Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 03 mars 2009
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2962) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 01 februari 2009 kl. 23.58
Eivor.
Du har så rätt.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2966) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 02 februari 2009 kl. 10.18
Jag har varit i Båhuslän en enda gång under midsommartid. Fastän vi bodde i Kareby så firade vi själva midsommarafton i Ucklum. Det var kanske en miss. Men misstag är till för att repareras.

En gång firade jag midsommar i Holland. Jag hade både snaps och sill med i bagaget så med den saken var det inga problem. Jag hade lovat värdfolket att ha maten klar när de kom hem från jobbet. I Holland jobbar de nämligen full dag på självaste midsommarafton. Jag gick till torget för att köpa resten av de nödvändiga tillbehören. Potatis, ägg och gräslök var det inga problem att hitta. Men dill fanns inte att skåda så långt ögat kunde nå. Och jag som inte visste vad dill heter på vare sig holländska eller engelska. Men dill är ju ett måste så jag gick in i närmaste specerihandel. Jag hittade något som liknade gräddfil. Men tji, ingen dill där heller. Och inte kunde jag fråga.

Jag gick hem med varorna jag hade köpt. Sedan fortsatte jag till ett koloniområde längre bort. Där bland alla möjliga sorters plantor stod ett stort stånd med dill. En äldre herre gick och påtade i jorden, jag pekade och han förstod att jag ville ha lite dill. Midsommarafton var räddad.

Vi bjöd in grannarna runt omkring till festen. De var av skiftande nationalitet, men alla var överens om att det var bland det mest exotiska de hade ätit. Och så midsommarstång och kransar i håret uppepå allt annat.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2967) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Måndag den 02 februari 2009 kl. 12.15
Det verkade ju bli en lyckad midsommar.
Jag vet inte om du varit i Kareby på länge, men den gamla "macken", har blivit en större bilförsäljning.
Ägarna köpte först en gammal "Flygande tunnan" och ställde upp. Nu har det kommit en luftvärnskanon och ett fint Drakenplan också. Tänker lite på "Big Bengt" och High Chaparall, när jag ser det. Där fanns ju en hel del bilar och flygplan också. Tråkigt nog brann muséet ner där.

Midsommarfirandet i Kareby är vid väderkvarnen och kvarnstallet. Riktigt mysigt och lagom stort.
De senaste åren har det tyvärr regnat bort.
Idag är det blå himmel och sol.

Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2969) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 02 februari 2009 kl. 12.58
Jag var i Kareby för ungefär ett år sedan. Det var under mycket tråkiga omständigheter, men jag hann se mig omkring lite grand. Jag såg den "Flygande tunnan" och jag undrar om inte "Drakenplanet" också var på plats. Det var en hel del snö och mycket isigt.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2976) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Måndag den 02 februari 2009 kl. 18.47
Eivor.Du gav dig nog på datorn för tidigt efter influensan.
Nu har du lyckats smitta ner mig.
Jag mår pyton nu.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2977) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Måndag den 02 februari 2009 kl. 20.31
Tråkigt Arne.
Krya på dig och inta sängen. Den kunde man gärna vara utan.
Om en vecka är du säkert kry igen.

Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2979) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Måndag den 02 februari 2009 kl. 21.15
Ja men Eivor,ja har inte tid å vara sjuk en hel vecka.
De kanske hjälper mä lite brännevin.
Kolla på Jörlanda,vad jag fick av Jörgen,du må tro jag ble gla.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2980) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ole Frederiksen (Olef) - Måndag den 02 februari 2009 kl. 22.07
En lille oplysning fra Danmark,

jeg går ud fra at Lapskojs - el. lappkojs - er den samme ret som den vi her ilandet kalder labskovs, eller skipperlabskovs ?
Den kan laves af kogt, el. stegt oksekød, der skæres i terninger og steges sammen med løg.Der tilsættes udskårne kartofler og det hele blandes med vand, eller suppe og laurbærblade, og koger indtil kartoflerne er kogt møre.
Men jeg tror at det er en middagsret af rester fra dagen i forvejen, som så har fået et fint navn - skipperlabskovs - så det lød indbydende ???
Der er sikkert mange måder at lave labskovs - lappkojs - på, så det kan nok også laves på terninger af svinekød.
Mvh. Ole
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2982) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Måndag den 02 februari 2009 kl. 22.18
Hej Ole,

Jag kommer ihåg att det var någon röra av potatis och något köttliknande. Säkert rester från dagen innan.
Men det var inte som pytt i panna. :)
Undrar var namnet kommer ifrån? Kan det vara danskt?
Tack för ditt svar .. Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2983) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 02 februari 2009 kl. 22.24
Tänk att danska är så lätt att förstå både när man läser och lyssnar men så svårt att skriva och att tala
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2985) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Måndag den 02 februari 2009 kl. 22.39
Hej Ole.
Jag har skrivit av ditt recept,
jag skall pröve nån dag.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2986) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Måndag den 02 februari 2009 kl. 23.02
Hej igen Arne,

Är du på benen ännu :)
Ja, det var fina gamla kartor från Jörlanda. Alltid roligt att se var släkten har bott.
Jag har inte så många soldater i Bohuslän utan mest i Västergötland.
En fältskär från Spekeröd har jag , men mest bönder.

Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2988) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 02 februari 2009 kl. 23.35
Jag har minsann med en knekt i mina handlingar jag också. Men han var ingift så det kanske inte räknas. Han hette Petrus Florin och roten var Nedre Arntorp i Kareby socken. Jag tittade i Soldatregistret i kväll och hittade både honom och hustrun med rätt födelsedata och allt. Hustrun var syster till min morfar.

