|
|
Av Maud Elofsson Reimer (Kickan) - Söndag den 29 mars 2009 kl. 09.27
|
Hej Arne. Jag håller med havre är nyttigt. Har en son med en tarmsjukdom och han äter havregrynsgröt med linfrö och rivet äpple varje morgon och det gör lite nytta iallafall. Själv är jag inte så förtjust i det jag gillar fortfarande min barndomsgröt, mannagryn med sylt och mjölk. MVH Maud
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 29 mars 2009 kl. 10.23
|
Det är mycket intressant att läsa om Havre på nätet,fram för allt om den nakna Havren. Är det någon som har erfarenhet om den nakna havren. Ole. Du behöver ej vara orolig, jag stannar kvar i Båhuslän. Mvh.Arne
|
|
|
Av Ole Frederiksen (Olef) - Söndag den 29 mars 2009 kl. 20.00
|
Arne, Du kan finde den nakne havren på http//www.halsa.se eller google den. Om den havre du/vi kender til... ikke har været naken ( haft tøj på ?)må stå hen i det uvisse ??? Ole
|
|
|
Av Ole Frederiksen (Olef) - Måndag den 30 mars 2009 kl. 22.28
|
Når talen kommer på god solid husmandskost, så husker jeg meget vel den kost jeg - som Københavnerdreng i 1940-talet - fik hos mine bedsteforældre på et husmandssted i midtjylland. Det var noget du vil kunne genkende, Arne, godt med flæsk og pandekager. Når bedstefar (farfar)havde nedsvælget sin flæskeportion fra pannan, så tog han et stykke rugbrød og dyppede det i fedtet.Og tog sig en snus mavepulver ovenpå ! Det var jo solid kost, for en knægt som mig,som var vant til bymad.Og så stod den på pandekager el. vafler el. æbleskiver hver lørdag. Om formiddagen, en melmad med hjemmebagt leverposteg. Og det smagte af noget ! Man spiste jo hvad der var på gården - grøntsager ikke at forglemme - og grød ( den danske rødgrød med fløde(mælk) lige før sengetid. Men vi glemmer ganske den gode suppe, som jo var højdepunktet.Noget der var lavet på gode råvarer - og økologisk, før det blev moderne. Mon ikke spisevaner afhænger af hvad der er tilgængeligt og hvad ungdommen vokser op med.Der findes dog stadig unge som kan lide de gamle ( gammeldags)? retter.Men udbuddet er jo så langt større i dag. Og fedt er jo tabu - nærmest! Hilsen Ole
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Måndag den 30 mars 2009 kl. 23.10
|
Hej Ole. Jag läser allt vad du skriver med stort intresse,förstår du vad jag skriver. Jag måste skriva något om Dansken Sidor som jag arbetade med på förtiotalet.En trevlig prick. Han kallade mig för din svenske jäkel,och jag kallade honom för din Danske satan. Vi var mycket goda vänner. Han talade om en gång att han varit i Varsava i Polen. Jag frågade vad han gjort där. Han svarade, så litt som möjligt,detta har jag aldrig glömt. Det är stor skillnad att vandra omkring i Helsingborg och Helsingör. Fördel Helsingör. Mvh.Arne
|
|
|
Av Ole Frederiksen (Olef) - Tisdag den 31 mars 2009 kl. 14.36
|
Jeg forstår alt hvad du skriver, Arne. Om ikke - har jeg en svensk/dansk orbog på 1200 sider at ty til. Jeg læser en del bøger på svensk, for tiden, mest om forsk. lokaliteter.¨ Desuden har jeg - som de siger i spionfilmene - a swedish connection, som jeg får oplysninger fra.Så jeg er godt hjulpet. Jeg har slægt både i Jylland og Bohuslän ( og bor i J.nu )så man skal vel kende sine forfædres/mødres sprog også. Det der med svensk og dansk - modsætninger for ex.- er jo ikke anderledes end immellem Jyder og Sjællændre (Københavnere), el. for den sags skyld Vendelboer og Thyboer før i tiden. Danerne var jo oprindelig en vestgotisk stamme, som slog sig ned i Jylland. Og efterhånden bredte sig over det hele, som du sikkert ved. Så det går bra enddå ! Hilsen Ole
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Tisdag den 31 mars 2009 kl. 22.08
|
Snälla Snälla alla,skriv om vad som helst,här på Ditt och Datt. Mvh.Arne
|
|
|
Av Maud Elofsson Reimer (Kickan) - Onsdag den 01 april 2009 kl. 08.06
|
Hej Ole. Jag blev hungrig när jag läste ditt inlägg. Äppelmunkar eller som ni säger æbleskiver är något som jag brukar göra i bland. Toppen med grädde och sylt. Jag har 4 barn och alla älskar detta. Jag gör alltid smeten själv, blir godast så. Du skriver om Jylland, där var jag en sommar på semester. Har sett snäckhuset, ett stort blomland Jesper något hette det och så självklart legoland. Eftersom jag bor i Skåne så brukar det mest annars bli en tur till Helsingör. Till Arne kan jag bara säga att Bohuslän är ett av Sveriges paradis. Tänker på Fjällbacka, Smögen mm. Maud
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 01 april 2009 kl. 16.27
|
Arne! Har du lagt av släktforskningen helt? Inga efterlysningar på gång eftersom du väljer att bara synas på ditt och datt? Hälsningar Håkan
|
|
|
Av Carina Månsson (Carina) - Onsdag den 01 april 2009 kl. 22.03
|
Jag måste hålla med om att Jylland är fint. Har också varit på Legoland, så körde vi vidare mot Grenen där haven möts ( fantastiskt att se ) och så tittade vi på en kyrka som var begravd under sand ( kommer inte ihåg vad den heter ) Även Bohuslän är ju väldigt fint och ett semesterparadis för oss som inte bor där. Carina (Ändrat av Carina den 01 april 2009 kl. 22.05.)
