|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Torsdag den 02 april 2009 kl. 22.52
|
Hej Håkan. Ja min släktforskning ligger nere nu,om det blir för evigt vet jag ej. Jag har ju min Carl Beckius kvar att leta efter.Född 1751.Flyttade från Göteborg till Spekeröd. Du skriver om klimatförändringen. Ganska intressant att läsa alla teorier om klimat och miljöförändringar. Om man tänker på att jordens befolkning lätt får plats på Gotland,så skulle denna lilla klick förändra temperaturen i rymden,det tror jag inte ett skit på.Det blir ju ungefär som att slänga en varm bulle i Stilla Havet.Om vi slutar använda olja i Sverige,inte fasen får den bli kvar i underjorden,var enda liter som går att pumpa kommer att pumpas upp,för globalt klimat och global miljö spelar det ingen roll vem som använder den. Utsläppsrätter för att rädda miljön,det är bara skitsnack. Den lilla skvätt olja som finns i underjorden påverkar inte rymden mer än ett piss i Skagerack. Lokalt kan bensin och olja och asfalt ställa till ett helvete för människor, men det är knappast ingen som bryr sig om,i alla fall inte vägverket. Hoppas att någon har andra åsikter. Vad säger du Ole,om en massa trafik genom Danmark,till vad nytta. Egentligen skall jag väl ej ha åsikter om något när jag är så utlevad. Det skulle vara roligt att få veta vad som är fel i mina tankegångar. Mvh.Arne
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 02 april 2009 kl. 23.14
|
|
Fel i dina tankegångar? Blir du besviken om jag håller med dig om det du skriver om klimatförändringarna, Arne? Klimatförändringar har alltid funnits i jordens historia. Och ett enda vulkanutbrott skitar ner mycket mer än vad ett betydande antal bilar gör på ett år. Försökte snabbt leta rätt på nätet hur många bilar det motsvarade men lyckades inte. Själv har jag hört siffran men kommer inte ihåg den. Skulle själv inte ha något emot medelhavsklimat här i Sverige.....
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Torsdag den 02 april 2009 kl. 23.37
|
Håkan. Medelhavsklimat,och klippa gräsmattor året runt,aldrig på tiden,de ä la gött när hösten och vintern kommer med ruskväder,och en kan ligga på söffa och tjöta mä gumman,och inte få sola i ögena. Min Far lärde mig att om någon håller med ska man ändra sej fort som fan, annars blir det inget kvar å prata om. Mvh.Arne
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 02 april 2009 kl. 23.43
|
Men på vintern får man skotta snö i den mån den nu kommer. Och tänk vad skit halkan kan ställa till är man kör bil. Och det kan jag vara utan. Klipper hellre lite gräs. Nej. Nu är jag trött. Du kanske dyker upp här imorgon, Arne? (Ändrat av Lufsen den 02 april 2009 kl. 23.48.)
|
|
|
Av Anneli Isaksson (Stormalen) - Fredag den 03 april 2009 kl. 09.33
|
Visst är det skönt att våren är tidig i Holland, men jag skulle nog allt vilja ha en riktig vinter då och då och inte vår mestadels blåsiga och regniga. Så medelhavsklimat i Sverige är inte min favorit. Jag tror nog att klimatgränserna flyttar, det har ju hänt tidigare, på järnåldern var det betydligt varmare i Sverige, fast vi kanske påskyndar det hela. Nu ser det ut att ske en snabb förändring. I Alkmaar ser vi de senaste åren inga gråsparvar eller starar längre. I stället har vi fått fler vinkar, turkduvor, och kajor. Förr blommade körsbärsträden runt 1 maj, nu två eller tre veckor tidigare.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 03 april 2009 kl. 10.46
|
Det är som här uppe i Sverige. Snödropparna och krokusar blommade redan i mars månad. Borde kommit något senare känns det som. De andra lökblommorna såsom tulpaner med mera syns redan en bit upp ur jorden. Och Arne. Det här med att ha motsatt åsikt för att ha något att prata om behöver man kanske inte ha alla gånger. Själv har jag den åsikten att man inte behöver ses på någon vecka eller något sådant för när man ses så kan man prata om vad som hänt under den tiden som man inte har setts.
