|
|
Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Måndag den 17 augusti 2009 kl. 09.27
|
Söker uppgifter om familjerna på gården Möcklehult i Pjätteryd socken under 1600-talet och början av 1700-talet. Anders Andersson (c1627-1701) med hustrun Svenborg Svensdotter (död 1720) ska ha brukat Möcklehult östregård. De bör ha gift sig 1664/1665. Fadern till Anders bör vara den tidigare brukaren på Möcklehult Anders Persson och hans hustru Ingeborg Nilsdotter. En son till sistnämnda var även Jon Anderssson (nämns i Möcklehult på 1640-talet), troligen densamme som senare arrenderar Runnarsköp och är gift. Frågor: Hur många jordeboksgårdar fanns egentligen i Möcklehult ? Vilken kategori bestod dessa av (skatte,krono eller frälse)? Är brukarna av Möcklehult av samma släkt? Finns mer uppgifter ur Sunnerbo domböcker eller andra källor om dessa personer ? (Ändrat av Niclas den 17 augusti 2009 kl. 13.10.)
|
|
|
Av Lisbeth Markoff (Lisbethmarkoff) - Tisdag den 19 januari 2010 kl. 22.34
|
|
Halvbröderna Jon och Per Kråk gifter sig med varsin Andersdotter från Möcklehult. Jon med Kirstin och Per med Karin. Är dessa döttrar till ovan nämda Anders Andersson i Möcklehult och hans hustru Svenborg Svensdotter?
|
|
|
Av Carina Månsson (Carina) - Lördag den 23 januari 2010 kl. 09.51
|
Ytterligare en fråga i anslutning till Niclas och Lisbeths frågor ovan. Cecilia ( Cissla ) Andersdotter f. ca 1614, d. 4/5 1684 i Ossnaköp ( Pjätteryd C:1 sid 306, nr 113 ), var gift 1. med Sone Esbjörnsson d. omk 1669, Länshult ( son till Esbjörn Giurdsson i andra diskussionen här i Arkivguidens forum ), gift 2 med Sven Haraldsson f. ca 1610, Ossnaköp. Kan det vara så att Cecilia Andersdotter f. ca 1614 är en syster till Anders Andersson f. ca 1627, Möcklehult Östregård, d. 1701 ( nämns i första inlägget ovan ) och Jon Andersson f. ca 1624, d. 1714 i Rönnarsköp ? Och att hon i så fall också är ett barn till Anders Persson i Möcklehult ?
|
|
|
Av Paul Neptune (Paul) - Söndag den 12 juni 2011 kl. 08.44
|
|
Jag härstammar från "Djursläkten" i Pjätteryd genom bl a Djur Jönsson som gifte sig med Karin Persdotter från Möcklehult i maj 1699. Karin uppskattas varit född ca 1672. Men ingenstans har jag sett att någon "vågat" peka ut hennes föräldrar. I Möcklehult fanns vid denna tid en Per Svensson med hustru, som åtminstone fick barn fram till 1678. Har någon mer kunskap om detta? Per Svensson är ju en trolig far. Vidare kan man ju undra om han i sin tur var son till den skräddare Sven Andersson i Möcklehult som på 1650-talet utpekades i lägersmål med en av töserna Kåse.
|
|
|
Av Martin Brandt (Martinb) - Måndag den 13 juni 2011 kl. 11.15
|
Hej Paul, Jag härstammar från en Per Jönsson i Möcklehult västergård död mellan 1675 och 1677 (Var död vid sockenstämman 1677-03-23 men finns med i mtl 1675). Han var gift med Kerstin Arvidsdotter f ca 1623 död 1711 i Möcklehult. Han har två för mig kända barn Elin Persdotter (min ana) född ca 1663 och Jon Persson född ca 1668. Eftersom Kerstin Arvidsdotter 1672 skulle varit runt 50 kanske det inte är så troligt som alternativ... men tänkte nämna det i alla fall mvh Martin (Ändrat av MartinB den 13 juni 2011 kl. 11.19.)
|
|
|
Av Paul Neptune (Paul) - Måndag den 13 juni 2011 kl. 16.04
|
Hej Martin, Tack för tipset. Jag har flera härstamningar från Möcklehult men känner inte igen dina. Är säkert kopplat på något sätt vi ännu inte upptäckt. "Min" Karin Persdotter dog 1717 ned angiven ålder av 45 år. Men det är ju något som sällan stämmer. Hennes man Djur Jönsson var i alla fall född 1673. Min andra gren i Möcklehult går via Kerstin Åkesdotter som föddes i Möcklehult västergård 1713. Hennes mor Ingeborg Andersdotter föddes där ca 1665. Ingeborgs far lär ha varit Anders Andersson född i Möcklehult 1627 som son till Anders Persson. Med tanke på namntraditionerna bör det också ha funnits en Per Andersson som son till Anders Persson.