|
|
|
Av Ole Frederiksen (Olef) - Onsdag den 01 april 2009 kl. 22.24
|
Ikke fordi det vedkommer mig, hvad du skriver til Arne, Håkan... Men hvad er der ivejen med dit och dat ??? Eller har jeg helt misforstået dig ? Hilsen Ole
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Onsdag den 01 april 2009 kl. 23.17
|
Hej Ole, Maud,Håkan. Jag vill skriva något,men vet ej vad. Mitt huvud snurrar av tankar tillbaka till trettiotalet.Det blir så rörigt allting. Men tack för att ni skriver. jag återkommer en annan dag. Motorsågen startade i dag,så jag har sågat ned en stor jäkla fura,och kvistat den också.Nu är jag trött. I morgon sågar jag nog ner en till,om hälsan står mig bi,det är skit att vara gammal och orkeslös. Det är svårt med intellektuella saker som släktforskning när man känner sig trött. Jag kommer ihåg när vitt bröd blev på modet,det är ju helt smaklöst. Ole,tacka vet jag rågbröd doppat i fläskefeda. Mvh.Arne
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Onsdag den 01 april 2009 kl. 23.31
|
Ole. Dansk leverpastej med hemmagjord saltgurka är otroligt gott. Har du ätit det. Salamikorv tycker jag ej om. Mvh.Arne
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 02 april 2009 kl. 09.44
|
|
Vadå rörigt? Om det är gamla minnen du vill berätta om så är det bara att sätta igång. Har för mig att det finns en avdelning inom detta forum för detta.
|
|
|
Av Ole Frederiksen (Olef) - Torsdag den 02 april 2009 kl. 12.46
|
Det var/er ikke forat berette om gamle minner,at jeg deltager i Fikarummet - hvor man så vidt jeg ved kan skrive om alt. Men for at deltage i en venlig snak - om dit og dat - over grænserne. Hvis du synes jeg fylder for meget, så sig bare til, Håkan , jeg er ikke uimodtagelig for kritik , eller bliver fornærmet.Det er jeg for gammel til... Og...det var ikke for selv at komme til fadet, at jeg beg. på den rubrik med barndomsminne. Jeg havde håbet på andre indlæg... Venlig hilsen Ole
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Torsdag den 02 april 2009 kl. 13.32
|
Ja, här var det muntert värre. Varför blir det alltid såhär??? Ha det skönt i vårsolen Eivor
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Torsdag den 02 april 2009 kl. 13.34
|
Ett litet missförstånd bara, Eivor. Håkans inlägg kl. 9.44 var inte riktat till dig, Ole; det var ett svar på Arnes inlägg från i går kl. 23.17. Visst kan man skriva om vad man vill här - och hur mycket eller lite man har lust till.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 02 april 2009 kl. 16.24
|
Nej som sagt. Det var inte menat som någon kritik mot någon. Och man kan säkert skriva om vad som helst under denna rubrik. Tanken var väl lite mer att få Arne mer synbar här på forumet. Han fattas lite. (Ändrat av Lufsen den 02 april 2009 kl. 16.25.) (Ändrat av Lufsen den 02 april 2009 kl. 16.55.)
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Torsdag den 02 april 2009 kl. 17.00
|
Ole. När var din Farfar född. Min var född år 1859. Där vinner jag nog över dig. Mvh.Arne
|
|
|
Av Anneli Isaksson (Stormalen) - Torsdag den 02 april 2009 kl. 17.26
|
Snöklockorna och krokusarna har blommat över. Nu blommar påsk- och pingstliljorna i stället för fullt och temperaturen stiger. I morgon blir det 18 grader varmt. Då slår nog vår magnolia också ut och även de japanska körsbärsträden på gatan. Träd och buskar exploderar i grönskan. Tänk vad våren är vacker. "Släpp fångarne lös, det är vår!" En vårhälsning från Alkmaar Anneli
|
|
|
Av Ole Frederiksen (Olef) - Torsdag den 02 april 2009 kl. 18.00
|
Jeg trækker alt i mig igen - no offence don ! Misforståelser er roden til alt - (ondt?)el. hvad der er værre ? Ja, det er et herligt vårvejr - så længe som det har ladet vente på sig ! Min farfar var født i 1876 og farmor 1879, så jeg er bagud (el frem ?) for dig Arne En varm vårhilsen fra Randers... Ole
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 02 april 2009 kl. 19.05
|
|
Snöklockor och snödroppar. Är det samma blomma fast olika namn?
|
|
|
Av Anneli Isaksson (Stormalen) - Torsdag den 02 april 2009 kl. 19.26
|
|
Jag gjorde tydligen en direkt översättning från holländskan, där de heter "Sneeuwklokjes". På svenska ska det det naturligtvis vara snödroppar.
|
|
|
Av Carina Månsson (Carina) - Torsdag den 02 april 2009 kl. 20.33
|
Oj, ja, Holland har kommit mycket längre i våren än vad vi har här i Småland. Här har precis krokusarna slagit ut och av påskliljorna syns inte så mycket än. Men det blir bättre och mer vår i luften för varje dag som går. Det är en fin tid nu. Carina
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 02 april 2009 kl. 20.59
|
|
Den vår som finns i Holland idag kanske kommer till Sverige om ett antal år. Har hört att klimatzonerna på jordklotet flyttar sig norrut med en meter i timmen, dygnet runt på grund av klimatförändringen. Om denna uppgift är med sanningen överensstämmande vet jag inte.
|
|
|
|
|