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Fredag den 03 april 2009 kl. 11.55
|
Håkan. Du har så rätt. Blomman för mig är maskrosen,bara det finns många av dem. Blommar de två finaste veckorna på året. Det känns lite vemodigt när dom har blommat ut. Jag tänker på vad som kan komma att hända innan jag får se dom nästa gång,om jag får se dom nån mer gång. Mvh.Arne
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 03 april 2009 kl. 12.13
|
|
Det är klart. Mycket kan hända oss alla på vägen så det gäller nog för mig också.
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Fredag den 03 april 2009 kl. 22.53
|
Jaha så varder det Fredag afton igen,och ingen Glamour på två dagar,och inget skidskytte. Nu har gumman äntligen upptäckt mina oanade talanger inom städningens problematik.Efter sextio år. Jag har putsat fönster idag,fast jag tyckte det var onödigt,men order är order. Att en vecka kan gå så fort,vips så är det Fredag,och städning igen. Det var allt mycket lättare förr i tiden,ingen jäkla dammsugare,för det fanns ingen elektrisk ström. Man tog bara sobelimmen,och ut med skiten till hönorna.lätt som en plätt. Det sägs att allting var bättre förr,men det gäller inte kvinnorna. Dom blir bara bättre ju äldre dom blir. Men det är allt fasligt roligt att reta dom små liven,men det kan komma surt efter, Är det någon som ids att läsa vad jag skriver.men skit samma,jag skriver ändå. Det får vara bra för i kväll. Mvh.Arne
|
|
|
|
|
Av Anneli Isaksson (Stormalen) - Lördag den 04 april 2009 kl. 09.48
|
Jag med, härligt med någon med glimten i ögat. Tänkte på dammsugare. Vid Tjöloholms slott hade de en fantastisk stor makapär, måste ha varit en av de första dammsugarna i Sverige i början på förra seklet. Den var så stor att den fick dras av hästar utanför slottet. De tjocka slangarna fick man ta in genom fönstren. Hälsningar Anneli
|
|
|
Av Ole Frederiksen (Olef) - Lördag den 04 april 2009 kl. 12.56
|
I talte om klima for et par dage siden Arne og Håkan. Jeg ved ikke om din farfar var husmand,Arne - som min ? Men hvis nogen i tredverne havde sagt at man om 50 år ville producere grise, som man gør bildæk - eller kyllinger som man fremstiller ølflasker, så ville de nok ikke have troet det muligt. Jeg så et program - svt. - om de større byer omkring Vänern. At man bygger store boligblokke ret ned til vandet, selvom vandstanden kan risikere at stige flere meter - som det er sket tidligere. D.v.s. at mennesker der flytter ind der - i tilfælde - må anskaffe sig en robåd for at komme på arbejde, eller børnene kan komme i skole. Men der er stor efterspørgsel på disse boliger, siges det. Vi tror ( også jeg) at dagen imorgen ligner dagen igår. Selvom vi ser forandringerne foregå frem for øjnene af os. Bare se på finanskrisen ! Verden ændrer sig - selvom vi tror på det eller ej... Nu var det ikke for at ødelægge den gode vårstemning. Våren tror jeg på - jeg ser den jo folde sig ud... Hilsen Ole
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Lördag den 04 april 2009 kl. 21.14
|
Tänk er ett berg av diamant som är tusen meter långt,tusen meter brett och tusen och meter högt. Det kommer en fågel vart tusende år och stryker sin näbb mot berget, när berget är utslitet har en sekund av evigheten gått.
|
|
|
Av Laila Falk (Fala) - Lördag den 04 april 2009 kl. 21.27
|
Jag har för första gången i mitt liv gjort något som min pappa alltid talade om. Jag har fiskat slom!! Det var roligt och en massa människor hade samlats vid fiskeplatsen. Stora håvar fylldes snabbt med dessa små glittrande fiskar.
|
|
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Lördag den 04 april 2009 kl. 21.56
|
Laila. Nu vet jag bättre. Det finns mycket att läsa på nätet om slom. Fiske är ett roligt ämne.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 04 april 2009 kl. 22.08
|
|
Apropå fiske ja. Är det någon som har koll på när makrillen brukar komma in i fjordarna på västkusten?
