Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 03 oktober 2011
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10139) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 14 augusti 2011 kl. 22.08
Klart att det är så.

Skulle vara intressant att träffa på Åsa Grållen på en femstjärnig bensintapp någonstans.

Och Klabb Arnes femstjärniga kök är väl hemma hos Kristin.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10202) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 19 augusti 2011 kl. 20.13
Något nytt från riddarna runt sockerkaksbordet?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10204) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 19 augusti 2011 kl. 22.42
Nja, har varit väldigt upptagen hur konstigt det än låter. Kräftskivan avlöpte som väntat, den var nog väldigt lyckad (var själv inte där) ingen tycks komma ihåg något. Allt var slut dagen efter både mat och dryck så gott som, öl fanns det kvar som de delade broderligt. Hultarn var här igår och berättade om kräftskivan hans beskrivning var ungefär som du zappat igenom 75 Tv-kanaler på 2 minuter. Misstänker även att det är kalvning på gång i grannens ladugård, för den driftige sonen är i farten på åkern och tycks aldrig sova. Hans syskon däremot är helt håglösa tittar bara på tv och håller på med dataspel.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10318) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 03 september 2011 kl. 17.50
AB: Ikea lanserar "förvaring" för män!

Tänk om det hade funnits något i liknande i Ullared!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10319) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 03 september 2011 kl. 18.50
Fast i Väla, Backa och på A6 finns ju förstås gubbdagis.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10320) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 03 september 2011 kl. 22.05
Gubbdagis, det finns väl överallt ? Spelhörnorna för V75, tips och gud vet allt. Det kallas gubbdagis åtminstone där jag bor. Själv tjänar jag massor med pengar på dessa "dagis", spelar inte på något. Min äldste son har en teori om artikeln du hänvisar till. På stenåldern gick män ut och jagade, fällde bytet och gick sedan hem = köpte. Kvinnor samlade plockade bär och dylikt samlade=handlade.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10321) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 04 september 2011 kl. 00.17
Ska man räkna så har jag nog tjänat mer pengar än du har gjort. Men jag måste erkänna att jag har spelat på travet en gång för länge sedan. Det var mina arbetskamrater som lurade med mig. Vi fick in en V5:a och fick tillbaka mindre pengar än vi hade satsat. Då slutade jag med spel och dobbleri.

Ibland kan jag minnas resorna till Ullared med ett visst vemod. Trots att jag aldrig har varit där.

(Ändrat av Xian den 04 september 2011 kl. 00.19.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10322) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 04 september 2011 kl. 09.27
Ullared ! Får kårar bara jag ser dessa köpcenter och gallerior, det är ställen som jag är allergisk emot och bara besöker under absolut tvång. Och det är när det jag vill handla bara finns där.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10325) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 04 september 2011 kl. 21.06
Som sagt, jag har aldrig varit i Ullared. Jag stannade hemma och tog hand om ungarna. Både min egen och andras. Lugnast så ;-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10331) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 05 september 2011 kl. 09.10
Förståndigt Christian, samma här är hellre hemma. Har heller inte varit i Ullared och kommer aldrig att besöka det.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10361) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 16 september 2011 kl. 23.31
Har alla redan gått i ide som björnen, blir det en kall vinter ? 0-grader i morse när jag cyklade till jobbet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10362) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 17 september 2011 kl. 09.54
Jag har inte varit ute och cyklat. Jag har åkt tåg: Krösnabanan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10370) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 17 september 2011 kl. 14.01
intressant Christian,kanske skulle jag pröva på att resa den någon gång i framtiden. Men ska jag vara ärlig hade jag aldrig hört talas om Krösnabanan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10371) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 17 september 2011 kl. 14.40
Ska du åka på Krösnabanan måste du ta cykeln med dig: krosnabaneleden.pdf
Vill du åka med tåget så måste du ta dig till Mariefred: Östra Södermanlands Järnväg
Varför järnvägen kallades Krösnabanan finns det två teorier. En illvillig och en trovärdig.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10382) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 17 september 2011 kl. 23.35
Tackar, för tipsen. Krösnaban, har det med lingon att göra ? Kröser/krôser är lingon på skarabôrska. Denna underbara dialekt och alla dialekter för övrigt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10383) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 17 september 2011 kl. 23.53
Visst är det lingon det handlar om. Men upphovet till namnet är omtvistat. Det finns två förklaringar. En ovärdig och en trovärdig.

