|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Onsdag den 16 februari 2011 kl. 09.47
|
Det där med att byta dator ska man akta sig för. Det var en som var snäll och köpte ny datamaskin till mig. Men den gubben gick jag inte på. Hon fick ta den nya datorn själv så tog jag hennes gamla. Går det inte att köpa en ny solenojd? Eller hitta någon bättre begagnad startmotor? För det är väl där den sitter? Det finns inga ålderdomshem nu för tiden, det heter boende. Jag tror inte de vill ha dig på ett sånt. Du verkar alldeles för pigg för att platsa. Sedan tror jag inte det finns bredband på rummet och vi skulle sakna dig här i Arkivguidens Forum! Det finns ju mobilt förstås ;-) Var inte Grållen omärkt en gång i tiden? Christian
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Onsdag den 16 februari 2011 kl. 23.28
|
Hej Christian. Det är trevligt för mig att du har läst vad jag har skrivit. Du gjorde otroligt klokt,när du behöll den gamla datorn. Jag har nu Windows 7. Fy fasen för alla dess möjligheter.Man skall välja i ett jäkla kör. Om man skall köpa en slips,så är det väl mycket lättare och välja mellan tre stycken och trettio stycken. Jag köpte en slips under kriget,som jag använder ännu,och jag får många beundrande blickar från alla gamla brudar. Jag har haft en motorcyckel med numret O5 på,va säjer du om de. Min första riktiga motorsyckel köpte jag år 1946,den hade gått 25 mil före kriget.Jag fick låna 1500 kronor av min Fader. Först var det 98kubikare,jag hade även en Harley Davidsson,jag byggde även en med RUDGE motor,med 4 ventiler på en cylinder,saltkylda. Jäklar va de geck undan,en gång gick det inte bra,jag körde omkull och låg sanslös i tre dygn. När ja ä åttiofyra år platsar ja väl på ett ålderdomsboende,tänk å slippa all dammsugning varje Fredag. Ja kollar Grållen i morgon. Jag återkommer om någon önskar. Mvh.Arne
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 19 februari 2011 kl. 22.31
|
|
Christian, som korsordslösare kan jag nog de flesta. Så en ny frågeenkät (stavas det så). Vad sjutton gör alla sömnlösa personer, det måste finna mer än jag?
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 22 februari 2011 kl. 03.53
|
|
Jag skulle tro att de flesta sitter framför skärmen och läser i Arkivguidens Forum. Jag kom av någon anledning att tänka på Hasse Alfredssons bok "Varför är det så ont om Q?". Det är också något man kan fundera över. När man inte kan sova.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Onsdag den 23 februari 2011 kl. 01.37
|
|
Det kanske är så Christian. Det går även att fundera över varför japanska Kamikazepiloterna hade hjälm.
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Onsdag den 23 februari 2011 kl. 02.37
|
Arne Det må jag säga. Landshövdingen hade väl O1? Så då kom du på 5:e plats! Har jag berättat om min farbror och lättviktaren? Han skulle hjälpa farfar med tröskningen. Så han kopplade ihop lättviktaren med handtröskan. Det var inte så vidare lyckat för motorn gick varm. Men min farbror var klurig, han gjorde en fläkt och skruvade fast. Det fungerade alldeles utmärkt ända till fläkten lossnade. Det var ett rent under att ingen blev skadad när propellern kom farande genom luften. Men då tror jag farfar satte stopp för det experimentet. Tänk om man hade fått vara med. Men det var ju före min tid. Jag tror att det var roligare förr. Christian (Ändrat av Xian den 23 februari 2011 kl. 02.39.)
