Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 15 februari 2011
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8430) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Tisdag den 14 december 2010 kl. 00.07
Arne, jag är en konstig prick har ingen mobil. Resten i familjen har det jag totalvägrar, tänk att tills för 15-20 år sedan klarade människan sig utan att vara anträffbar 24-timmar om dygnet. Motboken är jag för ung för.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8435) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 17 december 2010 kl. 20.52
Håkan, var är du ? Utan dig och Arne händer det inte mycket (ursäkta Christian och alla andra) på detta forum.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8436) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Fredag den 17 december 2010 kl. 23.48
Kenneth.
Jag läser hellre vad alla skriver om än att jag skriver själv.så är det kanske för dom flesta.
Det går så sakta när jag skriver,och vad fasen skall jag skriva om egentligen.
Det borde väl vara något som intresserar alla utom mig själv.
De mellanfolkliga samlevnadsproblemen borde väl vara intressanta.
Att få uppleva sköna känslor,vad är bättre än det.
Till exempel,när jag får diskat efter maten,och får beröm av gumman då känns det skönt.
Så kommer Glamour och då blir jag så skönt sömnig.
Sedan kommer På Spåret,men det har spårat ur,dom snattrar så förbannat,jag hinner inte med.
Nu får jag i gång mina traktorer,jag seriekopplade batterierna så det blev 24 volt till startmotorn.
Lite startgas till hjälp så jädrar vad dom drar i gång,sedan körde jag in ved.Vilken skön känsla.
Gumman min står och sågar ved,fast jag har förbjudit det,hon skiter i mina förbud.Ingen skön känsla.
Alla ni,vad ger er en skön känsla.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8437) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 18 december 2010 kl. 10.39
Arne, det är nog så att våra gummor är som tonåringar och Grållar. De struntar i vad vi säger.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8439) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 18 december 2010 kl. 22.39
Tja, Håkan.Du tycks lysa med sin frånvaro. Skickar till dig en "informell" rapport. Olle "me rôven" har fått napp, det är så sött så. Grannen är fortfarande,tror jag, med i karaktärsklubben allt enligt sonen. Hultarn och Vasmaàrn tycks fortfarande hålla på med sina upplevelser som bagare, nu troligen med pepparkaksbak. Får ju förstå dom "sockerkakor" är ju i längden tråkigt.
Förstår även Hultarn att han tycker att korvkiosken kan bli kall nu på vintern, det är nog varmare hos Vasmaàrn. Även Ankebonnen tycks ha fått ett visst intresse med detta sockerkaks/pepparkaksbak.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8460) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Torsdag den 23 december 2010 kl. 15.16
Två inlägg (den 22/12 kl. 22.59 och 23.21) har tagits bort på skribentens begäran. (Bildinläggning fungerade inte.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8466) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 25 december 2010 kl. 01.20
Håkan, är du fortfarande deppig ? Efter att ha blivit brädad med av Madde? Glöm inte att "kärleken är evig, föremålen olika".
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8500) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 01 januari 2011 kl. 23.45
Håkan Bråkan, vi hade en diskussion angående skläktforskning med porträttlikhet som bevis . Då angående Att Reinfeldt var Alfons Åbergs pappa. Så min undran är på sönernas omvägnar. Är "boxer Roger" i reklam tv släkt med Daniel Westling ? Dom ska vara rätt så lika.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8505) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 02 januari 2011 kl. 20.35
Vet inte. Men jag vet då en som är väldigt porträttlik ett suddigummi i närheten av detta forum.... Eller tippex.... Kan det finnas släktskap däremellan?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8506) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 02 januari 2011 kl. 23.54
Hej, Håkan.
Suddgummit känner jag inte till. Men av barnen har jag lärt mig att Boxer Roger och Daniel Westling, bör vara bröder. Finns det en tredje broder som kallas Suddgummit? Du har ju haft kontakt med Madde. Det här med släktskap är ju konstigt, jag själv är ju släkt med Ankebonnen (nämnd i tidigare inlägg). Så om Daniel och Arnes Grålle vore sysslingar, skulle det inte förvåna mig.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8509) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 03 januari 2011 kl. 15.12
Nej då. Inte en tredje broder. Suddigummit lär du kanske märka av så småningom. Du får fundera på detta lite men kan ge dig en ledtråd. Med suddigummin och lillebrodern tippex raderar man ibland....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8510) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 03 januari 2011 kl. 17.29
Ah, jag är nog trög i huvudet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8513) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Onsdag den 05 januari 2011 kl. 21.39
Men Håksn, frågan var är "boxer Roger" och Daniel Westling bröder. Sönerna undrar vad du menar ? De har ärvt min tröghet.. Han heter visst "boxer Robert" enligt den äldste sonens påpekande.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8518) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Onsdag den 12 januari 2011 kl. 23.43
De va tusan vad de har blivit tysst på denna intilligensavdelning.
Jag kanske stavar något fel,men de skiter ja i,ja han inte lära mig hela alfabetet i skolan.
Nu vill jag tala om något för eder,jag har gjort ängamat eller änglamat som blev otroligt god,tyckte jag.
En burk ärtor som endast finns i Solberga tror jag,dom smakar nästan som Gråärtor.
Tre stora morötter som skäres i småbitar.
En liter riktig komjölk,inte den jävla skiten som finns i affärerna.
En skopa salt och en skopa socker.
Persilja,Dill,gräslök,sparris,Spenat,eller vad tusan som helst.
Till detta kan man äta vad som helst,Bröd,Korvar,Senap,inlagd sill mm.mm.
Åsså risgrynspudding till efterrätt med kanel på.
Puddingar kan även vara ljuvliga utan kanel.
I morgon väntar en ljuvlig dag med snö och rengn hoppas jag.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8525) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 14 januari 2011 kl. 20.06
Ja, du Arne det är tusan så lugnt på denna intellischenssida. Folk är väl impregnerade av Håkans och min kunskap om Grållens nattliv. På nattlivet i jetseten tycktes ju Håkan vara exprett, ja rent ut sagt en riktig messeschmitter.
Ta inte illa upp Arne, utan Håkan och någon att bolla mitt menargeris göromål och mina dumheter, med är det rätt så tråkigt.
Förresten, den maten du nämner blir jag mer än avundsjuk på, det vattnas i munnen. Och ljuvliga barndomsminnen från morföräldrarna. Åhh mormors "hönesoppa".
Så det får väl bli en öl.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8531) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 15 januari 2011 kl. 22.33
Håkan, du verkar vara som Terminator (filmfigur) som säger: I will be back. Må väl.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8588) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Onsdag den 26 januari 2011 kl. 23.25
Hujedamej som kvinnorna bar sig åt förr i tiden.

