Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar I-R)   >   Pjätteryd   >   Börge (Persson) Hård i Fotabol och hans släkt   >  
Börge (Persson) Hård i Fotabol och hans släkt [äldre inlägg 2]
Föregående sida
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9589) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Lördag den 18 juni 2011 kl. 23.12
Hej Paul! Tack så mycket! Jag har inte mantalslängderna, så det var perfekt för mig. Lite tankar; Börjes hustru nämns 1645 och Torkel verkar vara för gammal för att vara Börjes son. Ev. kan han vara bror till Marit. Kan Gunnil Jonsdotters make ha hetat Torkel Månsson? Tittar man här "känns" det som Börje, Gunnil, Kirstin och Per är syskon, men man måste ju ha fakta. Det skulle vara jättebra om man kunde sätta efternamn på de efterföljande personerna.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9590) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Söndag den 19 juni 2011 kl. 06.42
Hej Lisbeth! Håller med dig fullständigt. Mantalslängderna visar ju bara en del av verkligheten. Om inte annat kan det vara till hjälp när man i domböcker och annat söker årtal för arvskiften. Vid några tillfällen nämns bara ett kvinnonamn (Kirsten, Gunnil). Det borde ju innebära att deras eventuella "gubbar" är döda och att "gummorna" antingen inte har några vuxna barn eller själva ärvt gården efter sina föräldrar. Det stärker min tro på att det finns ett syskonskap mellan dessa personer. Jag ritar nu upp en tidsaxel där jag lägger in alla kända fakta - inte minst era fynd från domböcker mm - i kronologisk ordning.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9591) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Söndag den 19 juni 2011 kl. 15.54
Jag har hittat en person till i Fotabol som jag inte vet hur jag ska placera. EVIIAAAD:6 1619 Jon Carlsson i Fotabol var edman.Det finns också en Jonn som var edman 1620 sid 30.

Jag undrar om någon vet hur det ser ut i Fotabol i Älvsborgs lösen?

Jag ber också om ursäkt vad gäller Torkel Månsson. Jag har ju själv skrivit om honom här ovan. Hans hustru heter Elin Bengtsdotter och inget annat.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 19 juni 2011 kl. 16.07.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9592) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Söndag den 19 juni 2011 kl. 16.21
Hej! Jag tycker det ser ut som om det i Älvsborgs lösen upptas två gårdar. Den ena med en "Börie i Fotabol". Den andra med "Jon och Ped i Fotabollet".
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9617) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Måndag den 20 juni 2011 kl. 22.34
Jon Carlsson förekommer också här EVIIAAAD:6 1621 sid 59:

Kom för rätta Ädle och Välborne Truls Persson Kåse till Öjhult fullmyndig på Jon Carlssons hustrus vägnar i Fotaboda(Fotabol), och tingskötte Jöns Persson i Elinge, och hans hustru Elin Månsasdotter, och Sven Gislasson i Horn, och hans hustru Thora Månsasdotter, halva Lille Jons gård i Elinge, för penningar och godvärd? 168 daler.

Undrar varför Truls Persson Kåse ställer upp för dem?

(Ändrat av kontoinnehavaren den 20 juni 2011 kl. 22.39.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9667) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Måndag den 27 juni 2011 kl. 09.50
EVIIAAAD:6 1623 sidan 49 Torkil Månsson har en syster som heter Botell Månsdotter och deras morbror var Jon Torkilsson i Össjö.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9818) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Lördag den 09 juli 2011 kl. 00.09
EVIIAAAD:34 år 1661 sid 23 Dragonen Jöns Svensson i Stafsjö anklagas av Corporal Peder Nilsson i Axtorp, för att ha tagit en ny kappa med stora svarta knappar i Växjö, under sista mönstringen där. Han tog också en matsäck ifrån Måns Torkilsson i Fotabolet, men Måns fick tillbaka denna.
Detta måste vara Torkil Månssons och Elin Bengtsdotters son och soldat Måns i mantalslängden.

