|
|
Av Ann Little (Lillan) - Onsdag den 08 oktober 2008 kl. 11.34
|
|
Här sitter jag med kaffekopp i handen i ett för tillfället tomt fikarum. Hoppas att ni andra tittar in snart så att vi kan få oss en liten pratstund...om Jörgen tillåter förstås.
|
|
|
|
|
Av Eva Cumner (Ecu) - Onsdag den 08 oktober 2008 kl. 12.40
|
Hej Ann! Roligt att se ditt namn igen. Jag har just kommit hem från jobbet och ska passa på att njuta av det underbara brittsommarvädret vi har i södra Sverige. Jag hoppas vädret är lika fint i södra England.
|
|
|
Av Ann Little (Lillan) - Onsdag den 08 oktober 2008 kl. 13.47
|
Hejsan Eva! Vad roligt att se dig här! Jo, det är varmt (+17) och soligt i Cornwall för närvarande men vi har haft en hemsk sommar i år. Bara regn och rusk i veckor. Jag tänker på dig ibland när jag spelar cd-skivorna med svensk musik jag fick av dig en gång i tiden.
|
|
|
Av Linda Simonsson (Lisopasi) - Onsdag den 08 oktober 2008 kl. 16.51
|
|
Ja solen lyser idag och det är en helt underbar dag, synd nog har man behövt jobba hela dagen, men nu ska jag iväg och bowla med makens jobb!
|
|
|
Av Annki Roos (Annki) - Onsdag den 08 oktober 2008 kl. 18.16
|
Hej Lillan (Ann). Nu var det allt länge sedan sist . Kan berätta att sommaren delvis har regnat bort här också. Nu är det höst och löven lyser i alla dess färger. Riktigt fint är det. Själv har jag tillbringat en stor del av dagen i skogen och tränat viltspår med en av hundarna. Känns i kroppen nu ska jag säga. Man får ju gå över stock och sten och hänga med i samma takt som hunden. Inte så lätt alla gånger . Nu ska jag ta och göra mig lite kaffe jag också.
|
|
|
Av Ann Little (Lillan) - Onsdag den 08 oktober 2008 kl. 23.29
|
Hej Linda! Kul att du tittade in. Hej Annki! Ja, nog är det länge sedan vi sist hade kontakt. Jag har tänkt på dig ibland och undrat hur du har det. Minns dina hundar väl. Har ni kvar stugan i skogen?
|
|
|
Av Roolaid Stein (Roolaid) - Torsdag den 09 oktober 2008 kl. 02.29
|
Hej Lillan Det var länge sedan vi hade kontakt, var det på Anknuten senast? Det var några år sedan jag besökte dina hemtrakter, det var då min dotter utexaminerades i London. Vi tog oss en veckas semester i Cornwall, underbara trakter. Vi har idag en usel vårdag här i São Paulo, 12 grader ute med regn och 12 grader inne, dock utan regn. Jag längtar inte efter att krypa ner i den kalla sängen om en stund. Alla här säger att jag borde vara van som kommer från det kalla Norden, ingen förstår att vi har värme i husen, bilarna, samfärdsmedlen, affärerna mm. Jag har aldrig frusit som jag gör här i tropikerna. /Roolaid
|
|
|
Av Ann Little (Lillan) - Torsdag den 09 oktober 2008 kl. 10.24
|
Hej Roolaid! Vad trevligt att du hör av dig. Ja du, jag vet precis vad du menar för jag har också fått höra att jag borde klara av kyla just för att jag kommer från kalla Norden.