|
|
|
Av Martin Brandt (Martinb) - Måndag den 13 juni 2011 kl. 16.07
|
Hej, Anders Andersson är min ana också ( ) genom hans dotter Börta (1664-1729) gm.m Jöns Jönsson i Lönshult Hulegården. /Martin
|
|
|
Av Paul Neptune (Paul) - Onsdag den 13 juli 2011 kl. 09.53
|
Upptäckte just att jag gett min anmoder Kerstin Åkesdotter fel födelseår och därmed fel föräldrar. Gamla "källor" har visat sig innehålla fel. Kerstin föddes den 28/2 1714 i Möcklehult Västergård som dotter till Åke Persson och Ingeborg Börjesdotter. Kerstin avled den 18/1 1767 på samma gård. Hennes far Åke var brukare där och avled där den 24/3 1728 med angiven ålder 58 år - vilket innebär född ca 1670. Hans fru Ingeborg Börjesdotter avled på gården 23/4 1752 med angiven ålder 74 år - vilket betyder född ca 1678. Detta innebär att Åke Persson kan vara son till Per Jönsson och Kerstin Arvidsdotter. Dvs ytterligare ett av barnen i familjen.
|
|
|
Av Martin Brandt (Martinb) - Onsdag den 13 juli 2011 kl. 13.43
|
Hej Paul, Mina uppgifter kring Per Jönsson och Kerstin Arvidsdotter: http://brandt.radient.org/genealogi/Kerstin+Arvidsdotter-3bd75122 http://brandt.radient.org/genealogi/Per+Jonsson-70484b2f Att Kerstin Arvidsdotter är dotter till Arvid Jonsson ohh Svenborg Åkesdotter i Klöxhult är bara spekulationer från min sida. Både dottern Elin och sonen Jon döper barn till Svenborg. Om Åke Persson är son till Per Jönsson, skulle han kunna vara döpt Åke efter Kerstin Arvidsdotters morfar. Kerstin Arvidsdotters dotter Elin Persdotter döper en son till Arvid då troligen efter hennes morfar. Arvid Jonsson i Klöxhult är bror till Påvel Jonsson i Rönnarköp (far till Ingeborg Påvelsdotter gm Jöns Jönsson d.ä. (1606-1690) i Lönshult Hulagården), Kirstin Jonsdotter (1611-1691) i Södra Osnaköp (Niclas ana vill jag minnas), Ingeborg Jonsdotter, Gunnel Jonsdotter med flera. Enligt ett domboksmål från 1658 som jag tidigare skrivit av här på forumet här mvh Martin (Ändrat av Martinb den 13 juli 2011 kl. 14.19.)
|
|
|
Av Paul Neptune (Paul) - Onsdag den 13 juli 2011 kl. 16.23
|
Hej Martin, Stort tack! Hoppas det finns dokumentation någonstans som kan hjälpa oss reda ut detta. Dina funderingar är logiska. För övrigt har jag en ana Esbjörn Persson född 1655 Boastad som någonstans påstås varit son till Cissi Påfvelsdotter från Rönnarsköp. Men jag har inte heller där något faktaunderlag. /Paul
|
|
|
Av Paul Neptune (Paul) - Onsdag den 13 juli 2011 kl. 22.43
|
Har kollat vidare kring namnen vid Möcklehult. I mantalslängden 1643 finns två rader: "Anders och Ingeborg Nilsdotter Jöns och Inga/er Simonsdotter" År 1645 har namnen "Håkan och Börta Jönsdotter" lagts till. 1650 antecknas: "Anders Persson -Ingeborg Jöns Bengtsson Ing???? Bengtsdotter Håkan Månsson" Det tycks vara många intressenter i Möcklehult. Man kan tänka sig en av flera ägarkedjor som denna: Jöns Bengtsson gm Inger/Ingjär Simonsdotter fram till 1660-talet, därefter Per Jönsson m fl fram till 1670-talet och efter honom så småningom en son Åke Persson som inträder vid vuxen ålder (född ca 1670). En Ingjär Simonsdotter avlider för övrigt 1678 i Möcklehult med angiven ålder av 90 år. Dvs född ca 1588. Har vidare sett att Arvid Jonsson i Klöxhult dog 1678 vid 79 års ålder - dvs född ca 1599. Jag tycker det ser ut som om det under 1600-talet fanns två släkter i Möcklehult. Den ena kan man kanske kalla Anders-grenen och den andra Bengt-grenen."
