Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 16 juni 2012
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12020) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Johan R. Sjöberg (Sukulainen) - Måndag den 11 juni 2012 kl. 06.48
God morgon.

Efter att ha läst igenom gamla diskussioner här och skrattat högt denna tidiga morgon, så gjorde jag slag i saken och registrerade en användare hos Arkivguiden. Jag skall kolla om det finns något spännande på detta forum. Just nu är jag bara pratsjuk.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12023) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 11 juni 2012 kl. 18.59
Ah, trevligt med en ny debatör. du kanske har några riddare i din omgivning som gillar sockerkaka ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12025) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 11 juni 2012 kl. 19.17
Kanske han har Grållar som dricker T-sprit.

Fast undrar om inte Arnes Grålle dricker ädlare sorter. Klädd i kostym och slips samt vattenkammat trasselsudd därtill drar han säkert iväg till de andra raggargrållarna.

Arne! du får berätta hur din gamla kompis har det.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12026) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 11 juni 2012 kl. 20.17
Har hört att Grållen gått över till Cognac. Men det kan vara rykten, men Molocken pratade något om cognacsdoft och en finklädd Grålle bland hans reservdelar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12027) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 11 juni 2012 kl. 21.29
Fint skall det vara förstår du! Det bästa är gott nog för Grållen så han vet nog vad han gör.

Så vår vän Grållen var hos Molocken. Undrar vad han skall ha reservdelarna till. Kan det bli en ny Frankenstein i en Grålles tappning?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12028) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Johan R. Sjöberg (Sukulainen) - Tisdag den 12 juni 2012 kl. 02.11
Sockerkaka är gott. Just nu letar jag efter en lärarinna Leijonflycht i Uppsala utflyttningslängd 1863.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12029) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Johan R. Sjöberg (Sukulainen) - Tisdag den 12 juni 2012 kl. 07.11
Sukulainen betyder förresten släkting på finska.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12032) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Tisdag den 12 juni 2012 kl. 08.39
Det var intressant. Vet du också vad det finska uttrycket för släktforskning är?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12034) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Johan R. Sjöberg (Sukulainen) - Tisdag den 12 juni 2012 kl. 09.07
Sukututkimus.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12035) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Tisdag den 12 juni 2012 kl. 12.01
Vad heter Sockerkaka på Finska.
Grållen och ett par Pajsare till undrar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12040) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Onsdag den 13 juni 2012 kl. 01.36
Hej Johan!
Det var intressant att få reda på det finska uttrycket för släktforskning. Försökte skämta om det med några jobbarkompisar som håller på med släktforskning men det blev lite knöligt med uttalet.

Det måste ju varit ganska besvärligt med språkförståelsen på den tiden när Finland ingick i det svenska riket.

Norska och danska och kanske t.o.m. isländska är väl betydligt mer lika svenskan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12041) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Johan R. Sjöberg (Sukulainen) - Onsdag den 13 juni 2012 kl. 01.47
Enligt min finska ordbok heter sockerkaka sokerikakku (uttalas såkerikakko - kort å och kort o). Jag kan bara lite finska. Finska språket tillhör ju en annan språkfamilj än de skandinaviska språken (svenska, danska, norska, färöiska, isländska) gör. Däremot finns det en hel del svenska låneord i finskan - som orden sockerkaka - sokerikakku - demonstrerar ganska tydligt. Finns också några finska låneord i svenskan, pojke skall vara ett sådant. Poika betyder både pojke och son. Och det sägs att det enda språk som Emil i Lönneberga problemfritt kunde översättas till var just finska, då allt (lätt överdrift) som finns på svenska och/eller i Sverige också har en motsvarighet på finska/i Finland, på grund av att Finland uppstod som "Sveriges österland", en stor del av deras institutioner härstammar från svenska tiden vad jag förstår.