EVIIAAAD:34 år 1665 sid 9
Samma dag inlades uti rätten ett köpebrev daterat Pjätteryd 24 Juni 1662 varutsinnan gives tillkänna att Jöns Sunesson i Oshult haver sålt till Håkan Haraldsson i Fotabolet och hans hustru Kirstin Simonsdotter 1/4 skattejord i Jässaboda (Gässeboda) uti Agunnaryds socken för 80 dr S.mt. dem han bekänner sig till fullo bekommit hava och därföre givit länsmannen Birge Kråk tillstånd(att)gården bortsköta och såsom benämde 1/4 är lagbunden och lagstånden, ty dömdes köpet fast och oryggeligt, nu och tillkommande tider, således avhändes.

Detta är Håkan i mantalslängden och trolig fader till Harald i mantalslängden, som då måste heta Harald Håkansson och hans son tror jag, måste vara Esbjörn Haraldsson. Eller?
Det verkar som Håkan och Kirstin har köpt in sig i Fotabol, för jag ser inget släktskap med dem som vi vet har bott i Fotabol före dem.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9826) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Lördag den 09 juli 2011 kl. 19.06
Hej Lisbeth,
Intressanta upptäckter du gör. Måns Torkelsson är säkert den "soldat Måns" som vi tidigare sett.
Men texten om Jöns Sonessons affär med Håkan Haraldsson och hustru Kirstin Simonsdotter tolkar jag lite annorlunda. Det är ju Håkan och Kirstin som köper en ny gård i Agunnaryd och flyttar från Fotabolet. De försvinner samtidigt ur mantalslängden för Pjätteryd och dyker upp i Agunnaryd vid Jässaboda. Så frågan om släktskap är kanske inte relevant?!
Av intresse kan dock vara att Jöns Sonesson i Oshult är den bonde som Anna Melkersdotter gifte sig med sedan hennes första make Arvid Persson Kåse avlidit omkring år 1634. Men det kan vara en tillfällighet och behöver ju nödvändigtvis inte vara ett bevis för att närbesläktade köper och säljer gårdar till varandra.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9830) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Lördag den 09 juli 2011 kl. 23.17
Hej Paul!
Du har rätt. Jag missade ett J på Harald 1694. Vilket troligtvis borde vara Jonsson eller Johansson. Så Harald i Fotabol är inte son till Håkan Haraldsson. Men bakåt vet jag inte. Vi har inte hittat någon Simon eller Harald i Fotabol. Visserligen har jag hoppat lite i domboken. Jag har 1627-1637 kvar och 1666 och framåt. Vi får se vad som dyker upp.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9839) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck - Söndag den 10 juli 2011 kl. 15.58
Läser med intresse det som skrivs. Min erfarenhet är att en brukare på en gård inte alltid innehade äganderätten utan hittar man en person i en skattelängd så kan denne ha arrenderat ett hemmansbruk utan släktskap med jordägarna - kanske är detta fallet med Håkan Haraldsson ohh Kirstin Simonsdotter. De synes ej ha bott länge i Fotabol (jfr mtl 1660-talet - de upptas ej i Fotabol mtl 1665).

I mantalslängden 1640 för Pjätteryd sn (ej digitaliserad hos SVAR) nämns :
Fotabooll Jonn Pädersson [hustru:] Märta Birgadotter, [son:] Birge Jonsson, [legopiga:] Kirstin N.dotter
dessutom upptas lite längre ned bland gruppen "soldater på skatte(-jord)":
Torkel Månsson i "Fotabooll". Ingen hustru upptas till TM i längden, men detta behöver inte betyda något då flera personer var partiellt befriade.

