Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 18 maj 2010
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6983) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Per Thorsell (Perth) - Onsdag den 12 maj 2010 kl. 18.24
I den bondsocken där jag tillbringade min ungdoms sommarlov var seminören en seminös. Hon åkte i en röd sportbil och kallades allmänt "Tjurn". Dock ej vid direkt tilltal.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6984) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Onsdag den 12 maj 2010 kl. 19.50
Ibland blir man väldigt förvånad, Per :)

Undrar vad tjurarna tyckte om hennes röda sportbil?
Hon tog ju dessutom jobbet ifrån dem.

Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6986) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Onsdag den 12 maj 2010 kl. 21.26
De 6 senaste inläggen ovan (den 11-12/5) har flyttats hit från Djurnamn: Namn på kor.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6989) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Onsdag den 12 maj 2010 kl. 22.46
Eivor.
Jag undrar också.
Vart är vi på väg.
Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6990) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Onsdag den 12 maj 2010 kl. 22.47
Vi är kanske på väg till en Grålleträff >>> Bildspel >>>

(Ändrat av Xian den 12 maj 2010 kl. 22.49.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6991) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Onsdag den 12 maj 2010 kl. 23.07
Den bilden får du nästan censurera..

Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7001) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Torsdag den 13 maj 2010 kl. 22.33
Jag klickar på ADonLine2 på Skrivbordet.
Inom två sekunder kan jag börja släktforska.
När det går så fort bliver man genast glader.
Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7009) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 14 maj 2010 kl. 20.39
Är det inte underbart på årets första sommardag. Mete med misslyckat resultat, bara att sitta i solen med forsen rinnande intill med en öl och filosofera i ensamheten. Över tre timmar bara försvann. Underbart.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7015) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Fredag den 14 maj 2010 kl. 22.00
Kenneth.
Jag förstår att det var underbart för dig.
Jag bliver allt något avundsjuk.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7018) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Fredag den 14 maj 2010 kl. 22.27
Christian.
Nu läser jag BLT varje dag.
Men vad tror du Eivor menade med censurering.
Det var härliga bilder tycker jag.
Arne.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7019) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 14 maj 2010 kl. 22.54
Eivor menade nog om du "scrollar" lite på sidan som dyker upp så nere till höger under rubriken TT-inrikes. Hade själv funderingen vad hon avsåg. Är jag fel ute ? Förstår skämtet Eivor.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7021) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Fredag den 14 maj 2010 kl. 23.14
Uff da, som de säger i Minnesota och Wisconsin. Den artikeln hade jag missat. Jag är nog lite trångsynt för jag såg bara Grållar.

Men det verkar inte vara så många som missat artikeln i fråga, 47 kommentarer hittills.

Jag har funderat på det här med "Uff da" Kan det vara norska?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7022) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 15 maj 2010 kl. 00.27
Favorit musik och instrument hos er ? Här är det klassisk och blues, favoritinstrument Cello.
En fundering från den ständigt sömnlöse.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7036) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 15 maj 2010 kl. 23.14
Saknar Arnes inlägg.....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7042) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 16 maj 2010 kl. 23.04
Kenneth.
Inte lätt för mig att svara dig.
Jag satt en gång i Sankt Mikaelskyrkan i Hamburg och lyssnade på orgelmusik.
Efter en stund började en orgel till att spela, och det blev ett mäktigt ljud, jag satt bara och njöt.
Efter ytterligare en stund föll en ändå större orgel in, det blev ett ljudomfång som jag ej i ord kan beskriva.
Det kändes som att jag försvann ut i rymden, det är svårt att beskriva sina känslor vid ett sådant tillfälle.
För länge sen i en skogsbacke med kompisar och brännevin var det dragspel som gällde.
För övrigt några favoriter.
Mors lilla Olle i skogen gick
O Helga natt.
Kalle Schevens vals.
Fångarnas kör ur Nebudkanesar.
Skratta Pajazzo.
Kärleksången ur operetten Rosmari.
Skillingatrycksvisor.
Höga berg och djupa dalar. en visa som jag vill återkomma till en annan gång.
Nu till någon annan syn på tillvaron.
Det ljuvaste ljudet i mina öron är tystnaden, och naturens och djurens ljud,
Grållens trånande gnäggande efter mig, och hans stilla brummande när jag klappar honom på bakskärmen.
Det stilla porlandet i en bäck.
Ej att förglömma det stilla dunket när jag och Far min dörjade makrill i vår gamla fiskebåt.
Vi tog oss allt en liten jäkel ibland när det var långt mellan nappen.
På tal om musik och sång, jag har tittat på melodifestival och så ska det låta i TV,
Jag blev både undrande och förskräkt,men smaken är som baken. Quo Vadis.
Kenneth. Jag kan ej lägga mig ner utan att somna, hur roligt tror du det är.
Om man inte somnar behöver man ju vara oroig för att inte vakna,det är inget ont att det har något gott med sig
Ytterligare ett ljud som jag aldrig glömmer, det är att vara mitt i en stor jädra flotta med fiskebåtar med
dunkande tändkulemotorer som skulle ut för att lägga makrillgarn på nordsjön.jag minns ej var riktigt.
Till slut,det skönaste i längden är när tystnaden sjunger i öronen.
Som vanligt sitter jag och funderar, skall jag skicka i väg det jag skrivit eller inte.
I kväll gör jag det, varför vet jag ej.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7043) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 16 maj 2010 kl. 23.20
Det är bra Arne. Och det här med fiske som du var inne på en liten stund. Det här med att det inte nappar och att man då tar sig en jäkel.