|
|
|
Av Anita Berglund Eriksson (Smulan) - Torsdag den 09 oktober 2008 kl. 12.39
|
Hej alla "nygamla" vänner! Vad trevligt att höras igen. Jag har sett att många av er besöker Proveniens regelbundet, men trots mobilt bredband numera så går det väääldigt långsamt för mig att ladda ner den saiten. Trist, tycker jag. Allas vår Rune skrev ju sina återkommande "krönikor" där (efter K.P), och det är något som jag saknar ibland.. Jag kan tala om att, till skillnad från många andra här, så har vi - i det inre av Ångermanland - haft en jättefin och solig sommar! Även hösten har varit och är fortfarande varm och fin. Min bygdeforskning fortsätter. Just nu är det en utdöd finnby, Hällås i Resele, som står för det största intresset. Ikväll blir det releasefest för Nicke Sjödins nya bok "Åtabak". Någon som vet vad "Åtabak" betyder? Hälsningar Anita
|
|
|
Av Ann Little (Lillan) - Torsdag den 09 oktober 2008 kl. 15.40
|
Kul Anita att du hittat hit. Jag vet förstås vad 'åtabak' betyder eftersom jag följer med på din blogg men jag skall inte säga något. Inte än iallafall.
|
|
|
Av Solveig Qvarnström (Solveigq) - Torsdag den 09 oktober 2008 kl. 20.48
|
Hej alla "gamla"vänner, det var länge sen. Vad roligt att se er! Hoppas att det blir ofta
|
|
|
Av Ann Little (Lillan) - Fredag den 10 oktober 2008 kl. 00.04
|
Hej Solveig! Ja du, det får vi verkligen hoppas.
|
|
|
Av Annki Roos (Annki) - Fredag den 10 oktober 2008 kl. 18.52
|
Se där, känner igen en hel del "nygamla" namn. Vad kul . Lillan, stugan i skogen har vi kvar. Det är ju vårat lilla ställe dit vi åker och bara kopplar av. Hundarna är kvar också och har numer utökats med en till......ja, så nu har man tre boxrar då. Har också fyra kattungar, fast det var inte alls meningen. Mamman är ju innekatt (har varit i alla fall), fick helt plötsligt för sig att utforska den stora världen utanför och har på något vis smitit ut. Två veckor senare kommer hon hem, då vi har trott allt möjligt hemskt, och ytterligare några veckor senare kommer det kattungar. Ja, så kan det också bli. Fast söta är de. Åtabak......det låter som återblick.....fast det kan det väl inte vara?
|
|
|
Av Anita Berglund Eriksson (Smulan) - Fredag den 10 oktober 2008 kl. 19.56
|
Annki! "Åtabak" betyder egentligen "baklänges" på ångermanländsk dialekt. Men som titel i Nicke Sjödins bok så kan man nog också tolka det som en återblick, eftersom det nog troligtvis blir Nickes sista bok. Det var, som sagt, releasefest igår kväll på Nickes nya bok "Åtabak", och det blev en alldeles, alldeles underbar fest. Som Askungen skulle ha sagt.. Om någon är intresserad så har jag skrivit lite om den underbara "släpp-festen" på min blogg: http://smulansblog.blogspot.com/2008/10/en-formidabel-fest.html En dikt ur Nickes nya bok "Åtabak" kommer också snart på bloggen. Många hälsningar Anita/Smulan
|
|
|
Av Peter Borg (Svenne) - Fredag den 10 oktober 2008 kl. 20.58
|
Det var många gamla bekanta namn från förr här, vad trevligt, det är nästan så man blir nostalgisk!
|
|
|
Av Ann Little (Lillan) - Fredag den 10 oktober 2008 kl. 23.52
|
Hej Peter! Åh vad roligt att se dig här.
|
|
|
Av Linda Simonsson (Lisopasi) - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 10.17
|
Godmorgon alla forskare! Sitter här och är slö efter att ha varit och tränat. Hoppas ni alla får en bra dag! Såg att någon bodde i Cornwall, och tänkte att jag skulle berätta en sann historia om flygande kor... Jag firade jul o nyår i Bude 1991. En av mellandagarna beställde vi en taxi för att åka ner till Port Isaac (underbar liten stad med härlig färg på vattnet). Halvvägs dit så åkte vi på en väg där det var höga vallar runt omkring och vi gissar att det var betesmark däruppe. Rätt var det var så sa det splash... Hela bilen var full av kobajs... vilken tur att vi inte hade något fönster öppet på bilen! Den äldre chauffören bad så hemskt mycket om ursäkt när han lämnade av oss i Port Isaac. Några timmar senare när han hämtade upp oss i Tintangle så hade han noggrant tvättat bilen. Sedan blev det ett stående skämt varje gång vi sprang på honom under resten av resan om någon av oss sett några flygande kor (Ändrat av Lisopasi den 11 oktober 2008 kl. 15.21.)
