|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 26 juli 2009 kl. 14.36
|
Christian. Det var en avig dörr. Så klantar vi oss icke i Båhuslän. Mvh.Arne
|
|
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 26 juli 2009 kl. 21.30
|
Är det någon som kan lista ut vad bilden föreställer och var den är tagen.
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 28 juli 2009 kl. 16.06
|
Det bör väl vara minnesstenen över fil. och med. doktor Johannes Sieurin som omkom när korvetten Karlskrona förliste utanför Kuba 30 april 1846. Minnesstenen ska visst finnas i Dalskogs Berga någon mil från Mellerud. (jag och avstånd är inte att lita på ) "Korvetten Carlskronas sista resa"
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 28 juli 2009 kl. 16.19
|
Alldeles rätt ;-) En märklig minnessten med tanke på att den står mitt ute i skogen. Fotografiet ger stenen full rättvisa, texten är lika svårläst i verkligheten.
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 28 juli 2009 kl. 17.00
|
Enligt Sveriges befolkning 1890 bor det två Sieurin i Prästbol, Dalskog, kamrer Carl Magnus Sieurin, född 1820 i Göteborg och Pierre Gambetta Sieurin född 1871 i Bäcke. Pierre Gambetta var född 1871-01-01 på Regineberg i Bäcke, son till arrendator Per Sieurin och Ida Matilda Melin. (källa: SCB födda Bäcke, 1871) Per Sieurin var enl. Bäcke AI:12 sid 97 född 1836-06-25 i Göteborg, och enl. Göteborg Domkyrkofs. C:6 sid 387 son till handlanden Ivar Vilhelm Sieurin. Carl Magnus Sieurin var född 1820-06-09 i Göteborg Domkyrkofs. och bror till Per, enl. C:5 sid 143. Per kom till Regineberg i Bäcke från Överby 1864-07-06 och Carl Magnus flyttade in från Stockholm som hyresgäst hos sin bror 1867-10-21 och vidare till "obestämd ort" utan år och datum (AI:11 sid 101). Och enligt den fina sidan jag länkade till ovan, så är Johan Sieurin alltså bror till Per och Carl Magnus. Enligt Dalskog AI:20 sid. 274 kommer kamrer Carl Magnus Sieurin inflyttande till Prästbol 1888-10-27 från Bolstad, och trädgårdseleven Per Gambetta Sieurin från Lomma, Malmöhus län 1890-11-19. När sattes minnesstenen upp? Och vem av dom gjorde det?
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 28 juli 2009 kl. 21.28
|
Hej I en diskussion i Anbytarforum kan man läsa följande: Per Gambette Sieurin (Pehr och Idas son) har rest en minnessten efter en Johan el. Johannes Sieurin i Dalskog, som omkom i en fartygsförlisning i Florida bukten på skeppet Carlskrona. Frågeställaren är inte besläktad med Sieurin, men mycket intresserad av sin hembygds historia. Stenen är inte rest, i varje fall inte i ordets egentliga bemärkelse. Den är fäst i berget med järnkrampor. Christian
|
|
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Tisdag den 28 juli 2009 kl. 22.36
|
Fick du med dig den i bagaget? Det är synd om fåren i allafall. I Blekinge blir det väl svårt att hitta en partner till vargen. Eivor
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Tisdag den 28 juli 2009 kl. 23.19
|
River vargen verkligen andra djur så att dom dör. Jag har alltid trott att dom bet och slet sönder dom,så att dom dog en plågsam död. Skjut vargar i stället för rådjur och andra fridsamma varelser. Vargar skulle kanske lämpligen kunna matas med vargälskare,så kom även dom till någon nytta. Vet någon var man kan köpa knogjärn. Jag fick ärva ett efter min Fader för många år sedan,men det har förkommit. Mvh.Arne
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 28 juli 2009 kl. 23.57
|
