Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 20 juni 2011
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9473) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 03 juni 2011 kl. 14.12
Ja du Arne, Grållen tycks vara mycket förståndig. Men det har väl konstaterats för länge sedan ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9474) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 03 juni 2011 kl. 15.44
Arne! Är det inte väderleksrapporten du tittat på? Stod att det skulle bli regn på måndag.

Kenneth! Satt och väntade på dig och nästa rapport från riddarna runt sockerkaksbordet.

Förresten så tyckte Madde inte om sockerkakan som hon fick av mig. För mycket turbojäst.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9475) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 03 juni 2011 kl. 15.46
Nåja. En studie av himelen. Kanske går i alla fall. Skulle inte förvåna mig att folk spår i fiskräns också och kommer fram till något väsentligt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9478) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Fredag den 03 juni 2011 kl. 18.55
Jag bara tittar efter hur vädret bliver där jag bor.
Vad svenskera får för väder skiter jag i.
Nu har gjort mig en Råmjölkspudding. Underbart.
Jag gillar Puddingar av alla slag.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9480) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 03 juni 2011 kl. 23.35
Åh, Håkan rapporten om riddarna: Tja grillmästaren frisknade till när det var gratisdricka hos Hultarn. Ankebonnen sjöng, Vassmāarn bjöd på sockerkaka. Gubben Brobergs "syster" förhindrad att strippa igen, änkan var där en kort stund med. Allt enligt Grannen. Eftersom Härsen var med och lämnade rapport och efter tillståndet då, så blev det väl tältsängen. Förstod inte så mycket av deras rapport, de skulle vidare till Grannens "kontor". Vilket är Grannens lilla rum i ladugården med tillhörande tältsäng.
Madde, hon har nog inte smakat ovannämnde bagarens kaka. Han har blivit lite hälsokostare oxå ibland skryter han om detta, han lägger i lite rabarber ibland sallad, bananer och dylikt. ´Så efter ett antal provsmakningar och gissningar och 100 svar, så säger någon rätt. och konstaterar: Att det är en människa med smak.
Väderleksrapporter, skiter jag i det är det vädret man vaknar i och inte kan man göra det åt det.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9481) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 04 juni 2011 kl. 16.59
Gumman = Pudding?

Ja. De grejar dessa riddre av sockerkakor.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9482) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 04 juni 2011 kl. 22.15
Har varit på besök i Karlssons hobbyrum, så jag skriver inget mer.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9483) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 04 juni 2011 kl. 22.48
Inga mer rapporter rapporter från riddarna runt det runda sockerkaksbordet?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9485) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 05 juni 2011 kl. 00.29
Får göra ett trött inlägg besök i Karlssons hobbyrum, medför en viss trötthet efter några timmar. Men grannens pojk var i full fart och körde runt med traktorn och spruta på åkern.Med rapporten att: farsan sôver fortfarande i lagår´n med Härsen och hos Hultarn fanns det vissa som kunde tänkas nyttja hans "taxirörelse". Även så ska Hultarn fått igång det bensindrivna elverket, motivering ska visst ha varit från Hultarn med fler: Ä enn törsti så duger dä mästa.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9487) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 05 juni 2011 kl. 11.39
I dag när ja stekte råmjölkspannkaka så snurrade jag på pannan medurs,
men pannkaksbitarna snurrade moturs. Det såg konstigt ut.
och när jag tittade på klockan underifrån gick tiden baklänges. nu fattar jag ingenting.
Jag har inte suttit vid något sockerkaksbord, men när jag stekte slängde jag i en
jäkligt stor klimp hemmakärnat smör som bitarna simmade omkring i.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9493) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 05 juni 2011 kl. 23.14
Arne! Hoppas gumman fick vara med på ett hörn också.

Har för mig att pannkakorna ibland kan kallas pansarplåt när man gjorde lumpen. Tänke i förlängningen på Grållen. Hoppas denne också fick lite pansarplåt. Med vispad olja på....

Riddarna runt sockerkaksbordet besitter en del visdom verkar det som...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9494) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 06 juni 2011 kl. 00.14
Arne, han ser nog till att varken Åsa Grållen eller Eulalia lider nöd.
Tja, riddarna, Grannen är välkommen i huset av "symaskinen" enligt sonen, som var här och lånade Ebba Grön skivor och lite annan musik. Hultarn ska visst klaga på att elverket "dônar", stäng av det är en enkel lösning. Men icke, lyx är lätt att vänja sig vid men svårt att ta bort.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9501) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 06 juni 2011 kl. 22.44
Eulalia = gumman?