Jag har funderat på det här med Nedre Arntorp. Ligger det nere vid stora vägen? Gamla vägen menar jag, inte motorvägen. Det kan ju knappast vara högt upp i den branta backen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2989) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ole Frederiksen (Olef) - Tisdag den 03 februari 2009 kl. 14.57
Hej igen,
Jeg har en ide om at labskovs stammer fra Holland. Jeg mindes - fra mine unge dage ( meget længe siden), at det blev stavet Lobeskoves,eller noget i den retning.Og skipperlabs. tyder jo på en søfartsnation.
Både Sverige og Danmark havde jo handelsforb. med Holland og fik hver sin del af hollandske indflyttere, før i tiden.Hvis efterkommere vel kan opspores i sv. og da. navne. jeg kan bare ikke lige komme på nogen nu.
Mvh. Ole
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2990) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Tisdag den 03 februari 2009 kl. 16.22
Hej Ole,
Jag sökte på Googles nu och det fanns många recept på lapskojs.
Det är vanligare än jag trodde,
Det består ofta av potatis och salta biten.
Ordet skall komma från engelskans lobs course och vara populärt bland sjömän.

Så nu vet vi det :)
Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2996) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anneli Isaksson (Stormalen) - Tisdag den 03 februari 2009 kl. 22.20
Hej

Holländarna har en rätt som heter "stamppot", potatis, morötter och lök. Koka allt, blanda ordentligt till en enda röra, så att man knappt ser vilka ingredienter som finns i. Jag kan inte påstå att jag är särskilt förtjust i den här rätten. Det ser mer ut som antik sjukhusmat för tandlösa, men det smakar ok. Åtminstone vad jag kommer ihåg. Det var väldigt länge sedan jag gjorde "stamppot". Som invandrare måste man ju provsmaka de nationella rätterna.

Hälsningar
Anneli
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2997) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 03 februari 2009 kl. 22.28
Hej Anneli

Jag trodde du skulle berätta vad dill heter på holländska Inlägg: 2 februari 2009 kl. 23.35

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3001) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anneli Isaksson (Stormalen) - Tisdag den 03 februari 2009 kl. 23.09
Hej Christian!

Jag missade tydligen ditt midsommarinlägg. Läser inte allt alla dagar. Det heter dille och uttalas precis så. De större livsmedelsaffärerna brukar ha dill nuförtiden, fast jag måste erkänna att jag tidigare fick gå runt och fråga i många affärer.

Holländarna tycker nog fortfarande att svenskarna är lite tokiga med alla dessa traditioner och speciell mat. Fast det är ju det som gör livet så härligt.

Hälsningar
Anneli
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3002) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 03 februari 2009 kl. 23.18
Och dille heter dill på engelska

Man lär så länge man lever.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3015) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Onsdag den 04 februari 2009 kl. 22.53
Förkyld och eländig har jag nu känt mig i tre dagar,men denna dagen har gått någorlunda bra.
Till och ifrån i dag så har jag lusläst Arkivguiden,(de va nära ja hade missat iet)
Ett gott råd till eder alla,läs Arkivguiden och hoppa ej över något.
Ett stort tack till de som ligger bakom Arkivguiden.
Jag har fått nya infallsvinklar när det gäller släktforskning,på min nivå.
Ja nu får de la bli hart brö å smör inna ja lägger mäj,kärnmjölka ä slut,så de får gå som de kan.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3109) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Onsdag den 11 februari 2009 kl. 00.25
Ett inlägg gjort den 9/2 kl. 12.08 har flyttats till Forskningsmetoder: Antavla och dokumentation: Förfäderna på kartan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3108) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Tisdag den 10 februari 2009 kl. 23.06
Finns det något värre än att ångra något.
Just nu ångrar jag,att jag gav bort en grej som jag så väl hade behövt själv.
Jag får väl trösta mig med att han som fick den kanske behövde den bättre.
Just nu är jag på ett jädra dåligt humör,hoppas det är bättre i morgon,så ingen annan får ont därav.
Förkylningen har gått över denna gången också, så i morgon bär det i väg till skogen,
med min gamla traktor,den kan jag svära över så mycket jag vill,det skiter han fullständigt i.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3289) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 01 mars 2009 kl. 23.19
Varför släktforskar jag.Jag har funderat mycket på detta.Jag tror mig förstå att de som ej släktforskar
mår ej sämre för det.Jag måste nog erkänna att jag har haft mycket roligt dessa femton år av letande.
Men så dog min gamle vän sen ungdomen *Nils i Törse* han tog med mig till så många ställen, så jag lärde
känna proffsen inom forskningen.Jag tänker på alla de timmar vi diskuterade,om man är överens
blir det ju ingen diskussion.Jag kan ej bestämma mig om det är själva letandet,eller nyfikenheten
om mina förfäder som roar mig mest.
När jag började jobba på byggen 1943 så var den yngste,nu är alla borta som var äldre än mig.
Det skulle vara trevligt att läsa om varför alla ni andra släktforskar.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3296) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Linda Simonsson (Lisopasi) - Måndag den 02 mars 2009 kl. 21.54
Ja varför släktforskar jag. Min pappa dog när min äldste son var 5 månader och min mamma dog 1.5 månader innan min yngste son föddes. Helt plötsligt slog det mig att de inte skulle få ha några minnen av sina morföräldrar, och jag började sammanställa det jag hade, antagligen ett av mina sätt att bearbeta sorgen. Båda dog oväntat (cancer resp hjärnblödning) och ca 50 år gamla...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3300) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 03 mars 2009 kl. 00.24
Ja. Och varför forskar jag. Ingen hade jag som gjorde det åt mig så jag satte igång själv.
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)