Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 28 februari 2010
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6381) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 20 februari 2010 kl. 22.28
Det är inte enbart negativt med denna (förbannade) snö. Har en jättedriva med snö,vindpiskad och hårt packad, så en sysslolös 9 årig son lyckades på några svettiga timmar gräva ut en snögrotta. Och visst var det trevligt att sitta hukande i den med varm chockladdryck, stearinljus och kanelbulle.
Och Håkan, Arne är lite som en ubåt han dyker upp då och då. (Erkänner det skämtet var dåligt)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6382) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Lördag den 20 februari 2010 kl. 22.45
Håkan.
Om jag orkat skriva om alla de funderingar jag haver i mitt huvud den sena lördagskväll,
då hade du fått sitta hela jädra natten och kommentera.
Vad tusan har vi gjort för ont här i Jörlanda eftersom vi har fått så mycket vargar.
Stackars rådjur som vargarna biter sönder och plågar ihjäl.
När det är så viktigt med bra förhålande för djur, enligt myndigheterna.
Hur kan då dessa satans odjur få springa omkring och pina livet ur andra djur.
Kan vargar vara heliga för en skara människor, dom kanske får orgasm när dom ser ett ihjälpinat rådjur.
Någon som vet.
Som tur är känner jag ingen som tycker om vargar.
Håkan, jag ser fram emot dina vänliga kommentarer.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6383) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 20 februari 2010 kl. 22.47
Ja. Den som hade EN driva med snö. Själv har jag flera stycken i trädgården. Och stora är dom. För att sedan inte prata på den man skottat upp vid gargareuppfarten.

Håller nog med att snögrottor och liknande är mysigt. Speciellt med ljus, choklad och kanelbulle.

Undrar om vår "ubåt" har mycket is där han finns för han dycker inte upp så ofta som man önskade. Kul att läsa lite meddelanden från honom bara. Inte att förakta andra som skriver...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6384) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 20 februari 2010 kl. 22.52
Hur många vargar har du i Jörlanda, Arne? Och det är inte bara rådjuren de biter ihjäl utan även får till ingen nytta. Det var för ett tag sedan som jag hörde att en varg bitit ihjäl en unghund också.

Och alla dina inlägg behöver inte kommenteras heller, Arne. Bara kul att läsa dem. Så skriv bara..
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6385) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Lördag den 20 februari 2010 kl. 22.58
Håkan.
En egen kommentar till mitt förra inlägg.
Min gamle Fader och jag har alltid stått på de svagas sida, men vi har fått Fan för det många gånger.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6386) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 20 februari 2010 kl. 23.01
Inte av mig, Arne! Håller på dig. Därmed inte sagt att du behöver vara svag för den sakens skull.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6387) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Lördag den 20 februari 2010 kl. 23.15
Ett sista inlägg för i kväll, brännevinet är slut, det går åt en pettring i månaden.
Min Fader fick tre liter i månaden, men det var då det.
Jag förstår inte allt detta snacket om snön, det är väl inget märkvärdigt med snö,
det har väl förekommit i alla tider, den smälter snart och då bliver det Vår som det alltid har blivit.
Nu skall det bliva gott med Spegesill.
Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6389) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Söndag den 21 februari 2010 kl. 00.17
2 vargar blev fotograferade i Haga i Jörlanda. De hade kommit ner genom Svartedalen från Lysegården.
Lurigt med all snön för då håller de till på de plogade vägarna.
Jag svimmar om det kommer någon i närheten här. :)
Undrar var medelhavsklimatet tog vägen.