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Onsdag den 02 mars 2011 kl. 23.22
|
Hej Christan. Om Landshövdingen och mig får vänta så länge. Nu krånglar både datorer, telefoner,traktorer,bilar,mm.mm.Allting krånglar för jag har bara skitgrejer. Men skit samma,i dag har jag ätit Äggost,bröd bakat på Vassle,hemmakärnat smör,Lutfisk med mycket sås,mm,mm. Men Forden från 1975 går perfekt,På Grållen är startmotorn sönder,men han är lika nöjd för de. Med vassle och kärnmjölk blir gamla gubbar ett år yngre för varje år. Ja livet är underbart när underlivet är bart. På den största traktorn har solenojden fastnat och vajerkranen sitter på den,så jag kan ej flytta traktorn. Så står den så nära Klyven så jag kan inte ta nån annan traktor och flytta den.Jäklar vad allting blir fel. Så köpte ja en dator med windows 7.ett sånt jäkla idiotprogram,tacka vet ja XP. Gumman min tycker jag skall tänka mig för,om man har något dåligt att tänka med,Vad Fan gör man då. Vad juvligt det skulle vara med ett gammaldags ålderdomshem,med mycket brudar,ja jäklar. Christian,jag undrar i bland om någon läser vad jag skrivit, Jag vet egentligen inte varför jag sitter här och skriver,vad tror du. Mvh.Arne
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Torsdag den 03 mars 2011 kl. 23.10
|
Eivor. även jag överger detta forum Jag läste i kväll vad du skrev den 26 november i förra året,vad tiden går fort. Egentligen står tiden still,det är vi människor som rör oss i tiden. Nils i Törse kunde jag alltid lita på, när han tyckte att jag var dum i hövvet,så sa han de. Jag skall försöka skriva en liten dikt eller vad man skall kalla den för. Det finns människor som säger att endast dom har rätt. och dom säger att du måste följa deras sätt. Du får inte vara egen individ. Men stå emot och du kommer att känna inre frid, Tack för mig. Mvh.Arne
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 11 mars 2011 kl. 23.27
|
|
Detta forum överger jag nu som du Arne, utan dig, Grållen och Håkan. Händer det inte mycket. Förresten Arne, hur går det skogsaverkningen och utförlsen av det som ska bli ved, ur skogen innan tjälen släpper ?
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 12 mars 2011 kl. 11.58
|
|
Tror katten att man lämnar forumet när det kommer in folk utifrån som har, i mitt tycke, meningslösa åsikter om våra inlägg i denna intelligenavdelning.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Lördag den 12 mars 2011 kl. 14.57
|
Jag utgår ifrån att ovanstående var skämtsamt menat, även om det saknas en liten " "... Och jag kan passa på att påpeka att det inte bara är under den här rubriken som man kan diskutera annat än släktforskning i Arkivguidens Forum. I Fikarummet (där den här diskussionen ingår) så är det fritt fram för alla, såväl "inifrån" som "utifrån" (alltså de som deltar resp. inte deltar i den här diskussionen) att starta en ny diskussion - om man av någon anledning tycker att det man har att säga inte riktigt passar in här...
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 12 mars 2011 kl. 18.56
|
Åh Håkan, tillbaks vad kul. Mitt menargi mår väl. För mycket sockerkaka ? Du kanske till och med har doppat i kaffet. Själv har jag varit hos Karlssons hobbyrum en sväng i eftermiddags, han hade varit i Tyskland och inhandlat lite hobbyartiklar. Hoppas att Arne kommer tillbaks till intellischensavdelningen oxå.
|
|
|
Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Fredag den 25 mars 2011 kl. 23.29
|
Hej där Någon som ve thur man kan få tag i Martin Andersson - Kama. Har har forskat på "min" bergsmanssläkte och jag vill veta om hans och min antavla går ihop någonstans och var i så fall. Någon som kan säga till honom att maila mig i så fall på min mailadress som är ninnie24@hotmail.com
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Fredag den 25 mars 2011 kl. 23.54
|
|
Om du vill kontakta någon som har skrivit ett inlägg här i Arkivguidens Forum, så klicka på skribentens namn överst i inlägget. Då får du upp hans profilsida, och där finns länken "Klicka här för att sända epost till...".
|
|
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 31 mars 2011 kl. 17.31
|
|
Har suttit och haft sammanträde med riddarna runt sockerkaksbordet...
