Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 10 juni 2009
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4137) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Lördag den 09 maj 2009 kl. 23.02
Hur får jag bort bjälken i mitt öga.
Det är något bråttom, med tanke på min ålder.
fast egentligen inte,för när jag fyllt åttio började jag räkna baklänges,så jag är ej så gammal.

jag har frågat på Kommunhuset,men dom kan ej hjälpa mig.
Dom har så många regler att följa så dom vet varken ut eller in.
Dom skulle fråga EU,och det är ju alltid bra att ha någon att fråga,om man inget vet själv.
Jag funderar ibland på hur det hade varit
om vi ej varit ockuperade av Svenskarna.
Vad tror du Ole, eller någon annan.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4139) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 09 maj 2009 kl. 23.21
Vadå ockuperade av svenskarna? Hade det varit bättre om vi varit ockuperade av norrmän eller danskar? Tänk på att Bohuslän varit självständig stat en gång i tiden!

Om det varit bättre om Bohuslän varit självständig stat vet jag inte.

(Ändrat av Lufsen den 09 maj 2009 kl. 23.56.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4146) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ole Frederiksen (Olef) - Söndag den 10 maj 2009 kl. 12.10
Arne - jeg syntes jeg kunne høre dig bande stygt - over på den anden side af Kattegat ???
Men det var kanske bare måserna ?
Nej jeg vet ikke ?
V.h. Ole
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4147) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 10 maj 2009 kl. 12.38
Arne!

Nog kunde man snart lämna tillbaka Bohuslän till Norge igen. Norskarna har ju snart ändå köpt upp allt som finns här.....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4158) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ole Frederiksen (Olef) - Söndag den 10 maj 2009 kl. 18.18
Den bjælken i ögat - Arne - er vel ikke værre end min.Den skal du ikke bekymre dig om.
Med al den furu du har fält, kan der vel smutte en splint imellan.
Der findes folk med så store bjælker, at de ikke kan få øje på sig selv i et spejl.
Dem hører vi vist ikke til, tror jeg.
Bohuslän er Båhuslän, och det er bra enddå !
V.h. Ole
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4182) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Måndag den 11 maj 2009 kl. 23.37
I dag haver jag kluvit ved,flera kubikmeter som en snäll granne kom hit med.
Jag har nu fått i hop tjugofem kubikmeter,och mera skall det bli i sommar.
Jädrar vad gumman får mycket att göra,innan hon får sågat allt detta för hand med bågsåg.
Jag haver även hjälpt gumman att plantera Ölandstok,vad det nu skulle vara bra för,hon har ju mig att se på.
Jag fiskar inte längre,så jag får rätt mycket tid över till annat. Jag gav bort båten,och hela skiten.
Men så är det de här förbannade gräsmattorna som skall klippas,ungefär ett tunnland,
men det finns ju brännevin till hjälp.
Jag brukar sluta arbetsdagen kl.sextonnollnoll,sedan kommer middagen,och vila,och sedan kommer Glamour.
Det har gått åt mycket snus i dag för traktorerna haver krånglat något.
I bland känns det som hela världens krångel hamnar just hos mig,då bliver jag på dåligt humör,
men efter en kaffehalva känns det betydligt bättre,så det vill jag rekomendera.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4219) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 17 maj 2009 kl. 09.47
Från Båhuslän vill jag lyckönska eder alla i Norge
till den stora segern i Moskva.
Lycka till i fortsättningen.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4220) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Söndag den 17 maj 2009 kl. 10.47
Jag instämmer Arne.
Det var en bra låt och trevlig kille.
Vilken timing att komma hem på 17 maj också :)
Ha en bra dag
Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4269) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 24 maj 2009 kl. 23.09
Hej

Någon som kan lista ut vad den här bilden föreställer:

Lista_ut

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4271) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annika Otfors (Bengtasanna) - Måndag den 25 maj 2009 kl. 10.18
Hm, kan det vara den "nya" Hasslöbron, alltså vägen från Hasslö och ut på bron? Fick bara en känsla av den...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4273) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 25 maj 2009 kl. 13.51
Nja, bron till Hasslö byggdes i mitten av sextiotalet om jag minns rätt. Nog är väl bilden och bilen äldre än så? Det är för övrigt inte vilken bil som helst.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4277) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 25 maj 2009 kl. 16.44
Här är en dagsfärsk bild. Fast fotografen stod en bit längre bort.

Lista_ut_2
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4278) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 25 maj 2009 kl. 16.53
"En bit" längre bort? Ja, allting är ju relativt... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4279) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 25 maj 2009 kl. 17.21
Jag skulle uppskatta avståndet till ungefär tre mil. Såväl sjövägen som landvägen. Men jag har för all del inte mätt. Det är ju dessutom lite disigt i dag. Det underlättar ju inte.

