|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 07 juli 2011 kl. 14.22
|
Jag titade på ett teveprogram nu i veckan. Då kom jag att tänka på en sak. En av nedanstående personer ska bort. Vem är det som inte hör hemma i sällskapet? Och varför passar personen ifråga inte in?
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 07 juli 2011 kl. 15.56
|
1) Mats Vilander skall bort. Hasse Andersson och Siw Malmqvist sjunger. 2) Siw Malmqvist skall bort Hasse Andersson och Mats Vilander spelar (Den ene tennis och den andra gitarr) 3) Hasse Andersson skall bort. Han han skägg vilket de andra två inte har.
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 07 juli 2011 kl. 16.40
|
|
Ett av svaren var nästan rätt. Alltså rätt person som ska bort men med felaktig motivering. I varje fall inte den jag har tänkt mig.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 07 juli 2011 kl. 17.01
|
|
Saken är den att man kan hitta på motiveringar till varför var och en av ovanstående skall bort och de andra två skall vara kvar...
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 07 juli 2011 kl. 17.03
|
Å andra sidan har jag också en liknande sak. Vem av nedanstående skall bort: Åsa-Grållen Klabb-Arne Riddarna runt sockerkasbordet.
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 07 juli 2011 kl. 17.23
|
|
Ja visst! Det finns hur många förslag som helst. Två är skåningar men den tredje är smålänning. Svaret kanske finns någonstans däremellan.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 07 juli 2011 kl. 20.19
|
Stämmer nog så bra det du skriver. Man kan säkert plocka bort var och en av de tre som jag räknar upp. 1) Åsa-Grållen är av metall skall bort. De andra är levande varelser. 2) Klabb-Arne skall bort. Får de andra något i sig går de igång. Klabb-Arne bara somnar. 3) Riddarna runt sockerkaksbordet skall bort. Detta är en grupp. De andra två är att betrakta som individer i uppräknandet även om de bor ihop.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Torsdag den 07 juli 2011 kl. 20.20
|
|
Inte för att leka Bessewisser men Mats Wilander sjöng och spelade gitarr, anser Ankebonnens omskrivna vrålande i försök att sjunga är bättre. Man får sig åtminstone ett skratt. Wilander skrev dikter oxå som han läste upp i Tv. Håkan, Åsa-Grållen ska bort han vill inte ha riddarnas sockerkaka.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 07 juli 2011 kl. 20.23
|
Ja. Mats hade säkert många strängar på sin lyra. Det var spelandet jag var ute efter men att han spelade gitarr visste jag inte. Bara tennis. Oddset också kanske.... Men olja och bränsle vill Åsa-Grållen ha.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 07 juli 2011 kl. 20.25
|
Och Kenneth Ditt förslag om vem som skulle bort var bra.
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 07 juli 2011 kl. 20.34
|
|
Ja och Siwan kan väl spela bus om inte annat. Tänk lite på var vi befinner oss.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 07 juli 2011 kl. 21.07
|
|
Ja. Firman AB Bus och Spratt hade varit något att starta upp.... Du och Sivan....
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 07 juli 2011 kl. 22.12
|
|
Håkan, vad brukar du syssla med när du inte skriver om Åsa-Grållen, Klabb-Arne och Riddarna under bordet?
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 07 juli 2011 kl. 22.39
|
Om du menar inom släktforskarområdet så renskriver jag kyrokböcker. Snickrar på min egen släkt emellanåt om jag nu skulle hitta något. Det händer att jag ibland på uppdrag av andra forskar ut andras släkt.
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 07 juli 2011 kl. 23.09
|
|
Då så, då ska det väl inte vara så svårt att lista ut hur det ligger till .....
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 07 juli 2011 kl. 23.45
|
Kan det möjligen vara den ene som är släkt med den andre, men inte med den tredje; och den andre som är släkt med den ene, men inte med den tredje; och den tredje som inte är släkt med vare sig den ene eller den andre? I så fall är det den tredje som ska ut.
