Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 14 oktober 2008
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1286) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 12 oktober 2008 kl. 14.12
Hoppas att det inte dör ut bara. Har ju börjat bra.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1303) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eva Cumner (Ecu) - Söndag den 12 oktober 2008 kl. 18.33
Hejsan alla!

Häromdagen var vi på 17-årskalas och blev då bjudna på något som kallades "Burritos". De var fyllda med kyckling o spenat tror jag. Det var himla gott! Är det någon här som har ett recept på kyckling-burritos? Då skulle jag bli glad. :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1304) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Marita Persson (Marita) - Söndag den 12 oktober 2008 kl. 18.45
Jag tror att det finns stor chans att detta forum kommer kunna finnas kvar.
Upplägget är väldigt bra. Det har en tydlig struktur och sockenlänkar kommer nog många ha nytta av.
Dessutom är det ju gratis vilket säkert kan locka till sig nybörjare. Att de som forskat ett tag kan svara på frågor utan att behöva betala för att hjälpa till gör nog att ytterligare personer kan tänka sig att vara med och hjälpa till.
Men får forumet lite starthjälp genom att att de som har en egen hemsida lägger ut en länk hit så ökar ju antalet användare fortare.

(Ändrat av Marita den 12 oktober 2008 kl. 18.48.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1308) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 12 oktober 2008 kl. 19.31
Hej Eva,
Jag hittade en hel sida med Mexikansk mat och recept, och där finns även ett recept på burritos. Visserligen med köttfärs, men det kanske bara är att byta ut mot kyckling? :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1313) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eva Cumner (Ecu) - Söndag den 12 oktober 2008 kl. 20.48
Tack Lotta!

Där fanns det mycket smått och gott, värt att prova! :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1316) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anneli Isaksson (Stormalen) - Söndag den 12 oktober 2008 kl. 22.37
Hej!
Var på 60-årskalas idag, lite utanför Alkmaar, 5 mil norr om Amsterdam. Vi satt ute och njöt av höstsolen hela eftermiddagen. Det kändes nästan som sommar, cirka 19 grader i solen med utsikt över det holländska polderlandskapet. Enligt väderprognosen skulle det bli 22 grader, men 19 var inte så dumt heller.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1318) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christina Sylejmani (Christina) - Måndag den 13 oktober 2008 kl. 00.40
Apropå mexikansk mat så kom jag att tänka på detta recept.

Texmexsoppa med Chorizo

* 1 gul lök
* 1-2 tsk Mex. krydda (tacokrydda)
* 1 vitlökskrydda
* 1-2 msk tomatpuré
* 1 l. köttbuljong
* 3-4 potatisar
* 1 paprika
* 3 st.chorizokorvar
*( 1 burk vita bönor)
* 1 burk majs
* Salt, peppar

Fräs hackad lök, tillsätt pressad vitlök, kryddor och tomatpuré.
Häll över buljongen och låt koka upp. Skala och tärna potatisen, strimla paprikan och
lägg ned i soppan. Låt koka cirka 15 minuter.
Skiva korvarna, lägg ned i grytan tillsammans med bönorna och majsen.
Låt koka några minuter. Salta och peppra.

(Ändrat av Christina den 13 oktober 2008 kl. 00.41.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1319) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christina Sylejmani (Christina) - Måndag den 13 oktober 2008 kl. 00.47
"Hardy"kaka

* 2 ägg

* 2 dl mjöl

* 2 dl socker

* Cirka 50 gram margarin skivat med osthyvel

* Pärlsocker

* Fruit cocktail, storlek nettovikt 410 gram varav 240 gram frukt (mellanburken). Man kan med fördel använda sig av motsvarande mängd ananas i bitar, persikor eller rabarber vända i socker i motsvarande mängd.

Rör ägg och sockret, tillsätt mjölet. Tillsätt fruktsaften tills man får en lagom flytande smet.

Häll upp i 30 cm pajform, fördela frukten i formen. Hyvla tunna skivor margarin jämt över, samt strö pärlsocker över. Grädda i 160 grader i varmluftsugn, öka 10-15 grader i vanlig ugn, 30 minuter.

