|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Torsdag den 07 januari 2010 kl. 00.15
|
Det var ju inte helt ovanligt att kungligheter, adelsmän och patroner - tog sig friheter med pigorna. Även om ingen påstått något i en släkt, så kan man som släktforskare med större insyn i alla handlingar, lägga ihop A och B och kanske börja undra varför t.ex. en son i barnaskaran får en betald officersutbildning och enl. prästen skall ha ett annat namn än de övriga. Och varför en torpardotter blir jungfru på ett säteri och följer alla (Hamiltons) gårdar och gifter sig med en 18 år yngre kusk och får en dotter med (ovanligt) utseende. Man kan ju undra ibland utan att man för den skull skäms över torparna och backstugusittarna i släkten. Framförallt är det lättare att forska på adeln eftersom prästerna gjorde sig till och skrev skönskrift när det gällde någon mer förmögen. Eivor
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 14 januari 2010 kl. 18.15
|
Arne Har du hund? Jag har två stycken. Jag har haft dem i en hel vecka vid det här laget. Det ska bli skönt när deras rättmätiga ägare kommer hem från sin solsemester. Christian
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 14 januari 2010 kl. 18.27
|
|
Jag har adel, borgare och bönder bland mina anor. Men guskelov inga präster. Fast det är båtsmännen som är de mest intressanta. Men jag kan inte förstå hur det kunde gå från sveriges rikaste karl till rödebys fattigaste torpare på några få generationer. Den saken har jag grunnat länge på ....
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Torsdag den 14 januari 2010 kl. 23.13
|
Christian. Jag har ingen hund. Ej heller någon kattjäkel. Jag har bara en massa småfåglar,som jag matar två gånger om dagen. Dom får solrosfrö,jordnötter,viltfågelblandning,talgbollar,talgstänger,hampfrö,havre,mm.mm. Rovdjur tycker jag ej om,varken springande eller flygande. Det kommer fyra stycken Rådjur varje kväll och äter upp det fåglarna har spillt ut. Jag kan garantera att skulle det komma en varg och slita sönder mina rådjur så dom dör, Då skulle jag leta upp vargen,och slita sönder honom. Det är ju naturens lag som skall gälla, enligt vargälskare. Kaj.jag kan ej hålla med dig. Jag önskar att fler skriver om ditt och datt här på ditt och datt,även du Jörgen. Mvh.Arne
|
|
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Fredag den 15 januari 2010 kl. 09.45
|
Vet inte om kvinnor är tillåtna här bland alla "gubbsen" ? Men man gapar väldigt mycket i t.ex. Stockholm om vargarnas vara eller icke vara. Kom det in vargar på Östermalm och dödade deras älsklingshundar så skulle det nog låta annorlunda. Slutade för övrigt att äta griskött efter filmerna före jul. Får inte ner en bit efter det. Eivor
|
|
|
Av Kaj Andersson (Kajan) - Fredag den 15 januari 2010 kl. 11.18
|
Hej Eivor! Den enda grisköttet på vårt julbord i år var vildsvin. Det var upprörande när styrelseordföranden i Swedish Meat hade grisar som åt på varandra! Så där är vi helt överens. Däremot har jag nog en lite annan syn på varg, som du förstår av mitt inlägg ovan. Vargen är ett rovdjur, och ska behandlas som ett sådant. Det går inte att lägga ansvaret för att vargen dödar jakthundar på någon annan än hundens ägare. På samma sätt resonerar jag när det gäller rivna får och lamm. Ägaren måste skydda sina djur så att vargen inte kommer åt dem, och det går, utan att behöva skjuta vargen. I länder med långvarig tradition från att skydda betesdjur från varg är detta ett mycket mindre problem än i Sverige, i Balkan t ex. Där tar man in djuren nattetid. Jag jagar själv, och anser att vargjakt kan vara motiverad. Men då ska den ske på bättre sätt än som nu senast. Man sköt alfa-tikar, man skadsköt och dröjde med eftersök i flera dygn, och man sköt fler än vad som ingick i tilldelningen. Dessutom anser jag att det fåtal vargar som man nu beslutat om i hela landet, 210 st, är alldeles för lågt för att trygga vargens överlevnad som art. Och nog har vi råd att ha varg i vårt stora, vilda land? Det är tråkigt när varghetsen får ta över från sunt förnuft och god jaktetik. Mvh /Kaj
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Fredag den 15 januari 2010 kl. 11.32
|
Hej Kaj, Jag har bekanta i Ucklum som tog bilder när vargarna bitit ihjäl ett antal får. Att döda alla i hagen utan att äta dom är ju inte riktigt friskt, tycker jag. Svårt att skydda sina djur om det nu finns så få vargar som det säga, så tror väl inte ägarna att de skall dyka upp. Det blev en hetsjakt från jägarnas sida och det skall vara licensjakt, anser jag. Men med c:a 2 kullar per år är det säkert fullt i skogarna med varg om några år. Som en liten parentes kan man ju tänka på att om en hund biter någon, så blir den avlivad, utan protester. Varför alls hålla vargar i fångenskap på djurparker, när de skall vara i skogen - fria? Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Fredag den 15 januari 2010 kl. 22.47
