Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 19 november 2009
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5044) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 06 oktober 2009 kl. 22.26
Kunde inte företaget som tillverkde fiskrensningsmaskiner vara av ett senare datum än 1908? 1950-talet. t.ex.?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5045) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Allan Sjöö (Asjoo) - Onsdag den 07 oktober 2009 kl. 07.44
Arenco AB i Kalmar har tillverkat fiskrensningsmaskiner. Arenco grundat 1877 har även funnits i Halmstad och Göteborg.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5049) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bertil Karlsson (Beka) - Onsdag den 07 oktober 2009 kl. 19.58
Hej Igen.
Jag har letat som efter detta företag nu i ett par dagar, men jag tror nog att det kan vara Arenko AB som kanske köpte upp det och flyttade alltihop till Kalmar, och tydligen har en "filial"i Kina oxå.
Jag är väldigt osäker på detta men jag var på denna mekaniska verkstaden och jobbade på slutet av 60-talet.
Nils Nilssons Åkeri låg i närheten....
Jag får forska vidare....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5056) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bertil Karlsson (Beka) - Torsdag den 08 oktober 2009 kl. 21.38
Jag får önska alla en god helg.
Nu skall jag bara ta upp båten och täcka för verandan på sommarstugan så kan vi fira höst...om det nu finns något som heter det...

Ha det gott Beka
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5060) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Torsdag den 08 oktober 2009 kl. 23.06
Bertil.
En god helg till dig.
Jag vet hur bra det känns när båten står övertäckt på land för vintern.
Höst.vad juvligt,inga gräsmattor behöver klippas.
På tal om båt,har du fått mycket makrill.
Jag gav bort båten,så nu kan jag ej fiska.
Men jag fick en spann makrill från Kummellbank,jädrar vad god den var,med lite brännevin där till och dill.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5063) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bertil Karlsson (Beka) - Fredag den 09 oktober 2009 kl. 23.04
Hej Arne.
Mycket trevliga och roliga inlägg du gör.
Min sommarstuga liger inte vid havet utan den ligger inte långt från Landveters flygplats fast på på andra sidan motorvägen (R40)
Farsan byggde den 1938, och det var flera Jonseredskillar som började bygga sina små sommarstugor där, efter att dom hade tältat där. Dom byggde sina sommarstugor runtom där, både på fastlandet och på ett par öar. Fan vet hur dom fick dit allt byggnadsmaterial, det var ju plank, bräder ,cement, tegel till skorsten och lertegel till taket.
Men jag har för mig att dom körde en del med häst och vagn genom skogen och på vintern körde dom över isen.
Stugan ligger ju till så att jag måste ro över sjön (15min)för att komma dit. Finns ingen körbar väg dit.
Vi drog fram el dit i slutet av 60-talet och då skaffade vi naturligtvis en liten elspis.... Och slängde den gamla Huskvarnaspisen i sjön..... fan vad jag ångrat detta.
Nu får du ha en trevlig helg Arne och jag skall röja i förråden.....Pust...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5082) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 13 oktober 2009 kl. 21.33
Tänk så fint de stavade i de gamla kyrkböckerna. Månaskjen i stället för Månasken. Det kunde ju till och med en utsocknes begripa.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5103) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 18 oktober 2009 kl. 20.57
Kan man verkligen bo i "Hårfärg"?!?

Hårfärg

Jag tror att bilden kommer från AD Online?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5106) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Måndag den 19 oktober 2009 kl. 22.29
Christian.
Det går om man är Adektvat.
Tror jag,men är ej säker.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5107) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 19 oktober 2009 kl. 22.38
Arne

Jag tror att det handlar om människans bäste vän och då tänker jag inte på Grållen. Kanske ändå.

Mvh Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5118) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 25 oktober 2009 kl. 23.58
Och båtsmannen i Månaskjen hette Schenberg .......
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5185) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 07 november 2009 kl. 18.02
Christian!