(Ändrat av Xian den 25 maj 2009 kl. 17.24.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4280) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 25 maj 2009 kl. 17.37
Registeringsskylten blev visst också suddig:
Nummerplåt
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4281) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 25 maj 2009 kl. 17.40
K är ju Blekinges länsbokstav. Och nummer 1, kan det möjligen vara Konungens Befallningshavande alias landshövdingen?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4282) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 25 maj 2009 kl. 18.07
Han hette Erik von Heland Föutom skillnaden i avstånd så skiljer det 50 år mellan bilderna.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4284) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 25 maj 2009 kl. 19.01
Om det skiljer 50 år mellan bilderna, så bör alltså bilbilden vara tagen 1959....eller? von Heland var landshövding mellan 1956-1961.

"50-årsjubileum 2009
I år är det 50 år sedan Tjurköbron invigdes.
Brobygget påbörjades 1957 och bedrevs som ett stadskommunalt beredskapsarbete under ledning av schaktmästare Bondesson.
Den 22 september, kl 10.30, är bron på plats, den kommer på två pråmar från Örlogsvarvet som ochså tillverkat bron.
Tjurköbron öppnades för trafik den 1 november 1959 och invigningen skedde den 30 november under överseende av bl.a. generaldirektör Bertil Olsson, landshövding Erik von Heland samt representanter från Tjurkö Intresseförening.
"

Texten hämtad från Tjurkö - Senaste nytt
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4286) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 25 maj 2009 kl. 20.02
Då återstår bara frågan varifrån dagens bild är tagen ;-)

Det är inte så lätt att klura ut, så jag återkommer med mera information.

Den här krabaten kom och störde mitt uppe i fotograferandet. Men det är knappast någon ledtråd.

Störande moment
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4288) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 25 maj 2009 kl. 20.11
När jag var grabb så klättrade vi uppför stupet utan bultar och livlinor och annat trams. Nu har jag jämt att göra med att ta mig uppför hallarna på andra sidan.

Knipehall
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4289) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annika Otfors (Bengtasanna) - Måndag den 25 maj 2009 kl. 22.11
Jag tror att Hasslöbron invigdes i november 1964, så den där bilen fanns nog då... Så det var en bro då i alla fall, kul att kunna "känna" det!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4290) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 25 maj 2009 kl. 22.44
Det stämmer nog med 1964, men jag har för mig att de kraschade med bilen innan dess.

Jag var ute på Hasslö på jobb sommaren efter, de var många nybyggen där ute. Frågade man töserna vad de tyckte om bron så fick man till svar att båten var bättre när de skulle fara till stan, men bron var inte så dum att ha när de skulle ut på galej på lördagskvällen.

Här är ett fotografi från "andra hållet". Med bättre sikt och inte riktigt lika långt BLEKINGERÖTTER

(Ändrat av Xian den 26 maj 2009 kl. 07.14.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4315) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Torsdag den 28 maj 2009 kl. 23.07
Jag hoppas att sommaren går fort och det snart blir höst så man kan äta torsk igen,det bliver något
väl mycket med all makrill.Till hösten kan man ju även äta plattfisk som omväxling.
Jag njuter av att tänka på hösten,tänk när det är ett jäkla busväder,och regnet piskar på rutorna,
och man kan sitta vid datorn,jag börjar nog att släktforska igen.En riktig stormdag vore bra,
då blåser träd ner,och folk ringer och vill ha hjälp,då kan jag få mycket ved.Hoppas det blir tjäle
före snön,så jag inte fastnar med traktorerna.Våren och vintern är också härliga,men så är det
sommaren med den förbaskade gräsklippningen,tänk vad sköna sommrarna var före gräsklipparnas tid.
Egentligen är alla årstider bra om man mår bra,helst tiden före dom.
Jag tror inte många tycker som jag,men det är jag van vid.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4340) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Måndag den 01 juni 2009 kl. 07.55
Hej allihop.

Hoppas ni mår bra. P g a sjukdom och en stendöd dator har jag inte varit med på ett tag. Men jag återkommer senare, lite längre fram. Ha det så bra.

mvh
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4398) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Onsdag den 10 juni 2009 kl. 23.18
Har någon ett råd att ge mig.
Jag skulle vilja ha en bärbar dator med mig när jag åker runt bland folk och försöker att få dom intresserade
av släkt och hembygdsforskning,det finns ju så mycket kunskap och minnen om gamla tider ute i bygderna.
Men en sådan dator är så jädrans dyr.Men så tänkte jag som så att om jag sålde min gamle Grålle,
från 1948 och fick bra betalt för den,så kunde jag köpa en bra dator.
Grållen från 1948 har en contineltalmotor.Jag köpte den uppe i Skepplanda för många år sedan av en gammal
gubbe som var nittio år,han hade den för att köra tll affären en gång i veckan,så grållen har egentligen
gått så mycket,men han ser ut som skrutt.Hur gör jag för att få mycket pengar för den så jag
kan köpa en bra dator.Jag är nästan för gammal för traktorer
Kan någon ge mig ett råd hur jag skall annonsera.
Mvh.Arne
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)