|
Eivor. Tack för det du skriver, hoppas du skriver oftare. Kaj. Vi kan nog ej komma överens. Jag avskyr allt våld för egen tillfredställse. Mvh.Arne
|
|
|
Av Kaj Andersson (Kajan) - Lördag den 16 januari 2010 kl. 00.40
|
|
Jag respekterar din åsikt Arne, och tänker att kanske vargen också skulle behöva samma omtanke.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 16 januari 2010 kl. 18.36
|
Varg, har jag inte. Men däremot förrymda vildsvin från hägn, inte för att de är farliga men inte trevliga heller. De har ju lite "konstigt" beteende. Knallar lugnt över en starkt trafikerad väg på ljusa dagen med sina kultingar. Går upp i trädgårdar och skräms inte av folk detta också på dagen. Att suggornas beteende beror på att de är vana vid människor förstår jag. Men ärvs inte detta av kultingarna ? För övrigt har jag ingen som helst motvilja mot svinen. Den mest fascinerande upplevelsen jag haft med så kallde farliga djur är möte med lodjur, fascinerande kattdjur. Mitt sista möte med ett var för tre år sedan när jag gick till jobbet en morgon i januari( bor ett par kilommeter utanför samhället ) Gick där med tänd ficklampa och det glimmade till i högra vägrenen och där satt ett lodjur hade det i ficklampans sken när det sprang över vägen och försvann. Fast undrar vem som blev mest rädd jag eller lodjuret. Om någon undrar varför det glimmade till kan den reda varför lodjuret heter Lynx Lynx på latin.
|
|
|
Av Kaj Andersson (Kajan) - Lördag den 16 januari 2010 kl. 22.37
|
Det skulle vara en sann glädje att få uppleva ett lo så som du fick göra Kenneth! Jag har sett lodjursspår, men aldrig ett vilt lo. Ett fantastiskt djur. Tacksam för att samma hets som med vargen inte finns för lo! Någon som vet hur folket såg på lon förr i tiden? /Kaj
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 17 januari 2010 kl. 11.27
|
Lodjurets skinn kan ju variera lite i färg så man trodde det fanns tre sorters lo. Varglo, rävlo och kattlo, det sistnämnda hade det bästa skinnet.På medeltiden kunde värdet av ett sådant skinn motsvara värdet på fem kor. Det fanns även en föreställning om att kattlons skinn sken så starkt att det kunde användas som belysning där man inte fick ha öppen eld. Om man såg en kattlo komma springande på natten som en lysande eldlåga blev man naturligtvis rädd men man kunde trösta sig med att snart bli rik. Och om lodjuret går det samma skröna som varg och björn har. De anföll gärna gravida kvinnor och rev ur fostret. Eftersom det var snabba, klättrade bra och svårfångade fick det ibland samma myt om sig som varulven den kunde bara dödas med silverkula. Bukistret från lon var bra att lägga på värkande magar. Eftersom lodjuren jag sett, inte sken så förstår du att jag inte är rik. Det finns säkert mycket, mycket mer om lodjuret.
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Tisdag den 19 januari 2010 kl. 23.18
|
I dag haver jag gjort smör, av två liter grädde blir det ett kilo smör. Inte att förglömma kärnmjölken, som är så bra för potensen, sägs det. Käka ägg stekta i riktigt smör, finns det något bättre,kanske spegesill. Jag tror inte vargkött smakar gott,då måste man nog vara vargälskare. Vad man kan göra mycket gott av vegetabiliska råvaror, med hjälp av salt, peppar och brännevin där till. Mvh.Arne
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Fredag den 22 januari 2010 kl. 23.04
|
ja sedder å tänker på om ja skulle ta å skriva nöt här på ditt å datt, men de får nog vara, för jag måste vara på alerten i möra. Ja tänner i panna halv sju ungefär, å sen kollar ja datorn, å sen blir de kaffe ve åttatia, ätter de klär ja på meg,åsså tar ja ijänn mäj e stönn. I möra måste ja greja handbromsen på bilen,den ska besiktas på freda i nästa vegga. va fasen ska man me handbroms te. Tacka vet ja förr i tia, då fanns de inte alla dessa inspektjoner. Ja sedder å tänker på en bonne udi Solberga som ja var hos en gång för många herrans år sen. Äde nön som töcker ja ska dra den historia, de handlar om en spägris. Christian, du tänker nock,nu har de allt vart för möt mä brännevin,men de har de inte. Ja ska inte tänka på vargälskare ikväll, för då mår ja inte bra, som säkert de flesta förstår. Mvh.Arne
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 23 januari 2010 kl. 18.44
|
Usch och hjälp ! Håller på med att skriva några artiklar, det mesta är klart. Men håller på med skrönan om ättestupan och åberopar att ålderdom var inget att skämmas över. Den stod bl.a för visdom och kunskap för att göra hela artikeln kort. Men hur hur många hundra eller tusen blev Oden ? Han var ju "överguden" så åldern måste vara rätt så stor.