Det är ett ord jag inte har lyckats tyda:

hujedamej
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8589) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Stig-Ove Wisberg (Stigove_wisberg) - Torsdag den 27 januari 2011 kl. 10.06
Kan det stå Lagen?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8590) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 27 januari 2011 kl. 14.15
Jo, det är vad jag också tror.

Men varför ental och bestämd form? Och är inte alla lagar werldsliga? Mons Larsson tycks i alla fall ha varit en rejäl karl, som tog ansvar för barn. Inte det minsta otucktig i alla fall, efter vad man kan läsa ut av notisen. Vad jag har förstått var ett oägta barn acceptabelt och passabelt, men fyra stycken! Och det kanske blev fler, jag har inte kontrollerat den saken.

Jag tror han där uppe satt och skrattade. Om han nu finns ...........
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8591) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Stig-Ove Wisberg (Stigove_wisberg) - Torsdag den 27 januari 2011 kl. 15.35
Förr användes ju även bibeln som lagbok. Prästen kanske tyckte att den världsliga lagen inte var tillräckligt kraftfull i det här fallet. 1831 var det ju förbjudet att föda oäkta barn, man fick böta för det.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8593) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Lördag den 29 januari 2011 kl. 15.38
På slutet står det ju att

"Om detta är fjerde Barnet, som han har sammanafladt med denna otucktiga qvinsperson, utan att werldsliga Lagen sökt hindra det."

Det innebär väl att den otukt prästen syftar på gäller kvinnan?

Mvh/Sten Magnusson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8611) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Stig-Ove Wisberg (Stigove_wisberg) - Måndag den 31 januari 2011 kl. 12.45
Första ordet i Stens citat ska nog vara Och, inte Om. Då kan det bli ett lite annat innehåll i meningen. Det otuktiga är nog företeelsen i sig, även om kvinnan ofta framställdes som den lösaktiga, inte mannen som blev förledd av henne. Förledda blir vi väl även idag, vi män...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8612) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 31 januari 2011 kl. 14.11
Jo, det står nog "och". Och det är han som är far till de tidigare barnen, det framgår av tidigare dopnotiser. De har uppenbarligen levt under samma tak hela tiden. Vid ett tidigare tillfälle har prästen klandrat honom för att han lät denna kvinna komma in i sitt hus. I övrigt verkar han vara utan skuld till följderna av sitt oförsiktiga handlande.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8675) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 15 februari 2011 kl. 11.44
Hej

Jag skulle vilja göra en liten enkät:

Hur många av er kan räkna upp vilka länsbokstäver de olika länen hade innan sammanslagningarna. Själv har jag problem med Skaraborgs och Älvsborgs län, men de är ju omärkta nu för tiden.

Jag vill inte fråga hur gamla ni är. Men minns ni den tiden när registreringsskyltarna på bilar och motorcyklar hade länsbokstäver? Jag minns det mycket väl. Vid övergången fick man ju inte byta skyltar när man flyttade. Så jag blev skälld för att vara både B-bonde och stockholmare. Tack och lov var jag bland de första som fick byta till de nya skyltarna.

Det var min första bil och jag kommer så väl ihåg vilket nummer jag hade innan bytet. Men jag kan inte hålla reda på numret på den nuvarande bilen.

Christian

(Ändrat av Xian den 15 februari 2011 kl. 19.15.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8680) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Tisdag den 15 februari 2011 kl. 23.29
Nu har jag fått i gång min dator,efter väldigt många försök,det var för mycket dammtussar i honom.
Tyvärr så blev jag så förbannad så jag stack i väg och köpte en ny,och den begriper jag mig inte på.
Släktforskningen ligger nere. Allting krånglar för mig utom gumman min.
På den största traktorn är solenojden kass.Motorsågarna startar inte,men har i sett på fan,
ja tömde ut bensinen i bäcken, så åkte jag och köpte ny bensin,dom startade nu så lätt som hälst.
Har någon ett tips om hur man fixar ett fel på solenojden lättast.
Grållen den jäkel han bara skrattar åt mig,han säger ge dej i väg till till ålderdomshemmet.
Inte fan kan dom ha en så könsti jäkel som mej på ålderdomshemmet.
Jag tycker faktiskt att alla ni andra kan skriva vad som helst om vad som helst.
Mvh.Arne
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)