|
|
|
Av Ingrid Wikberg (Inkan) - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 12.22
|
Hej allihopa - jag var även en av vännerna till "porslinskrosset" och liksom Smulan så saknar jag vännen Rune väldigt mycket - både som generös släktforskare och som glädjespridare. Han var så rak och öppen; Aldrig glömmer jag hans humor och förmåga att vara ironiskt med hjärtat på rätta stället. Själv fick jag en gång ett så charmigt mejl där han bl a skrev att jag inte skulle vara reagera så spontant ibland - eftersom det så lätt kunde missuppfattas som elakhet... Så jag läste mina inlägg några extra gånger innan jag postade dem. Så tyckte han att jag skulle flytta tillbaka norrut eftersom Stockholm inte var bra för hälsan.Jag kan tänka mig att han skrockade gott åt sina förmaningar. Han kändes som en nära äldre anhörig. Det var mycket trevligt att se alla välbekanta namn här. Även om jag ofta får utlopp för min skrivklåda på min blogg så kommer jag att kika in här. Och när jag har bättre ordning på mina helt nya forskaruppgifter så är det släktgrenar/kvistar som jag kommer att leta och fråga om. Hoppas alla får en trevlig helg! Och apropå flygande kor: de finns!.... ;) (Ändrat av Inkan den 11 oktober 2008 kl. 13.12.)
|
|
|
|
|
Av Ann Little (Lillan) - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 14.50
|
Linda, det är jag som bor i Cornwall. Flyttade hit 1984 från London. Vad kul att du besökt Cornwall! Jag har faktiskt inte varit till Bude, fast jag har ofta varit i närheten. Inte heller har jag varit med om flygande kor. Ja, det är väldigt fint i Port Isaac. En hel del filmer och tv-serier har spelats in där. Den senaste tv-serien är "Doctor Martin", som blivit mycket populär världen över. Tintagel, som sägs vara platsen (dock utan några egentliga bevis) för King Arthur's Camelot, har jag besökt förstås. Inkan, hurra...du har hittat hit!
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 20.31
|
I morse när jag eldade i pannan med grankubbar som hade växt på gustav vasas tid,så tänkte jag som så, om jag inte eldar olja i pannan,och kör bilen på gengas,kan jag vara säker på att den olja jag inte gör slut på,verkligen får stanna kvar i underjorden,och ej kommer att pumpas upp. Om man ej kan vara säker på detta,känns det ganska meningslöst att ej använda bensin. Mvh.Arne
|
|
|
Av Anita Berglund Eriksson (Smulan) - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 20.53
|
Filosofiskt Arne! I det här fallet så är det väl tveksamt om "ensam är stark". Fortsätt du att använda grankubbar! (Fast.. om de är från Gustav Vasas tid är väl tveksamt.. ) Hälsningar Anita
|
|
|
Av Linda Simonsson (Lisopasi) - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 20.59
|
hmm, säker på att jag svarade Ann, men men kom kanske aldrig länger än till förhandsgranska. Bude var trevligt, men efter en eftermiddag i där kändes det som man sett allt. Port Isaac och dess vatten är det som gett mest bestående minnen (utom de flygande korna då...) (Ändrat av Lisopasi den 11 oktober 2008 kl. 20.59.)
|
|
|
Av Linda Simonsson (Lisopasi) - Söndag den 12 oktober 2008 kl. 13.59
|
Här var det tomt idag, antar att alla är ute i det fina vädret
|
|
|
|
|