Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 13 mars 2010
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6436) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 28 februari 2010 kl. 19.27
Lyckans ost Christian här är över noll, men varken regn eller blåst. Någon/några millimeter kom i fredags, så inte gjorde det mycket. Men visst har snön sjunkit ihop.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6447) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kaj Andersson (Kajan) - Tisdag den 02 mars 2010 kl. 17.45
Jag har inte läst här på ett tag, och upptäcker ditt inlägg om utfodring först nu Arne. Så här är min erfarenhet:
Det är för sent att börja med hö när djuren svälter, för då har dom förlorat den bakteriefloran i magen som bryter ner cellulosa till socker. Trots proppfulla magar dör dom av svält. Ensilage är bättre än hö. Jag tror t o m att man kan ge ensilage även under svältperioden, men är lite osäker. Rådjuren äter sockerbetor, men du måste krossa eller skiva dem eller finfördela på annat sätt. I vårt jaktlag har vi använt yxa och hackat ner dem till tuggbar storlek (Jägarförbundet i Halland tog hem 25 ton betor, och vem som ville kunde komma och hämta för utfordring).

Du kan också blanda havrekross med betfor, ungefär 5 havrekross och 1 betfor. Fäll några aspar, knoppen är bra mat så här års. Kanske kan du få dit några harar också.

Om du utfodrar, ska du hålla på tills det finns naturmat för dem - efter en sträng vinter kanske ända in i april.

Skaren är svår nu - vid flykt skär klövarna igenom, och dom skär sig på benen så det blöder. Lägg därför foderplatsen så att du minskar risken för lo (och varg?) eller räv att smyga sig på.

Och Arne - jakttiden för rådjur är slut sen länge, tjuvskytt är du väl inte?

Lycka till Arne!

(Ändrat av Kajan den 02 mars 2010 kl. 17.46.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6448) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kaj Andersson (Kajan) - Tisdag den 02 mars 2010 kl. 18.32
Efter att ha skrivit inlägget ovan gick jag och såg efter vad som hände på mina utfodringsplatser. Så här såg det ut kl 18.00 ikväll:

På första bilden kan man se att det är två platser ca 10 meter isär. Rådjuren bråkar rätt mycket om vem som får stå nära, och fler får mat om man har två platser.
Bild1

På andra bilden kan man se att det är en grann råbock, med stora bastklädda horn tillsammans med en get.
Bild2

På tredje bilden är det också en bock, ännu utan horn, tillsammans med en get.
Bild3

Bilderna är tagna på 25 m avstånd, och djuren har blivit nästan helt tama nu. De bryr sig inte. Eller också vet de att stället är tryggt nu. Från början (2 mån sen) hade vi 6 djur som kom in varje kväll. Nu är det 4 kvar. Vintern har sitt pris. Men alltid är det väl någon som har fått sig några middagar. Räv troligen, men kanske, kanske lo.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6449) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Tisdag den 02 mars 2010 kl. 20.41
Arne, ett bra radiotips på nätet, om du inte lyssnat på det. Gå in på sr.se, tryck sedan på P1, sedan trycker du på vetenskap och går in i vetandets värld och där finns ett radio program som heter : Grållen traktorn som revolutionerade jordbruket. Misstänker att du redan hört det.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6450) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Tisdag den 02 mars 2010 kl. 21.17
Kenneth.
jag skriver en annan kväll.
Jag är trött.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6467) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Fredag den 05 mars 2010 kl. 23.08
Jag läser i Expressen.
År tjugohundratrettiotre är hälften av sveriges kvinnor chefer.
Jag undrar, hur är det i vårat forna Båhuslänska Fosterland Norge.
Om en hälft skall vara chefer, då måste väl den andra hälften göra allt arbetet.
Svenskerna blir man aldrig riktigt klok på, kanske inte dom själva heller.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6468) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 06 mars 2010 kl. 01.09
Du Arne. Jag funderar på hur det blir för dom som är gifta. Där blir det väl den äkta hälften som får göra allt arbetet?