En intressant observation som jag nämnt är att Börge Krååk i Långaskog (gift med Kirstin Siggesdotter, ifrån Hällhult, Göteryd sn) möjligen är en dotterson till Börge Hård i Fotabol. Namnet Börge i Pjätteryd är inte direkt vanligt och Börge Krååk tillhörde samma sociala allmogeskick som Börge Hård gjorde. Pjätteryds befolkning är dessutom extremt litet varför i stort sett alla familjerna på 1600-talet med rötter i bygden borde varit besläktade via ingiften. Återstår dock att bevisa detta eventuella släktskap.
I mtl nämns följande personer med förnamnet eller med det i sitt patronymikon:
*Börge Åkesson i Abborraslätt (gift med Ingerd Eriksdotter, son Erik Börgesson)
*Märta Börgesdotter i Fotabol (gift med Jon Persson, son Börge Jonsson)
*Börge Jonsson, son till nämnda Jon Persson ohh Märta Börgesdtr i Fotabol.
*Börge Jonbsson (=Börge Krååk) i Långaskog

I mantalslängden 1640 nämns alltså Börge Krååk som "Birge Jonsson" i Långaskog - och denna gård upptas direkt efter Fotabol i längden.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9845) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Söndag den 10 juli 2011 kl. 19.18
Hej Niclas och Paul! Börge Jonsson nämns i mantalslängden boendes i Fotabol 1642-1645, 1651-1653. Om han nu är den samme som Börge Krååk, måste han ha haft både Fotabol och Långaskog samtidigt.

Torkel Månsson verkar ha många döttrar. Efter att ha tittat i dödboken fann jag följande Torkelsdöttrar:

Kirstin Torkelsdotter f. 1630 och död 1693 i Fotabol
Nilla Torkelsdotter f. 1614 och död 1702 i Fotabol
Ana Torkelsdotter f. 1637 och död 1702 i Fotabol (änka)
Karin Torkelsdotter f ? och död 1705 i Fotabol (piga)

Jag har funderat en del på att både Torkel Månsson och hans hustru Elin Bengtsdotter ärvde jordlotter i Fotabol. De måste ju komma från olika släktgrenar, annars kunde de inte gifta sig med varandra. Där fanns två gårdar och ett torp och jag vet inte när torpet byggdes. Jon Carlssons hustru verka heta Månsdotter (Se tidigare inlägg). Kan de inte ha haft en son som hette Måns Jonsson som bosatte sig på annan ort och så fick barnbarnen ärva jord av sina farföräldrar?

Elin Bengtsdotter ärvde också jord och följande Bengtsdöttrar har jag hittat i Fotabol:
Elin Bänadotter (Bengtsdotter?) f. 1631 och död 1701 i Fotabol
Börta Bengtsdotter f 1614 död 1678 i Fotabol
Ingärd Bengtsdotter f. 1619 död 1709 i Fotabol
(syster till i alla fall Börta, Kirstin Bengtsdotter f. 1610 död 1678 i Stenshult)

Kan Börge Hård haft en bror Bengt eller en syster som gift sig med en Bengt?

C:1 1678 sid 407 Stenshult och Fotabol kivas om ett stengärde. Utsattes vite.
Per Månsson och Ingrid Joons i Fotabolstorp förlikas.

C:1 1680 sid 421 Börje i Fotabol protesterar mot Olof Arvidsson i Västerberga.
1681 sid 423 Jon i Fotabol anklagas för att ha överfallit Sven i Klöckshult.

