|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Tisdag den 05 oktober 2010 kl. 20.59
|
Ja det är som det har varit i förtio milliarder år. Kvinnorna är intilligentast. Jag skall fråga Grållen i morgon om han instämmer.det skall bli intressant. Mvh.Arne
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 06 oktober 2010 kl. 11.37
|
|
Grållen gör det nog. Som lille Fridolf han är... Sitter här och funderar på om Grållen har en Grålla någonstans. Hur är det med detta Arne?
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Torsdag den 07 oktober 2010 kl. 15.38
|
|
Visst har Grållar en Grålla, de måste ju föröka sig det finns ju så många Grållar. En del säger att de gjordes på fabrik/industri , det tror jag bara är en av dessa moderna myter. Typ råttan i pizzan.
|
|
|
Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Söndag den 10 oktober 2010 kl. 13.05
|
|
Jaså, har råttan invaderat pizzan, det visste jag inte, Råttor gillar ju ost, så det funkar ju, men hur är det med paprika, gillar råttor det med. Skulle ine tro det. Jag får skaffa en råtta och mata den med paprika, så år jag se ad den säger. Den kommer nog bara att rynka på nosen
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 10 oktober 2010 kl. 14.36
|
Ninnie. För tusan,skaffa dig ingen råtta,lägg an på en Grålle i stället. Vad är pizza för något,det tror jag ej finns här i Båhuslän. Mvh.Arne
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Söndag den 10 oktober 2010 kl. 15.17
|
Hej Arne, Kan du peka ut en Grålle här? Bilden tog jag i Smygehuk i Skåne 2009. Hälsn. Eivor
|
|
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 10 oktober 2010 kl. 17.49
|
Eivor. Det är ju Grållen längts till vänster. Min Grålle ser inte så snygg,men är säkert äldre och mycket förståndigare. Mvh.Arne
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Söndag den 10 oktober 2010 kl. 18.23
|
Hej, Ja, det borde ju vara den gråa, men dessa skulle vara veteraner, stod det. På vägen mellan Såtenäs och Lidköping finns ett traktormuseum. Det är 2 bröder som samlat i hela sitt liv och är riktiga fantaster. I ärlighetens namn tycker jag det är ganska tråkigt med traktorer, men gillar veteranbilar. Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Jarl Magnusson (Jarma) - Måndag den 11 oktober 2010 kl. 23.24
|
|
Grabben har en John 'Slire' och behöver något annat, kan det bli något som står på tillväxt?
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Tisdag den 12 oktober 2010 kl. 15.39
|
Jarl. En Grålléra vill jag varmt recomendera. Mvh.Arne
|
|
|
Av Jarl Magnusson (Jarma) - Tisdag den 12 oktober 2010 kl. 18.29
|
jo, det kan så vara, men det får inte bli som det nu är - att behöva 'blöjor' - läcker olja som en bebis läcker...... så stor och behöva blöjor oj oj.......
|
|
|
|
|
Av Jarl Magnusson (Jarma) - Torsdag den 14 oktober 2010 kl. 11.41
|
Visst Grållen är läcker, John 'S' är otät.... Allltså inte ett öre sparat.... //J
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Torsdag den 14 oktober 2010 kl. 21.06
|
|
Jarl, snyggt vapen du har på din profil. Stor anspelning på Bjälboätten(Folkunga) Kan bara inte låta bli, säg inte att du heter Birger oxå.
|
|
|
Av Jarl Magnusson (Jarma) - Torsdag den 14 oktober 2010 kl. 21.41
|
Nej, men efternamnet stämmer. Birger Jarls far är i rätt nedstigande led. Magnus Minnessköld. //J
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Torsdag den 14 oktober 2010 kl. 22.20
|
|
Oj, är du ättling, som jag ? Eftersom jag är lite amatörheraldiker, blev jag bara nyfiken över vapnet.
|
|
|
Av Jarl Magnusson (Jarma) - Fredag den 15 oktober 2010 kl. 09.34
|
Skulle kanske satt ihop en 'dubbelsköld' där Bjälbo lejonet finns ihop med det bevingade lejonet från Aspenäsätten och kanske få plats med det Sverkerska korset oxå. //J
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 15 oktober 2010 kl. 10.16
|
|
Två lejon i samma vapen, lite kaka på kaka. Behåll det lejonet du använder (Aspenäsätten)det är snyggt nog. Dubbelsköld du måste mena kluven sköld ?
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Fredag den 15 oktober 2010 kl. 19.10
|
Hej Jarl, Då har du kanske varit med och firat Birger Jarl 800 år på olika muséer i landet? Hans vapensköld liknar Göteborgs vapen Ha en fin helg Eivor (med rötter från Husaby)
|
|
|
Av Jarl Magnusson (Jarma) - Fredag den 15 oktober 2010 kl. 19.44
|
Kenneth! Nja, hade inte tänkt en sköld utan mer en profilbild. Eivor! Nej jag har inte varit med och firat Birger Jarl, jag är uppvuxen i Göteborg och har inte tänkt på likheten med Göteborgs vapen förrän på senare tid, jag fastnade länge i Lycke fs (Tjuvkilsätten) innan jag fick hjälp att komma vidare och se anornas olika 'sköldar' tillsammans med en mycket intressant historia från tidig medeltid och framåt. Mvh Jarl (namn ej titel)
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Fredag den 15 oktober 2010 kl. 21.25
|
Då har du kommit i kontakt med alla "Ulfar" i Tjuvkilssläkterna. Jag var bekant med Åslög Svensson som skrivit om dessa. Är också Göteborgare men bor inte såå långt från Lycke. ´ Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Fredag den 15 oktober 2010 kl. 22.45
|
Här skrivs ju om Adel och Sköldar,jag vill gärna bidraga med något,och kanske få reda på något mera. Eivor. Enligt "Nils i Törse" härstammar min Hustru från från Adelsmannen Laxerump i Hålta i Båhuslän. Jag skulle väldigt gärna vilja få veta något mera om honom.Kanske du eller någon annan vet något lite. Skriv på Google, Laxerump,och läs,så slipper jag skriva så mycket. I morgon skulle jag ha fyllt åttiotre år,men jag fyller bara sjuttiosju,jag räknar baklänges från 80. I morgon får allt Grållen ställa upp,för då kommer barnbarnsbarnen hit,och dom vill köra traktor. Är det bra att härstamma från någon Adel. Enligt mitt förmenande var det några satans Skitstövlar. Det får väl räcka för i kväll. Mvh.Arne
|
|
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Fredag den 15 oktober 2010 kl. 23.33
|
Hej Arne och "Grattis på Födelsedagen" Det fanns inte så mycket på Googles, men jag har antagligen samma antavlor som du från Nils Hansson. Där finns adelsbrevet med. I Carl Tiselius "Bohusläns märkligare gårdar" senare delen, står bara att Tord (Tore) Gunnarsson, adlad Laxerumpe, ägde gårdar i Klövedal-Tjörn och b l.a. Kåröd på Orust. (Folke Almegius avdelning ) Han står som Laxerumpe av Skårby ( Hålta) Hade troligen släktskap med Erik i Kåröd, som hade en fisk i vapenskölden och en fiskstjärt på hjälmen. Ha en fin födelsedag Hälsningar Eivor
|
|
|
|
|