Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 12 maj 2010
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6788) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 11 april 2010 kl. 10.29
Kan bara konstatera att antalet inlägg skiftar från vecka till vecka i forumet. En vecka kan det vara väldigt många förfrågningar. En annan vecka väldigt få.

Arne!

Har du sett dina rådjur på sista tiden? Själv har jag sett ett knippe dylika djur där jag bor.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6819) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 13 april 2010 kl. 16.37
Vill bara tala om att jag sett ett nytt vårtecken idag. Tussilago som blommar i massor.....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6828) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kaj Andersson (Kajan) - Tisdag den 13 april 2010 kl. 20.13
Och igår kom den första vitsippan upp här...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6863) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Torsdag den 15 april 2010 kl. 22.47
Våren är inte så bra egentligen tycker jag.
Tiden före våren är mycket bättre, då har man något att vänta på.
De ä allt som en bonne sa, att före ä de värt en stor tjur, men ätter ä de inte värt horna.
Ja ble krassli i påskevegga å geck doktorn etter påsk, då hade ja en inflamation i longera sa doktoren.
Ja skulle ligga still e vegga, men de ga jag fasen i.
jag måste ju fälla björkar innan dom savar.
Mä brännevin kan man bota sjutton sotters sjukdomar.
Datorn är konstig, det har slutat komma spam.
I morgon tar jag semester, då blir det bara dammsugning och åka omkring med gumman i affärer,
och sota skorstenen och vrida parabolerna så jag får in nya kanaler, men de blir väl samma skit.
Så blir det äntligen kväll med GLAMOUR kl.17.35.
Jaha gott folk, vad gör ni om dagarna.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6882) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 19 april 2010 kl. 21.34
(Ändrat av Xian den 19 april 2010 kl. 21.36.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6883) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 19 april 2010 kl. 21.35
Titta vad jag har hittat:

tidens tand

Det är inte tidens tand som har gnagt uppe i hörnet utan helt vanliga möss.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6885) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 22 april 2010 kl. 01.23
Det här ser inte ut som ett råtthål:

censur

Kan det vara censuren som klippt till?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6927) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 30 april 2010 kl. 19.51
Det har handlat mycket om våren. Men sommaren är på gång mina humlor har vaknat och surrar runt trötta och beskedliga. Underbara insekter.
Pojkarna och jag är lika "förälskade" i dom som Beppe Wolgers i Dunderklumpen.
En trevlig Valborg förresten.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6930) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kaj Andersson (Kajan) - Lördag den 01 maj 2010 kl. 00.02
Jag är snart klar med fårhagen. 80 stolpar och 230m stängsel behövde bytas. Nu ska bara allt björnbärssly bort. Nån gång i mitten på maj är jag nog klar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6943) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Onsdag den 05 maj 2010 kl. 20.35
Så var årets första fiskafänge gjort med lillen i familjen och tur hade vi. Stekt abborre till blir inte dumt till sen kvällsvard, tycker lillen som är en stor älskare av nämnda delikatess.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6944) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kaj Andersson (Kajan) - Onsdag den 05 maj 2010 kl. 21.11
Idag har jag nästan slutfört fårstängslet runt den tunnlandstora fårhagen. Ska bli skönt att slippa röja sly. Och mitt under arbetet, med blicken fästad mot marken, hör jag årets första kvirr från en förbisvepande svala!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6947) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Onsdag den 05 maj 2010 kl. 23.33
Hej på eder.
Kaj, Kenneth, Christian, Håkan, Eivor, Jörgen.
Det är för mig underhållande att läsa evad ni än skriver.
Fiska har alltid för mig och även för min Fader varit ett stort intresse från tidigt trettiotal.
Jag tänker i bland på alla de timmar jag har suttit vid bäckar och åar och fiskat,för länge sedan.
Och sedermera i en båt med tändkulemotor med det härliga sakta dunket när jag och min Fader dörjade makrill.
Jag har under åren kommit under fund med att de som fiskar,
oftast är lungna filosofiska och filandropiska människor.
Jag uppskattar mest när det kommer ett enstaka napp i bland, om jag får någon fisk är inte så jäkla noga.
Vara ut på sjön å få några hundra lådor Makrill, det kan även en upplevelse.
I dag haver min hustru lagt sju potatisar utomhus, och jag har lagt fyra potäter i en låda i källaren.
Nu få vi se vem som får färska potatisar till midsommar,tänk om ja vinner, då jädrar i min lella låda.
De får la räcka för i kväll
Mvh. Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6950) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Torsdag den 06 maj 2010 kl. 00.12
Hoppas ni får bra skörd båda två, Arne.
Fiska kan vara roligt ibland, men jag kan inte döda fisken och rensa är jag inte bra på heller.
Färsk makrill är gott till färskpotatisen.

