|
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Torsdag den 19 november 2009 kl. 17.30
|
Tackar, Länkar är inte min starka sida, men jag lär mig nog om jag har tålamod Fin sida var det. Eivor
|
|
|
Av Eva Cumner (Ecu) - Fredag den 20 november 2009 kl. 22.15
|
Jag bara måste delge er en liten pärla från min dagliga verksamhet med aktivering av äldre. Jag var på ett boende häromdagen och vi pratade bland annat om ordspråk och då jag rabblade upp följande: "Hur man än vänder sig, så har man ändan bak" så hov en liten spjuver upp sin stämma och lade till: "Men om man drar ner byxorna kommer ändan fram!" Gissa om det blev muntert vid bordet! Eva
|
|
|
|
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 29 november 2009 kl. 22.44
|
|
Det finns ett bageri här i stan som heter Z-bagaren. Jag har hittat två bröder som var bagare, Zackarias Törnström och Zelion Törnström. Kan det vara någon av dem som var den ursprunglige Z-bagaren? Det kan för all del vara båda. Bageriet kan ju ha varit en broderskapsrörelse. Två bagare och en smet!
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 01 december 2009 kl. 20.29
|
|
Vad tror ni om Saab i Trollhättan så här dags innan beskedet? Nedläggning eller fortsättning?
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Onsdag den 02 december 2009 kl. 17.04
|
|
Saab och framtid tycks för tillfället inte hänga ihop. Men eftersom jag är en mycket dålig Nostradamus kanske det finns en ändå.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 02 december 2009 kl. 19.41
|
|
Kan nog hålla med. Det känns som om Saab kommer att lägga ner men samtidigt hoppas jag att de finns kvar.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Onsdag den 02 december 2009 kl. 21.06
|
|
Visst hoppas jag det med. Mina bröder ( och något tusental till ) blir ju arbetslösa annars och arbetslös i dessa tider är ingen dans på rosor. Det finns ju inte något kvar att söka i dessa trakter om Saab läggs ned.
|
|
|
Av Annika Otfors (Bengtasanna) - Onsdag den 02 december 2009 kl. 21.32
|
|
Jag håller tummarna för SAAB, jag älskar SAAB. Har växt upp med SAAB och en bror som körde rally, både som ung och veteran. Mina kusiner körde också tävlingar. I somras fick jag köra en gammal 93:a, uj uj vilken härlig nostalgiupplevelse. Själv kör jag en 9-5, en underbar bil, smidig som en katt!
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 02 december 2009 kl. 21.50
|
|
Och något tusental till blir arbetslösa? Det handlar nog mer om omkring 4000 tjänster på Saab och lika många hos under leverantörer samt en stad som då får en skyhög arbetslöshet om det blir nedläggning. Blir nog svårt att få arbete efter detta om man inte vill flytta.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Torsdag den 03 december 2009 kl. 15.43
|
Ursäkta min slarvighet Håkan. Visst har du rätt i antalet tjänster. Flytta det blir nog inte heller lätt de flesta jag känner som jobbar på Saab bor i villor. Det kan ju bli vrakpriser på dem och sälja hus med fortfarande skuld. ( får hoppas att det inte blir så) barn som rycks med rötter till annan ort, byta skola och kamrater m.m. det värsta är dessa små personliga tragedier som blir följd av stor arbetslöshet. Så låt oss hoppas att Saab blir kvar. Och Annika visst är Saab en bra bil.
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Torsdag den 03 december 2009 kl. 17.02
|
Med arbetslöshet kommer ökade socialbidrag, bostadsbidrag och minskade skatteinkomster plus ofta depressioner m.m. Så stora företag som SAAB och Volvo tycker jag att staten skall gå in och hjälpa.. under förutsättning att de bygger mindre, bränslesnåla "folkbilar", som många vill ha. I varje fall många kvinnor nöjer sig med en liten bil och det är halva befolkningen. Efter så många förlustår tycker jag man borde reagerat tidigar på vad som gått snett. Men tyvärr drabbar det många och personligen tror jag inte på de nya intressenterna. Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 03 december 2009 kl. 20.14
|
Tycker också att staten borde gå in att hjälpa Saab. Borde vara mer samhällsekonomiskt. Ett nedlagt Saab kostar samhället mycket mer kan jag tänka mig. Sedan är det förlusterna som Eivor nämner. Man kan fundera på vad GM har för företagsledning som accepterat alla dessa förlustår hos Saab utan att göra något åt dem. Finns säkert en del att skära i när det gäller Saab/GM för att få samordningsvinster.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 03 december 2009 kl. 20.56
|
|
Sedan fundrade jag på en sak till, Kenneth, när du skriver om att man kan få sälja/köpa bostäderna till vrakpriser om Saab skulle få lägga ner. Kan nog stämma. Tänk då avfolkningsbygder där befolkningen minskar många år i sträck. Kan inte bli några priser på hus där.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Torsdag den 03 december 2009 kl. 21.25
|
|
Jo,tänkte lite Norrland o andra landskap som drabbats av utflyttning när jag skrev detta. Men här i Västra Götaland kan det väl knappast bli en sådan utflyttning. Men bor själv i en liten kommun med många Saabanställda, så det blir mer som Eivor beskriver, här ovan. Att jag drog upp detta barnen beror på att jag jobbar på en skola och ser vad en del av dem mår dåligt, har anpassningssvårigheter m.m när de är inflyttade.