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Lördag den 23 januari 2010 kl. 22.44
|
Håkan. Jag har inget svar på dina frågor, men jag blev intresserad av dom, tack så mycket. Det finns väldigt mycket att hitta på datorn, om Kungahusen i Norden. Jag strunta i stjärnorna på slottet, tack vare dig. Jag tänker på vad mycket det förändras i en människas liv. Från kristallradio till dator. Om åttiofem år kanske nästan alla har en helikopter, då behövs det inte asfalterade vägar. Det finns nog olja i underjorden som räcker i flera hundra år,lika länge som järnet. Men det viktigaste av allt,utrota alla rovdjur,både springande och flygande. Mvh.Arne
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 24 januari 2010 kl. 11.03
|
Arne! Har du tänkt på att människan också är ett rovdjur? Det finns egentligen inget farligare djur än oss!
|
|
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 30 januari 2010 kl. 01.28
|
Undrar ibland, över källhängivelser. Mängder av mina uppgifter är hämtade ur gamla "rullfilmer" typ Co 735 vad säger det idag ? Och vem har dom liggande hemma ? För mig räcker med Viste härads ting 1675 datum osv. Födelsedatum att dom födda i den och den socknen räcker det som källa om det står i födebok och inte husförhör då det bör anges. Inte en massa konstiga rull, fish nummer eller genline och Arkivdigital (det sistnämnda bäst) man kan inte ha tillgång till allt. Ska jag som har rullar mycket över Viste härad åberopa massa rullnummer före datum och årtal, tycker gott dom att det räcker med härad, årtal, datum och "paragrafen" på målet. Har man läst domböcker räcker det och är något så när släktforskare räcker det. Tycker bara att det är uppgifter att utöver de vanliga födda, döda och begravda uppgifterna, som inte finns finns i kyrkböckerna och avvikelser man bör ange källa till. Nu avslutas detta,vilket underbart ljus ute över snön som ljuser underbart vackert i skenet från månen. En natt promenad halv två är underbar ingen "trafik" vindstilla -13. En promenad för en fet god cigarr och njutning av livet. Hälsade en sömnlös månskensälskare.
|
|
|
Av Annika Otfors (Bengtasanna) - Lördag den 30 januari 2010 kl. 17.03
|
|
Du kan t ex gå in på SVAR:s hemsida. Där kan du söka efter de "böcker" som du forskat i, och då finner du de korrekta källhänvisningar ;-). På det sättet blir det lättare för andra forskare att finna det du funnit.
|
|
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Lördag den 30 januari 2010 kl. 23.15
|
Håkan. Menar du att att jag är ett rovdjur, och att det inte finns något farligare än mig. Jag förstår dig inte riktigt, men i själ och hjärta är du nog fin människa. Varför vargen är viktigare än ett litet rådjur, det kan jag nog aldrig begripa. Jag står alltid på de svagas sida i alla sammanhang. Mvh.Arne
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 31 januari 2010 kl. 00.39
|
Debatten om vargens farlighet, rovdjursinstinkt os.v läggs därhän ( människan är ett rovdjur, du har så rätt Håkan) hur många bevis finns det på att vargen angripit människor, dödat och ätit upp dem ? Det är det jag vill veta, är ju är ju själv lantbo och blivit av med några musfångare/kattor och sett spår i snön. Hund eller rävspår, men med lite fantasi, sol och töväder, spåren blir större. Vips blir detta ett vargspår för en oerfaren, är ingen naturvetare men tror att många av dessa vargrivningar av tam djur orsakats lösspringande hundar. Alla människor och djur ska leva i frihet och inte sitta på Zoo, för allmänt beskådande. Vem vill ha ett uträknat livsutrymme att strossa runt i. Må väl och avslutar jag som igår, en nattpromenad i ett inte lika starkt månsken och en god cigarr. Livet kan vara underbart över småsaker bara man fångar dom. Ta vara på dom. Hälsade en fortfarande sömnlös
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Söndag den 31 januari 2010 kl. 01.13
|
Akta dig för varulvar i fullmånens sken, Kenneth. Drick lite kamomillte så somnar du gott. Natti - Eivor
|
|
|
|
|