|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Torsdag den 11 juni 2009 kl. 10.42
|
Hej Arne, Sätt ut en annons på Blocket under säljes eller bytes mot laptop. Det finns många traktorentusiaster som vill ha gamla "Grållar" Det kostar 100:-. Ha en fin dag Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Maud Elofsson Reimer (Kickan) - Torsdag den 18 juni 2009 kl. 08.43
|
Hej. Vill önska alla en trevlig midsommar trots att regnet öser ned här i Skåne just nu. MVH Maud
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Torsdag den 18 juni 2009 kl. 10.41
|
Trevlig Midsommar till dig också, Maud. Och till alla andra. Eivor
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Torsdag den 18 juni 2009 kl. 22.36
|
En trevlig Midsommar med äggost och sill och brännevin önskar jag eder alla. Mvh.Arne
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 21 juni 2009 kl. 11.25
|
Ja, du Arne! Nu är både lövmarknaden och midsommaren överstånden. Så nu vänder det mot mörkare tider. Fast inte riktigt än. Midsommarafton är ju egentligen inte förrän på tisdag. Allting är bakvänt nu för tiden. Förr började marknaden klockan tolv dagen före midsommarafton och slutade klockan tolv dagen efter. Kroppkakekrigen på lövmarknadskvällen är omtalade. Det finns inte utrymme för sådant nu för tiden när de börjar klockan åtta och klappar igen redan klockan arton. Jag tror inte ens de har ärtrör att sälja numera. När jag var grabb så fick man bunkra ett kilo gula ärtor eller kanske två. Det var säljförbud i varenda butik i stan den dagen. Och stängt på bolaget var det också. Så den som inte hade bunkrat inför midsommar fick fara de tre milen till Ronneby. Fast å andra sidan var det stängt där i dagarna tre när det var Tosia Bonnadan. Så då fick ronnebyborna fara på andra hållet. När man skulle till stan fick man ju ta bussen. Ibland kunde man tjuvåka. Vi åkte alltid i släpvagnen och hade man tur så var man lite bekant med biljettpojken. Åkte man framme i bussen bevakade chauffören så det inte förekom några oegentligheter. I morgon bär det iväg till Stockholm och sedan Mariefred. Det är med mycket blandade känslor jag far. Först begravning och sedan musikal Denna gången blir det inga dammiga arkiv utan lite turistande i sveriges huvudstad. Fast det kunde gott ha varit ett par veckor längre fram. Nu är det alldeles för mycket stockholmare i Stockholm. När jag bodde där uppe tog jag semester i augusti. Då fick man ju två sköna sommarmånader. (Ändrat av Xian den 21 juni 2009 kl. 11.41.) (Ändrat av Xian den 21 juni 2009 kl. 11.46.)
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 28 juni 2009 kl. 15.50
|
|
Ja. Nog märks det att det blivit sommar och varmt. 3 inlägg i detta forum den senaste veckan. Inte mycket med tanke på vad som varit.
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 28 juni 2009 kl. 22.45
|
Ja du Håkan, nu är det varmt 31 grader i skuggan. Ska man vara ute i solen så gäller det att bli jäkligt svett,annars mår man inte bra. Som gammal pensionär kan man välja sina jobb ganska bra,om inte gumman lägger sig i. Jag skall tvätta huset med Natriumhypoklorit och sedan måla det. Klippa häcken,fy fasen. Gräva upp vattenledningen som är läck (60 meter)och lägga ny plastledning. Asfaltera halva taket som är av plåt,då måste jag ha trätofflor,annars bränner jag upp fötterna. Bygga om i köket och montera frysskåp,förr gick det bra med en jordkällare,den krånglade aldrig. Så skall dom förbaskade gräsmattorna klippas. Stockar från skogen skall köras hem. Vedklyvningen ligger jag efter med. jag måste till distriktsköterskan tre gånger i veckan och få nytt bandage på en hand. Handen fastnade i vedklyven.Sköterskan är snäll,men det sinkar,och jag har ont om tid. Jag skall ha slåtteraggregatet på traktorn,det är inte det lättaste med en riktig hand. Bromsarna skall grejas på bilarna.dessa jädra katalysatorer,dom behövdes inte förr. Men snart kommer hösten och vintern,det skall bli otroligt skönt. Makrillen är det dåligt med i år,de blåser lanvinn å de ä inte bra. Mvh.Arne
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 29 juni 2009 kl. 00.30
|
Nog är det varmt alltid. Skönt att det finns klimatreglering i bilarna nu för tiden. I går var det musikalpremiär. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om själva handlingen, men rekvisitan var helt enkelt oslagbar. Och sång och spel är ju alltid trevligt. En mycket trevlig afton, kan rekommenderas. På tal om värme! Kan ni föreställa er hur det är köra ånglok i den här hettan iförd kavaj, vit skjorta, fluga och keps? De måste ju följa reglementet, stackarna. Matinéföreställningen i dag var nog pressande. Det är skönt att vara hemma igen, men i slutet av veckan bär det iväg Båhuslän. Jag har just precis bokat husrum i Kareby.
