Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 09 juli 2009
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4447) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Onsdag den 01 juli 2009 kl. 19.04
Christian.
Se upp för Kareby Ulkar,dom kan bliva något vildsinta ibland. Bjud inte på för mycket Whiskey.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4448) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 01 juli 2009 kl. 19.42
Har ulven varit ända borta vid Arnebo? Han törs väl inte gå så nära stan. Jag undrar om jag törs gå på huset efter skumt?

Arne, jag vet hur invånarna i den socknen kan vara. Men du kan vara lugn. Jag tänker inte bjuda på någon whiskey, enbart whisky.

Kareby Ulkar
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4449) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Onsdag den 01 juli 2009 kl. 19.53
Ulkar? Låter skumt... :)
Några såna har vi inte på den här sidan vad jag vet. Men jag vet ju inte allt... :)

Nu är det dags att packa ihop här iallafall. Till och med patiens är för avancerat i den här värmen. Inte blev det någon åska som rensade luften heller, den stannade på saftlandet.

Ha de'!
Och ta det lugnt imorron, Christian.

Nu ska jag ägna mig åt Miss Marple och en kall öl! :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4450) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 01 juli 2009 kl. 20.02
En ynka blixt och ett svagt muller är väl ingen åska? Temperaturen har i alla fall rasat ned till 23 grader. Alltid något sa han som fick se Åmål. En dagsutflykt till Dalsland står också på programmet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4451) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Onsdag den 01 juli 2009 kl. 20.45
Vargen syntes vid Myrebackavägen och har säkert kommit ner från Svartedalens skogsområden.
Den sista vargen som sköts i Bohuslän finns dokumenterat på en sten vid Ulvegärde några kilometer söderut.

Och det var inte "Ulven" - ubåten alltså.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4452) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 01 juli 2009 kl. 21.30
Senaste vargen som sköts menar du väl? Kanske bäst att ta med bössan ...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4453) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Onsdag den 01 juli 2009 kl. 22.17
Det blir säkert fler men det visste inte dom som ristade stenen...

Att vara Petimeter (tror jag det heter) är annars ett bra sätt att få folk att sluta skriva och bli ensam på ett Forum..
En liten upplysning bara.
En chatsida skall väl helst vara av ett lite lättsammare slag.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4454) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 01 juli 2009 kl. 22.49
Jag är ingen petimeter, jag är bara förundrad över att de kunde vara så säkra på sin sak. När sköts vargen? Vet du om det var skytten som själv ristade stenen? Jag får ta mig en titt på källskriften.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4455) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 02 juli 2009 kl. 01.25
Varför ska man inte kunna diskutera ord och ordföljd under lättsamma former?

Den sista vargen som sköts ...
Den sista gången man sköt en varg ...
Den senaste vargen som sköts ...
Den senaste gången man sköt en varg ...

Är det frågan om fyra vitt skilda betydelser? Jag måste nog rätta mig själv. Jag borde ha skrivit "den senaste gången man sköt en varg". Den senaste vargen är väl något helt annat? Skjuter man däremot den sista vargen så finns det inga vargar kvar. Men det gör det ju, till och med i Bohuslän.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4458) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Torsdag den 02 juli 2009 kl. 10.09
Det är ett uttryck som återkommer i hela landet. Sista vargen i Skåne, sista vargen i Småland etc.
Googla lite så ser du det. Just vid det tillfället som stenen ristades in, så var det den sista vargen i Bohuslän.
Nu finns det tyvärr gott om dom igen. Men det är en annan historia.

Under lättsamma former kan man diskutera allt så länge inte innehållet blir förstört för att man bara ser meningsbyggnadsfel m.m.
Skolan har vi väl lämnat bakom oss, eller?
Tonen kan också lätt bli missuppfattad i skrift.
Ha en fin dag - här strålar solen ännu.
Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4459) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 02 juli 2009 kl. 11.40
Det som finns att läsa på nätet är inte alltid rätt. De som ristade stenen var nog övertygade om att vargen var borta för gott i de trakterna. Vi lever i nuet, vi forskar i det förflutna men vi vet inte ett dugg om framtiden.