Ha det bra, Arne.

Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6951) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Torsdag den 06 maj 2010 kl. 05.58
Visst är det så Arne inte alltid så noga med att det nappar. Det är lugnet och att sitta och filosofera när man metar. Den store pojken gillar inte att fiska, den lille gör det däremot. Att det nappar tycker han inte är så noga, om det nappar och blir fisk är det en bonus. För att citera lillen : Det är allt annat nere vid ån. Det vill säga tälja barkbåtar, bygga fördämning i forsen ( med mycket dåligt resultat )fläta vassbåtar.
Hej, då plikten kallar med en promenad till jobbet.
Må väl alla
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6952) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 06 maj 2010 kl. 21.53
Blekinge Läns Tidning 22 April 1906

Eldsolycka. I Torsdags kväll utbröt eld i en halmstack tillhörande Maria Hansson Ö Rödeby. Stacken brann ner till grunden. Om elden uppstått av det förbipasserande lokomotivet eller någon anlagt elden vet man inte.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6956) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 08 maj 2010 kl. 10.32
Vådeliga saker det hända, som det skrivs i Elvira Madigan vid denna tid.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6960) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Lördag den 08 maj 2010 kl. 13.29
Tror du hon ramlade ner ? :)

elv
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6962) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kaj Andersson (Kajan) - Lördag den 08 maj 2010 kl. 16.27
Jag tror att du har vänt på bilden, Eivor. I själva verket lär bilden vara tagen på detta sätt. Jag tror inte hon ramlade ner...;).
Elvira
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6964) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 08 maj 2010 kl. 16.51
Hon går alltså på en lodrät lina, och baklänges dessutom. Inte illa! :)

"Underliga saker hända..." :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6965) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Lördag den 08 maj 2010 kl. 19.57
Det var ändå en tragisk kärlekshistoria, men på tal om "Elvira", så skall jag se "Virus i bataljonen" på TV nu.
Såg den i Falkenberg i somras och den var väldigt rolig.

Kanske många repgubbar som känner igen sig :)

Ha en bra kväll
Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6966) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 08 maj 2010 kl. 22.50
Ursäkta,felcitering Elvira Madigan är ju: Sorgeliga saker det hända, som säkert fler observerat.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6977) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Tisdag den 11 maj 2010 kl. 22.33
Är det någon skillnad på seminör och inseminör.
Behövs inga tjurar.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6980) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Onsdag den 12 maj 2010 kl. 09.48
Hej Arne,

En seminör skulle ju kunna vara en som håller seminarium..
Inseminör - inseminerar kossor. :)

Ha det bra
Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6981) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carin Olofsson (Carin) - Onsdag den 12 maj 2010 kl. 12.50
På Arbetsförmedlingens hemsida finns en bra förklaring på vad en Husdjurstekniker, även kallad Seminör, har för arbetsuppgifter.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6982) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Onsdag den 12 maj 2010 kl. 13.20
Hej Carin,

Jag skämtade lite.
Yrket verkar inte så lockande :)

Hälsn. Eivor
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)