Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 13 juli 2012
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12102) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jarl Magnusson (Jarma) - Söndag den 17 juni 2012 kl. 10.36
Köttbullar i Spanien är jättegoda.
På spanska heter dom, albóndiga.
På 'hemmaplan' kan jag rekommendera
ett ställe i Göteborg som är välkänt
för sina köttbullar, Köttbullekällaren,
hette det förr men idag tror jag det
namnet är ändrat?
//Jarl
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12117) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Johan R. Sjöberg (Sukulainen) - Tisdag den 19 juni 2012 kl. 15.13
Det blev inga frikadeller, det blev hakkebøf med blød løg (stekt lök), og gurka istället. Gott var det, himlen var blå, och servitören försökte prata svenska med mig.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12131) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Fredag den 22 juni 2012 kl. 08.24
En trevlig Midsommar önskar jag eder alla.
Mvh. Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12134) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 22 juni 2012 kl. 10.29
Önskar detsamma. Hälsa Grållen om du träffar honom.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12139) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 22 juni 2012 kl. 14.01
Kenneth!

Har dina kompisar intagit partytältet en dag som denna? Sill, färskpotatis ock sockerkaka?

Tillställningen en dag som denna kan bli blöt på flera sätt. Här ser regnet ut att komma med tanke på molnen. Om det sedan blir något får vi se.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12141) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Johan R. Sjöberg (Sukulainen) - Fredag den 22 juni 2012 kl. 21.08
Trevlig midsommar på er!

Norrmännen tänder eldar på midsommar (sankthans), det gör visst danskarna också. Jag tittar spänt på matchen mellan Grekland och Tyskland (jag håller på grekerna). Tyvärr har mitt abonnemang på Arkiv Digital gått ut i dagarna, jag hade glömt att förnya det. Förhoppningsvis får jag skatteåterbäring på måndag, då skall jag förnya abonnemanget.

Heja Grekland! Och trevlig midsommar!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12143) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 22 juni 2012 kl. 23.46
Håkan, efter vad jag förstått enligt grannen är det full fest under det s.k partytältet. Själv har jag och sönerna åkt flotte. I två versioner den första var lugn och gemytlig, den andra versionen som innebär inte "flotte" sönerna som kan simma tyckte det var "coolt". Eftersom jag inte kan ett simtag tyckte inte det var "coolt" men jag hade flytväst.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12152) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 23 juni 2012 kl. 10.07
En blöt midsommar för dig och våra riddare?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12158) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 24 juni 2012 kl. 00.07
Håkan , i ärlighetens namn, JA, i alla fall idag. Det har varit mete och kräftfisketävling med grannen. Det var blött i alla bemärkelser.Till och med Änkan dök upp, hon ger inte upp sina försök på "finnen i skogen". På ren svenska midsommarafton Bla ha. Detta var en fest som hette duga.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12160) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 24 juni 2012 kl. 10.08
Detta är ni säkert väl unnat.

Och en änka har hittat "finnen i skogen". Nåväl. Vi får väl se hur detta slutar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12176) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Johan R. Sjöberg (Sukulainen) - Måndag den 25 juni 2012 kl. 23.17
Har idag skaffat nytt abonnemang hos Arkiv Digital, skatteåterbäringen var på kontot i förmiddags och min första åtgärd var att köpa tre nya månader hos AD. På fredag avser jag att tillsammans med bästa flickvännen besöka Strömstad, och jag hoppas kunna tillbringa en timme eller så vid allmänhetens terminal på Skattekontoret där. Har någon av er varit där?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12177) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk (Fala) - Måndag den 25 juni 2012 kl. 23.23
Strömstad är en mysig stad men för tillfället är vädret bedrövligt. Har inte besökt skattekontoret men generellt kan man säga att de brukar vara tillmötesgående.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12178) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Tisdag den 26 juni 2012 kl. 08.03
Hej!
Jag har i och för sig inte varit i Strömstad, men eftersom Laila nämner det här om vädret, blir det väl förhoppningsvis mer sol och värme om en eller annan vecka. Kanske lite skurväder i inlandet, men ändå dagstemperaturer på drygt 20 grader. Blir det nordvästvind lär det väl bli som 1984 då det var dagliga regnskurar och åskväder i åtminstone Värmland, men sol och uppehåll på västkusten p.g.a. den nordvästliga vinden.
Vid ett tillfälle var det t.ex. i nordost om Malviken en molnbank med åskbuller i flera timmar på drygt en mils avstånd, medan det på platsen i Malviken någon mil söder om Sunne inte kom en enda droppe regn på hela dagen. Senare uppgavs det att det varit skyfall över bl.a. Munkfors med omkring 100 mm på något ställe varvid en bro blev bortspolad.

Som källa har jag väl inte så mycket, men jag för dagliga noteringar för åtminstone temperatur och nederbörd under perioden april - oktober. De blir i och för sig mer fullständiga under mina semesterveckor, men jag har ändå fått ihop en hel del sedan 1971. Plats: Malviken 3 km söder om Rottneros. I närheten av Malön i Mellan-Fryken där det förra året 1,5 km sydost om ön angavs vara 135 m djupt.

