|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 27 september 2009 kl. 19.51
|
Arne, kan detta vara Kareby Ulkar som håller sammanträde? Christian
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 27 september 2009 kl. 21.06
|
Christian. Ja varför inte. Dom kanske sjunger En Svanesång tonsatt av Spike Jones. Mvh.Arne
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 27 september 2009 kl. 21.18
|
Nej Arne Det är en samling ölandstokar Jag tror att de är mjölkbönder som hade fått en stund över igår eftermiddag. \ Christian (Ändrat av Xian den 27 september 2009 kl. 21.20.)
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 27 september 2009 kl. 22.02
|
Christian' Mina Ölandstokar har ett helt annat utseende. Men vad är det för en blomma i Zinkebaljan. Mvh.Arne
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 27 september 2009 kl. 22.38
|
Arne Det har varit skördefest på Öland, det är nog därför de har klätt upp sig. Vad som är i baljan vet jag inte. På håll ser det ut som grönkål och rödkål men jag tror att det är sallad. Det finns så många konstiga sorter nu för tiden. Men baljan kommer från galvaniken i Lyckeby, det är jag säker på. Tänk att en sådan industri försvann över en natt. Bara för att det blev modernt med spänner och baljor av plast. Och soptunnor. De gjorde till och med en särskild sorts spann att ha i brunnen. Sedan blev det Kvantum av fabriken och nu är det ÖB. Men inte säljer de några zinkbaljor. Det var betydligt värre än när Fortuna fick lägga ned. Ännu ett offer för modets nycker. Christian
|
|
|
Av Bertil Karlsson (Beka) - Onsdag den 30 september 2009 kl. 20.07
|
Hej! Jag har en fråga som kanske inte tillhör släktforskning men ändå något som troligtvis har gått i graven. Min fråga är om det är om det är någon som känner till en verkstad som tillverkade fisk-rensningsmaskiner och låg i Gamlestan i Göteborg? Jag har för mig att Nils Nilssons Åkeri och Bil O. Truck hade en verkstad för lastbilar som skulle ha installerat motorvärmare och kupévärmar uttag. Finns det någon som vet vad fiskrensnings-företaget hette? MVH Beka
|
|
|
Av Bertil Karlsson (Beka) - Onsdag den 30 september 2009 kl. 20.10
|
Tillägg: jag har för mig att den låg på stadsskrivaegatan. MVH Beka
|
|
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 30 september 2009 kl. 23.40
|
Eivor, Bertil frågade inte efter fisken som rensades...
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Onsdag den 30 september 2009 kl. 23.52
|
|
Tro det eller ej, jag träffade en gång en som var från Trollhättan. Han tog alltid på sig sina grön- och svartrandiga långkalsonger när han skulle fara till Göteborg för att titta på fotboll. Det var väl för att han inte skulle frysa under matchen antar jag.
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Torsdag den 01 oktober 2009 kl. 00.35
|
Jag skämtade bara Jag känner bara till ABBA i Göteborg. Där jobbade en bardomskamrat extra ett tag. Kvinnorna satt bara och skällde hela dagarna, så hon slutade efter en vecka. (kom ihåg detta när det skrevs om fiskrens). Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 01 oktober 2009 kl. 21.35
|
Jag tänkte jag skulle skriva mera om dialekter men så försvann inspirationen. Men jag kom att tänka på Lisa på Gamla Kaféet nere i byn. Det fanns många speciella människor i byn och Lisa var inget undantag. Hon var från öarna och det säger ju allt. Gamla Kaféet hade kanske varit kafé en gång i tiden men nu var det mer som en tobaksaffär. Kiosk kanske man skulle säga idag. På tisdagarna stekte hon sill så det osade i hela huset och då fick man vänta tills hon hade stekt färdigt det hon hade på plåten. Lisa hade regelbundna öppettider. Hon stängde när hon gick och lade sig och öppnade när hon steg upp. Jag jobbade nere i byn en sommar, vi jobbade långa skift när det var som allra brådast. En morgon cyklade jag ner till Lisa innan jobbet. Klockan var mellan fyra och halvfem. Lisa gick och sopade trottoaren, hon tittade på mig och sa: "Arme pojk vad gör du uppe så här dags?" Lisa krusade inte någon och hon sa var hon tyckte och tänkte. Inte minst till kunderna. Jag tror det var därför de tyckte så bra om henne. I huset hade hon två affärer till. En radioaffär och en skoaffär, ibland var det snärjigt för henne att hinna med och ta hand om kunderna på alla ställena på en och samma gång. Hon hade inget vidare tålamod med kunderna. Var det någon som vill prova mer än tre par skor så sa hon: "Då tycker jag du ska åka in till stan där har dom mer att välja på!" Lisa hade ett stort bekymmer. Hon var så kort i rocken att hon måste ha en disk därefter. Så det var lätt för de stora lunsarna att sträcka sig över och ta för sig. Medan en annan luns var inne och provade skor. Det kanske var därför man aldrig fick prova mer än tre par. Så kom den dagen de drog den nya vägen utanför byn. Men det kunde de lika gärna ha låtit bli. LM-jobbarna och pillmausarna skulle ju handla av Lisa innan de fortsatte till jobbet. (Ändrat av Xian den 01 oktober 2009 kl. 21.37.)
