|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Tisdag den 28 september 2010 kl. 18.56
|
Håkan, jag har haft fullt upp. Huset renorveras utvändigt och hålet efter byte av vattenpump fylls igen. Så ska man jobba på detta, pojkarna spela golf göra läxor m.m. Axel von Fersen länken hade jag redan kollat, men tack för ditt tips. Axels liv skulle nog bli en bra Tv-serie om inte annat en bra långfilm, bara hans plågsamma död av lynchmobben där ingen blev anklagad eller fälld är ett bra stoff till en konspirationsroman. Tänk vad historien är full av intressanta människoöden allt från hårt slitande bönder, knektar, adelsmän m.m. För övrigt håller jag med Arne i sitt förra inlägg: Man ska våga vara sig själv. Som Arnar och Grållar.
|
|
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Onsdag den 29 september 2010 kl. 23.22
|
Håkan. Även jag finns,men ibland ids jag inte att skriva,bara läsa. Men vad fasen skall jag skriva om. Det får väl bliva något om vad jag har gjort i dag.Grållen bara ruskade på huven när han såg mig. Här har legat stockar av Ek i förtioår,tror jag.Jag har funderat på om jag skall spränga sönder dom. Rotstocken är c:a en meter tvärs över,dom är c:a tvåhundra år.I dag har jag börjat att kapa dom i meterbitar. Den jäkla motorsågen var trögstartad så klart.när jag fick i gång den sågade jag så långt den räckte. Sen behövde jag ha rullat på stockjävel,men jag orkade inte så jag ropade på gumman för å få hjälp. Hon blev förbannad för jag får inte anstränga mig för mycket,de är de jädra hjärtat de hänger på. Då hämta ja den största traktorn med vajerspel,men de ä klart som Fan då gick överföringen sönder. Där gick en timme åt helsicke för å laga det,vad jag skall göra så krånglar det och går sönder. Gumman säger du kan väl köpa nytt i stället för å krångla mä all gammal skit,men hur roligt är det. Det skall bli bra väder i ett par dagar,det blir jobbigt. Men snart blir det vinter och snö,då kan jag ligga på rygg i sängen och sova och snarka och drömma. 11.55 kommer hem till gården. 17.35 kommer Glamour.Härliga tider,Strålande tider. Vad jag drömmer om. Brudarna på ålderdomshemmet så klart. Mvh.Arne
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 30 september 2010 kl. 09.50
|
|
Hej Arne. Bra att du finns också men du lyser ibland med din frånvaro. Även jag vill läsa och då är dina inhopp i forumet bra. Så Grållen har en storebror också. Kan nog vara bra att ha ibland. I alla fall är det gäller lite större arbeten
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Torsdag den 30 september 2010 kl. 19.50
|
Var är även Eivor och Kajan ? 20 september i år blev polisen kallad till vägen mellan Ölanda och Mosslanda i Herrljunga kommun. I diket ligger det en älg, loj och reagerar knappt på nånting. Erfarna jägare tillkallas och konstaterar att älgen är berusad av att äta jästa äpplen. Arne och Håkan, jag föredrar nog systemets varor före jästa äpplen. Älgen hade nog ingen leg, kanske därför han åt äpplen ?
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Torsdag den 30 september 2010 kl. 22.25
|
Inga rönnbär, ingen vinter, kan man lita på det. Jag har ej sett ett enda rönnbär. Mvh.Arne
|
|
|
Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Fredag den 01 oktober 2010 kl. 09.26
|
|
Polska meterologer har lovat den kallaste vintern på 1000 år, kan man lita på det.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 01 oktober 2010 kl. 13.35
|
Polska meterologer ja. Undrar vad de grundar sina antaganden på? Gammal statistik? Ellen en kristallkula som egentligen inte vet ett skit? Tycker man fick nog av den senaste vintern. Visste inte vad man skulle lägga snön någonstans till slut... Och det här med rönnbär och kopplingen med vinter, Arne vet jag inget om. Man kan ju i alla fall hoppas att man slipper snön. Att det blir minusgrander kan man säkert räkna med. Kan bara konstatera att älgarna har det bra, Kenneth. Äta en massa äpplen och dessutom bli fulla... Skulle inte jag bli utan man fick nog gå till systemet. Såvida inte någon kokar hemma så att säga.... Kan bara konstatera att Christer lyser med sin frånvaro också. Undrar vart han blivit av.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 01 oktober 2010 kl. 13.44
|
|
Kan bara konstaterana att jag skrev Christer i mitt förra inlägg när jag satt och tänkte på Christian Andersson....