|
|
|
Av Martin Brandt (Martinb) - Fredag den 15 juli 2011 kl. 19.09
|
Paul, Är det inte 1679 och inte 1678 som Arvid Jonsson dör? Förresten såg jag att Åke Perssons första(?) barn döps till Svenborg... vilket såklart är intresant med tanke på Arvid Jonssons hustru Svenborg Åkesdotter. mvh Martin (Ändrat av Martinb den 15 juli 2011 kl. 19.12.)
|
|
|
Av Paul Neptune (Paul) - Fredag den 15 juli 2011 kl. 21.00
|
Hej Martin, Ja visst var det 1679 Arvid Jonsson avled. Åke Persson i Möcklehult Västra och Ingeborg Börjesdotter gifte sig i Stenbrohult runt ca 1699/1700. Ingeborg kom från Tångarna i Stenbrohult och föddes ca 1678. Hennes far var Börje Persson i Tångarna, Stenbrohult och Botel Germundsdotter som dog i Stenbrohult 1732 och då uppgavs vara ca 100 år gammal och komma från Hörda i Virestads sn. Åke och Ingeborg hade följande barn: Svenborg f 1700, Börge f. 1701, Peder f 1703, Jon f 1706, Ingär f 1707, Jon f f 1712, Kerstin f 1714 och Karin f 1721. Med reservation för att jag missat något barn. Det är i födelsenotiser Ingerborg Börjesdotters härkomst (Tångarna, Stenbrohult) anges. Håller med dig Martin om att namnet Svenborg på barnet år 1700 är intressant. Talar för teorin om Svenborg Åkesdotter. Börje på barn nr 2 kan kopplas till morfar i Stenbrohult. Hälsning/Paul
|
|
|
Av Lisbeth Markoff (Lisbethmarkoff) - Lördag den 16 juli 2011 kl. 18.01
|
EVIIAAAD:5 1603 bild 4 i AD, 1604 sid 106 Nämndeman Siman (Simon) i M˙cklalt, Möcklhult (Möcklehult)
|
|
|
Av Lisbeth Markoff (Lisbethmarkoff) - Lördag den 16 juli 2011 kl. 20.02
|
Hej! Jag har placerat Jon Persson född 1668 och Karin Persdotter född 1672 (enligt dödboken)på Per Svensson. Per Svensson fick också sonen Simon född 1678 död 1679. Kerstin Arvidsdotter skulle vara 45 och 49 år, om hon fött Jon och Karin. Jon kan man vara osäker på. Har ni några källor på vem som är far till Jon? Eller tror ni det är Per Jönsson? I så fall varför? Varför döper Per Svensson sin son till Simon? Kan Per S. vara gift med en syster eller dotter till Per Jönsson?
|
|
|
Av Paul Neptune (Paul) - Lördag den 16 juli 2011 kl. 20.27
|
Hej Lisbeth, Låter som om nämndeman Simon kan vara far till Ingär Simonsdotter som föddes ca 1588. Jag har inga källor som grund för mina antaganden vad gäller födslar före 1677 i denna by. Bygger mina hypoteser helt på förnamnskopplingar - vilket helt klart är vanskligt. När det gäller Möcklehults-gårdarna har vi väl heller inga tecken på att det skett försäljningar och inflyttning av helt nya släkter. Det mesta pekar på att det är samma familjer som är kvar. Vad gäller Kerstin Arvidsdotters ålder vid olika födslar gäller det att ha klart för sig att såväl hennes ålder som barnens uppskattade födelseår är osäkra. Om Kerstin verkligen var född ca 1623 och Åke Persson verkligen var född ca 1670, så var ju modern 47 år. Men om Kerstin i verkligheten var född 1625 och Åke 1668 så var hennes ålder "bara" 43. Sådana marginalfel är ju väldigt vanliga... Snyggt jobbat Lisbeth. Du kommer med den ena pusselbiten efter den andra. Hälsningar/Paul
|
|
|
Av Martin Brandt (Martinb) - Lördag den 16 juli 2011 kl. 22.06
|
Hej båda, Jon Persson är son till Kerstin Arvidsdotter enligt följande domboksmål: Anno 1699 then 22,23,24 och 25te Maij holdtz ordinarie sommartingh medh allmogen aff Sunnerbo häradt Vthij saken emillan Enkan hustru Elin Jönsdotter i Boarydh å 2:ne sina afledna barns wägnar kärandes och des swärmoder hustru Kierstin Arffwedzdot: i Möcklehult suarande, angående Ett Tunnalandh Jordh Swaranden till sin son och des hustru upp- låtit, dhen dhe besått och uppburgat, men käranden effter mannens Joen Peerßons dödh icke mehra änn 1 1/2 Sk:r Sädh dher af