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Lördag den 04 april 2009 kl. 23.04
|
Håkan. Det kan variera mycket,men det torde väl vara i juni nu för tiden. 1956 var det sista året då man bara kunde åka ut och hala in ett tjog makrill och åka hem. Sedan började det bli sämre. Sötvattenfiske är för mig intressant,efter som jag mest hållit på med saltvattenfiske. Jag var i Vaxholm 1977 och gick ner i hamnen och gick ombord på en båt som fiskade strömming med skötar. Jag var mest intresserad av fisket i Östersjön,men han var mest intresserad av fisket på västkusten. Jag fick i alla fall veta att skall man äta strömming,skall den absolut ej tvättas, bara nypa av huvudet och och dra ut tarmen,sedan ner i pannan. Detta tycker jag är logiskt,det bör gälla för all fisk tycker jag,men ej gumman. Ole,vad fiskar man i Danmark,men du kanske inte fiskar.
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Lördag den 04 april 2009 kl. 23.19
|
Ole och Håkan ni är bra. Men alla ni andra,skriv något, va skit som helst. Annars slutar jag,hur roligt blir det då. Mvh.Arne
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 04 april 2009 kl. 23.40
|
Fiske i Östersjön mitt emellan Kalmar och Karlskrona har jag varit med om också. Med nät och kastspö. I nätet fastnade plattfisk av olika de slag. Och gäddan på kastspöt. Fast vi fick också fisk som kallades ot. Vet inte om namnet på fisken är en dialektalt namn men det klassades som en skräpfisk. Ålafiske mitt i natten har jag också varit ute på. Med lampa i fören av båten och en lång stav med någon slags sax/tång för att fånga ålen. Lite intressant. (Ändrat av Lufsen den 04 april 2009 kl. 23.41.)
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 05 april 2009 kl. 00.09
|
Mitt emellan Kalmar och Karlskrona, det måste ha varit vid Garpen? Om det inte var utanför Öland förstås. Fisken du kallar ot kallar jag för ort. Men det uttalas ot. Vi använder inte bokstaven "r" om det inte är alldeles nödvändigt. Den fisken håvade vi i Lösna-diket och sålde till minkfarmarna. Jag tror att ort är vad uppsvenskarna kallar id. När man är på ålaljuse har man ett ålajärn. Eller rättare sagt hade för det är förbjudet nu för tiden. Nu måste man använda ålasax och det är inte lika roligt. Men man kan ju ha bägge sorterna med sig och så flyttar man över staken om länsman kommer. Hotta ål kan man bara göra när det är bleke. Ålaljuse är bäst i augusti när det börjar skumma på nätterna. Fast det gör inget om augustimånen skiner. Det är bara grant och så ser man vad man gör. Man kan hotta på dagen också. Då behöver man förstås ingen ingen ljusalykta men sjön måste vara blank. Man nu för tiden går det inte att blindhotta på vintern. Det går bara att göra med ett riktigt ålajärn. Där kan man inte fuska för gör man det så får man svårt att förklara sig om länsman kommer travande på isen.
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 05 april 2009 kl. 00.21
|
|
Id ser väl ut som aborre eller mört,men är mycket tunnare,eller har jag fel.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 05 april 2009 kl. 00.35
|
|
Stavningen kan nog vara ort fast det uttalas ot som du skriver. Och kopplingen till id känner jag också igen. Och det är inte speciellt långt från Garpen vi sätter näten. Känner ett barnbarn till en av de som arbetade ute på fyren på sin tid. Fast det var ett tag sedan han hade arbete där. 80 - 90 år sedan eller något sådant.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 05 april 2009 kl. 00.37
|
|
Kan inte dra mig till minnes att ort skulle vara tunnare än aborre eller mört.
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 05 april 2009 kl. 00.39
|
Orten ska vara en mörtfisk och det är en faslig massa ben i den. Jag har bara sett dem när de går upp i åarna för att leka rommen av sig och då är de stinna om buken. Det är ingen sport att dra ort, det är bara att sätta ned håven. Hur pass stor aborren blir beror väl på hur länge den får vara ifred för gäddan.
|
|
|
|
|