Det är just vid ett sådant tillfälle det skulle nappa för mig och supen skulle då fara ner i vattnet i bara farten. Detta i hopp om att få upp fisken som fastnat på kroken.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7045) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 17 maj 2010 kl. 13.52
Supen får vara vid fisket, men en öl tar jag om jag är själv och inte barnen är med.Och visst är forsens rinnande Fin musik det också.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7048) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 17 maj 2010 kl. 22.29
Apropå det här med supar och sjön. Känner en som söp en fiskmås full. Han fyllde en liten fisk full med sprit och därefter gav måsen. Gissa om fågeln flög lite konstigt när denne gav sig iväg sedan....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7049) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 17 maj 2010 kl. 22.30
Hörde en annan historia också om en som söp tuppen full men kom inte ihåg vem det var eller riktigt hur det gick till
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7051) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Måndag den 17 maj 2010 kl. 23.02
Håkan.
Nu undrar jag allt hur det står med dig egentligen, har du tagit dig en liten jäkel i denna sena afton.
Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7053) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 17 maj 2010 kl. 23.16
Nejdå. Inte en liten jäkel utan en stor jäkel och skoj är det.....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7054) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Tisdag den 18 maj 2010 kl. 01.24
Man kanske skulle ta sig en jäkel och se om man somnar. Och Håkan angående en stor jäkel får citera en kompis. Smaka ? Det är yrsla jag vill åt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7057) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 18 maj 2010 kl. 22.07
Är det därför all öl och sprit smakar gott när man fyllnar till? Och allt ser så vakert ut därtill?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7059) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Tisdag den 18 maj 2010 kl. 23.11
Det känns bra med Ditt och Datt när det blir stopp med min Nils Otterby.
Kaffegöken det bästa är bland alla jordiska drycker.
Det borde dom ha på Nobelfesten istället för alla dessa viner som dom bara blir ding i huvudet av.
Jag minns från gamla tider när jag och och min Fader tog oss ett par kaffegökar.
Så jädrans bra vi kom överens då.
Egentligen tycker jag att alkohol ej borde finnas till.
Tänk så mycket jävelskap som alkoholen har ställt tll med.
Nu skall jag ta mig en tur ut på åkrarna och tänka över vad jag skall göra i morgon.
Egentligen vill jag inte göra så mycket.
Men det känns så bra när kvällen och Glamour kommer och man har gjort något.
Nu har jag varit ute och sagt godnatt till Grållen.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7060) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 18 maj 2010 kl. 23.50
Ja du Arne. Det är inte mycket alkohol jag nyttjar. Kaffekask är det nog trettio år sedan jag drack. Det var då morfar gick ur tiden. Inte min egen morfar förstås. Karl i Ringby tror jag att jag har träffat en enda gång och det är inte något jag minns.

Men du kanske består med kaffe om jag tar med mig brännvin. För det är snart dags att packa kappsäcken och fara till Kareby. Man måste ju hälsa på sina gamla släktingar medan man har dem kvar. Blir det bra med det renade?
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)