Men jaktstarten i OS var en rysare och guld och brons var inte fel.
Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6390) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 21 februari 2010 kl. 00.55
Håkan, ta inte illa upp jag har fler drivor, bor ju på landsbygden . Men just denna driva var enligt honom lämpad till bygge/utgrävning medvetet eller inte, jag vet inte.
Snögrottan med tillberhörande choklad os.v , värmde pappa. Men efteråt värmnde allt pappa upp sig med vodka i smyg, när han kom in i värmen
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6391) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 21 februari 2010 kl. 10.14
Kikar ut i fönstret på morgonen och vad finner jag om inte snöflingor ovanifrån? Våren känns avlägsen idag. Man snackar om klimatförändring och höjda tempraturer och så vidare. Jag skall nog bidra till denna så gott jag kan efter denna vinter för det är inte roligt med all snö trots kanelbulle och choklad som mysfaktor i drivorna.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6392) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anneli Isaksson (Stormalen) - Söndag den 21 februari 2010 kl. 11.47
I Alkmaar är all snö borta, sorgligt nog. Den kommer och går de senaste dagarna. Inte för att vi har haft så mycket, men ovanligt mycket för att vara Holland. Jag blir alltid överlycklig för alla snöflingor som vi får.

Ska vi byta? Skicka lite snö till mig! Fast jag är nog ensam om att gilla snön här. Holländarna själva är trötta på halka och blask. Inte så konstigt kanske, för nästan ingen har vinterdäck och saltet är nästan slut. Kommunen saltar och sandar inte trottoarerna och cykelbanorna håller de knappt rena heller. Jag har lyckats cykla utan att falla ännu, men en dag flög cyklister, mopedister och bilar åt alla håll. Det gick knappt att gå utan att ramla omkull.

Inte bara saltet är slut, nu börjar även gipset att tryta på sjukhusen pga av alla benbrott.

Så jag kan förstå att holländarna vill ha vår.

Hälsningar
Anneli
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6393) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 21 februari 2010 kl. 12.01
Anneli!

Du får gärna all snö jag har. Helt gratis. Bara att komma och hämta

Man kanske skulle kanske söka asyl på Kanarieöarna av klimatskäl....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6394) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 21 februari 2010 kl. 12.16
Nej, Håkan det var ingen mysfaktor för mig som far, bara för sonen. Jobbar ju som vaktmästare, så är som du "nôt in i helviti" trött på snön och kylan. Arne har nog inga problem med kylan, han tycks vara försedd med sin glykol till sig och grållen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6395) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anneli Isaksson (Stormalen) - Söndag den 21 februari 2010 kl. 13.04
Tv-n har förlorat sin roll som nyhetsförmedlare. Nu är det internet för hela slanten.

I DN-s nätupplaga fick vi läsa på lördag förmiddag att den holländska regeringen hade fallit. Inte ett ord på tv-n, inte ens en extra nyhetsutsändning. Det om något borde väl vara en stor nyhet.

På kvällen blev vi uppringda av sonen i Paris, som undrade om vi hade hade suttit i tunnelbanetåget i Amsterdam som krockade kl. 16.30. Nej, nej, vi var visserligen i Amsterdam, men satt och åt middag i lugn och ro. Återigen inget på tv-n, endast på nätet.

Får alla numera nyheterna från nätet eller är det fortfarande några som tittar på tv, för att se vad som hänt under dagen?

Hälsningar
Anneli
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6401) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 21 februari 2010 kl. 23.13
Vad äter rådjuren på vintern. det borde jag vetat om, är det nån idé att köra ut ett hölass i skogen.
Min rådjursfamilj har varit borta ett par dagar, dom kommer och käkar upp all mat som fåglarna spiller ut.
Om dom blir riktigt tama så kanske jag kan slakta dom vanligt sätt, i stället för skuta dom.
Det riktigt vattnas i munnen på mig när jag rådjursfilé, och alla köttbullar det kan bli, och mycket mera.
Och i morgon öppnar öppnar Systemet igen. Hurra Hurra. det har varit stängt i två dagar.
Jag tar nog Grållen och kör dit, han blir så pigg när han känner den goa lokta.
Jag måste ju ha slaktebrännevin. Min Far lärde mej för många herrans år sen att man ska börja mä en sup
på stående fot, å en när blodet har runnit av, sen kan man man dricka kaffehalvor efter behov.
Härligt med snö, nu behöver jag inte klippa gräsmattor, Härliga tider, strålande tider.
Jag måste ställa ut vatten till rådjuren också.
Dom måste vara välgödda innan jag slaktar dom.
Jag har köpt fågelmat för över tre tusen kronor, så ja får dra in något på brännevinet.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6402) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 22 februari 2010 kl. 01.01
Innan OS såg jag på ett televisionsprogram i veckan. Så länge spelen pågår blir det inte något program alls. På spåret är betydligt bättre än i spåret. Hoppas du får spårsnö när du ska fånga in rådjuren. Här är tio grader under nollstrecket och vindstilla. Igår både snöade det och blåste rejält. Snön blåste uppåt men inte blev det mindre snö på marken för det.