Obs! Det är viktigt att man använder rätt storlek på pajformen för att få bästa resultat. En för liten form till denna mängd ingredienser blir kakan för hög och inte lika knaprig. Glass och grädde är inte fel att piffa upp kakan med.

Smaklig spis!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1337) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annki Roos (Annki) - Måndag den 13 oktober 2008 kl. 18.41
Den där kakan låter inte dum. Ska testa den någon dag när man känner för något extra gott :).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1355) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ann Little (Lillan) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 11.09
En grå morgon här på andra sidan Nordsjön. Vad skall det bli av denna dag? Drömmer om att kunna resa till Sverige men eftersom mitt svenska pass gått ut och det, sedan passen blev biometriska, är enormt bökigt och dyrt att skaffa ett nytt när man är bosatt utomlands, får det förbli en dröm tills vidare.
----
Har ni hört om mannen som tog med sin fru överallt så att han slapp att kyssa henne adjö? :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1356) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 11.28
Här är en strålande solig dag med vackra höstfärger. :)
Älgjakten började igår, så man får hålla sig på tomten.

Den har jag inte hört, men det lät gulligt..

Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1357) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 12.19
Ann,

Egentigen behövs väl inte pass, nu när man är med i EU?
Det skall räcka med ID-handlingar med foto.
Det är lite oklart vad som gäller i olika länder.
Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1359) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 13.06
Hej Ann.

Jag vet att det är bökigt att förnya sitt svenska pass när man att bosatt i England. Om jag inte tar alldeles fel så krävs det minst två personliga besök på svenska ambassaden i London för att få sitt pass. Det tar mycket tid i anspråk och är förenat med stora kostnader.

Men det råder ju passfrihet inom så gott som hela EU genom Schengenavtalet. Storbrittanien har visserligen inte skrivet under avtalet men förbundit sig att följa det, med det undantaget att man behåller sina gränskontroller. Jag kan inte förstå annat än att det ska räcka med att ha med sig en id-handling som visar vem du är och någon handling som visar att du är svensk medborgare för ta sig ut ur Storbrittanien.

Och har du väl lyckats ta dig ur England och "hem" till Sverige så är det bara att besöka närmaste polisstation så fixar de nytt pass åt dig på några dagar. Så då kan du ju resa tillbaka utan problem.

Man pratar om Krångelsverige, men Storbrittanien är nog bra mycket värre. Men de har ju förstås ändrat "pengasystemet" sedan jag var där senast.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1361) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ann Little (Lillan) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 13.41
Hej Eivor! Jo, tyvärr så behövs det pass eftersom Storbrittanien inte är med i Schengen.

Hej Christian! Ja, nog är det besvärligt att skaffa svenskt pass numera när man bor utomlands. Förr gick det ju bra att åka till närmsta svenska konsulat, men eftersom bara svenska medborgare får ta hand om passansökningar numera av säkerhetsskäl, så går det inte längre. Det är likadant världen över. Om jag fortfarande bodde i London, så skulle det inte vara så besvärligt men jag bor i ju Cornwall och det innebär att jag måste resa den långa vägen till London två gånger, tur och retur. Möjligen också övernatta.
Jag tror att det skulle bli mer eller mindre lika bökigt att resa ur landet utan pass och sedan ansöka om det i Sverige. Jag har hört flera 'horror stories' från andra utlandssvenskar i den situationen.

Jamen, då har du väl inte varit till England på mycket länge? Det nya penningsystemet (decimal) fick vi 1971. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1367) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 14.20
Hej igen!

Jag har bara så svårt att fatta att det går att stoppa en utländsk medborgare från att resa ut ur ett land. Resa in kan jag förstå, men resa ut! Fast i England är tydligen allt möjligt, eller omöjligt. Det beror på hur man ser på saken.

Jo, det var på det glada 60-talet. Soho, Carnaby Street, Petticoat Lane och allt att vad det heter. Det är två låtar från den resan som har etsat sig fast i minnet: I'm Gonna Wait Till the Midnight Hour och så spelade de Strangers in the Night på de mera anständiga ställena.