Det verkar som om det har varit många "fruntimmer" i Fotabol. Undrar med vem de var gifta med eller så var många pigor och gamla ditflyttade änkor.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9846) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck - Söndag den 10 juli 2011 kl. 20.45
Hej Lisbeth!
Det är helt klart två olika Börge Jonsson som nämns i mantalslängden 1640 - den ene son till Jon Persson i Fotabol och den andre
Börge Jonsson aka Börge Krååk i Långaskog (son till Jon Krååk i Långaskog som kom ifrån Käxnäs).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9848) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Söndag den 10 juli 2011 kl. 21.29
Aha, Niclas du menar en okänd dotter till Börje Hård, som kan ha varit gift med Jon Krååk i Långaskog/Kexnäs, kan vara mor till Börje Krååk.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9854) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck - Söndag den 10 juli 2011 kl. 22.40
Ja, det kan vara så men det är bara en spekulation än så länge. Vad jag kan se så finns inga giftermål mellan Krååksläkten och Fotabolarna under 1600-talet vilket är märkligt med tanke på att Pjätteryds socken är så pass liten befolkningsmässigt - detta kan tyda på att de var i nära släktskap och därför inte kunde gifta sig. Jämför vidare att Börge Åkesson i Abborraslätt är far till Arvid Börgesson i Abborraslätt (c1641-1710) - namnet Arvid och Börge (~Birge) är möjligen ett arv ifrån Kåseätten via Mechtild Persdotter [Kåse] som var mor till Börge [Persson]Hård i Fotabol.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9855) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Måndag den 11 juli 2011 kl. 08.22
Hej,
Delar helt uppfattningen om att förnamnstraditionen ger tydliga fingervisningar. Har sett liknande i andra församlingar, där vissa släkter tycks ha haft "ensamrätt" till vissa namn. I Pjätteryd är det just Börge, Arvid, Mechtild och Djur. Misstänker att ett eventuellt facit finns i de allra tidigaste domböckerna under 1600-talet. Var ju också tydliga klasskillnader mellan olika allmogesläkter. Känns som om mina anfäder i Fotabol mot 1600-talets slut inte spelade i samma sociala division som min anfader Börge Krååks familj.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9868) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck - Måndag den 11 juli 2011 kl. 21.24
I Fotabolet nämns följande personer i materialet för Älvsborgs andra lösen (uppbörd i sex terminer åren 1613-1618, med en räfst av uppbörden 1619-20):
*Jöns + hustru nämnda 1613-16; 1616 nämns han "husarm och död bliven"
*Måns + hustru nämnd 1613 (ej 1614) - år 1615 nämns han "husfattig"
*Jon + hustru nämnda 1616-18
*änkan (NN) nämns 1617-18, nämns "husfattig" 1618 och var då befriad [detta är troligen Jöns som dog 1616 efterlämnade änka]

- Är brukaren Måns som nämns på 1610-talet far till Torkel Månsson ?
I första inlägget ovan har Lisbeth nämnt ett mål 1640 där Jon Persson ohh Märta Börgesdotter köper delar i Fotabol och anges därefter äga halva gården. Vem ägde den andra gårdshalvan ? Har Börge (Persson) Hård ägt hela Fotabolets gård och kan den andra gårdsdelen då ha arvfallit på andra syskon till Märta ? Går detta att bena ut så kanske vi kan placera in de övriga brukarna som nämns på Fotabol.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9869) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Måndag den 11 juli 2011 kl. 21.42
Såg nyss i EVIIAAAD:6 Bild 14 sid 11 Ting den 17 februari 1619 ett ärende som åtminstone tangerar vår diskussion. Gäller Jon Krååk och hans hustru Ingrid som bråkar med Truls Pehrsson Kåse. Tycks handla om Kåses allmänna uppförande sedan han bl a stänkt ner paret Krråk på kyrkvägen. Men gäller även annat. Jag har svårt att tolka texten. Har någon annan sett den? Är den av intresse i sammanhanget?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9872) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Tisdag den 12 juli 2011 kl. 11.34
Vad kul Niclas att du hittade Måns!

Måns kan ha haft följande barn:

? Månsdotter i Fotabol gift med Jon Carlsson
Elin Månsdotter i Elinge gift med Jöns Persson
Thora Månsdotter i Horn gift med Sven Gislasson
Torkel Månsson i Fotabol gift med Elin Bengtsdotter
Sune Månsson i Fotabol gift med Börta Bengtsdotter

Undrar om något av dessa par har fått en son som är döpt till Börje?
I och med Truls Persson Kåse tingskötte några av dessa funderar jag på ett släktskap, eftersom han verkar inte tingsköta vem som helst. Han tingskötte de som var släkt eller de som brukade hans gårdar, tycker jag mig ha märkt.Fel?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9875) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt - Tisdag den 12 juli 2011 kl. 14.23
Hej,

Jag undrar, Sune Månsson och Börta Bengtsdotter, varifrån har ni att dessa var ett par? Eller det är en gissning?
Sune Månsson som är kandidat att vara far till Karin Sunesdotter (1653-1727) mor till Jöns Jönsson (1689-) gm Gunnil Jönsdotter (1695-) från Lönshult.

