|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 07 februari 2010 kl. 09.37
|
Här är det precis som vanligt: Kråkor, kajor och fiskmåsar. Men de behöver ju också mat. Måtte det inte bli så kallt så brohålan fryser igen. Sjöfåglarna är nog de som har det svårast. Det är annat på sommaren, då gäller det att hålla i pizzan på uteseveringen. (Ändrat av Xian den 07 februari 2010 kl. 10.46.)
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 07 februari 2010 kl. 16.18
|
|
Sjöfåglarna kan flyga till havs och fiska. Är förmodlingen inte fruset där.
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 07 februari 2010 kl. 16.54
|
Fjärden är frusen och sjön är frusen så långt ögat når. Kungliga Flottan har visserligen kört upp en ränna, men den sörjan skulle inte jag vilja bada i. Vi har haft en liten diskussion här hemma. Heter det "två mjölkspann" eller "två mjölkaspänner"?
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 07 februari 2010 kl. 23.03
|
Datorn har kraschat två gånger på några dagar,det är jag tacksam för,när inget krånglar bliver det trist. Gumman krånglar i bland och då jädrar i mej får ja allt sattra mäj,för då bliver det livat i holken. Men när datorn och gumman och pannan och bilen och Grållen krånglar på samma gång,fy fasen säger jag. Kan jag få svära bara lite på detta forumet,eller va säjer du Jörgen. Varje kväll tänker jag på vad jag skall göra i morgon,men till vad nytta,för jag gör det inte alltid. Tänk om jag kunde komma mig ut på isen och pilka torsk en gång till. I morgon sätter jag nog snökedjor på en traktor så jag kan köra in ved,å dår går väl den dagen. Så kommer Glamour 17.35 då brukar jag somna. Jag funderar på varför jag skriver detta. Det är roligt att läsa vad ni andra skriver om,och då bör väl jag också bidra med något,men vad. Jag trivs mycket bra på detta forum,och det beror väl på eder alla. Mvh.Arne
|
|
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 08 februari 2010 kl. 19.17
|
|
Det är bara att skriva, Arne. Man skulle kunna säga att det har blivit ett litet gäng på denna forum.
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Måndag den 08 februari 2010 kl. 23.06
|
Hjärtat banka på mig i kväll, jag trodde att jag kraschat datorn för tredje gången. Men som tur är så finns det systemåterställning. Tänk om det hade funnits det på mig själv. Då skulle jag och Gumman min kunna ha haft det lika roligt som vi alltid har haft, en omgång till. Jag ga fan i köra in ved i dag, de gör jag kanske i morgon,då får ja nog ta den största traktorn,mycket snö. Nu har jag tittat efter var jag skall såga ned träd, men det får väl bliva till efter OS. Jag får nog köpa ett par säckar fågelmat i morgon,och kanske lite brännevin, om ja får pengar över. Rådjuren har gjort riktiga vägar här, dom käkar upp allt vad fåglarna spiller ut. De ä som en gubbe sa en gång, livet är underbart när underlivet är bart. Vad gör ni andra på dagarna, så litt som möjligt kanske. Mvh.Arne
|
|
|
Av Kaj Andersson (Kajan) - Tisdag den 09 februari 2010 kl. 10.57
|
Kl 6.45 kör jag Eva till bussen till jobbet i Göteborg. Kl 7.15 kör jag Farhad, våran flyktinggrabb, till bussen till hans skola, kl 7.45 kör jag för det mesta Fanny till bussen till hennes skola i Göteborg. När allt curlande är över ska veden in och två spisar igång. Sen hämtar jag tidningen och äter frukost samtidigt som rådjuren och småfåglarna äter upp det sista på kvällsmaten. Då är det dags att utfordra på nytt. Havrekross med 15% Betfor, en spann till rådjuren på två platser, solrosfrön och hampfrön till flygfäna. Köket ska röjas, disken ordnas och en del annat. Sen händer det att jag sätter mej i ett gömsle och skjuter en kråka, vi har väääldigt många här just nu, igår ett trettiotal strykfåglar, annars bara tre par revirkråkor och det är för mycket bara det. Om kråkan har tur sätter jag mej vid datorn istället, som idag. Sen blir det lite ärenden - idag ska jag införskaffa en mutterdragare, momentnyckel och annat som behövs för att montera en dragkrok på bilen. När dessa korta timmar är till ända, så påbörjas eftermiddagens curlingpass. Farhad vid halvtretiden, Eva vid 5-6-tiden och varannan dag Fanny mellan 6 och 10 på kvällen. Emellanåt hinner man också fälla några träd, men de har nu fått vila i liggande ställning pga snön. Och snöröjning har det varit mycket av denna vinter, tack Bosse för snöslungan jag fick låna! Och till Kjell för att han röjde bakvägen med traktorn (kom just på att jag måste köpa whisky i gåva till honom..). Det ska visst komma mer nu...