Mvh Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6477) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Lördag den 06 mars 2010 kl. 22.41
Christian.
Vad tusan menar du egentligen, har det varit för mycket brännevin.
Om två är gifta, vem av dom två är äkta, och vem av dem är oäkta.
Jag krånglar till allting som gumman min säger, men en ä som en ä.
Hos mig bestämmer kvinnan som tur är, annars gick det nog åt helsicke.
I morgon är det vasaloppet, då får jag tänna i pannan tidigt så det är varmt och skönt när kvinnan vaknar.
Jag skiter i vem som vinner men det är rogivande att titta på.
I nästa vecka sågar jag nog ner ett par träd, det går ej så fort för mig numera.
Men gumman berömmer mig ändå, så jag berömmer henne mycket mer, man vill inte gärna vara sämst.
Det får väl räcka för i kväll, men jag saknar kvinnorna här på ditt och datt.
Jag har tittat på melodifestivalen en stund nu i kväll, men dät är ju bara stolleri och garnskabb.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6478) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 07 mars 2010 kl. 00.10
Håller med dig Arne, angående melodifestivalen. Skiter fullständigt i den. Har du lyssnat på programmet om Grållen ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6479) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 07 mars 2010 kl. 06.56
Kenneth.
Jag måste köpa nya högtalare först.
Jag kommer i håg när Snoddas började sjunga, han stod helt stilla och rörde knappt ett finger.
Men folk kom till parkerna i väldiga massor.
Christian.
Jag har fel som vanligt.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6480) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 07 mars 2010 kl. 12.16
Arne, jag hade hoppats att du skulle kunna förklara för mig. Själv har jag inte varit gift på länge.

Man kan titta på fejsbok i stället för på teve. Det är en jag känner som har två timmar kvar. Hur det går till vet jag inte för jag är inte med i fejsbok. Men jag såg på teve i förgår. Det är för väl att de inte kör vasalopp på fredagskvällarna. Jag känner en annan som fick en vasaloppsstart när hon fyllde jämnt. Jag brukar avtacka mig all uppvaktning. Det är säkrast så.

Du Arne, jag nyttjar inte så mycket brännvin. Jag är rätt tosig ändå.

Mvh Christian

(Ändrat av Xian den 07 mars 2010 kl. 12.23.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6487) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Måndag den 08 mars 2010 kl. 11.09
En ros till alla förtryckta kvinnor i världen på Internationella Kvinnodagen

ros

Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6495) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Måndag den 08 mars 2010 kl. 23.11
Jag är glad för att jag var så förutseende så att jag skaffade mig en så intilligent kvinna
som hade förstånd på att skaffa sig en så bra gubbe.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6496) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Måndag den 08 mars 2010 kl. 23.16
:)

Bra när alla är glada och nöjda, Arne.

Ha det gott

Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6502) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Tisdag den 09 mars 2010 kl. 22.56
Eivor.
Jag håller med dig.
Men så finns det ju vargar och andra rovdjur.
Min rådjursfamilj försvann över en natt.
Det plågar mig varje natt när jag tänker på vad dom kan ha råkat ut för.
Jag håller på med att finslipa en metod för att bliva av med vargarna.
Det ryser i mig när jag tänker på hur det skulle kännas att slitas sönder av dessa stora vargkäftar.
Är det verkligen någon som tycker att det är bra med rovdjur.
Vad tillför dom tillvaron för andra varelser.
En bra värld för både djur och människor är väl inte att tänka på så länge det finns rovgiriga djur
och giriga människor.
Eivor, du har i alla fall Ingetorps Sjö.
Och så har det blivit afton även denna arbetsfyllda dag. Jag väntar på en Laptop jag skall få av en dotter.
Tänk om jag kunde kväsa en varg, då skulle jag kunna ta patent på detta.
med tanke på den stora vargplågan i Europa vore det nog stora pengar att hämta hem.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6504) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Tisdag den 09 mars 2010 kl. 23.27
Ja nu är vargen i Romelanda och Svartedalen och stryker omkring.
Dom rör sig över stora områden och var i Jörlanda för ett tag sedan.