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 29 juni 2009 kl. 20.02
|
Tar bort hela inlägget eftersom det inte vill bli som jag vill..... Värmen? (Ändrat av Lotta den 29 juni 2009 kl. 20.05.)
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 29 juni 2009 kl. 20.06
|
Var får man tag i såna här stora isbitar? Det känns som om man skulle behöva en snart....
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 29 juni 2009 kl. 23.30
|
Is är väl inget annat än mycket kallt vatten. Och kallt vatten har du väl? Här finns det inget kallt vatten. Inget vatten över huvud taget. Utom i sjön förstås. Jag grunnar på om kommunen ersätter allt öl som går åt i hettan. Man måste kanske visa upp tomburkarna på kommunalkontoret. (Ändrat av Xian den 29 juni 2009 kl. 23.32.)
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 30 juni 2009 kl. 10.46
|
Har ni fått tillbaka vattnet än? Om inte, så tycker jag du ska ta tomburkarna och gå till kommunalrådet och kräva ersättning. Inte bara för panten alltså, utan för ölen också. Och, jodå, jag har vatten, men hur tusan får man till så där stora isbitar? Tömma frysen och fylla med vatten går ju inte....väl?
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 30 juni 2009 kl. 16.45
|
Jodå Vattnet är tillbaka fast det är lte "grumset" Bäst att bara använda det för utvärtes bruk tills vidare. Hur var det nu han skrev, han Falstaff Fakir: Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift. Det är fasligt vad man är beroende av vatten även om man inte dricker det. Att spola efter sig på prevetet blir till ett helt företag. Enda möjligheten är att traska ned till Fiskbron och hämta en pyts sjövatten. Numera är vattnet i Borgmästarfjärden rent och fint. Hade det varit i min ungdom så hade det så att säga blivit rundgång i systemet. Kretslopp heter det visst nu för tiden. Hur är det, heter det pyts eller spann? Hink torde vara en benämning jag aldrig använder. Utom just nu förstås.
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 30 juni 2009 kl. 16.47
|
|
Lotta, din idé bör fungera. Förutsatt att du har en frysbox förstås ;-)
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 30 juni 2009 kl. 20.04
|
Neeej, inte box, skåp. Det är därför jag har lite problem med att förstå hur jag ska få vattnet att stanna kvar i det tills det frusit... För övrigt har jag lite svårt att förstå det mesta just nu. Hjärnkontoret fungerar inte riktigt i hettan. Varför blåser det när det är kallt och är vindstilla när det är varmt? Det borde ju vara tvärtom, tycker jag. Att vattnet hos er är lite "grumsigt" är inget farligt. Lite skit rensar magen!
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 30 juni 2009 kl. 21.20
|
Ska du välta frysskåpet är det säkrast att du pallar upp det. Det kan gå varmt annars. Det finns en enda plats på jorden där luften aldrig stilla står. Den platsen heter Pinan och där blåser motvind vart man än går. (Ändrat av Xian den 01 juli 2009 kl. 01.27.)
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 30 juni 2009 kl. 23.08
|
|
Jo, ibland kan det vara svårt att tänka, särskilt när det är varmt. I ett annat forum står det här att läsa "stavfel hörs ju inte när man pratar" Att det kan bli stavfel när man bokstaverar kan jag gå med på. Men inte när man pratar, det måste väl vara talfel i så fall. Eller .....