(Ändrat av Xian den 17 september 2011 kl. 23.56.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10386) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 18 september 2011 kl. 09.09
Dom ovärdiga är alltid roliga men föga trovärdiga. Här har vi ett ställe som kallas skitkullen. Med en kulle intill som heter käringkullen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10389) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 18 september 2011 kl. 11.15
Inget nytt från riddarna runt sockerkaksbordet, Åsa-Grållen och så vidare?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10411) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 19 september 2011 kl. 15.13
Ja, du Håkan, riddarna har nog regnat inne. Det enda jag vet är att Hultarn kört fast systerns traktor i ett försök till plöjning. Partytältet nedmonterat. Grannen arg på sin hustrus/symaskinens bror, grannen har aldrig gillat honom, men systern försvarat honom. Nu är det enad front mot honom, han har lånat pengar av sin syster och sedan dess inte ens svarat i mobilen. Grannen är för övrigt nöjd, den driftige sonen vill arrendera marken och maskinerna. Syskonen till honom sa bara att de tänkte inte bli bönder. Djuren skulle grannen ha kvar som hobby, så det kan tänkas bli många nätter i tältsängen. På vintern skulle de jobba ihop i skogen. Och som grannen sa om sonen. Han har skaffat säk ena fjälla också, enna riktit rejäler tös. Vassmaàrn bakar på vad jag vet och med Ankebonnen som kaffekokare periodvis. Karlsson ligger lågt med hobbyrummet.
Vad Klabb-Arne och Åsa-Grållen gör, det vete gudarna. Kanske smörjolja för en och Gauffins dubbelblandning för en.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10448) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Torsdag den 29 september 2011 kl. 10.07
Rosor i ett sprucket krus, är ändå alltid rosor.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10449) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Torsdag den 29 september 2011 kl. 16.13
Men strunt är strunt, snus är snus om och i gyllne dosor och rosor i ett sprucket är ändå alltid rosor. Visst hade Gustav Fröding rätt i detta. Och Grållar är alltid Grållar, fast de är slitna. Håkan nu får du komma med en aforism. Hultarn hade nog sagt: allting har en ände utom korven, den har två. Han har för övrigt varit på bio för daglediga och pensionärer, sist han var på var nog i forntiden, han såg på Sommaren med Monika.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10465) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 02 oktober 2011 kl. 18.57
På bio med daglediga pensionärer? Har våra riddare blivit uttjänta? Inte bra i sådant fall.

Grållarna har det säkert bra ändå fast de är slitna. Tag Åsa-Grållen t.ex. Han spinner säkert när han står och gnider sig mot Klabb-Arne.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10468) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 03 oktober 2011 kl. 11.55
Nej, Hultarns biobesök berodde på att det var den nya Åsa-Nise och att den delvis är inspelad i våra trakter. Betyget från Hultarn var att det var den bästa film han sett på bio på länge. Det var ett fint gäng på filmen gubben Broberg, grannen och änkan, var också med. Inte för att grannen varken är pensionär eller dagledig. Men han körde. Änkan ska visst ha gått ifrån filmen före den var slut med kommentaren: Enbarmlig smörja, Hultarn och gubben Broberg undrade efteråt, vad man använde den smörjan till. Det pågår en ljusfestival här, med spöken, troll och dylikt. De skall gå den över kilometer långa slingan till helgen hela gänget till helgen med avslutning i ett öltält. Nästan så man funderar på att gå med dom, det blir säkert en upplevelse. Bara inte Vassmàarn börjar se Bin Lade igen, för han är inte skjuten av amerikanarna: Dä ä en konstpirationering, hävdar han bestämt. Gott med människor som vågar ha egna åsikter. För övrigt har de fått en ny riddare som tagit Lennart "med magens" plats, Hultarn var här och berättade om "finnen i skogen".
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10469) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 03 oktober 2011 kl. 12.43
En ny riddare insvuren i sockerkaksorden. Det var trevligt. "Finnen i skogen"? Vad är detta för en storhet?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10470) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 03 oktober 2011 kl. 12.59
Tja, finnen i skogen bor i ett litet torp i skogen. Har knappt pratat med honom, torpet var från början "dögrävarns hus" men finnens far har haft den som sommarstuga och nu håller finnen i skogen på att göra i ordning den för åretrunt boende. Konstigt namn på honom förresten "finnen i skogen" han pratar göteborgska. Får väl intervjua grannen om honom, tror att grannens son och Olle "med rövens" pojk är inblandade i någon sorts reparation där.
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)