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 07 juli 2011 kl. 23.55
|
Helt rätt förutsatt att man räknar från vänster ..... Jag är också släkt med en kändis men får ändå inte komma med i tidningen: (-: Släktforskning
|
|
|
Av Arne Johnsson (Rämma) - Fredag den 08 juli 2011 kl. 06.45
|
Tänk om inte Ferguson inte funnits. Ingen Grålle, vad hemskt. Vem skulle jag då kunna diskutera öppet med när jag känner mig nere, ingen.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 08 juli 2011 kl. 09.03
|
Det är tur du har Grållen, Arne! Även jag har kändisar i släkten, Christian, men vad har man för nytta av detta....
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 08 juli 2011 kl. 09.06
|
|
Och Kenneth har riddarna runt sockerkaksbordet och hålla koll på. Undrar hur det gått för dem...
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Fredag den 08 juli 2011 kl. 09.09
|
Jag ska försöka förklara hur det hänger ihop utan att bli alltför närgången. Det är naturligtvis i Blekinge knuten finns. Närmre bestämt i Rödeby socken. Den enes stamtavla förlåt antavla känner jag inte till i detalj. Men en gren hamnar som sagt i Rödeby för att grena sig vidare upp i Södra Möre. Den andre är en riktigt tvättäkta bleking. Så äkta att han knappast borde kallas smålänning. Det är sånt här man hittar när man hjälper andra med deras forskning. Min dotter är förresten släkt med både den ene och andre. Jag kanske skulle göra henne till tredje person. (Ändrat av Xian den 08 juli 2011 kl. 09.11.)
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Fredag den 08 juli 2011 kl. 09.34
|
Håkan Det är enbart Alfred Nobel och ett par till av "kändisarna" i artikeln som jag är släkt med. Alfred tycker jag är lite kul. P H Ling vet jag inte om det är lika kul. Han var ju svenska gymnastikens fader och gymnastik är väl inte särskilt nyttigt? Känd och känd förresten? Det är väl inte någon i den yngre generation som har hört talas om honom? Sedan är det väl frågan hur pass mycket släkt man är när anorna går ihop ner på 1500-talet. Och hur många släktingar finns det till Alfred Nobel? Vad jag verkligen skulle vilja veta är vem som var min farfars far. Han var okänd, ingen kändis! Inte ens känd på bygden. Jag tror han kom uppifrån Södra Möre. Christian (Ändrat av Xian den 08 juli 2011 kl. 09.41.)
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 08 juli 2011 kl. 17.45
|
Frimärkssamlare som jag också är känner jag till P H Ling. Han finns på ett litet märke som kom ut för länge sedan. Själv har jag Evert Taube bland mina släktingar. Fast hur mycket släkt är man när anorna strålar samman på tidigt 1700-tal. Släktingar till Alfred Nobel finns säkert. Har för mig att de också får finnas med på Nobelfesten. De blir i alla fall tillfrågade. Tänker närmast på hans närmaste nu levande släktingar
|
|
|
Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 08 juli 2011 kl. 21.54
|
Håkan, riddarna har djup sorg. Har missat mycket med Lennart "med magen" han hade ju ont i msgen. Grannens kommentar var ju att: Det måste ju göra ont med så stor mage. Han dog igår med långt framskriden cancer, det gick ju fort. Åkte in på sjukhus i förrgår dog imorse, enligt sambon/frun hade han aldrig gått till doktorn en enda gång. Trodde själv på magsår med tanke på hans sockerkakskonsumtion. Själv är jag släkt med konung Carl XVI Gustav från 1500-talet. Men stolt över närmare släktskap med de lokala kändiasarna som Kalängarn och Ankebonnen.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 09 juli 2011 kl. 17.08
|
|
Förekommer statsbegravning även bland riddarna i sockerkakslandet? Och tre dagars landsorg?
|
|
|
|
|