Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 01 februari 2009
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2637) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 14 januari 2009 kl. 22.17
Jag läste lite på nätet om Munktells. De hette Munktells Mekaniska Verkstads AB, grundades 1832, fusionerades med Bolinders Mekaniska Verkstad AB 1932, uppköpta av Volvo AB 1950 och hette då BM Volvo, senare Volvo BM (Volvo Bolinder-Munktells)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2722) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Tisdag den 20 januari 2009 kl. 16.05
En bruksägare här bor i staden
Han bakar kakor mest hela dagen
Han bakar stora, han bakar små
Han bakar några med socker på

En liten spontan kommentar till diskussionen här. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2723) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 20 januari 2009 kl. 16.23
Kan det ha varit motsatsen till kloning jag ägnade mig åt? Istället för att skapa två identiska gubbar, slog jag ihop två och fick en bakande bruksägare.

Vad kallas sånt för tro? Okloning? Dekloning? :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2724) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Tisdag den 20 januari 2009 kl. 16.44
Deg-enerering?

Ursäkta... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2727) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 20 januari 2009 kl. 23.55
Genbruk ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2731) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Per Thorsell (Perth) - Onsdag den 21 januari 2009 kl. 18.34
Personfusion.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2737) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 22 januari 2009 kl. 21.48
I kväll har det varit fest!

Smaklig måltid

Christian

(Ändrat av Xian den 22 januari 2009 kl. 23.08.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2738) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Linda Simonsson (Lisopasi) - Torsdag den 22 januari 2009 kl. 22.02
åhhh kroppkakor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2740) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 22 januari 2009 kl. 22.11
Fast det är ett fasligt snärj

Fasligt snärj
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2741) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 22 januari 2009 kl. 22.26
Den som väntar på något gott ....

I väntans tider
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2859) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 14.57
Varthän har Arne blivit av?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2900) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Lördag den 31 januari 2009 kl. 00.06
Hej Håkan och alla andra,Var har ni själva blivit av.
När vi nu har ett så fint forum,så tycker jag att ni skall skriva här,vad som helst,nästan.
Det är väl du Jörgen, som står för detta forum,eller har jag fel.
Va ska ja nu skriva om egentligen,jag har slutat att forska om mina anor långt tillbaka i tiden.
De va nära jag slängde in alltihop i pannan,men ja sattra mej,så ja la altihop på e hylla,i fall att.
Jag forskar nu på mina grannställen här i bygden,så långt jag kan komma på husförhörslängderna mm.mm.
Nu håller jag på med Anders Håman här i Jörlanda i Båhuslän,han flyttade till Romelanda 1892
Va fasen flyttade han dit för,sånt här kan jag fundera på i timtal.Jag har hört det berättas om hur stark
han var,Det var på våren,och han behövde ha bultat när han hade sått, och ingen bult hade han så klart,
Då gick han ett par kilometer över berga upp till Röd och låna en bult,och bar den på axla hem
å geck å dro fram å tebagers te han va färdi,å sen tog han fanimej bulten på axla å bar han tebaga te Rö,
så de ble nog enga barn jorda den natta.
de får la räcka för den här gangen,för ja ä änna trött,i må tro att gumman håller mej i gång på freda mä städning,men nu jädrar ska ja ha hart brö mä hemmakärnat smör på,kärnmjölka ä slut,de ä synd de
för de lär vara så bra potensen.
Jag måste ha sagt att skall man långt tillbaka i husförhörslängderna mm.mm.
då måste man ha Arkiv Digital för läsbarhetens skull,jag har ej hittat något bättre.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2904) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 31 januari 2009 kl. 12.29
Men varför slänga allt i pannan. Är ingen av dina anförvanter intresserade att ta del av materialet?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2906) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Lördag den 31 januari 2009 kl. 13.12
Hej,
Nu börjar influensadimmorna skingras och jag är trött på all skidåkning på TV :)

Arne: Ta ett rött sidenband och knyt om dina papper och skriv att det skall skänkas till exempelvis Inlands säktforskare eller hembygdsföreningen, om det skulle hända dig något. (Om inte släkten är intresserad) Du vet vad som hände med Nils H...inte roligt när det hamnar i containern.
Du har ju lagt ner så mycket arbete i Hembygdsföreningen och Dalen, så det kunde ligga en kopia i t.ex. Hakebolshuset.
Ibland tar man en paus från forskandet - det har jag gjort - men intresset kommer väl tillbaka hoppas jag.
Nu är det fint med lite snö och stilla väder.