Nu är det klart för avfärd. Whiskyn är nedpackad. Men inte whiskeyn. Det var inte för att märka ord jag skrev till Arne på det sättet. Det finns ett slags whiskey som är i det närmaste odrickbar.

Här skiner solen och temperaturen stiger. Det är en välsignelse att det finns klimatreglering i bilen.

Ha det så bra själv

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4468) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Torsdag den 02 juli 2009 kl. 22.28
Christian.
Jag önskar dig välkommen till Båhuslän.
Detta forum vore mycket tråkigare utan dig.
Mvh. Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4476) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 04 juli 2009 kl. 09.59
Ja. Här blev det livat helt plötsligt. Många inlägg på några dagar. Undrar hur vädret kommer att bli framöver.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4484) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Lördag den 04 juli 2009 kl. 23.26
Christian.
Skriv mycket om hur du har haft det bland Kareby ulkar när du har kommit hem.
Det har väl inte varit för mycket Whisky
Har du varit vid Ingetorps sjö och vinkat till Eivor.
Har dom inte internet i Kareby.
Vi väntar att få höra något från dig.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4485) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 05 juli 2009 kl. 09.59
Arne! Vart har din danske kompis tagit vägen?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4487) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Söndag den 05 juli 2009 kl. 20.42
Håkan.
Jag har också funderat på var Ole tagit vägen.
Det vore trevligt om han började skriva här igen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4488) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ole Frederiksen - Måndag den 06 juli 2009 kl. 22.09
Hejsan,
Jeg ser, men magter ikke skriveriet for tiden. Ryggen gør knuder imellan.
Kan i have en god sommer - der har været godt med varme - her och der...
Hilsen Ole
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4490) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Måndag den 06 juli 2009 kl. 22.58
Hej Ole.
Roligt att höra av dig.
Min gamla kropp mår inte bra i värmen.
Hoppas det kommer en sval vind från Danmark.
Ha det gott.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4491) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ole Frederiksen - Tisdag den 07 juli 2009 kl. 21.34
Jeg skal gøre hvad jeg kan Arne...
Det siges jo, at når et blad rører på sig i Kina, så bliver det stormvejr i USA.
Så jeg rusker lidt i ligusteren...der er jo ikke så langt til Bohuslän.
Ole
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4492) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Tisdag den 07 juli 2009 kl. 23.07
Hej Ole.
Nu sitter jag här och småskrattar och bliver på gott humör.Tack för din omtanke.
I dag har jag fixat bromsarna på min bil,dom hade grott fast,för jag bromsar så sällan.
Nu går han så lätt så jag kom upp i nära 70 km. men till vad nytta,jag har ju ej så bråttom.
Jag köpte dansk pölse och dansk öl till mig och några liter bensin till bilen.
Ole,vad gör du på dagarna,kanske som jag,så litt som möjligt.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4493) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 08 juli 2009 kl. 09.14
Om man får halka in i detta lite. Dansk pölse? Är det de där röda korvarna? Har för mig att det fanns sådana...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4494) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Onsdag den 08 juli 2009 kl. 13.07
Ole.
Kan du ruske lidt mer i ligusteren,här är så varnt ,
Jag lastar och kör stockar med den gamla traktorn,och svettas så mycket.
Håkan.
Korvarna är röa och granna,å två ännar har dom,i alla fall te börja mä,inann för månge öl.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4495) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ole Frederiksen - Onsdag den 08 juli 2009 kl. 22.28
Jeg husker fejl, det var en sommerfuglevinge der satte gang i tornadoerne ?
Tror jeg...men måske sidder der en ligustersværmer i naboens hæk, så jeg rusker en gang mere.
Jeg holder på med hvad jeg kan klare - ikke stort !?!?
Her regner det til gengæld og blæser lidt...
Mvh. Ole
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4496) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Torsdag den 09 juli 2009 kl. 13.16
Ole.
Tack för hjälpen,Nu är det bra väder här.
Hoppas att även du har det bra.
Mvh:Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4500) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 09 juli 2009 kl. 21.14
Nu fattas Jörgen också. Han kanske blivit någon slags ubåt - bara läser, inger skriver.
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)