åthniutit, Jämp- te andra arffsaaker som praetenderas hwar emot Swärmodren vice versa ansöker om refusion för några Penng:r och Spannomåhl till een Sum- ma af Tiugo dahl:r Smt och 10 Skpr Sädh hennes son i Lijfstijden af henne undfått och bekommit [etc] Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:42 (1699-1700) Bild 960 / sid 185 (AID: v206284.b960.s185, NAD: SE/GHA/90102) Anledningen till att jag har satt just Per Jönsson som gift med Kerstin Arvidsdotter beror på att i mtl 1676 finns Per och hustru + Per och hustru i Möcklehult. Likväl vet jag att Per Jönsson i Möcklehult dog innan 1677-03-23 då han på sockenstämman anges vara död ("Kyrkians SäxMänn der af en, medelst Per Jönßs i Möcklehult dödeliga afgång fattades"). Se: Pjätteryd C:1 (1677-1737) Bild 184 / sid 401 (AID: v30315.b184.s401, NAD: SE/VALA/00297) I mtl 1680 finns Per och hustru samt änkan Kirstin i Möcklehult. Liksom att Kirstin Arvidsdotter på egen hand representerar sin gård 1682 i nån tvist som finns i Pjätteryd C:1 sid 428. När det gäller min ana Elin Persdotter bygger det på att hon kom från Möcklehult vid vigseln och döper ett barn till Arvid. Ett namn som ej finns på faderns sida (Harald-släkten). Lisbeth, där har du de efterfrågade källorna Men jag undrar, du själv hade "placerat" in Jon Persson som son till Per Svensson, vad hade du för källor för det? När det gäller Karin Persdotter född ca 1672 har jag inga uppgifter. mvh Martin (Ändrat av Martinb den 16 juli 2011 kl. 22.43.)
|
|
|
Av Lisbeth Markoff (Lisbethmarkoff) - Söndag den 17 juli 2011 kl. 09.01
|
Jättebra Martin! Tack ska du ha! Jag har varit tveksam vad gällande Jon (vilket nu har försvunnit) och jag har inga källor beträffande honom. Mest tänkt på ålder, år av aktivt barnafödande, antal år mellan barnen osv. Vet du vem som var hustru till Per Svensson? Jag är lite nyfiken på det här med barnet som blev döpt till Simon, om det finns släktskap bakåt till nämndeman Simon i Möcklehult.
|
|
|
Av Martin Brandt (Martinb) - Söndag den 17 juli 2011 kl. 10.21
|
Hej, Vet ej vem Per Svensson var gift med, har inte alls forskat på honom och kan inte minnas att jag hittat några domboksmål om honom. Men så har man ju inte haft honom i bakhuvudet när man läst domböckerna heller... så lätt att missa. Har förresten inte alls tänkt på att det fanns en Jöns Bengtsson och Inger(?) Simonsdotter i Möcklehult före Per Jönsson. Man kan ju tycka att om Per Jönsson varit son till Jöns Bengtsson borde man kunna ha hittat en son Simon Persson nånstans ;-) Inte heller bland Per Jönssons barnbarn förekommer namnet Simon. Men det var kanske inget populärt namn ;-) /Martin (Ändrat av Martinb den 17 juli 2011 kl. 10.33.)
|
|
|
Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Söndag den 17 juli 2011 kl. 11.35
|
|
I Möcklehults by fanns två jordeboksgårdar - Västra Möcklehult (~Möcklehult västregård) och Östra Möcklehult (~Möcklehult östregård), bägge var frälsegårdar och ägdes av adeln men brukades av landbönder (ofta med ärftlig besittningsrätt). På Västra Möcklehult står Simon som brukaransvarig i början av 1600-talet (jfr Lisbeths notering ovan ifrån Sunnerbo dombok 1603,1604 då han nämns som nämndeman) och ännu 1621 då det uppges finnas 3 brukare (~bönder) på västregården. På Östra Möcklehult brukar Anders Persson med hustru Ingeborg Nilsdotter redan på 1620-talet (sonen Anders Andersson (c1627-1701) övertar sedan denna gård). År 1621 anges det finnas 2 brukare (~bönder) på östregården. I hela Möcklehults by fanns det alltså 1621 fem brukande bönder. Det gäller att inte blanda ihop de båda jordeboksenheterna, vilket kan vara svårt då folk ofta flyttade inom byarna och knöt förbindelser med varandra.