Alltid intressant med orginella människor. Speciellt riddarna.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9524) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 09 juni 2011 kl. 17.44
Saknar inlägg i denna diskussion av hög intellektuell nivå. Händer ingenting på sockerkaksfronten?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9573) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Torsdag den 16 juni 2011 kl. 22.45
Ja har egentligen inte möt å säja men ja har svårt för å hålla käften.
Hur mår ni egentligen, både sockerkaksätare och alla andra.
Regn och rusk här i Båhuslän ska de bli framöver, vad skönt.
Då kan man ligga i sänga å ta sej en slurk brännevin ibland å tänka på gamla tider, ja jädrar.
De ä allt bra om en kan glömma mön gammel skit också som en har vart mä om.
Att dom har vart på månen, de går ja aldri på, jävla skitsnack säjer ja.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9574) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Fredag den 17 juni 2011 kl. 10.44
Jo tack ganska bra. Här är något att klura på:

Fågelperspektiv

Vad föreställer bilden?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9582) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 17 juni 2011 kl. 18.19
Det har hänt massor, men min frånvaro beror på datakrasch. Sonen kämpat på för att rädda en del material. Det fanns en tid när sönerna frågade pappa hur apparaterna fungerade, nu är det tvärtom får fråga sonen om plåtburken. Är just nu som en pilbåge "ryggskott" man kan inte klaga för det i en del diktaturer får man ju naqckskott. Hultarn och de äldre av riddarna har ju fått pension idag swå det är nog mycket köpesprit som Hultarn säger.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9585) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 18 juni 2011 kl. 14.43
Har inte varit på månen. Vill minnas att Rymd-Grållen varit i rymden och tagit sig en tur.

Å andra sidan, Arne. Vad säger man till dem som verkligen har varit på månen? Kika på länken:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Apollo_11

Datakrasch? Kan denna krasch bero på datasnuva? Nåväl. Hoppas datorn är frisk i alla fall. Även min dator som jag sitter vid nu har också fått sig ett par anfall men för tillfället går det.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9586) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 18 juni 2011 kl. 14.47
Det verkar som om bilden är hämtad från lantmäteriet. En karta av något slag, va?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9587) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 18 juni 2011 kl. 19.19
Bilden är ett satellitfoto från Google Maps.

Skjulet ingår i världsarvet och byggdes på 1780-talet. Där inne har hundratals slutat sina dagar. Byggnaden används än i dag för ursprungliga ändamål och det är inte som lasarett eller sjukstuga.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9588) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 18 juni 2011 kl. 19.48
Christian, ska fråga min sambo om detta när hon kommer från semesterresan till Danmark med ätteläggen. Hon har jobbat på lantmäteriet. Datakraschen var inte rolig, den kostade 6000. Men när sonnen installerade den nya datron upptäckte han felet, så den gamla datorn tog han och plockade ur något och plockade i något så han och brodern fick en dator till i sitt nätverk. Fattar inte ett jota vad han pratar om. Som tur var så var det ingen riktig datakrasch allt material fanns kvar. Var nere i byn och köpte snus Lennart " med magen" hade vunnit på travet och höll hov på krogen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9593) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 19 juni 2011 kl. 22.02
Kenneth

Håkan eller någon annan kanske knäcker gåtan innan dess.

Lite fler ledtrådar. Byggnaden lär var den första i det här landet som har invändiga stuprör. Skjulet är byggt direkt på en berghall. Golvet sluttar alltså och den konstruktionen är en del av funktionen. Ett riktigt funkishus med andra ord. Att det är byggt på en hall och inte en häll kan vara en ledtråd.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9594) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 20 juni 2011 kl. 10.41
Kan det vara det här?: Slup- och barkasskjulet. :)

Det var ju inte så svårt när man insett att världsarvet du menar var Örlogsstaden Karlskrona.

Mvh//
Lotta, som bor i ett annat världsarv... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9595) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 20 juni 2011 kl. 12.46
Visst är det så ;-) Det taket är ett riktigt konstverk.

Jag tyckte det var en bra illustration till en sida som handlar om båtsmän. Det var många som slutade sina dagar där inne när rödsot och andra otrevligheter grasserade som värst. Relaterad länk

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9596) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 20 juni 2011 kl. 12.58
Då tar vi väl en ny bild.

Denna byggnad är inte något världsarv. Inte ännu är kanske bäst att tillägga.

Marielund

Den liknar väl mer en koja än ett slott men det kan ju vara en ledtråd.
Var ligger huset? I Marielund förstås, men var ligger Marelund?

(Ändrat av Xian den 20 juni 2011 kl. 13.02.)
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)