|
|
|
Av Annika Otfors (Bengtasanna) - Torsdag den 03 december 2009 kl. 22.30
|
Funderar på om det är GM som använt SAAB:s pengar till något annat, ja att GM tänkte att på det sättet kan vi köra SAAB i botten och bli av med SAAB.... Och sen fattar jag inte varför man i svensk media hela tiden tjatar om SAAB:s försäljningssiffror. Kan man inte istället säga något annat, mer positivt, att SAAB är en bra bil att köra med och att man bör göra allt för behålla bilindustrin i Sverige. Då kanske folk vågar köpa SAAB. Vi har ju toppen tekniker som har ärvt gammal kunskap inom detta område. Och precis som du skrev Eivor, så skulle SAAB i detta läget satsa på en ny folkbil i förebyggand miljösyfte. Det kan man och den debatten hade tidningarna kunnat ta upp mer och varit nyttigt för Sverige. Jag brukar säga till 18-åringarna, köp en SAAB 9000, den får du billigt och en säker bil. Man kan ju tuffa till den med snygga fälgar, ränna på olika skrotar och hitta kultgrejer, okej inte miljövänligt, men vilken 18-åring som vill köpa bil kan köpa en miljöbil, som är tuff? Osså kan man ju forska på sina gamla SAAB:ar också, kolla in SVAR:s digitala forskarsal!
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Fredag den 04 december 2009 kl. 02.11
|
Hur gör ni när det ringer telefånförsäljare och stör? Ja fick ett samtal tidigare i kväll: Christian! Är det Christian Andersson? Ja! Jag ringer från Matador vi har en ny rakhyvel ..... Är det något du vill sälja? Ja ... Jag är lite upptagen just nu, kan jag få ringa upp dig lite senare? Jag kan ringa igen om en stund. Det passar mig bättre att ringa upp dig. Det går tyvärr inte att ringa tillbaka på det här numret. Om du ger mig ditt hemnummer så ringer jag dig när du kommit hem. Hm, varför skulle jag göra det? Varför inte, du ringer ju på mitt hemnummer och stör mig när jag är ledig. Sedan la han bara på luren mitt i samtalet. Och inte ringde han upp igen. Fast jag kunde ju sagt till honom med en gång att jag har helskägg
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 04 december 2009 kl. 18.09
|
|
Ha Ha, så ska telefånförsäljare tas. Roligt namn förresten telefonförsäljare, de säljer ju inte telefoner.
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Fredag den 04 december 2009 kl. 18.41
|
Jag använder "Nix", fungerar bra. Bara tidigare prenumerationer eller andra ställen man handlat ifrån, som slinker emellan. Eivor
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Fredag den 04 december 2009 kl. 18.50
|
Äkta telefonförsäljare är väl de som nasar mobiltelefoner för en krona styck ute på stan. Där gäller det att vara bestämd när man säger Nix. Det är för lätt att lura både barn och gamla. (Ändrat av Xian den 04 december 2009 kl. 19.09.)
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Fredag den 04 december 2009 kl. 19.05
|
Jag tror att SAAB:s (och Volvos) bekymmer egentligen började när man slutade göra småbilar. Jag känner en från Kareby fast han bor i Trollhättan. Han var en av de sista i den stan som körde en sån där Trollhättemoped. Han gjorde sig av med bilen när de stängde sista tappen med färdigblandad soppa. Sedan blev SAAB ett bra tag till men sedan var det stopp när det bara fanns stora SAAB:ar att få tag i. Nu kör han en japanare som är både billig och säker och har snygga fälgar. Tillräckligt tuff för en 81-åring.
|
|
|
|
|
|
|
|
|