Sen undrar jag mycket över att Sune Månsson inte förekommer före 1675(?) i mantalslängderna i Fotabol och inte i några av oss funna domboksmål heller.

mvh
Martin

(Ändrat av kontoinnehavaren den 12 juli 2011 kl. 14.29.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9877) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Tisdag den 12 juli 2011 kl. 16.22
Ja, Börta som Sunes hustru är en gissning från min sida. Ursäkta, glömde frågetecknet. De dog nära varandra i tid. När man mister sin partner som gammal, vill man oftast inte leva vidare, utan dör strax därefter. Fotabol är en liten plats, där det inte kan ha bott så mycket människor samtidigt.

Dessutom döper Karin och Jöns sin första ev. andra dotter till Börta. De var också nära varandra i ålder. Sune född 1618 och Börta född 1614 enligt dödboken.
(Ändrat av kontoinnehavaren den 12 juli 2011 kl. 16.37.)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 12 juli 2011 kl. 16.51.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9878) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Tisdag den 12 juli 2011 kl. 20.02
Hej,
Jag har också slarvat med frågetecknen. Ett datorhaveri i vintras berövade mig i stort sett allt bakgrundsmaterial. Men jag är ganska säker på att jag inte sett några skriftliga bevis för att Suen Månsson och Börta Bengtsdotter var gifta. Däremot tycker även jag att det verkar sannolikt att de var ett par innan de dog så nära inpå varandra i Fotabol 1678. Men det får ses som en hypotes. Och även om så skulle vara fallet vet vi inte om Börta Bengtsdotter var mor till Suen Månssons barn.
Är för övrigt väldigt bra att du Niclas spårat Måns-grenen längre bakåt. Jag tycker dock att den grenen ser väldigt "fattig" ut i tidigt 1600-tal för att vara nära kopplad till Kåsarna. Men det skedde ju klassresor även på den tiden.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9881) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt - Tisdag den 12 juli 2011 kl. 21.11
Hej,

Okej, bara så att det är tydligt vad som är hypoteser och teorier och vad som är fakta :)

/Martin
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10008) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Onsdag den 20 juli 2011 kl. 11.05
Hej! I uppräkningen på Måns ev. barn glömde jag att skriva upp Botell Månsdotter se ovan.
Lite funderingar: Om Torkel och Sune är bröder och Sune var gift med Börta är det ju ganska troligt att Börta Bengtsdotter och Elin Bengtsdotter är systrar. Det är inte ovanligt att två bröder gifter sig med två systrar. Jag undrar om de kommer från Stenshult, där Börta har en syster som heter Kirstin Bengtsdotter. Gårdarna ligger ju granne med varandra. Finns det en Bengt där?
Hur kan Elin Bengtsdotter ärva 6 skeppeland jord i Fotabol?

Olof Bengtsson i Stockhult säljer halva östra Stenshults gård till Jon Persson och Märta Birgesdotter (nämnd som Bengtsdotter i denna domboksnotis). De köper även 1/4 i västra gården i Stenshult.
Har Jon och Märta ev. en son eller dotter där?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10020) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Fredag den 22 juli 2011 kl. 16.11
Hej allesammans !

Även jag har följt er diskussion med intresse. Via min farmor och via min mormor så härstammar också jag från Börje Krååk och Diursläkten.

1604 finns det en Per Hårdh i Ekeryd, Hinneryds socken. På något vis är kanske han släkt med Börje Persson Hård. Hinneryd och Pjätteryds socknar ligger inte så långt ifrån varandra. För övrigt håller jag med Lisbeth som i ett tidigare inlägg nämnt att Peder i Fotabol, troligtvis inte är vem som helst, utan jag tror också att han tillhör ungefär samma sociala samhällsskikt som sin hustru Mechtild Pedersdotter Kåse. Någonstans ifrån måste Börje Persson Hård ha fått namnet Hård. Kanske av Peder i Fotabol ???