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Tisdag den 09 februari 2010 kl. 22.01
|
Kaj. Trevligt att läsa vad du skrivit, jag har läst det flera gånger. Du kan sannerligen ej ha det långsamt. Du skriver om Betfor, jag kommer i håg att under kriget fanns det något som hette Betfor MM. Vad jag kommer i håg så var det gjort av träd, och man gav det till korna. Det kan väl ej vara det samma. Det sägs att den ena dagen ej kan vara den andra lik, så välkommen åter. Mvh.Arne
|
|
|
Av Kaj Andersson (Kajan) - Onsdag den 10 februari 2010 kl. 16.22
|
Så här beskriver tillverkaren av Betfor produkten: "Produktfakta Betfor® Betfor är ett högkvalitativt fodermedel bestående av torkad betfiber och melass. Betfor är unikt genom att det innehåller mycket fiber med både hög och snabb smältbarhet. Betfor är dessutom smakligt och gynnar hög konsumtion." Melassen är väl explosiv vara för ett svultet rådjur, och därför klarar de inte högre inblandning i havrekrossen än 15-20%.
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Onsdag den 10 februari 2010 kl. 18.46
|
Kaj. Jag har grunnat Betfor. Jag tror nu att det hette Cellfor MM Arne
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 14 februari 2010 kl. 00.19
|
Tja Arne Du undrade vad vi gör ? Själv har jag njutit av livet. Varmt bad, kall öl och läsning av bok i några stearinljus skimmer i badkaret. Vad mer att begära, livet är underbart bara att fånga när det är.
|
|
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 14 februari 2010 kl. 13.54
|
|
Ja. Tänk om högtrycket kunde komma till västkusten. Finns en hel del snö att smälta bort....
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 14 februari 2010 kl. 14.54
|
Smälla bort menar du väl? I varje fall med den sortens högtryck...
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 14 februari 2010 kl. 15.04
|
|
Går bra vilket som. Är tämligen trött på det vita eländet.....
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 15 februari 2010 kl. 15.21
|
Eller som min farmors gamla gräsklippare. Den nya gräsklipparen som köptes var rena skiten. Den lade av efter några år men den gamla var inte nödbedd. Den bara gick.. Skandia tädkulemotor berättar du. Vad det inte dem som tillverkades i Lysekil? Att de låter skönt kan jag hålla med om.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 17 februari 2010 kl. 22.05
|
Arne! Kan detta vara något? http://www.youtube.com/watch?v=W9w3zXHWMOM&feature=related
|
|
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Fredag den 19 februari 2010 kl. 23.52
|
|
Tänk er för vad ni skriver här i forumet. Det kan få oanade konsekvenser. Jag fick ett emejl härom dagen från en som läst vad vi har tjatat om i den här tjatten. Han påstod att vi är släkt. Efter lite dividerande hit och dit kom vi fram till att jag är syssling med hans far. Det kändes lite konstigt, jag känner alla mina sysslingar på min fars sida, men inte en enda på min mors sida. Mitt sysslingbarn (heter det så?) härstammar från en knekt Petrus Florin. Är det någon du känner till Arne?
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 20 februari 2010 kl. 14.56
|
|
Hur mycket snö har ni andra runt om? Själv har jag fått nog för en månad sedan.... Drivorna börjar väx sig ett par meter på sina ställen runt huset..
|
|
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 20 februari 2010 kl. 16.46
|
|
Visst. Hade nog sett lite vita blommor ute istället. Jag skall se det från den ljusa sidan när plusgraderna kommer...
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Lördag den 20 februari 2010 kl. 20.36
|
Christian. Petrus Florin var jag ej bekant med, det har funnits väldigt många Florin här i Båhuslän. Jag har varit bekant med en Florin, han var liksom jag född på tjugotalet. Men han är för närvarande död. Arne
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 20 februari 2010 kl. 21.13
|
Hej Arne Väntade på att du skulle dyka upp också. Undrar vart du hållt hus denna dag. Ute i snön kanske. Sitter och bevakar forumet för att se om någon har något att skriva som jag kan få läsa och kanske besvara/kommentera.
|
|
|
|
|