Det här med att bo i Hårfärg

Det finns ju de som är döpta i "Wien"

Fast sedan finns det ju dem som föredrar "Rom"
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5250) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 14 november 2009 kl. 23.43
Vart är Ole, Arne och alla de andra?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5257) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 15 november 2009 kl. 20.15
Håkan

Jag sitter här och skriver av gamla recept. Jag funderar på hur man mätte ugnstemperaturen förr i tiden. Man sa väl inte 200°? Är det ifrån förr utrycket medelvarm ugn härstammar? Är en medelvarm ugn samma sak som 180°? På ett ungfär så där. Eller sa man att ugnen skulle vara lagom varm? Men man kanske inte sa något över huvud taget? Har du förresten bakat bullar i en vedspis någon gång? I så fall vet du att man måste ta ut bakplåten i halvlek, vrida den ett halvt varv och så in med den igen. Om ett halvt varv är 180° borde ju en medelvarm ugn också vara 180°. Det finns mycket man kan fundera över.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5258) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 15 november 2009 kl. 20.52
Apropå gamla recept. Har hört att svagdrickan smakade bättre förr jämfört med den som finns idag. Vad skilde innehållsmässigt svagdrickan från förr mot den idag. Finns inte de gamla "recepten" eller vad man skall kalla det kvar idag så att man kan göra gammaldags svagdricka?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5259) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 15 november 2009 kl. 21.03
Det var en nog en svår konst att brygga svagdricka: "Blir den för stark kommer nykterhetsnämnden och blir den för svag kommer det inga kunder".
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5260) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 15 november 2009 kl. 21.24
Om det är procenten som fattas är det väl bara att hälla i en hela renat i svagdrickan....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5261) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 15 november 2009 kl. 21.40
Nej Håkan, då blir det busgrogg och inte lushunnabier. Det var vad min far kallade det, han var inte så svag för svagdricka.

Jag tror det är storskaligheten som sätter ned kvalitén: "Till jul skulle det bryggas extra mycket och så skulle det vara extra gott. Det var inte lätt alla gånger."
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5262) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 15 november 2009 kl. 21.54
Det kan nog vara storskaligheten som sätter ner kvaliten. Men jag har också gått och funderat på om bryggerierna bytt ut "riktiga" ingredienser i svagdrickan emot "konstgjorda" av kostnadsskäl men om det är så vet jag inte.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5264) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 15 november 2009 kl. 22.49
Tiderna förändras och det gäller för oss att försöka hänga med. Man kan helt enkelt inte konservera en färskvara. Men jag minns så väl hur det smakade. Den som smakade bäst var nog Sellfrids arge ...

Sellfrids julbrygd
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5265) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Söndag den 15 november 2009 kl. 23.11
Vi drack alltid EBE-dricka på jul förr. Det var en flaska med svagdricka i en trä"korg".
Men jag föredrar julmust.

jul

God Jul - Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5281) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bertil Karlsson (Beka) - Onsdag den 18 november 2009 kl. 20.23
Vi hade handlade av Marks Bryggeri i Skene, Älvsborgs län. Dom körde ut med "drickabilen" varje vecka och den svagdrickan var förb...t god. Dom kör faktiskt sin runda än i dag fast det är ju yngre generationer som kör, mest ut till företag men har även sina hållplatser kvar, och även sina gamla trogna kunder som chuffören vet vilka drickor dom vill ha och leverar till dörr.
Tyvärr så köpte Falken upp detta familjeföretag så det fungerar nu bara som leverantörer av Falkens drickor (jag tror det har uppköpts av nåt annat bolag)
Det har funnits att köpa Marks Bryggeris Svagdricka till jularna men det smakar inte det samma som det gjorde på 50-70 talet.
DET VAR BÄTTRE FÖR!!
MVH Bertil
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5283) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 18 november 2009 kl. 21.33
Precis. Frågan är då vad skillnaden av smaken på svagdricka beror på. Storskalighet, ändrade ingredienser eller något annat.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5294) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Torsdag den 19 november 2009 kl. 16.46
Svagdrickan, var bättre förr, särskilt den i femliters flaskor. Och vart tog Pilsner Fem ettan vägen ? Den var jättegod till maten och kallades även att dricka skattefritt av barndomens ölgubbar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5296) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Torsdag den 19 november 2009 kl. 17.18
http://www.bryggeriklubben.se/hos/ingmar.html

Hej (jag lyckades kopiera in en länk, men den blev inte klickbar)

Detta är en fin sida från Eriksbergs bryggerier med EBE svagdricka.

Länken får kopieras in i söklisten.
Hälsn. Eivor
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)