Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 26 juli 2009
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4503) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 09 juli 2009 kl. 22.37
"Ubåten" har fullt upp med saker och ting utanför Arkivguiden för närvarande och några veckor framåt, så det blir inte mycket tid över för skrivande. Men periskopet är uppe och bevakar vad som händer här... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4504) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 09 juli 2009 kl. 22.58
Okej. Du fanns i alla fall...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4506) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Torsdag den 09 juli 2009 kl. 23.13
Christian.
Hur har du haft det bland ulkarna i Kareby i Båhuslän.
Du kan väl skriva av dig här.
Jag är något nyfiken.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4507) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Fredag den 10 juli 2009 kl. 00.04
Hej Arne

Det var ingen som ville kännas vid några Ulkar. De håller väl varandra om ryggen kan jag tro. Min morbror är mer som Hulken. Han har varit med i Kungälvs-Posten med bild och allt. Han har redan cyklat 1600 mil med sin nya cykel, så den är inte så ny längre.

Det var konstigt väder i Kareby. Först varmt sedan kallt. Här blåser det ljumma vindar.

Jag tror inte det var någon hemma på andra sidan sjön.

Andra sidan sjön

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4508) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Fredag den 10 juli 2009 kl. 02.06
Fel hus och fel sida, Christian.
Det är Karebyland..
Det som är på din bild är till salu om du är spekulant, :)
Här har störtregnat hela dagen och sommaren försvann visst.

Hälsningar Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4511) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Fredag den 10 juli 2009 kl. 15.29
Det här är rätt hus:

Ringby

Det var första gången som jag har fått möjlighet att få komma in i huset och se mig omkring. En egendomlig känsla.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4512) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Fredag den 10 juli 2009 kl. 18.06
Det ser fint ut. Är det morbrorn´s?
Då var du nära "Gubben i berget". Några kallar honom "jätten i Ringby", så du kanske vet om Lundby och Ringby varit en gård för länge sedan?
En släkt som hette Ring fanns där också. Såg det hos en annan släktforskare för längese´n.
Här är en bild från andra änden av sjön.
sjo
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4513) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Fredag den 10 juli 2009 kl. 18.47
Min mor och resten av syskonskaran är födda i huset, men det är över sextio år sedan min morfar sålde gården och flyttade från Kareby. Stället har haft många olika ägare sedan dess.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4514) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Fredag den 10 juli 2009 kl. 22.22
Eivor, är det rimligt att man på 1940-talet åkte från Kareby till Mölndals lasarett för att föda barn?

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4516) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Fredag den 10 juli 2009 kl. 23.21
Ja, barnen som föddes i Solberga och Kareby blev skrivna med födelseort Mölndal. I allafall t.o.m. 1945.
Det är underligt att inte föräldrarnas hemortsförsamling skrevs i kyrkoböckerna. Kan förvilla en del.
Kungälvs sjukhus hade ingen förlossning då.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4522) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 11 juli 2009 kl. 22.30
(inlägg raderat av xian 11 juli 2009 kl. 22.30)

(Ändrat av Xian den 11 juli 2009 kl. 22.33.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4523) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 11 juli 2009 kl. 22.35
Tack Eivor.

Då var det som jag misstänkte.

Kareby Ulkar?

Kan detta vara Ulkarna i Kareby? Jag hann precis fotografera dem genom bilrutan innan de försvann lika fort som de dök upp.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4524) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 11 juli 2009 kl. 22.54
Ruinens brant

Ni har väl inte glömt att reservera plats i härbärget?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4527) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 12 juli 2009 kl. 22.59
Nej Arne, något internet fanns inte att tillgå i Kareby. Men det fanns ju andra faciliteter:

Ulkens holk?

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4531) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 13 juli 2009 kl. 14.56
Ja. För en sådan facilitet får man nog ge någon miljon för ute i Smögen.....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4537) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Måndag den 13 juli 2009 kl. 15.44
Christian.
Är det inte bara ett vanligt enkelt Skithus.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4541) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 13 juli 2009 kl. 22.06
Arne

Det visade sig vara en ulk i fårakläder. Innanför den vackert målade dörren finns det en slags mulltoa. Det är inte vad jag kallar dass.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4542) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Tisdag den 14 juli 2009 kl. 21.36
Christian.
Vad är Dass för något.
Har det något med Annu Dassumal att göra.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4543) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Tisdag den 14 juli 2009 kl. 21.45
Christian.
Det är fint hus din Mor är född i.
Så skall hus se ut. Tycker jag.
Men det kanske ej såg så ut då mor din föddes.
Jag tror mig förstå dina känslor när du trädde in i huset.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4547) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Onsdag den 15 juli 2009 kl. 19.57
Hej Arne

Utifrån såg det nog ut ungefär som idag frånsett att det är tillbyggt några meter i bortre änden. Invändigt är det nog inte mycket som är sig likt. Den åsikten hade i alla fall min moster och mostrar ska men lita på. I synnerhet som hon också är född där inne.

Appropå hus. När vi inte vill säga att vi ska gå på dass brukar vi säga att vi ska gå på huset.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4548) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Onsdag den 15 juli 2009 kl. 23.34
traktor

Brum brum brum .......
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4549) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 16 juli 2009 kl. 10.38
Grållar, grållar, grållar... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4562) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 25 juli 2009 kl. 22.29
Tvåsitsig smålandsmodell

Arne, här är en komfortabel tvåsitsig smålandsmodell, röd naturligtvis. Bör brukas med viss försiktighet ....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4563) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 26 juli 2009 kl. 10.30
Christian.
Den ser hemtrevlig och inbjudande ut.
Men det är något lång väg från Båhuslän,tack i alla fall för tipset.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4564) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 26 juli 2009 kl. 12.12
Hej

Vill man sitta ifred på det stället är det säkrast att låta dörren stå på vid gavel ...

Christian
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)