|
|
Av Carina Månsson (Carina) - Torsdag den 08 januari 2009 kl. 17.28
|
När jag kom ut en morgon och skulle till jobbet så hängde min cykel i flaggstången. Dock ej trädd över flaggstångskulan utan endast upphissad i snörena. Som väl var hade jag nära till jobbet, så cykeln fick hänga kvar till eftermiddan. Här i söder, dvs, Småland har vi fått snö som lyser upp, men tyvärr har det börjat regna.
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Fredag den 09 januari 2009 kl. 21.36
|
Skall man hissa upp cyklar i flaggstänger bör man intaga en lämplig dryck. Det är en blandning av kärnmjölk och brännevin. Denna dryck kan även användas i andra situationer. Den är även god till smaken. Mvh.Arne
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Fredag den 09 januari 2009 kl. 22.36
|
|
När jag gjorde rekryten hade vi en göteborgare på luckan. Albinsson tror jag att han hette. Han brukade dricka en blandning som hette putt-i-diket. Det var väl för att han skulle stå ut i Pinan. Han ville hem till Götet men hamnade på Gotska Sandön efter gröntjänsten.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 09 januari 2009 kl. 22.39
|
Finns något som heter vargtass också. Består av renat och lingondricka. Var har alla folk hållt hus idag förresten?
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Fredag den 09 januari 2009 kl. 23.00
|
Christian och Håkan. Det är mycket nöjsamt att läsa era inlägg i denna ibland torra släktforskarvärld. Mvh.Arne
|
|
|
Av Marita Persson (Marita) - Lördag den 10 januari 2009 kl. 13.24
|
Hej Arne! Jag skrattade också gott när jag hörde berättelsen om farfar. Han hade humor så han hade säkert inte tagit illa upp över att vi fick oss ett gott skratt! Hej Carina och Anneli! Kul att ni gillade min lilla berättelse. Ja, man blir ju verkligen glad när man hittar lösningen på ett problem man brottats med länge. Just nu brottas jag med pantsättning och inteckning enligt 1734-års lag och det är ju också lite problematiskt fast på ett helt annat sätt. Men efter att läst igenom allt jag hittat om detta ämne så börjar jag tro att jag kanske ska lyckas översätta detta till ganska begriplig nutidssvenska. Men jag får väl vila ett tag från detta och istället gå och måla några lister till vår hall när nu sambon är igång och lägger nytt golv. ;-) Ha det gott alla på forumet!
|
|
|
Av Carina Månsson (Carina) - Lördag den 10 januari 2009 kl. 13.39
|
Hej Marita. Du är inte dålig som läser pantsättningar och inteckningar. Det måste ta en hel del tid i anspråk. Ha det gott du också och hoppas det går bra med målningen.
|
|
|
Av Marita Persson (Marita) - Söndag den 11 januari 2009 kl. 11.56
|
Hej Carina! Ja, det tar ganska mycket tid och detta ämne var det svåraste jag hittills har gett mig på att översätta från 1734-års lag. Men med mycket envishet så ska det nog gå! Målningen gick bra! De bruna listerna blev först vita och senare blålaserade. Nu väntar jag bara på att lasyren ska torka så jag kan lägga på ytterligare ett lager. 3/4 av golvet är klart så huset är väl snart beboligt igen! ;-) Mvh Marita
|
|
|
Av Carina Månsson (Carina) - Söndag den 11 januari 2009 kl. 12.52
|
Skönt att målningen gick bra, Marita. Det är jobbigt när man håller på att renovera men det blir fint när det är färdigt.
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 11 januari 2009 kl. 23.13
|
Jag har en fråga som jag inte vet var jag skall placera,så det får bli här. Kan jag ladda ner min släktforskning mm.mm.på en extern hårddisk,och köra in på en Mac. Har en Mac USB portar. Mvh.Arne
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 11 januari 2009 kl. 23.29
|
|
Har alla redan gått och lagt sig? Inga nya inlägg......