Se Sunne Båtklubbs hemsida
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12184) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Torsdag den 28 juni 2012 kl. 00.26
Ha.Ha, har varit på en runda sedan klockan 14.00 då jag tog cykeln. Fy sjutton, riddarna väpnarna, Karlsson, Tobben med garaget dock inte den tillhörande pojken som firar all sin fritid där nuförtiden. De enda som lyst med sin frånvaro "värmlandskorven" alias "båtflyktingen" med sambo sambo Maggan. Och "Finnen i skogen" gör allt på finare sätt att avspisa Änkan. Vi har sagt till honom att han får säga till Grannens son att sluta köra henne dit. Men då säger den lille entreprenören: Man måste ju leva också, jag får ju betalt. Konstigt vad folk dricker i semestertider
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12185) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 28 juni 2012 kl. 18.43
Sockerkaksgubbar! Man blir aldrig för gammal för att rocka loss!     Gilla

(Ändrat av Xian den 28 juni 2012 kl. 19.23.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12186) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 28 juni 2012 kl. 20.47
Vilka storheter till kompisar, Kenneth!

Vad vore världen utan dessa sockerkaksriddare?

Har vår T-spritpimplande Grålle dykt upp bland riddarna på sista tiden? Arnes gode kamrat, Grållen med kostymen, har det säkert jättebra. Eller hur, Arne?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12218) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Johan R. Sjöberg (Sukulainen) - Söndag den 01 juli 2012 kl. 22.54
Jag var i Strömstad i fredags tillsammans med bästa flickvännen. Allmänhetens terminal/Skattekontoret var stängt på grund av sjukdom, jag får försöka igen vid ett annat tillfälle. Vi handlade lite (eller lite och lite, allt är ju "gratis" i Sverige tycker vi reservnorskar), så var vi och åt svensk pizza - det är en delikatess, det vet alla utlandssvenskar! :-) Därefter tittade vi lite på stan, Elin köpte lite kläder, jag köpte böcker, en till mig själv om kungliga släktband och kunglig politik (så republikan jag är), och en till Elin om katter - hon har två katter. Så tog vi bussen tillbaka till Oslo. Det duggregnade i Strömstad, men det var en trevlig resa.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12219) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 01 juli 2012 kl. 23.25
Allmänhetens terminal stängd på grund av sjukdom? Något datorvirus då, förmodar jag... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12221) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Johan R. Sjöberg (Sukulainen) - Måndag den 02 juli 2012 kl. 21.07
Hehe, det låter som en rimlig teori.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12226) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Johan R. Sjöberg (Sukulainen) - Tisdag den 03 juli 2012 kl. 22.35
Håller på med Karlstad ikväll. När jag läser igenom födelse- och dödböcker från 1800-talets senare hälft där får jag intryck av att Karlstad var fullt av adelsmän som "nedsjunkit i borgarståndet". Någon annan som forskat i Karlstad som sett detta?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12232) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Onsdag den 04 juli 2012 kl. 14.52
Läste på en tidnings nätupplaga en lista över 100 av världens mest sexiga män och kvinnor. Tror inte på den, ingen av oss i detta forum fanns med. Ja, inte ens Grållen fanns med, så den listan måste vara påhittad av en sommarvikarie.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12244) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Onsdag den 11 juli 2012 kl. 02.25
Oj, vad lugnt det varit här. Men en av mina kamrater dock varken page, väpnare eller riddare, har förlorat sin älskade katt genom att räven tagit den. Så det har ordnats ny katt till måndag. De förutnämnda, tja vad tror ni själva ? Grannens biffkor, går här utanför betar, klagar inte tycker det är trevliga djur. Och Facebook, vi andra har ju detta forum för det mesta.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12247) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Torsdag den 12 juli 2012 kl. 02.41
Apropå kor läste jag något märkligt i Fryksdals-Bygden förra sommaren.
Det var att i ett område kring sjön Björken nordost om Sunne, brukade det tidigare år finnas mängder med mygg så det skulle vara besvärligt att vistas utomhus. När man förra sommaren placerade ut betande kor i området försvann dessa. Det sades då att det skulle berott på att korna trampade sönder myggäggen, så att de inte kläcktes.

Jag för min del hade och har svårt att tro på det där, men det var i alla fall vad som stod i tidningen. För kännedom var artikeln inte publicerad den första april.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12250) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 12 juli 2012 kl. 21.50
Det här med kor. Kan detta vara något för våra sockerkaksriddare att rida på? Fast de kanske föredrar strudsar för ändamålet. Hört att det också skall gå bra....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12253) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 13 juli 2012 kl. 14.06
Grannen har ju sina biffkor kvar. Och de efterföljande kalvningarna. Tror att Hultarns syster har några oxå, vet inte vad, men Hultarn ska ju till "sösteras" kräk ibland. Stackars Karlsson, altanbygget, tysklandsimport och en lång semester, det var ingen bra kombination. Så nu har han gått med i karaktärsklubben.
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)