Vi var i København härom veckan för att fira min födelsedag. Vi tog oss fram och tillbaka utan att ha passen med oss. Vi behövde inte ens visa tågbiljetten på vägen dit.

Bästa födelsedagspresenten? Ni får gissa! Ledtråd: Jörgen och Lotta får inte vara med att gissa

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1368) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 14.29
Men Ann kanske inte har kvar sitt svenska medborgarskap utan är engelsk medborgare?
Man får inte ha dubbelt längre, tror jag.
Jag vågar inte chansa på att åka till Tyskland utan pass, skall åka på marsipanresa runt jul :)
Nu tar de t.o.m. kortet till passet på polisstationen här.
et verkar väldigt krångligt i England. Har inte varit där ännu.
Hälsn. Eivor (mötte nyss några jägare som sett 2 älgar som sprang och gömde sig *skratt* )
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1371) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 15.06
Hej igen!

Efter vad Ann har skrivit här ovan så är hon svensk medborgare (fast vi kanske skulle prata med henne i stället för om henne)

Som minderårig kan man ha dubbelt medborgarskap. Men jag tror man måste bestämma sig vid 18 års ålder. (det vore inte så kul att behöva göra lumpen på två ställen).

Jag vet också att det går att resa mellan ett "Schengen-land" och Storbrittanien utan pass. Men då måste man ha en särskild id-handling, ett nationellt ID-kort. Det duger inte med körkortet eftersom nationaliteten inte framgår av detta.

Frågan är väl hur man skaffar detta nationella ID-kort. Det är kanske ännu krångligare än att skaffa pass, i synnerhet om man är bosatt i England.

Jag skulle inte heller åka till Hamburg utan att ta passet med mig
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1373) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 15.21
Hej Ann och Christian,

Det var inte meningen att prata över huvudet på Dig Ann. Det var mer ställt som en fråga.
Det blir LÜbeck Christian. Det är där marsipanen finns.
Grattis i efterhand på födelsedagen. Är det detta forum som är bästa presenten? :)
Jag skall förnya passet för säkerhets skull.

Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1374) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Henrik Törnqvist (Hkt) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 15.23
Nationellt ID-kort ansöker man om hos Polisen.

Saxat från Polisens hemsida:

"Ansökan av svensk medborgare som är bosatt utomlands
Ansökan om nationellt id-kort kan göras i Sverige. Eftersom uppgifterna i de register Polisen kontrollerar vid ansökan är begränsade rekommenderas du att kontakta passexpeditionen i förväg för att få besked om vilka handlingar du ska ta med dig."

Med vänlig hälsning,

Henrik Törnqvist
Örebro
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1376) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 15.41
Ja du Henrik.

Det är vad jag befarade. Det är alltså ännu krångligare att skaffa nationellt ID-kort än pass för den som är bosatt utomlands. Fast i ditt citat står det förstås att ansökan kan göras i Sverige. Det står inte att den måste göras i Sverige. Det står inte heller klart utsagt att ansökan måste göras personligen.

Jag förstår bara inte varför det inte skulle gå att få lämna Storbrittanien om man har en giltligt engelskt ID-kort, ett färskt intyg om svenskt medborgarskap och det gamla passet. Det borde ju vara upp till destinationslandet att avgöra om man vill släppa in vederbörande. Man kan ju åka direkt från Storbrittanien till Sverige om så skulle vara. Man behöver ju inte ens flyga om det skulle bedömas vara en säkerhetsrisk. Det är ju en annan sak om och när man kommer tillbaka.

Eivor, så klart var forumet den bästa presenten! Samma dag och nästan exakt samma tid på dygnet.

Christian

(Ändrat av Xian den 14 oktober 2008 kl. 15.46.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1377) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anneli Isaksson (Stormalen) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 16.24
Hej allihopa!

Visst kan man ha dubbel nationalitet även över 18 års ålder. Om det är tillåtet beror på vilket land man bor i. Jag har både holländskt och svenskt. Mina killar, en 25-åring, en 21-åring en 18-åring har också dubbla pass. Enda kraven är att de före 22 års ålder ansöker om att få behålla det svenska passet, kan svenska och fortfarande har en aktiv anknytning till Sverige. Lumpen slapp de i båda länderna.