Arne Du får göra som min farmors farfar. Han använde stallnyckeln i stället för knogjärn. Vid tinget ansåg de att det var en förmildrande omständighet att han hade vänt axet inåt. Med det hjälpte inte, han fick trettio dagar på vatten och bröd. Det var här han satt: När jag hade kommit så pass långt tillbaka tyckte en del i släkten att jag skulle sluta forska. Christian
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 13 augusti 2009 kl. 17.59
|
Några råd till den som ska flytta: 1) Försök att räkna ut hur lång tid som det kommer att ta att gå igenom och sortera (ta med eller slänga) allt som du har samlat på dig genom åren, och sedan packa ned det som ska med. När du har kommit fram till ett troligt antal dagar - så byt ut dagar mot veckor. 2) När du ska avgöra vad som ska tas med och vad som ska slängas, så fråga inte dig själv "Har jag användning för den?"; svaret blir nästan alltid "Ja, den är käck att ha". Fråga i stället "Klarar jag mig utan den?"; svaret blir förvånansvärt ofta också då "Ja" - för samma saker. 3) Försök också att beräkna antalet flyttlådor som du behöver skaffa. Dubbla sedan det - minst. Helt fullproppade lådor är sällan lyftbara - speciellt inte om det är böcker i dem (gäller även böcker med lättviktigt innehåll ). 4) Och när du slutligen ska beräkna den tid som själva flytten tar (att släpa allt till och från flyttbilen), så dubbla det också. Slutsats: TTT - ting tar tid. Och sällan är det så tydligt som vid en flyttning som måste vara klar en bestämd dag...
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 13 augusti 2009 kl. 20.45
|
|
Skall man ta detta inlägg som att Jörgen har flyttat?
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Torsdag den 13 augusti 2009 kl. 23.06
|
Jörgen. TTT,var bra.Det skall jag köra med. ETL är även bra.(Enklast Tänkbara Lösning) Det fick jag lära mig för många år sedan när det gäller EL-säkerhet. Det är otroligt vad lite prylar man egentligen behöver för att må bra. Jörgen.Ditt inlägg skapade många tankar hos mig.Tack. Mvh.Arne
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Fredag den 14 augusti 2009 kl. 13.46
|
Bananlådor är nästan bättre än flyttkartonger. Åtminstone billigare. De kostar bara två kronor styck i butiken här på gatan. Och tvåkronan går oavkortad till något behjärtansvärt. Böcker ska packas i bärkassar av papper. En i varje hand är vad man tyar med. Papperskassarna kostar också två kronor men det går knappast till något behjärtansvärt. Men å andra sidan kan man ju passa på att fylla den med livets nödtorft när man ändå är i affären. Men man kan ju för all del bära hem maten i en bananlåda. Har ni glömt hur en tvåkrona ser ut kan ni titta på den här sidan: http://blekingesf.se/swe/measure/money/ Kan gissa vad det är för slant högst upp, den som rör på sig?
|
|
|
|
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Fredag den 14 augusti 2009 kl. 16.12
|
Jag ser den som en guldtia? Kanske ser fel för att den snurrar. Eivor
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Fredag den 14 augusti 2009 kl. 16.26
|
Hej Allt är inte guld som glimmar, men å andra sidan så finns det inte den minsta gnutta guld i guldtian heller. Christian
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 15 augusti 2009 kl. 00.20
|
|
Man får inte betala med den men man får kanske skänka bort den. Sälja den till högstbjudande går säkert för sig.
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 16 augusti 2009 kl. 21.44
|
Hej på er! Vad är detta? Alla får vara med och gissa! Fast Arne har väl ett visst försprång. Christian
|
|
|
|
|
Av Bertil Karlsson (Beka) - Måndag den 17 augusti 2009 kl. 10.38
|
Jag får det till att det står: OLSSONS TRAKTORFIRMA TOMELILLA TEL 85 Mvh Beka
|
|
|
|