Målet med Per Hård i Ekeryd 1604:

EVIIAAD:5, 1604, bild / 39 sid / 14

Kom för retta Anundh i Lydhult, fullmyndigh på Gunnell och Swenborg Olsdöttrars vegna,
att tinghskiöta Per Hårdh i Ekeridh i Hynderrids sochn, theras jordedeell i för:m Ekeridh,
som sigh belöper två treedingar i Een Tolfftingh, för penningar 16 daler, och then
tredie tredingh i then tolftte parten, arffde Per Hårds hustru Gertrudh effter sin fader
Oluff ibidem, och en fierdingh av för:m gårdh, köpte Per Hårdh av sin ? ( sfär? svär? ) Oluff
Eskilsson för penningar 35 daler, när den förbrent war och lågh öde, Ändh gaff Per Hårdh
Bäne Ostratsson och hans syskenne för thems ättleffne, Een kryta på godh som 10 rd.
Och fick Ostrat i Skarup ( Skararp? ) för sit ättleffne Een daler, så att Per Hårdh
medh syn hustru nu äga Een tredingh i för:ne gårdh

I tidigare inlägg har ni nämnt en Jon Carlsson i Fotabol år 1619 och 1621. När jag tittade i domboken så finns 1603 en Jon Karlsson i Kolborsit. Namnet Carl verkar till att vara ovanligt i Pjätteryd. Kan Jon Karlsson som finns i Kolborsit 1603, vara samma person som Jon Carlsson som finns i Fotabol 16 år senare ? I domboksmålet 1603 finns också Knut Persson i Kolborsit med, han var ju gift med en av Börje Persson Hårds döttrar. Jon Karlsson och Knut Persson i Kolborsit ska enl. målet vara bröder till Jöns i Gåaryds hustru Bengta. Jon Karlsson och Knut Persson måste vara halvbröder p g a att de inte har samma patronymikon.

Här är domboksmålet 1603:

EVIIAAAD:5, 1603, bild / 18

Kom för rätta Jöns i Gåaridh, fullmyndigh på sin hustru Bengtas och hennes bröders
Jon Karlsson i Kålborsit, Jöns Persson ibidem, Knut Persson ibidem och Måns Persson
i Bierjagården vegna, at tingsköta Eskill Nilsson i Lönhult, En fierding aff
Lönhulta gård i Giöteridh sochn beliggandes för penningar 40 Dall, och i
Etleffnepenningar 10 ?

I tidigare inlägg nämns Peder Månsson i Fotabol. I Pauls mantalslängd i tidigare inlägg finns han med 1663 ( kanske fler ggr ) och vid något tillfälle ska han ha en hustru som heter Märta i mantalslängden. I Pjätteryds kyrkliga räkenskaper LI:1 1641-1718, finns Peder Månsson med på sid: 31. Han betalar något för Kirstin i Fotabol. Kan det vara en hustru Peder Månsson hade innan denna hustru Märta som finns i mantalslängden eller kan det vara en dotter ? Det står kort och gott bara, Kirstin Peder Månssons i Fotaboll och en summa nämnd efter deras namn.

mvh
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10021) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Fredag den 22 juli 2011 kl. 19.33
Hej Carina,
Vi är tydligen många avlägsna släktingar som just nu jagar lösningen på dessa gåtor. Du har så många nya infallsvinklar att det är svårt att överblicka allt på en gång. Jag har också sett namnet Hårdh i annan socken men tänkt att det kan vara ett militärt "tillnamn". Intressant om det rör sig om en hel släkt!
I uppräkningen av namn från mantalslängderna är jag inte säker på att "hustru Märta" var inskriven som hustru till Peder Månsson. Jag tror att hon stod för sig själv - som änka och ägare, om än på samma rad. Misstänker att Peder inte hade någon hustru vid tillfället.
Hälsning från en av många 12-männingar (eller vad vi är) /Paul
Nästa sida
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)