|
|
|
Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Söndag den 17 juli 2011 kl. 11.42
|
I mina sammanställningar kring Älvsborgs andra lösen och uppbördslängderna på de sex terminer (1613-18) som denna skatt uttogs har jag antecknat följande brukare i Möcklehults by (de olika jordeboksgårdarna Östra och Västra Möcklehult särskiljs ej i dessa längder): *Nils + hustru nämnda 1613-18 *Anders + hustru nämnda 1613-18 *Simon + hustru nämnda 1613-18 ; 1613-14 + 1617 nämns även en piga (NN) hos dem *Håkan + hustru nämnda 1613-18 ; 1618 nämns även en piga (NN) hos dem - jfr dessa fyra brukare 1613-18 i Möcklehults by med att det år 1621 (boskapslängden) anges vara fem brukare! Förmodligen har det tillkommit en brukare omkring 1620.
|
|
|
Av Paul Neptune (Paul) - Söndag den 17 juli 2011 kl. 11.46
|
Hej, Har någon av er tittat i Älvsborgs lösen? Vet inte om jag läser rätt. Men ser ut som om det där tas upp två gårdar - med några sidors mellanrum - där den ena brukas av Niels och Inger och den andra under "Landbönder" Simon eller Suen (vågar inte avgöra vilket). Hälsningar/Paul
|
|
|
Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Söndag den 17 juli 2011 kl. 12.54
|
I ÄL 1571 (det första Älvsborgs lösande) nämns under beteckningen kungliga majestäts landbönder: *Nils och Inger i Möcklehult [antar att detta är Östra Möcklehult - dock ej 100 % säker] - deras egendom beskattas: Silver: 1 lod + 1 kvintin Koppar: 3 lispund Penningar: 2 mark Kävlingsoxar: 2 Kor: 9 Nötkretaur: 2 fyråringar, 3 treåringar ston: 3 (om 16 mark) Föl: 1 (om 10 mark) Skatten (10 % av värdet): i silver: 3 kvintin, + i penningar: 17 mark o. 6 öre På den andra enheten, som nämns tillhöra jungfruarna på Ängsö nämns: *Sven i Möcklehult [antar att detta är Västra Möcklehult - dock ej 100 % säker] - hans egendom beskattas: Koppar 1/2 lispund Kor: 5 Nötkreatur: 2 fyråringar + 4 tvååringar ston: 1 (om 6 mark) Föl: 1 (om 4 mark) Skatten (10 % av värdet): i penningar: 8 mark o. 7 öre
|
|
|
Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Söndag den 17 juli 2011 kl. 13.05
|
I mantalslängden 1640 [finns ej hos SVAR] nämns: frälselandbönder: *Möcklult Anders Perßon [hustru:] Ingeborg Nilßdotter [son:] Jon Anderson *ibidem Jöns Bengtson [hustru:] Ingerd Simonsdotter [inhyses:] Håkon Simonßon - Anders i Möcklehult är sexman 1640 och har med sitt bomärke verifierat längdens uppgifter: (Ändrat av Niclas den 17 juli 2011 kl. 13.07.) (Ändrat av Niclas den 17 juli 2011 kl. 13.07.)
|
|
|
Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Söndag den 17 juli 2011 kl. 15.07
|
Kerstin Arvidsdotter i Möcklehult är dotter till Arvid Jonsson och Svenborg Åkesdotter i Klöxhult norregård. Detta bevisas av noteringar i Virestad friherrskaps dombok 1680-03-03: f 5v: f 6v: Min ana är Sven Arvidsson, gästgivare i Elmhult (gift med Bengta Jönsdotter, dtr t gästgivaren Jöns Andersson ("Jöns Pinkare") ohh Elin Persdotter i Elmhult). Svens son Jöns Svensson låter även döpa sin dotter till Svenborg (min ana) och namnet kommer helt klart ifrån Pjätterydssläkten.
|
|
|
|
|
|
|