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Torsdag den 31 mars 2011 kl. 20.39
|
Förstår då att det var ett mycket välförsett och nybakat kaffebord, särskilt om Vassmaárn skött baket. Vad avhandlades? Stod Ankebonnen, för underhållning med sin berömda country and western. Olle "mä rôven" var inte med det vet jag inte heller Grannen. Hultarn har lyst med sin frånvaro, så jag antar att han var med. Var kaffebordet välfyllt ? Trevligt att få reda på var Hultarn hållit hus.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 01 april 2011 kl. 16.47
|
|
Företagshemligheter förstår du. Vi avhandlade sockerkakans innehåll och gräddning.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 01 april 2011 kl. 19.18
|
Då förstår jag att Vassmāarn var med. Det är ju det här med den norska turbojästen och enligt Hultarn och Ankebonnen är det något speciellt med det receptet. Hoppas det var mycket gott till det kaffebordet. Har ju själv avsmakat denna sockerkaka vid några tillfällen. Förstår fullt att du inte avslöjar företagshemligheter. Tror att Skogaholm och Pågen bävar om denna sockerkaka kommer ut på marknaden.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 01 april 2011 kl. 22.03
|
|
Man får inte ta för mycket av turbojästen. Det blir för mycket luft i sockerkakan. Med jäst och socker kan man också göra "sockerdricka" men om statskassan tycker om det vet jag inte men gott blir det efter några glas...
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 01 april 2011 kl. 22.32
|
Det är väl skatt på socker och jäst oxå, så statskassan lider nog ingen skada på Vassmaárns hembakning. Han bara gör som finansministern föreskriver alla ska ha sysselsättning och arbeta. Som rekordelig skattebetalare han är lyder han bara, så säljs det inget det bjuds. Det kanske går under mutor och bestickningar ? I så fall stupar den blivande statsministern Hultarn. Var inte Ankebonnen föreslagen som kulturminister oxå ? Då stupar även han, vi får ta Olle "me rôven" som kulturminister, han har ju en samling som slår det mesta (samt även "flickvän"numera). Allan Edwall har gjort en visa som heter Grovdoppat, tror det är det du och troligen Vassmáarn hållit på med.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 01 april 2011 kl. 23.22
|
|
Skull väl vara momsen då. Fast jag nundrar om inte riddarna runt sockerkaksbordet passar som någon ministär i en bananrepublik någonstans. Fri tillgång på "sockerdricka" och sockerkaka. Bananrepubliken får vi anse vara ett skatteparadis också. Det har riddarna beslutat.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 02 april 2011 kl. 00.27
|
|
Bananrepublik ? Jag tror, de är som de flesta människor med för mycket sockerkaka i sig, de kan,vet,förstår och begriper allt. En egenskap som Hultarn har utan sockerkaka (och en del politiker på hög nivå). Det är en kunskap som de flesta presidenter i en bananrepublik har oxå. Ankebonnen m.m är alldeles för snälla att styra en sådan ministrär, de hade haft makten i cirka 20 minuter innan de förlorade den.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 02 april 2011 kl. 14.46
|
Sockerkaka är i alla fall gott. Har också träffat på folk som begriper allt och inland kommer det också rena stolleheter. Rätta till detta går ju inte för rätt de har de ju. Fast en ministär i en bananrepublik som finns i fantasins land kan de väl få vara. Hade kanske varit roligt för dem så hade de också lite och prata om vid det runda sockerkaksbordet. Fast pratar kanske de gör ändå...
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 02 april 2011 kl. 21.27
|
Hultarns, släkt tycks vara stor med människor, som kan allt vet allt och begriper ingenting. Härstammar alla från samma socken i detta fall Flo i Skaraborg ? Hultarn, Ankebonnen m.m har nog redan en ministär i fantasins land. Hultarn har talat om att om amerikarna havt helikoptern Manchester United Overdrive, när de invaderade Irak så hade detta land varit utraderat. Men denna helikopter ska visst vara engelsk enligt honom. Vassmáarn hade visst sett någon som liknade Bin Laden troligen efter för många sockerkakor och grovdoppat, eller för att citera honom: Han var ju rakad i ansiktet och hade keps, men i alla fall. Alltid trevligt med stjärnreportar och förstasidenyheter. Hultarn ska visst sätta igång sitt gamla korvkioskboende igen, efter att ha gott i ide hos Vassmáarn. Det enda jag tycker är konstigt är att Hultarn och Vassmáarn inte ser skära elefanter, efter all denna sockerkaka i vinter. Sä vår gamle vän Arne, hur lever livet med Grållen, är han som en katt i mars och letar efter en Grålla.
|
|
|
|
|