Jag har lämnat sjön Arne. Kommit lite närmare havet och gatlyktor :)
Hoppas dina rådjur har klarat sig.

Hälsningar Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6510) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kaj Andersson (Kajan) - Onsdag den 10 mars 2010 kl. 23.31
Och i Rävlanda har hararna börjat dansa på skaren. Ikväll kom 2 indansandes till mina foderplatser, som redan var upptagna av rådjuren. Den ene tog till schappen, men den andre, lite större, hade förmodligen fått span på morötterna och började använda sin list. En gång i minuten tog den några steg närmare matplatsen, och snart stod den öga mot öga med rådjuret, som till slut accepterade den mindre kusinen.

Där stod dom, haren och rådjuret, och lät sig smaka nos mot nos. Det har jag aldrig sett förut. Efter en stund kom ett andra rådjur, med nolltolerans mot harar, och den tappre lille fick ge sig iväg.

Jag har nu utökat menyn till följande: Renfor (stödfoder till renar), Betfor (flingad sockerbeta spetsad med melass), havrekross (från Skene Valskvarn), morötter och Cox Orange. 15-litersblandning av ren/betfor och kross, 8-9 morötter och 4-5 äpplen. Allt går åt mellan 18-08. Det blir en dyr vinter...
Om du matar Arne, så tror jag att din familj återvänder snart. Jag trodde att två hade gått åt av de 6-7 jag haft här, men igår kväll var de fulltaliga igen. Två, kanske tre bockar och tre, kanske fyra getter. Är det fyra getter blir det gott om rådjur till höstens jakt, men dom nya kiden föds nog sent efter en så hård vinter.

På lördag blir det rävjakt. Jag har sparat en kråka och en kaja som jag sköt i början av veckan, ska använda dem som åtel för räv. Någon jakt med hund blir det alltså inte, den här gången är det vaktjakt som gäller. Väl så spännande när det börjar hända saker.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6541) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 12 mars 2010 kl. 19.51
Vart är alla?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6550) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 13 mars 2010 kl. 17.07
Jag tror de är på Facebook.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6551) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 13 mars 2010 kl. 18.14
Nåväl. De kommer nog tillbaka.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6553) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 13 mars 2010 kl. 18.21
Det får vi väl allt tro. Och hoppas. Så trivsamt som det är här.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6554) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 13 mars 2010 kl. 19.37
Tror, de sitter och tittar på några Tv-program. Som heter Lets Dance, melodifestivalen eller något liknande. Folk får ursäkta, men för mig är de likgiltiga.
Och äntligen mildare väder, det är åtminstone lite dagsmeja.
Må väl där ute i cyberrymden.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6555) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 13 mars 2010 kl. 20.26
Det är mycket snö kvar som skall bort. Undrar när plusgraderna i mängd kommer... Sitter själv ock lyssnar på melodifestivalen på radion. Mest för att det är musik.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6556) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 13 mars 2010 kl. 20.30
Undrar om Arne har tagit fram kristallmottagaren och brännevinet en kväll som denna.....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6557) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Lördag den 13 mars 2010 kl. 21.05
En kväll som denna sitter jag och minnes vad en gammal farbroder sade för många år sedan.
Jag skiter i silver jag skiter i guld jag skiter i kvinnans gyllene barm.
vad han menade met det vet jag ej.
Kristallmottagaren är sönder, men dunken står redo.
Jag har mellan ett och två tusen kanaler på teven men tittar sällan på dom.
Det är en kanal som är bra, den heter LIBERTY. Dolda kameran på en kanal är också bra.
Dom andra ligger jag bara och bläddrar på, så jag kan sluta och tänka på Grållen en stund i bland.
Nu måste jag gå och kolla vad gumman och en dotter tittar på i teven
det kommer sånna satans skrik från deras tv.
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)