I Finland dricker väl grållarna Koskenkorva Vargtass. Själv bor jag i Oslo.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12050) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Onsdag den 13 juni 2012 kl. 21.39
Johan, vad dricker Grållar i Norge ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12051) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Johan R. Sjöberg (Sukulainen) - Torsdag den 14 juni 2012 kl. 03.15
Många dricker kalinka, som är bland det billigaste på Vinmonopolet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12065) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Torsdag den 14 juni 2012 kl. 16.18
Jaha, men att ge Arnes Grålle det billigaste på Vinmonopolet Det är väl att skymfa den gossen ? Till mina riddare vore det inte så farligt "bara de får yrseln" så är de nöjda.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12066) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 14 juni 2012 kl. 19.40
Konstaterar att inläggen håller en mycket hög nivå. Det gläde mig.

Håller nog med om att Arnes Grålle ruskar på huvudet när en flaska kalinka kommer fram. Det är förbehållet endast nedgångna Grållar. Till Arnes Grålle skall vara ädlare sorter.

Har du några sockerkaksriddare i Oslo, Johan?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12067) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Johan R. Sjöberg (Sukulainen) - Fredag den 15 juni 2012 kl. 05.56
Nja, det var länge sedan jag åt sockerkaka, tråkigt nog. På söndag skall jag och kjæresten (flickvännen) ta färjan från Oslo till Köpenhamn, då skall jag äta frikadeller (en slags stora danska köttbullar) på Frk Barners Kælder. Och köpa treo, det har de inte på apoteken i Norge, men i Danmark har de det. (Jag brukar köpa det i Danmark - och i Sverige.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12073) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 15 juni 2012 kl. 23.04
Johan, är danska Frikadeller samma som de svenska ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12075) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 15 juni 2012 kl. 23.47
Åh, som många vet jobbade jag med för ett tag sedan med en tjej. Nu har det varit en gosse´, konstigt att dessa för dessa vilsnefarna varelser betyder städerskor och vaktmästare mycket, mer än världens pedagoskiska utbildningar. Återigen har "den sjuke vaktmästaren" lyckats få ordning på en till.
Det är bara så kul att få jobba med barn och ungdom. Men nu börjar det tråkiga med att jobba på en skola, sommarlov (en del tycker jag har det bra då). Utan alla dessa ungar/barn är det så träligt, sitter då hellre på en stubben i skogen hela dagen. Usch, det blir en pina 2 månaders pina, saknar dom redan fast skolavslutningen var för mindre än 12 timmar sedan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12076) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Johan R. Sjöberg (Sukulainen) - Lördag den 16 juni 2012 kl. 03.04
Jag vet inte vad svenska frikadeller är. Men danska frikadeller är en slags stora köttbullar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12079) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Lördag den 16 juni 2012 kl. 07.21
Apropå bullar. Är det någon som prövat på valbullar? Norge är ju ett av de få länder som fortfarande bedriver valjakt. För cirka 30 år sedan var jag över till Magnor nära norska gränsen mot Värmland och av en slump köpte vi ett par 25 kg mjölsäckar + ett antal förpackningar valbullar. Jag har för mig att det smakade fiskbullar men som sagt det var gött.

Förresten, kan man ju köpa hjorthonsolja i Danmark (i alla fall förr i tiden) vilket ju kan behövas ifall man inte vill ha sina tallar uppätna av älg m.m. Åker man fast i tullen är det bara att säga vad det är så får man stänga väskan snabbt. Det luktar ju av bara tusan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12080) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 16 juni 2012 kl. 08.50
Vet inte om det är någon skillnad på danska och svenska frikadeller men jag har för mig att det är kokta köttbullar. Finns i Sverige också.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12094) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Johan R. Sjöberg (Sukulainen) - Lördag den 16 juni 2012 kl. 17.22
Jag har aldrig ätit val (man hittar inte valkött i alla affärer), men min far köper ibland valbiff när han är i Norge.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12096) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 16 juni 2012 kl. 19.06
Det är ju en valmöjlighet man har....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12099) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bertil Karlsson (Beka) - Lördag den 16 juni 2012 kl. 22.02
God kväll på er. Ni pratar om Danska frikadeller... Jag kan ge er ett tips att åka till Spanien och gå in på en liten lokal servering där dom serverar Tapas, man har ett flertal rätter att välja mellan och då som jag tycker deras köttbullar, gott kryddade och olika små kötträtter och till det kan man välja tilltugg, vitlöksbröd, sallad m.m-
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)