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 12 januari 2009 kl. 21.40
|
Hej Arne. Är det så att du vill dela med dig av din släktforskning till någon god vän som har en MAC? Det enklaste är nog att skapa en HTML-version och bränna den på en CD. Då kan din gode vän läsa vad du har skrivit men inte lägga till något själv. Det borde också gå att spara HTML-versionen på ett USB-minne eller en externhårddisk och ta med till den andra datorn. Jag har ingen erfarenhet av MAC-datorer men nog borde de vara försedda med USB-portar. Att föra över själva databasen som du har skapat i något Windows-baserat program (MinSläkt?) till en MAC-dator är inte fullt så enkelt. Christian
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Måndag den 12 januari 2009 kl. 22.54
|
Christian. Tack för ditt svar. Min gode vän är min kusin som bor Dyrön i Båhuslän. Han har en ny Mac. Html måste jag lära mig. Jag tänker som så,han kan ladda hem Min Släkt,så skickar jag en Gedcomfil. Men det kan jag inte,kanske inte kan lära mig heller. Det som gäller nu, är att göra honom så nyfiken,så han tar ett abonnemang på Arkiv Digital. Då kan vi kommnunicera bättre med varandra på datorn. På AD-Online skall man kunna spara en bild genom att hålla nere alt och chift,och trycka på C. För mig händer inte jäkla skit. Mvh.Arne
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Måndag den 12 januari 2009 kl. 23.11
|
Hej Arne, Om du vill spara en bild från AD-online, så trycker du på knappen printscreen(Prt SC) på tangentbordet. Sedan öppnar du t.ex. paint och under redigera kan du klistra in bilden. Sedan spara som (vad du vill kalla bilden). Så finns den sparad i paint och du kan öppna den och beskära den eller skicka den. Hälsningar Eivor
|
|
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 13 januari 2009 kl. 00.06
|
Arne! Visst kan du skicka din gode vän en Gedcom-fil men då måste han ha ett "släktforskningsprogram" som kan importera filen. Och då duger det inte med MinSläkt. MinSläkt är ett förträffligt program med det är inte gjort för att användas på MAC-datorer. En HTML-export bränd på en CD kan läsas av alla datorer som har en web-läsare installerad. Och CD-läsare förstås. Vi kanske skulle starta en egen "datakurs" här på Arkivguidens Forum. Där man kan ställa frågor och förhoppningsvis få bra svar. Alla har vi något att lära av varandra. Christian
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Tisdag den 13 januari 2009 kl. 07.08
|
Jaha nu har jag tänt i pannan och läst edra svar,så nu känns det mycket bättre. Tack för eder omtanke. Hoppas nu på skitväder så jag kan vara inne och stta vid datorn. Så fort det ljusnar skall jag köra in ved om Traktorn startar,sedan skall laga bileländet. Det är tur jag har min gamla 75a Ford kvar,den krånglar aldrig. Alla har vi något att lära av varandra. Det är så sant Christan. I morgon skall jag till en annan gammal gubbe och resonera med honom. Han har också abbonerat på Arkiv Digital. Sedan är det en till som väntar på mig. En "datakurs" kanske inte är så dumt. Gubben på Dyröa återkommer jag till. Mvh.Arne
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Tisdag den 13 januari 2009 kl. 11.15
|
Hej Arne. Har Du en Ford 75:a? Fantastiskt. Jag såg Guldbaggegalan på TV igår och den bästa filmen blev "Maria Larssons eviga ögonblick". Varför jag nämner det är för att filmen kom till genom att man börjat släktforska och då funnit denna historien om en arbetarkvinna som vunnit en kamera och på så sätt förändrat sitt liv. Persbrandt är ju inte fel heller Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Tisdag den 13 januari 2009 kl. 22.14
|
Jag har gått några dagar och funderat på min släktforskning.4564 namn Jag tror jag slänger hela skiten i pannan,och rensar datorn. Jag tror jag börjar på ny kula,och börjar om från början. Då kanske jag får lika roligt en gång till som jag har haft de här åren. Jag sitter och tänker på ett radioprogram som gick nån gång under kriget. En reporter var på ett ålderdomshem och frågade vad dom skulle göra om dom kunde leva om sitt liv. En gammal gumma sa att då skulle jag leta upp min August å då skulle vi ha lika roligt som vi alltid har haft. Men de va en gammal gubbe som sa, rör inte dom skruva. Jag får väl ta en sväng om systemet i morgon mä min lilla gröna Ford och köpa lite brännevin å rensa hjärnan med. Tänk vad roligt det var förr med Motboken.Då var det nytänning en gång i månan. När gumman får löst sina korsord,slänger hon dom i pannan.Inte fasen går hon och glor i gamla korsord. Mvh.Arne
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Tisdag den 13 januari 2009 kl. 22.47
|
Per. Jag minns en Traktor från mitten av trettiotalet med tändkulemotor. Kan det ha varit en Munktellare tror du. Jag håller med dig,det är nog inte så dumt att prata in alla gamla historier som inte finns skrivet nägonstans. Till exempel vad min Farfar sa en kväll när han gjort rent och fint för koa.När han kom in på logen så stack han in hanna genom luckan och skulle klappa henne,men då sket koa i hanna på han för ho hade gjort sej lös och vänt sej om.Ho var lös i magen. När han kom ropa han så det eka mella berga. Skam den sattans den none te kofan vände seg om å sked i båset. Kan ja prata in sånna här grejer. Mvh.Arne
|
|
|
Av Harriet Hellberg (Hirit) - Onsdag den 14 januari 2009 kl. 16.27
|
|
Nu har jag registrerat mig, testar bara. Det ser ut att vara ett lättsamt forum. Ska mejla mina forskarvänner och tala om att detta forum finns. Hälsningar Harriet.
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Onsdag den 14 januari 2009 kl. 16.51
|
Jag som aldrig har trott på spöken, andar och gengångare! Nu vet jag inte vad jag ska tro längre efter att ha läst lite husförhörslängder från Motala. Prästen där måste väl ha vetat. Eller? 1863-12-01 flyttade iallafall den här mannen in från "Andra sidan".................
|
|
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Onsdag den 14 januari 2009 kl. 17.06
|
Nejdå, såååå långt flyttade han inte.
|
|
|
Av Per Thorsell (Perth) - Onsdag den 14 januari 2009 kl. 21.37
|
Arne. Ja. Munktells gjorde traktorer med tvåcylindrig, tvåtakts tändkulemotor med frislagsregulator på 30-talet. Det fanns en tysk också, som hette Lanz. Stora, fula saker med järnhjul. Munktellarna var gröna och Lanz blå. Om Du kommer uppåt landet i sommar skall Du ta en sväng in på Munktellsmuséet i Eskilstuna. Det har ställts i ordning av min gamle lekkamrat Bo Arnegård på den tiden Volvo tjänade pengar. Där har de gott om lokomobiler, traktorer, väghyvlar och mycket annat. Tändkulemotorer till fiskebåtar på jordens alla sjöar och vattendrag var en stor artikel ännu på min tid i företaget. Nära sextio år sedan. Munktellsmuséet kan jag rekommendera till alla andra också.
|
|
|
|
|