Anneli
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1379) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 16.51
Hej Anneli.

Nu avsåg jag Storbrittanien kontra Sverige när det gällde dubbelt medborgarskap. Det är möjligt att jag kan ha fel på den punkten. Ann kan säkert tala om vad som gäller.

Du skriver att det beror på vilket land man bor i. Som i ditt fall, räcker det med att de holländska myndigheterna accepterar det eller är det så att de svenska myndigheterna också vill ha ett ord med i laget?

Jag har en f.d. svåger som är gift med en holländska. De bor i Sverige (för närvarande) Jag har inte tänkt på att fråga om medborgarskap för dem eller de myndiga barnen. Ett barn fött i Holland och det andra i Sverige.

Allmänt sett är det väl så att man vill undvika dubbla medborgarskap, i varje fall ur svensk synvinkel?

Och allt detta för att Ann drömmer om att åka till Sverige. Kan vi göra något för att hjälpa henne?

Finns det något annat vi kan diskutera? Tidigare handlade ju chatten om maträtter

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1381) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ann Little (Lillan) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 17.02
Jag vet inte om jag sagt att det inte går att lämna England utan pass, får se efter, men har jag det så är det givetvis fel. När jag reste till Sverige sist år 1998 var det ingen i England som brydde sig ett dugg. Däremot stod det polis och väntade i Göteborg när vi körde av färjan och ville kolla våra pass. Vi räckte ut dem genom ett bilfönster och efter några sekunder fick vi dem tillbaka. Sedan viftades vi vidare. När vi reste tillbaka till England fanns det ingen pass kontroll alls. Mycket underligt! Så i verkligheten var det Sverige som var noggrannare än England. Nu vet jag inte om det alltid är så, kanske det var en tillfällighet. En konstig sådan i så fall.

Christian, det har blivit besvärligt p.g.a. att de svenska myndigheterna nu inte tillåter de brittiska myndigheterna att sköta om passansökningar längre, inte för att Storbrittanien krånglat till det.

Jag har faktiskt funderat på att ansöka om brittisk medborgarskap nu när Sverige tillåter dubbel medborgaskap igen. Det fick man inte ha under många år vilket gjorde att jag behöll mitt svenska medborgarskap, hellre än att ansöka om ett brittiskt. Synd egentligen, för nu har det blivit svårare att få brittisk medborgarskap. Man måste bl.a. gå på undervisning i medborgaskap. Det kan jag inte göra här i Cornwall utan jag skulle bli tvungen att resa, kanske flera gånger, till grannlandskapet Devon i så fall.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1383) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 17.14
Så det gills inte att du har bott i England mer än halva ditt liv? Och visst krånglar Storbrittanien till det genom att inte gå med i Schengen.

Men allt detta får mig osökt att tänka på när Cornelis Vreeswijk ansökte om svenskt medborgarskap. Om jag minns rätt så blev det ingenting av med den saken.

Och om jag minns rätt så blev Jan Guillou hemskickad från lumpen.

(Ändrat av Xian den 14 oktober 2008 kl. 17.17.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1385) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anneli Isaksson (Stormalen) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 17.29
Hej Ann och Christian!

Jag var egentligen tidigare i samma situation som dig Ann. Jag behöll mitt svenska pass, känner mig allt för svensk för att ge upp det. Först när Sverige tillät dubbel nationalitet så ansökte jag om nederländskt pass. Christian, svaret på din fråga.

Det var minsann inte så lätt här heller. Alla måste gå en medborgarkurs och lära sig saker som inte ens holländarna kan. Man slipper bara om man är gift med en holländare och har bott här tillräckligt många år.

För mig är det en klar fördel att ha dubbla pass. Nu har jag full rösträtt i Nederländerna och kan rösta till riksdagen i Sverige. Jag höll på att krepera när jag inte hade full rösträtt.

Jag trodde att Cornelis var svensk medborgare. Han var i varje fall inte så förtjust i holländarna.

Hälsningar
Anneli
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)