson i Lönshult. Apropå den senare så fanns det en Elin Clemitsdotter som dog i Fotabolstorp 1678 vid en ålder av 84 och därmed skulle ha varit född ca 1594. Jag leker med tanken att en Måns gift sig med en dotter i Fotabol i början av 1600-talet. Men den tanken har vi väl alla tänkt...
|
|
|
Av Carina Månsson - Fredag den 10 juni 2011 kl. 22.37
|
Hej Paul. Då läste jag antagligen fel. Tyckte det stod ibid, dvs, på samma ställe.
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Tisdag den 14 juni 2011 kl. 15.29
|
Hej Paul! Tack för uppgifter om Esbjörn Persson. Tror du att Kirstin, Börge och Gunilla är syskon? I så fall måste det ju vara Jon Persson som är far till dem. Men det finns ju fler Jon. Dels Jon Håkansson ovan som var död före 1616. Men Svenborg kan ju vara inflyttad till en son eller dotter efter makens död. Dels är det ju Jon Persson men också Jon Svensson. Se ovan. Vi har hittat följande Kirstin Jonsdotter, Börge Jonsson, Gunilla Jonsson och Per Jonsson. Är Per Jonsson son till Jon Persson? Om han är det så gissar jag att den yngre Jon Persson är ett barnbarn till Jon Persson den äldre och då har vi en koppling framåt från Börge Hård.
|
|
|
Av Paul Neptune - Tisdag den 14 juni 2011 kl. 17.33
|
Hej Lisbeth! De uppgifter man får av mantalslängderna är förvirrande. 1642 finnes Joan Pehrsson, Marit Börjesdotter , sonen Börje Joansson samt "Torkel". 1643 finns Joan och Märta Börjesdotter. 1645 tror jag det står Börge Jonsson och Elin Bengtsdotter. 1647 Torkel Månsson och Gunnil Jonsdotter. 1651 Börge Jonsson och Gunilla Joansdotter. 1653 Börge Jonsson, Gunilla Jonsdotter, Kirsten Jonsdotter. Av detta tycker jag det ser ut som om det funnits en radda barn med Joan Persson och Märta Börjesdotter som föräldrar. Är ju sannolikt att eventuella döttrar haft män med namn som syns i barnens efternamn - ex v Måns. Om nu inte Måns också varit en son i gården. Vi har många tänkbara led att följa.
|
|
|
Av Niclas Rosenbalck - Tisdag den 14 juni 2011 kl. 20.42
|
En hastig anmärkning i all välmening när jag läser era intressanta inlägg. Namnet "Joan" förekommer ej i Pjätteryd det är en felläsning för "Joen" det vill säga dialektal stavning av förnamnet Jon (jfr Suen för Sven, Måens för Måns, Jöens för Jöns etc). Likaså namnet "Birger" förekommer ej , det ska vara "Birge", det vill säga Börge.
|
|
|
Av Paul Neptune - Tisdag den 14 juni 2011 kl. 21.44
|
Hej Niclas! Tack för alla dina bidrag på nätet. Ska försöka följa namnstavningen. Detta med förnamnstraditionerna i Pjätteryds släkter tycker jag är intressant. Verkar som att man hållit vissa namn inom vissa släkter i högre grad än i många andra socknar jag forskat i. Du Niclas tog tidigare upp en tänkbar koppling mellan vår anfader Börge Krååk och Börge Hård. Skulle det gå via Jon Krååks hustru "Ingrid"? Jag drar också i trådarna kring Börge Krååks hustru Kirsten Siggesdotter. Namnet "Sigge" är ju inte vanligt bland "vanligt" folk i trakten. Men förekommer bl a hos Kåse. Det är kanske en diskussion man bör öppna för sig?
|
|
|
Av Lisbeth Markoff - Lördag den 18 juni 2011 kl. 09.23
|
Om ni vill läsa målet om Olof Börjesson/Eriksson (Varför kallas han Eriksson ibland?) så finns det i AIa:1 1610-1611 sid 4. Hur han var i slagsmål med knekten Sven Olsson Benne i Pjätteryd prästgård och pigan Tora Månsdotter kom i mellan och fick ett yxhugg i huvudet. (Ändrat av kontoinnehavaren den 18 juni 2011 kl. 09.25.)
|
|
|
Av Paul Neptune - Lördag den 18 juni 2011 kl. 14.19
|
Här en lista över namnen i mantalslängderna för Fotabol åren 1642-1715. Vissa namn har varit svåra eller omöjliga att läsa. Med reservation för namnstavningar och andra fel ser det ut så här: 1642: Joen Persson h Marit Börgesd son Börge Joensson samt Torkel i "?" 1643: Joen Märta Börge Joens 1644: Jon Persson Marta Börgesd Börge Joensson 1645: Birge Jonsson h Elin Bengtsdotter 1646: Gunnil Jonsd Törkel Börgesson 1647: Torkel Börgesson(men ser ut som Månsson)Gunnil Joensdotter 1649: Torkill Månsson??? Gunnil 1651: Börge Jonsson Gunilla Joensd 1653: Börge Jons Gunilla Jonsd Kirsten Jonsd 1655: Kirsten Per Jonsson 1656: h Kirsten Pehr o h 1659: Håkan h Svenb h Kiersten 1660: Håkan h Svenborg Hustr Kierstin 1661: Håkan, h Svenborg Per Månsson 1663: Per, hustru Märta, Sold Måns 1665: Per, S(?) Måns, Sold Måns 1669: Per, hustru, piga Elin 1670: Per, hustru, Piga Elin 1673: Olof hustru, Pehr hustru 1675: Pehr hustru, Jon hustru, Sune hustru 1680: Pehr hustru, Jon hustru 1681: Jon hustru 1683: Joen 1685: Joen hustru, Joen hustru 1687: Jon hustru, Jöns hustru, Harald hustru 1689: Nils hustru, Anders hustru 1690: Nils hustru, Anders hustru 1691: Måns hustru, An J hustru 1692: ? + Anders hustru 1693: Harald hustru, Anders hustru 1694: Harald J, Anders J, dräng Harald 1695: Jonas hustru, Anders J, dräng Jonas 1701: Anders Jonsson hustru, Esbjörn hustru 1704: Anders hustru, Harald hustru, Esbjörn hustru, Måns hustru 1705: Anders hustru, Harald hustru, Måns hustru 1707: Anders hustru, Harald hustru, Måns hustru 1715: Esbjörn Haraldsson, Jon hustru, gossen Per Ni har kanske redan noterat allt detta. Om inte hoppas jag det kan vara till nytta i det fortsatta pusslandet. Jag har mina anor i Fotabol genom Esbjörn Haraldsson och Gunnil Haraldsdotter, genom Berta Sunesdotter född i Fotabol 1651 samt troligen genom Anders Jonsson och dennes hustru Elin Svensdotter. De båda senare tycks inte ha varit bosatta i Fotabol och Pjätteryd under åren 1690 och en bit in på 1700-talet. Har någon sett dem? Var föddes den troliga dottern Svenborg omkring 1690. Förutom dessa anor har jag härstamning från såväl Jonas J-son Krååk som Djur Jönsson - med allt vad deras släkter innebär...
|
|
|
|
|
|
|