Hälsningar Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2920) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Lördag den 31 januari 2009 kl. 23.28
jaha vad skall jag skriva om nu i kväll i min väntan på brö och smör,jämt ska man bestämma sig något.
Ja tänker på när ja la avlopp i en grund nån gång på förtiotalet,där va nåra gamla gubbar som grävde,
å fram på ettermedda blev dom något i gungan,å då skulle dom dela med sig något av sina livserfarenheter
till mig,å då va de en gubbe som förklara för mig,du ska se te så du har gjort allting,å vart mä om allting
å inte gjort något som du angrar,så du släpper sedda på ålderdomshemmet å angra nött,
för å angra nött ä de värsta som ä.Jag har i någon mån försökt följa hans råd.Jag har inte alltid lyckats.
Det är så förbaskat konstigt,jag kommer i håg så mycket från förr i tiden,men vad gjorde jag i förra veckan
det är vi aldrig överens jag och gumman,men hon har oftast rätt,som tur ä.
Det sägs ofta att allting var bättre förr i tiden,men det gäller inte kvinnorna.
Dom blir bara bättre och bättre ju äldre dom blir.
Varför har jag nu skrivit detta,det måste jag fundera på.
Synpunkter mottages tacksamt.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2922) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 01 februari 2009 kl. 00.12
Jag måste skriva om en sak till i kväll.
Det skrivs om i tidningarna om spagettin som hamnade på golvet och östes upp igen.
Jag blir så förbannad,vad skulle det göra om den hade legat på golvet,inte ett skit.
Hade jag tappat spagettin,så hade jag också öst upp den så klart,ingen tänker på den som tappade spagettin.
Bortskämda ungar,jag skrev mera men det tog jag bort.
Är det något som har tappats i golvet i ett kök,så får ni gärna skicka det till mig.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2923) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 01 februari 2009 kl. 00.33
Arne

Jag har varit i Stockholm, lagat kroppkakor och hunnit med ett par vändor på Krigsarkivet.

När du skriver om spagettin kommer jag att tänka på Moschen. Han brukade säga att nu är jag så sketen om nävarna att det hjälper bara med ett rejält kroppkakebak. Han hade åtta tio munnar att mätta. Dom ungarna var inte bortskämda det kan jag lova. Det var minnsann inte varje dag de fick sådan festmat.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2924) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Söndag den 01 februari 2009 kl. 00.42
Nu tappade jag aptiten igen (hade precis kommit tillbaka efter en veckas influensa).

Kroppkakor måste man nog vara infödd smålänning för att få ner :)

Bon apetite - Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2925) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 01 februari 2009 kl. 01.33
Nog har vi mycket god mat att tacka smålänningarna för, både isterband och ostkaka. Men absolut inte kroppkakorna. Många smålänningar har nog inte ens smakat denna läckerhet.

Kroppkakans utbredning

(Ändrat av Xian den 01 februari 2009 kl. 01.35.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2926) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 01 februari 2009 kl. 01.38
Varför tänker jag alltid på kannibaler när jag hör eller läser ordet kroppkaka? :)

(Ändrat av Jts den 01 februari 2009 kl. 01.39.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2927) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 01 februari 2009 kl. 07.24
Vad består en kroppkaka av,och hur tillagas den.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2928) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Linda Simonsson (Lisopasi) - Söndag den 01 februari 2009 kl. 08.02
kortfattat

rivna kokta eller råa potatisar beroende på om du gör vita eller gråa (jag föredrar vita= kokta potatisar)
blandas med mjöl och ägg

sedan ska det vara stekt fläsk med lök och kryddpeppar i mitten av varje "potatisklump"

därefter kokas de i salt vatten
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2929) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 01 februari 2009 kl. 08.15
Linda.
Detta måste jag prova på.
Skall löken vara rå eller stekt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2930) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Linda Simonsson (Lisopasi) - Söndag den 01 februari 2009 kl. 09.15
Finns massor av recept på nätet, t ex http://www.icakuriren.se/recept_visa.asp?iId=4098
Många kokböcker innehåller också recept på det.
Jag brukar använda gul lök och den får steka med fläsket och kryddorna.

Mormor serverade alltid med en vit sås. Många använder lingon till men jag vill alltid ha en klick smör i mina.

De som blir över lägger man i kylskåpet och sedan skär man dem en gång på mitten och steker dem i smör
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2931) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Linda Simonsson (Lisopasi) - Söndag den 01 februari 2009 kl. 09.18
och här är ett annant recept http://recept.nu/1.9527/pelle_johansson/huvudratter/kott/kroppkakor som nog är mer snarlikt vad jag hade gjort
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)