|
|
Av Sari Wilhelmsson (Willa) - Torsdag den 20 februari 2014 kl. 08.48
|
Vad är det soldaten Hallor i Nybble lagar vid Coret? Visnum-LI-1-1689-1759-Bild-69 Och är det samma ord här? Visnum-KI-2-1638-1711-Bild-43 MvH Sari (Ändrat av Willa den 20 februari 2014 kl. 08.57.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 20 februari 2014 kl. 09.45
|
Det står "Teldet" på översta bilden och "Telgdet" på de andra. Och det är inga som helst problem att tala om vad det är - eftersom jag stötte på samma sak (då stavat tilgde) för bara några dagar sedan i ett torpsyneprotokoll, och slog upp det då. Så det kan slumpa sig... Enligt Svenska Akademiens ordbok är tilde ett trägolv.
|
|
|
Av Sari Wilhelmsson (Willa) - Torsdag den 20 februari 2014 kl. 09.50
|
Jag är klapprutten, sökte lite själv på nätet på lite olika varianter av vad det är jag tror det står! Om det står teldet på första klippet betyder det golvet vid koret. Möjligen står det i bild 2 och 3, telgdet, borde vara detsamma, tror jag? Bild 3 är från 1687. Samma år hugger Hallor tillsammans med andra soldater timmer till brygghuset vid kyrkan. De andra två bilderna har jag samma årtal på 1697, vilket inte kan stämma.
|
|
|
Av Sari Wilhelmsson (Willa) - Torsdag den 20 februari 2014 kl. 10.04
|
Tack Jörgen, skrev samtidigt med mig. Intressant, han var ingen finsnickare där inte. Brukar inte koret vara upphöjt mot övriga golvet? Möjligen var Hallor med vid lagningen av kyrkans golv även 1687. För dessa lagningar (kyrkans golv och golvet vid koret) ska väl tolkas som olika händelser? MvH Sari
|
|
|
|
|
|
|