|
|
Av Kenneth Nilsson - Måndag den 22 februari 2010 kl. 17.35
|
Min morfars bror Anton Julius Svensson Född 1886-06-03 Hedhuset Hemmeslöv Halland Jag har följt honom i hfl till 1907 18/10 då han flyttar till Kungl. Svea artilleriregemente. Vad som händer sedan vet jag inte. Han finns inte med i vare sig dödboken (1947-2006) eller Sv. bef 1970. Han skall gift sig i Stockholm med Signe………… och fått ett barn Gunvor……. Förmodlig dog han 1918 Finns det någon som har något om dessa personer?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 23 februari 2010 kl. 13.14
|
Svea Artilleriregemente hade en miltärförsamling med egen kyrkobokföring. Så här ser det ut där i inflyttningslängden 1907 (BI:5, sidan 77, bild 43 hos SVAR): Han finns alltså i 4:e batteriet 4, på sidan 303 i församlingsboken. Men den senaste församlingsboken som finns hos SVAR på nätet slutar just 1907, men där finns han inte. Det måste alltså vara i nästa församlingsbok, som enligt arkivförteckningen är antingen AIIa:3 (som omfattar officerare, underofficerare, musiken, tyg- och civilstaten samt personer utom regementet 1907-1927), eller AIIa:4 (som omfattar manskapet 1907-1927). Det finns också ett register till dessa böcker (AIIb:1). Men eftersom de böckerna inte finns på nätet (varken hos SVAR, Arkiv Digital eller Genline), så får du vända dig till Stockholms stadsarkiv (där originalen finns) om du vill veta vad det står om honom i församlingsboken. Men han blev inte kvar i Svea Artilleriregemente särskilt länge. Så här ser det ut i utflyttningslängden 1910 (BI:5, sidan 99, bild 146 hos SVAR): Han flyttar alltså till Hedvig Eleonora församling i Stockholm. Och här är deras inflyttningslängd 1910 (BIa:69, sidan 256, bild 216 hos SVAR); bilden är så bred att jag har delat upp den: Vänster: Höger: (Samtliga bilder från SVAR.) Här står det alltså "Ledig" under Äktenskap. Han har m.a.o. gift sig efter inflyttningen till Hedvig Elenora - men inte nödvändigtvis i den församlingen. Några församlingsböcker för Hedvig Eleonora finns inte heller på nätet för den här tiden; originalen finns också här hos Stockholms stadsarkiv. Jag har också kikat i Hedvig Eleonoras dödbok 1915-1919 (FI:22), men där finns han inte. (Det gick snabbt att kolla, eftersom det finns ett register för varje år i boken.) Det är ju möjligt att han flyttade vidare.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|