|
|
|
Av Bertil Karlsson (Beka) - Fredag den 02 oktober 2009 kl. 18.20
|
Hej. Det var en verkstad som tillverkade maskiner för fiskrensning...t.o.m makrillar klarade dom av men det var väl inte så svårt... Nu är väl dom ett utdöende släkte.... MVH Beka
|
|
|
|
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Lördag den 03 oktober 2009 kl. 10.59
|
GRATTIS på 1-års-dagen till Forumet. (och Grattis Christian på födelsedagen- om jag inte minns fel?) Eivor
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 03 oktober 2009 kl. 11.10
|
Håkan Det är väl gaisarna som är det utdöende släktet. Jag fick ett telefonsamtal alldeles nyss. Från Trollhättan. Det var inte gaisaren själv men väl hans bäste kompis. Hur var det nu den gick? Historien om Kal och änglarna? Christian
|
|
|
|
|
|
|
Av Bertil Karlsson (Beka) - Måndag den 05 oktober 2009 kl. 19.51
|
Jag får tacka för visat intresse! Det är tydligen ingen större idé att lägga in en fråga i detta forumet. MVH Beka
|
|
|
|
|
Av Per Thorsell (Perth) - Tisdag den 06 oktober 2009 kl. 09.04
|
Bertil. Man skall nog ha stor tur för att det i den lilla skara som deltar här skall finnas någon som direkt klarar en så udda fråga. Själv har jag ingen aning, men vill ändå strö ut ett par tips. Först till Bertil själv. Kan Du ange någon tidsperiod? Det är nog nödvändigt. Sedan. Finns det någon adresskalender för Göteborg under denna tid? Den bör man i så fall kunna hitta på Stadsbiblioteket. Någon läsare här kanske har sina vägar förbi där. Sedan kan man tänka sig telefonkatalogen eller möjligen Länsstyrelsens Handelsregister. P. S. till Administratören: Det blir eländigt liten text i den ruta där jag skriver just nu. Den är nästan oläslig. Har det alltid varit så, eller är det jag som har tryckt på något olämpligt ställe? Går det att göra något åt det?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Tisdag den 06 oktober 2009 kl. 11.48
|
Per, texten i skrivrutan borde ha samma storlek som den övriga texten på sidan. Jag gjorde redan från början inställningen i programkoden att texten ska ha relativ storlek; den har alltså inte en bestämd storlek med ett visst antal pixlar (bildpunkter), utan ska anpassas efter den grundinställning som du själv har valt i din webläsare. Och detta har jag inte ändrat. Och för mig ser texten i skrivrutan ut som vanligt. Det är nog Mr. Gates som har varit framme...
|
|
|
Av Per Thorsell (Perth) - Tisdag den 06 oktober 2009 kl. 16.46
|
|
Tack Jörgen. Jag skall tala med Bill.
|
|
|
Av Anneli Isaksson (Stormalen) - Tisdag den 06 oktober 2009 kl. 20.00
|
Bertil, Jag har Sveriges handelskalender från 1908. Där nämns alla affärer och företag. Jag har tittat efter mekaniska verkstäder i Göteborg, men hittade ingen på Stadskrivaregatan. Ärligt talat hade man nog ingen fiskrensningmaskin 1908, så min kalender hjälper dig nog inte vidare. Anneli (Ändrat av Stormalen den 06 oktober 2009 kl. 20.08.)
|
|
|
|
|