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Onsdag den 01 juli 2009 kl. 10.01
|
Det där med svenska språket verkar inte vara lätt, och jag tror inte man kan skylla på värmen alla gånger. Häromdagen såg jag en annons i den lokala blaskan under "Djur säljes" att någon ville sälja "halva norskskogkatter". Jag tycker det låter lite makabert. Vem vill ha en halv katt? Eller menar dom att den är halvnorsk? Eller bara till hälften norsk skogkatt - blandras alltså? Inte lätt att veta... Som ett bevis för att det inte bara är värmen det beror på när det förekommer märklig svenska i blaskan..... I vintras annonserades det ut "Stå pudel". Kan inte alla pudlar stå? Jaja, det är inte lätt. Idag kan man iallafall inte kalla Öland för "Solens och vindarnas ö". Det är mulet, totalt vindstilla, hett och en närmast (känns det som) livsfarlig brist på syre i luften.
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Onsdag den 01 juli 2009 kl. 11.39
|
Hej Följande mening finns att läsa i dagens upplaga av ovan nämnda utgåva: "Oj förlåt, kanske skall skriva på vanlig svenska så alla förstår." Finns det vanlig och ovanlig svenska? Menar hon som skrivit att "tjat-språk" skulle vara ovanlig svenska? Det sättet att skriva är inte alls ovanligt. Däremot är det felaktigt. Vem är det förresten som ska skriva på vanlig svenska? Ha en bra dag allihopa! Hoppas att det gick bra att posta inlägget här.
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Onsdag den 01 juli 2009 kl. 15.07
|
I Östrans nätupplaga står det: Ett sprucket rör tömde på några timmar i söndagsnatt de båda vattentornen i Karlskrona och Lyckeby och 6 000 kubikmeter vatten rann ut i havet. Att tömma vattentornet i Lyckeby måste ha gått ännu fortare än så eftersom det inte finns och aldrig har funnits något vattentorn på den platsen. En sann karlskronit skulle dessutom säga att vattnet rann ut i sjön, inte i havet. Hav är något helt annat än Östersjön för en flottans man. Det har sina sidor att bo högt upp i huset. Sjöutsikt på alla håll men inget vatten i kranarna. Jag undrar var kommunens gubbar fyllde alla vattentankar som de ställde ut här och där? Kanske de hämtade vattnet från Lyckeby källa. I "killan" finns alltid kallt och friskt vatten. Nu har allt återgått till det normala här i stan. Nästan i alla fall. Lite väl varmt men en behaglig bris lindrar i värmen. Och vattnet har kommit tillbaka i kranarna. (Ändrat av Xian den 01 juli 2009 kl. 15.37.)
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Onsdag den 01 juli 2009 kl. 15.59
|
Det kanske går bättre med många små isbitar....? Nu ska jag försöka leta upp lite svalka....
|
|
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Onsdag den 01 juli 2009 kl. 16.56
|
Hej Christian, Var det så att U-båten lämnade Sverige och reste tillbaks till Sovjet? Jag var på Skara sommarland för många år sedan och då hade de ställt upp U-båt 137 där? och till och med den avhoppade kaptenen fanns som guide. Är jag ovanligt lättlurad eller stämmer det? Eivor
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Onsdag den 01 juli 2009 kl. 17.37
|
Nu ska vi se om jag kan reda ut det här. Det var inte U137 som Bert hade kapat åt sig utan en annan ubåt i Whiskey-klassen. Jag vet inte om kaptenen från U137 var i Skara. I vilket fall som helst var han nog inte avhoppad. Jag minns händelsen mycket väl. I världspressen målades det upp en bild av den hotfulla stämningen i Karlskrona. Det mesta hotfulla var nog alla journalister som hängde i baren på stadshotellet. I morgon bär det av mot västkusten och om några dagar angör vi Kareby. Jag hoppas att vädret är bättre där.
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Onsdag den 01 juli 2009 kl. 18.36
|
Jag läste någonstans att han hoppade av i Sverige, men det kan ha varit fel. Bert K. kan väl lura även mig som har rötter i Skaraborg. Här är 30 grader varmt och har varit så ett tag. Matchrace pågår på Marstrand och det blåser lagom nu. Håll ögonen öppna i Kareby - flera har sett en varg där förra veckan. Ha det bra - Eivor
|
|
|
|
|