Jag har gångavstånd. Till systemet menar jag. Hade jag vetat att det fanns en spritfabrik i huset intill hade jag inte behövt gå så långt. Alla har ju inte en Grålle. Du får hälsa till Kareby när du far förbi på vägen in till stan. För du tar väl inte ut Grållen på motorvägen?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6406) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 22 februari 2010 kl. 17.39
Arne

Med viss osäkerhet så skulle nog jag ändå sätta lite pengar på att rådjuren äter skotten på granarna. Så de klarar nog sig när det gäller maten. Värre är det säkert med snö och kyla. Fast nog skulle de tycka om lite hö.

Sedan tror jag också att vargen vill ha några av dina köttbullar och rådjursfilé.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6408) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Måndag den 22 februari 2010 kl. 22.26
Jag har fått reda på i dag att man ej skall börja på vintern och lägga ut hö till rådjuren.
det tål inte deras magar, dom skall ha jämn tillgång till hö hela hösten,då lär det gå bra för dom.
I år skall jag låta några höstackar stå kvar ute, då kan dom ju äta hö hela hösten och vintern.
Ensilage skall även gå bra att ge dom, jag skall se om jag kan få nån bonnjäkel på fyllan så han ger mig
några balar. jag skall ställa ut ett badkar med vatten med en elektronisk värmare i så inte vattnet fryser.
På höstackarna får jag nog sätta på sånna där kineshattar så höet håller sig tort.
Är det nån som vet om rådjuren äter sockerbetor, för då kunde jag så betfrö till våren.
Håkan. vargarna har jag också i åtanke, jag skall få köpa en väl använd gammal fargalt åtte en bonne.
Den har jag tänkt göra köttbullar av, efter några kaffehalvor så blev galten ganska billig,en får inte vara dum.
När man har sått betfrö skall man slänga på jäkligt med höneskit, jädrar vilka betor det blir.
Det ville jag göra med morotslandet, men då tog det hus i hellsicke,varför skall gamla gummor bestämma allting.
Tacksam för alla komentarer, men jag kanske är för tröttsam
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6423) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 27 februari 2010 kl. 00.39
Bara en hälsning från den ständigt sömnlöse. Må Väl där ute i Cyberspace.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6424) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Lördag den 27 februari 2010 kl. 01.08
Man blir sömnlös av OS också.
Sitter och tittar på finalen i curling med de svenska damerna och Canada.

Håller tummarna..

Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6425) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 27 februari 2010 kl. 01.24
Jag skulle ha tittat på "På spåret" -;(
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6426) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Lördag den 27 februari 2010 kl. 01.28
På spåret är inte detsamma utan Oldsberg.
Har bara tittat en gång på de nya programledarna, men saknar Göteborgshumorn.
Så det kan kvitta nu :)
Tittar på TV:n och laptopen samtidigt.

Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6430) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 28 februari 2010 kl. 01.37
Är det någon som har en sådan här barometer?

barometer.gif

När kärringen går in, kommer gubbskrället ut. Jag vet inte vilket som betyder oväder. Det är kanske lika bra att de håller sig på varsitt ställe?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6433) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 28 februari 2010 kl. 18.55
(inlägg borttaget /Christian)

(Ändrat av Xian den 28 februari 2010 kl. 18.58.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6435) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 28 februari 2010 kl. 19.00
Jag tror det håller på att bli omslag i vädret.

Friska fläktar

Gubbskrället vill komma in i stugvärmen men ...

Här regnar och blåser det. Det gör gott åt snöhögarna.
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)