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 01 oktober 2010 kl. 22.35
|
Vet inte var detta ska placeras "skrönor", berättelser om gångna tider eller något liknande. Men en religiös grubblare som ska hetat Simon Öhman, ska 1741, slängts i fängelse i en underjordisk cell i Stockholms rådhushäkte. Efter 23 år ska han ha släppts eftersom man upptäckte, att han aldrig blivit dömd för något brott. Kan detta var sant?
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 02 oktober 2010 kl. 10.23
|
|
Känner inte sanningshalten i sådana skrönor. En annan skröna gäller en av mina förfäder i norra Bohuslän. Han lär ha tagit värgan från Karl XII år 1718, strax innan han skulle gått in i Halden där han blen skjuten. Undrar vad sanningshalten är i detta.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 02 oktober 2010 kl. 16.34
|
|
Sanningshalten, brukar ju inte vara stor i skrönorna. Men de är roliga att berätta (som skrönor inte fakta)
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 03 oktober 2010 kl. 02.17
|
Är det ingen annan som säger grattis på födelsedagen så får jag väl göra det själv. För det är väl i dag? (Ändrat av Xian den 03 oktober 2010 kl. 02.19.)
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 03 oktober 2010 kl. 10.59
|
Christian. Jag säger Grattis. Även Grållen säger Grattis. Han är ett halvår äldre än dig. Mvh.Arne
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 03 oktober 2010 kl. 11.17
|
Hej Arne. Nu är det förstås inte mig det handlar om i första hand utan något som fyller två år just i dag! Men jag tackar förstås för din gratulation till mig ;-) Christian (Ändrat av Xian den 03 oktober 2010 kl. 11.46.)
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 03 oktober 2010 kl. 12.36
|
Grattis på 2-årsdagen AGF!! Och ett stort grattis till Christian också, men på vilken årsdag låter jag vara osagt...
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 03 oktober 2010 kl. 13.06
|
Tack Lotta och tack Jörgen för Arkivguidens Forum. Arne, är Grållen så pass gammal så förstår jag att han är lite skraltig. Christian
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 03 oktober 2010 kl. 15.28
|
|
Är Grållen så gammal så att han nyttjar rullator? Eller rullar han på sina fyra egna fortfarande?
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 03 oktober 2010 kl. 16.06
|
Får Grållen lämplig dryck när han blir törstig så bär han mig så fint,varthän jag mig i världen vänder. Jag blir på så gott humör,efter varje gång jag har talat med honom. Hur vore livet för mig utan Grållen. Jag ryser vid bara tanken. Mvh.Arne
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 03 oktober 2010 kl. 17.16
|
Så Grållen blir ung på nytt menar du? Du och Grållen trivs bra ihop, Arne. Det tror jag i alla fall. Bara inte brudarna på ålderdomshemmet blir svartsjuka eller avundsjuka. Men det är väl bara till att skita i antar jag. Nej. Nu skall jag se om jag hittar en lämplig grogg mot min förkylning för den skall bort. Antar att Arne och Grållen har avverkat ert på detta område denna vecka. Eller kanske vankas det mer när ni är ensamma hemma.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 04 oktober 2010 kl. 15.29
|
Oj då, vad födelsedagar jag missat, själv har jag en son som fyller 14 samma dag. Arne, inte visste jag att Grållar hade födelsedagar, du får ursäkta min enfaldighet. Förstår att gamla Grållar och gubbar som vi, har det gemensamma, man måste hälla i dem sprit för att starta. Bara en grogg Håkan ? Man måste väl ta ett par stycken för att hitta den som är lämplig.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 04 oktober 2010 kl. 19.54
|
|
Visst kan man leta efter lämpliga groggar genom att ta flera stycken. En mot förkylning och en annan mot heshet och en mothuvudvärk så vidare. Fast det blir nog snurrigt under tiden men vad gör det.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 04 oktober 2010 kl. 20.51
|
|
Snurrigt, ja inte gör det något. Det är väl yrseln man vill åt ?
|
|
|
|
|
Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Tisdag den 05 oktober 2010 kl. 18.26
|
|
Då kan man lika gärna gå ut och åka karusell, då behöver man i inga groggar. Dessutom äär snurrigheten gratis
|
|
|
|
|